بررسی فیلم Jumanji: The Next Level

فیلم Jumanji: The Next Level (فیلم جومانجی مرحله ی بعدی) به کارگردانی جک کَسدِن در تاریخ ۱۳ دسامبر به روی پرده ی سینما رفت. هنوز نسخه ی با کیفیت فیلم موجود نمی باشد و تاریخ دقیقی در این مورد مشخص نشده است. (بعد از مشخص شدن در پروفایل فیلم اضافه خواهد شد) اما برای بررسی فیلم ، نسخه ی پرده ای فیلم استفاده شده است. با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Jumanji The Next Level همراه باشید.

اگر به دنبال دیدن نقدهای بیشتری از فیلم های سال 2019 میگردید به لیست فیلم های سال 2019 مراجعه فرمایید. (فیلم های 2020 نیز در لیست فیلم های سال 2020 موجود است.)

فیلم Jumanji: The Next Level

خلاصه ی داستان…

سه سال پس از وقایق شماره ی قبلی اسپنسر ، فریدج ، مارتا و بتانی هر کدام به زندگی و مسیر گذشته ی خود برگشتند. آنها قرار میگذارند تا برای تجدید دیدار در برافورد همدیگر را ملاقات کنند تا کمی از احوال و زندگی همدیگر با خبر بشوند. اما اسپنسر در مورد این ملاقات نگران است. چرا که او فکر می کند آنها (مخصوصا مارتا) بدون او در زندگیشان خوشحال و راحت هستند و او به این مسئله به نوعی حسادت می کند. پس او برای جبرانِ خلعی که در درونش بوجود آمده دوباره به درون بازی (جومانجی) باز می گردد و اینجاست که دوستان قدیمی به همراه افرادی جدید پا به بازی جومانجی و ماجراجویی هایی جدید می گذارند تا اسپنسر را نجات دهند و …

بررسی فیلم Jumanji: The Next Level

یک فیلم در مورد یک بازی کامپیوتری…

همانطور که متوجه شدید در اصل هدف فیلم “جومانجی مرحله ی بعدی” وارد شدن به یک بازی کامپیوتری است. وقتی افراد وارد یک بازی کامپیوتری می شوند باید از قوانین آن دنیا پیروی کنند. قوانین دنیای جومانجی کاملا روشن است وقتی وارد این دنیا می شوید هر فرد وارد یک آواتار مخصوص خودش می شود. هر آواتار خصوصیات خاص خود و نقاط ضعف خود را دارد‌. پس وقتی دوستان قدیمی وارد دنیای جومانجی می شوند خود را در بدن هایی کاملا جدید می بینند. یکی از نکات جالب فیلم همین وارد شدن شخصیت ها به درون آواتار هاست. در طول فیلم در برخی صحنه ها وقتی اواتارها وارد اب می شوند شخصیت هایشان جا به جا می شوند که از بخش های بامزه ی فیلم، همین عوض شدن شخصیت هاست و باعث تغییر حال و هوای فیلم و خنده دار تر شدن صحنه ها می شود . چرا که بازیگران به صورت کاملا جذاب نوع لحن صحبت و شخصیت خود را تغییر می دهند.

در فیلم Jumanji The Next Level چهار آواتار اولیه وجود دارد. اولی دکتر اسمولدر (با بازی دوین جانسون)؛ او یک باستان شناس ، اکتشافگر و رهبری قوی و با اعتماد به نفس گروه است نقطه ضعف او چاقو ضامن دار است! دومی پرفسور شلدون (شلی) ( با بازی جک بلک) ؛دیرینه شناس، باستان شناس، نقشه بردار و رمز نگار گروه است. از جمله نقاط ضعف او گرما ، ماسه و خورشید است! سومی فرانکلین ( با بازی کوین هارت) ؛ یک جانور شناس و متخصص سلاح و یک زبان شناس است در کوله ی او انواع اقسام تجهیزات پیدا می شود. از نقاط ضعف او سرعت و قدر پایین است! چهارمی رابی راند هاوس ( با بازی کارن گیلِن) ؛ یک ماجراجوی با استعداد در ورزش های رزمی است. ضعف او در سَم است. در طول فیلم به خاطر اینکه شخصیت های بیشتری وارد دنیای جومانجی می شوند اواتارهای دیگری نیز وجود دارد که به خاطر اسپویل نشدن داستان آنها را معرفی نمی کنم و فقط به معرفی شخصیت های شماره قبل پرداختم.

