بررسی فیلم Monos / غُرِّشِ جهلِ انسانِ بدون تعلیم

فیلم Monos محصول مشترکِ کشورهای کلمبیا و آمریکا در ژانر درام، ماجراجویی، هیجان انگیز است. کارگردانی و نویسندگی این فیلم را Alejandro Landes که یک کارگردان و نویسنده ی برزیلی است بر عهده داشته است. این فیلم برای اولین بار در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۹ در نود و دومین جشنواره ی  فیلم Sundance  اکران شد و توانست جایزه ی ویژه را برای کارگردان خود کسب کند. (همینطور فیلم 25 جایزه در جشنواره های مختلف کسب کرده است(منبع)) این سومین  فیلم از Alejandro  می باشد و می توان گفت او در سومین اثر خود توانست یک اثر خاصِ سینمایی خلق کند. با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Monos همراه شما عزیزان هستیم.

بررسی فیلم Monos

بررسی فیلم Monos

فیلم Monos در مورد گروهی از کودکان است که جذبِ سازمانی به نام Organization شده اند. آنها از کودکی تحتِ سخت ترین آموزش ها قرار می گیرند و کم کم خوی انسانی آنها به طور کامل از بین می رود. به طوری که چیزی از انسانیت در وجود آنها باقی نمی ماند. و آنها از نوجوانان بی گناه و خمیر های بدون شکل بوسیله ی عده ای سودجو تبدیل به دستگاهای قتل می شوند تا برای ارضای امیال حیوانی عده ای مورد استفاده قرار بگیرند. نوجوانانی که می توانستند تبدیل به انعکاسِ قدرتِ خدایی بر روی زمین شوند اکنون تبدیل به شیاطین زنده ی زمین می شوند و شرارت به یک اصل برای آنها تبدیل می شود.

وقتی Monos را از همان دقایق ابتدایی دنبال می کنید یک فیلمِ متفاوت با اتمسفری کاملا سنگین را حس خواهید کرد. اتمسفری که با تمام وجود به درونتان نفوذ می کند این هم در مورد محیط های جنگلی ، مرطوب و گِلیِ فیلم و هم در مورد شخصیت های فیلم  صدق می کند. نوجوانانی که تحتِ تعلیم های نادرست، خویِ وحشی گری گرفته اند و کشتن ، سلاخی کردن و شکنجه دادنِ دیگران برایشان، به یک امر عادی و روزمره تبدیل شده است. آنها رفتارِ انسانی را یاد نگرفته اند و خوی تاریک و باطلی در آنها شکل گرفته شده است.  خویی که شاید گوشه ای از وجود هر یک از ما وجود داشته باشد ولی با تعالیم درست به سمت  انسانیت کشیده شده است ولی این نوجوانانِ بی گناه با تعالیم عده ای پول پرست تبدیل به آلت دست آنها شده اند.

بررسی فیلم Monos

فیلم Monos در طول داستانش  با نگاهش، تلنگر های سنگینی به شما وارد می کند و شما را به فکر فرو می برد.  در حقیقت همه چیزِ یک انسان باید به او تعلیم داده شود و در هر مسیر و طرز فکری که انسان قرار بگیرد تبدیل به همان می شود. مانوس داستانِ هفت نوجوان در دل طبیعت است که طی آموزش های شدیدِ تکاوری تبدیل به ماشین های جنگی می شوند. بازی تمام بازیگران فیلم طبیعی و قابل قبول است و از طرفی فیلم به زیبایی محیط ها و مناظر را در قاب بندی های زیبایش جا داده است و طبیعت وحشی را به ذهنِ وحشی شده ی نوجوانان پیوند می زند و شما را به عمق درگیری های ذهنی نوجوانان پرتاب می کند. و این را با آهنگ های خاص ، صداگذاری خفقان آمیزِ فیلم ترکیب کنید تا فیلم شما را به درون شخصیت هایش بکشد و درگیر خود کند.

