بررسی فیلم Midsommar

فیلم Midsommar یا میدسامر محصول مشترک امریکا و سوئد است که توسط Ari Aster نوشته و کارگردانی شده است. Midsommar فیلمی ترسناک با درون مایه های روانشناختی و در عین حال مربوط به مراسمات و آیین های Pagan ئی است که کارگردان به خوبی توانسته از پس تصویر سازی آن بر بیاید. با ما در سایت ساعت 7 همراه باشید تا به نقد و بررسی و همچنین موشکافی فیلم Midsommar بپردازیم.

اگر به دنبال دیدن نقدهای بیشتری از فیلم های سال 2019  میگردید به لیست فیلم های سال 2019 مراجعه فرمایید. (فیلم های 2020 نیز در لیست فیلم های سال 2020 موجود است.)

بررسی فیلم Midsommar

سفری که پایان خوشی نخواهد داشت

نمادگرایی

فیلم Midsommar پر است از نمادهای گوناگون که همه حول محور طبیعت می گردند. در واقع با فیلمی نماد گرایانه روبرو هستیم که اگر نتوانید نمادها را شناخته و درست آنها را تفسیر کنید چیزی از فیلم سر در نخواهید آورد، در این صورت فیلم برای شما یک کُمدی وحشت خواهد شد. حال آنکه فیلم به سختی می تواند شما را بترساند و اصلاً برای ترساندن مخاطب ساخته نشده است، البته فیلم دارای اِلمان های وحشت می باشد اما ترکیب نمادگرایی با سینمای وحشت تقریباً فیلمی سوررئال را در ذهن تداعی می کند.

در عین حال کارگردان توانسته به خوبی حس تعلیق را در اثر بگنجاند و هم اینکه با داستانی قابل توجه می تواند شما را تا آخر پای اثر نگه دارد. Ari Aster قبلاً با فیلم Hereditary توانسته بود قابلیت های خود را در ژانر وحشت به نمایش بگذارد اما با فیلم Midsommar عملاً پا به مرز فیلم هایی گذاشته که ترکیبی از Theme های روانشناختی ، مرموز، نمادین که در قالب وحشت به مخاطبین ارائه شده، که اگر به هریک از این اِلمان ها علاقه داشته باشید، فیلم می تواند شما را راضی کند.

بررسی فیلم Midsommar

از صحنه های غافلگیر کننده فیلم

سفری به درون طبیعت

داستان فیلم Midsommar درباره Dani است، دختری جوان که ایمیلی عجیب از خواهرش دریافت کرده که او را به شدت دل نگران کرده است. Dani این موضوع را با دوست پسرش Christian در میان میگذارد اما Christian به او می گوید شاید خواهرش خواسته او را اذیت کند و سربه سرش بگذارد. کریستین هنوز نتوانسته موضوعی برای پایان نامه اش پیدا کند. کرسیتین دانشجوی رشته آنتروپولجی یا انسان شناسی است، او و دوست دیگرش جاش که هم رشته اش است هر دو دقدقه ی پایان نامه را دارند. Dani بعداً خبردار می شود که خواهرش با گاز مونواکسید کربن خود و پدر و مادرش را کشته است، این واقعه تاثیری عمیق بر او می گذارد و افسردگی او را تشدید می کند. سپس Dani  متوجه می شود که یکی از دوست های کریستین به نام Pelle که سوئدی است آنها را برای مراسم Midsummer؛ که توسط جامعه ای که او در آنجا بزرگ شده برگزار می شود، دعوت کرده است. Dani هم برخلاف میل دوست پسرش برای از یاد بردن تجربه تلخ خود، عازم سفر سوئد می شود.

بررسی فیلم Midsommar
بازیِ خوبه Florence Pugh در نقش Dani

تصاویر چه می گویند

فیلم بیشتر به رابطه دنی با کریستین می پردازد، در این باره کارگردان فیلم Ari Aster از دو اثر، یکی سریال ” Scenes From A Marriage ” محصول سال 1973 و فیلم ” Modern Romance ” محصول سال 1981 الهام گرفته است. تمام فیلم در طبیعت و در دل یک جامعه با رسومی خاص و آیین های باستانی رخ می دهد. تقریباً هیچ صحنه تاریکی در فیلم وجود ندارد و از این لحاظ کارگردان فیلم برای ترساندن شما از حس تعلیق استفاده کرده است. نور خورشید و روشنایی تابستان و اینکه در سوئد در فصلی از سال با اینکه شب می شود اما خورشید هنوز در آسمان است، کارگردان توانسته حسی عجیب را در شما بوجود آورد. Ari Aster در هر فیلم توانسته در کارش پیشرفت کند و این بسیار قابل تحسین است. بازیگران فیلم هم به خوبی توانسته اند حس ترس و وحشت و دستپاچگی را به مخاطب نیز منتقل کنند. با اینکه تقریباً همگی تازه کار هستند اما فکر می کنم بتوانند در آینده موفق شوند. از نکات جالب فیلم موسیقی آن است، بیشتر Theme های به کار رفته بر روی سکانس ها، موزیک فولکلور و به تعبیر دیگر محلی سوئدی است. به جز سکانس های وحشت فیلم که از Theme متفاوت استفاده شده است.