ماموریت اصلی جومانجی پیدا کردن جواهر فالکون است تا بتوانند از جومانجی خارج شوند و به نوعی به زندگی عادی بازگردند. جواهر در دست یورگن بی رحم ( با بازی Rory McCann که نقش The Hound در سریال بازی تاج و تخت را داشت) است که یک لشکر پشت اوست. فیلم در ساخت یک شخصیت منفی تاثیر گذار واقعا مشکل جدی دارد حتی در حد یک بازی کامپیوتری معمولی نیز شخصیت یورگن بی رحم عمق و روح ندارد و در حد یک NPC متوسط یک بازی کاملا رده پایین می ماند! همین نقاط ضعف در نگارش سطحی فیلم نامه مطمئنا مخاطب جدی سینما را دل آزرده می کند.

فیلم Jumanji: The Next Level

کمی بیشتر در مورد آواتار ها بدانید…

در فیلم “جومانجی مرحله ی بعدی” هر آواتار سه خط روی مچ دستش دارد و این در حقیقت میزان جان هر آواتار را مشخص می کند. یعنی اگر سه بار کشته بشوید بازی تمام شده است و تمام شدن بازی یعنی مردن شخصیت واقعی که در درون آن آواتار قرار دارد. پس جومانجی یک بازی بسیار خطرناک است. ولی فیلم از این نکته به خوبی در طول فیلم استفاده نمی کند تا هیجان بیشتری به داستانش بدهد. خیلی زود شخصیت ها جانشان را از دست می دهند و شما به زودی متوجه می شوید که جان سوم آنها به هیچ وجه در طول فیلم از دست نخواهد رفت! و از آن لحظه تمام روند فیلم برایتان قابل پیش بینی خواهد بود. هر چند نمی توان بیشتر از این نوع فیلم ها انتظار داشت اما بلاخره مخاطب به دنبال دیدن فیلمی غیر قابل پیش بینی با هیجان بیشتر است.

دنیای جومانجی پر از ماجراجویی و جذابیت است از حمله ی شتر مرغ ها بگیرید تا تعقیب و گریزهای هیجان انگیز ولی اگر کمی با دقت فیلم را نگاه کنید مشکلات زیادی در درون فیلم وجود دارد. فیلم با وارد کردن شخصیت ها به درون آواتارها خود را از شخصیت پردازی کاراکترهایش راحت می کند ولی حتی همین آواتارهایی که دارای نقاط منفی و مثبت هستند هم به خوبی این نکات در درون فیلم استفاده نمی شود. در طول فیلم بهتر میشد از نقاط ضعف و قوت کاراکتر ها برای بهره برداری برای پیشبرد بهتر مراحل استفاده کرد. ولی بسیاری از نقاط ضعف فقط به صورت کاملا گذرا و بیشتر برای خنده در درون شخصیت ها گذاشته شده است و نه برای اینکه در طول روند فیلم تاثیری بخواهد داشته باشد.

بگذارید کمی در مورد اینکه چه اتفاقی در اول فیلم می افتد حرف بزنیم تا بهتر با محیط بامزه ی داستان آشنا شوید. در ابتدای فیلم وقتی فریدج ، مارتا و بتانی به خانه ی اسپنسر می رسند با پدر بزرگ اسپنسر “ادی گیلپین  و دوستش ” مایلو واکر” رو به رو می شوند. آن دو در زمان جوانی با هم یک رستوران را اداره می کردند و بعد از اینکه میلو رستوران را می فروشد ادی از دست او به شدت ناراحت است و می بینیم درگیری لفظی با هم دارند. وقتی دوستان متوجه می شوند که اسپنسر به داخل بازی رفته است پس آنها هم تصمیم میگیرند بازی را روشن کرده تا دوست خود را نجات دهند با روشن شدن بازی نکته ی جالبی اتفاق می افتد فریدج و مارتا به همراه پدر بزرگ ادی و دوستش میلو وارد بازی جومانجی می شوند و جای آواتارها را می گیرند. این یک شروع بسیار جالب و خنده دار را درست می کند. ادی که وارد دکتر اسمولدر شده است و اصلا از ماجرای اینکه این یک بازی است یا اینجا دنیای بعد از مرگ است بی خبر است! و از چرخاندن کمرش بعد از سالها کمر درد لذت می برد! این صحنه ها جز بامزه ترین بخش های فیلم محسوب می شود جلوتر با جا به جایی هایی که در کاراکتر ها اتفاق می افتد بخش طنز فیلم بیشتر نیز می شود. اضافه شدن شخصیت های جذاب تر در جلوتر در فیلم باعث می شود فیلم به سمت و سوی بهتری سوق پیدا بکند.

جذاب و بامزه…

مانند یک بازی کامیپوتری که هر مرحله چالش بر انگیز تر از مراحل قبلی است فیلم نیز چنین حالتی را در دل خود قرار داده است.  بخش های جلوتر فیلم خطرناک تر و جذاب تر می شوند. از گذر از پرتگاه های مرگبار بگیرید و یا صعود به کوهستان برفی از بخش های جذاب فیلم را تشکیل می دهند. “جومانجی مرحله ی بعدی” مسلما از نسخه ی قبلی خود جذاب تر درست شده است. وارد شدن دو پیرمرد که اصلا بازی را جدی نمی گیرند بار طنز فیلم را افزایش داده و تجربه ی فیلم قبلی باعث شده سازندگان ساختار هیجان انگیز تری برای فیلم خود بوجود بیاورند تا شما بیشتر حس کنید که آنها آواتارهای اسیر شده در یک بازی کامپیوتری به نام جونانجی هستند.  و در عین حال ترکیب پیری درونی و آواتار های جوان و قویِ آنها یک پارادوکس بامزه در فیلم درست کرده است. در گیری های لفظی  ادی و مایلو با هم شیرین است. و مایلو که در آواتاره فرانکلین که یک جانور شناس است بیش از حدِ معمول کُند صحبت می کند و نمی تواند اطلاعات را زودتر به دیگر اعضا برساند و همین مسئله مشکلات زیادی برایشان بوجود می آورد. اضافه شدن آواتارهای کاملا جدید در ادامه به فیلم به جذاب شدن فیلم کمک شایانی می کند از جمله آواتارهای جدید با بازی Awkwafina است ( بازیگر فیلم تحسین شده ی Farewell(نقد فیلم)) که به خوبی از پس نقشش بر آمده است مخصوصا وقتی وارد جریان آب می شوند و یک اتفاق شگفت انگیز! برای او می افتد بازی او بسیار بامزه و جذاب است.

نکته ی دیگری که دوست دارم در مورد آن صحبت کنم، شخصیت اسپنسر است . شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چه دلیلی واقعا برای ورود دوباره او به دنیای جومانجی وجود داشته باشد. به نظرم کاملا روشن است او که در شماره ی قبل شخصیت دکتر اسمولدر را تجربه کرده بود. با آن همه قدرت و اعتماد به نفسش وقتی وارد دنیای واقعی و مواجهه با مارتا می شود خودش را ضعیف تصور می کند. چرا که او بودن در آواتار اسمولدر را تجربه کرده بود پس اعتماد به نفس خود برای مواجهه با مارتا و دوستانش از دست می دهد و برای همین دوباره می خواهد به جومانجی برگردد تا شاید بار دیگر شخصیت دکتر اسمولدر را تجربه کند که البته نکته ی جالب فیلم این است که او وارد آواتار دیگری می شود! ولی او این نکته را فراموش کرده است که آواتارها به خودی خود شخصیت آنها را نمی سازند. بلکه آنها هستند که به آواتارها روح می بخشند. 

فیلم Jumanji: The Next Level

اهمیت به دوستی…

پیر شدن یه هدیست! بعضی وقتا من فراموشش می کنم. اما هست. یه نفر چه چیزی بیشتر از این می خواد؟

فیلم Jumanji The Next Level فقط در مورد ورود یک سری افراد به یک بازی کامپیوتری نیست.  بخش هایی از فیلم در مورد دوستی ، اهمیت به گذر روزگار و رسیدن به سن پیری صحبت به عمل می آید. فیلم در مورد ترمیم دوستی های قدیمی در شرایط سخت صحبت می کند. اینکه در سختی و مشکلات با کنار هم بودن قلب ها می تواند بیشتر به هم نزدیک شود و مشکلات تبدیل به مرهمی برای ترمیم زخم های گذشته شوند و دوستی ها را استوار تر و پر بار تر کنند. 

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Jumanji: The Next Level

بررسی فیلم Jumanji The Next Level 1

Jumanji The Next Level یک فیلم هیجان انگیز است. هر چند در ساخت شخصیت‌های منفی ضعیف است و نمی‌تواند در طول فیلم شما را با اتفاقاتش غافلگیر کند اما فیلم هم بدی نیست. هم حرف برای گفتن دارد و هم اینکه جذاب و بامزه درست شده است.  در فیلم می‌توانید لحظات هیجان انگیزی تجربه کنید و هم از اتفاقات و صبحت‌های خنده دار فیلم لذت ببرید. در کل این فیلم ارزش دیدن دارد و نسبت به نسخه قبلی یک موفقیت به حساب می‌آید و می‌تواند لحظات شیرین و بامزه‌ای را برایتان رقم بزند.

امیدوارم از مطلب ” بررسی فیلم Jumanji The Next Level ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بررسی فیلم Jumanji The Next Level ۰۴ دی ۱۳۹۸ […]