بررسی فیلم Midsommar

فیلم پر است این مدل نقاشی های مرموز

مکاشفه

در این بخش می خواهم درباره صحنه های فیلم که بیشتر قابل تأمل هستند و جای بحث بیشتری دارند، بپردازم. سعی می کنم از بیان صحنه هایی که حاوی اسپویل داستانی هستند، خودداری کنم تا فیلم لوس نشود و بتوانید خودتان هم تفسیری از فیلم داشته باشید.

بیایید کار را با تابلویی شروع کنیم که ابتدای فیلم نمایش داده می شود، این تابلو تقریباً تمام داستان فیلم را نشان می دهد. یا تابلویی که در آپارتمان کریستین است، اثر Mu Pan است که نامش Dionoassholes است که دقیقاً به کاراکتر کریستین و رفتار او در قبال دنی اشاره دارد. تابلوی بعدی هم اثر نقاش سوئدی John Bauer است که خرسی بزرگ را در برابر دختری کوچک که تاجی از گل را بر سر دارد نشان می دهد.

بعداً کریستین تصویری از یک خرس در حال سوختن را در خانه Siv می بیند. Ari Aster و تیم اش تقریباً بسیاری از داستان های فولکلور اسکاندیناوی و آلمانی را مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند ارجاعات بسیاری را در هر صحنه به این آثار قدیمی داشته باشند. از رابطه ی دنی و کریستین تا Plot اصلی فیلم و همینطور مرگ کاراکترهای فیلم، به طور مثال سقف محلی که در آنجا می خوابند بازگو کننده یکی از اتفاقات مهم فیلم است. بریدن کف دستان و خودکشی و قربانی انسانی یا حروف کنده کاری شده بروی سنگ ها، همینطور نوع مرگ کاراکترهای فیلم همه و همه الهام گرفته شده از داستان های فولکلور اسکاندیناوی و آلمانی است.

کارگردان فیلم به هر بازیگر نشانی را داده است، مثلاً نشان مخصوص دنی R است که بیانگر Ride و Journey است که کاراکتر او در پیش دارد، همینطور نشان کریستین هم یک فلش است که بیانگر مردانگی است. تمام کاراکتر های فیلم دارای نشانی از این دست هستند که بیانگر درون مایه و ویژگی آنها در داستان فیلم است. مثلاً نشان X در معبد بیانگر هدیه است که با دیدن این صحنه منظور هدیه را می فهمید و من آن را اسپویل نمی کنم. درست است که بیشتر حرکات و تصاویر وحشتناکی که از این جامعه کوچک و منزوی سوئدی سر می زند، تخیلی است. اما مراسمات و آیین هایی که نشان داده می شوند، واقعی هستند.

جشن Midsummer که اواسط ژوئن در اسکاندیناوی گرفته می شود تقریباً در اروپا و جهان شناخته شده است. در واقع جشن Midsummer نوروز Pagan است که با مراسم روز سنت باپتیست مقدس ادغام شده است. در فیلم اشارات بسیاری به سنت باپتیست شده است. Ruben از شخصیت های مرموز فیلم است که مرا یاد Elephant Man دیوید لینچ انداخت، این شخصیت هیچ دیالوگی ندارد و جالبت است بدانید که بزرگان جامعه ی نقاشی های عجیب و غریب او را تفسیر می کنند و در کتابی می نویسند. رمزگشایی شخصیت Ruben  را به عهده شما می گذارم.

بررسی فیلم Midsommar

این دهکده یه ایرادی داره

بررسی فیلم Midsommar
مراسم آغاز می شود!

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم میدسامر

متوسط

در پایان باید گفت فیلم Midsommar نه آنقدر وحشتناک به مانند جن‌گیر ویلیام فردکین است، نه مانند درخشش کوبریک اثری نوآورانه و بدیع در ژانر وحشت، اما از بسیاری از فیلم‌های آبکی هالیوود در این ژانر بهتر است. اما باز هم با دیدن فیلم متوجه خواهید شد، این فیلم نیز همچون اثر قبلی Ari Aster یعنی Hereditary با بودجه ی بسیار کم ساخته شده است. در کل Midsommar فیلمی متوسط است که برای دوستداران ژانر وحشت می‌تواند جالب باشد.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهم نیس
مهم نیس

متاسفانه کل مطلبی که نوشتید یه کپی ضعیف از روی یه ویدئو تحلیلی خارجیه و دقیقا تک تک چیزایی که داخل ویدئو بوده رو فقط تایپ کردید و هیچ چیز اضافه ای نداشتید😒