ماموریت جدید هفت نوجوان این بار مراقبت و نگهداری از یک گروگان (اسیر جنگی به قول خودشان!) جدید به نام دکتر Sara Watson است او که آمریکایی است توسط این گروه به گروگان گرفته شده است و در شرایط سختی زندانی است پس آنها از ایالت متحده برای آزادی او مبالغ هنگفتی می خواهند و داستان فیلم درباره ی این گروگان گیری و اتفاقات پیرامون آن است. همینطور داستان به ارتباط این هفت نوجوان و طرز فکر آنها نیز توجه می کند و آن را به شکلی عجیب و تاریک به تصویر می کشد. بازیگر نقش دکتر را  Julianne Nicholson بر عهده دارد و خیلی خوب توانسته نقش یک اسیرِ بی کس و بی اطلاع که در میان جهل این گروه نوجوان اسیر شده است و از دنیای بیرون هیچ اطلاعی ندارد را به تصویر بکشد. او کم کم در حال فراموشی کامل گذشته و زندگی مدرن و تبدیل شدن به یکی از همین مونوس هاست!

بررسی فیلم Monos

نوجوان ها همدیگر را به اسم حیوانات و یا اسم های پوچ خطاب می کنند تا حتی خود به این باور برسند که انسان نیستند و حیوانی در پوست انسان هستند! قوانین تعیین شده  برایشان به همه چیزشان تبدیل می شود به طوری که کوچکترین لغزش از این قوانین را نمی توانند تاب بیاورند. این هم ترفند دیگری از سازمان است که چنان با قدرت به ذهن نوجوانان نفوذ کرده است که آنها جرات ساخت قوانین و نگاهی به جز آنچه که سازمان به آنها آموزش داده است را در خود نمی بینند. این می تواند گوشزدی به تاثیرگذاری تعالیم داده شده به نوجوانان باشد. همین تعالیم و همین طرز فکرهاست که در دنیای خودمان نیز گروه های مثل داعش را بوجود آورد. پس می توانیم ببینیم چقدر می تواند تعالیم اشتباه خطرناک و مرگبار باشد. حتی وقتی نگاهی به بازی، جشن گرفتن ها و شوخی های آنها با هم می کنیم تفاوت را حس می کنیم و خشونت در تمام اجزای زندگی آنها در جریان است.

فیلم مونوس پر از لحظات شوکه کننده و تلخ است که مطمئنا ببیننده را متحیر می کند و شما را غرق در امواج پر تلاطم خود می کند و با هر اتفاق شما را به یک موج سنگین می کوبد تا بیشتر به فکر فرو بروید و بیشتر خود را غرق شده در افکار نوجوانان ببینید. در حقیقت هفت نوجوان خود به نوعی اسیر دست سازمان هستند و از خود دیگر اراده ای ندارند. خوی وحشی گری آنها آزاد شده است پس آنها مانند گاوی خشمگین به سمت پرچم قرمز رنگ می تازند بدون اینکه بخواهند فکر و ایده ای برای اعمالشان داشته باشند.

نتیجه گیری…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Monos

خیلی خوب

مونوس غُرِّش جَهلِ انسانِ بدون تعلیم و آموزش در مسیرِ انسانیت است. مسیرِ اشتباه آموزش می‌تواند انسانیت را در ذهن حتی نوجوانان از بین ببرد و شرارت را به خدای آنها مبدل کند.  Monos در زبان اسپانیایی به معنی ” میمون ها ” است … پس می‌توان گفت، نوجوانان از انسان‌های دو پا به میمون‌هایی که مغزی بزرگ‌تر دارند تبدیل شده‌اند و هیچ درک و حس انسانیی در آنها دیده نمی‌شود اما شاید در انتها هنوز در آن گوشه و کنار انسانیتی باقی مانده باشد! چه کسی می داند؟

فیلم Monos از آن دست فیلم‌های متفاوت و خاص دنیای سینماست که دیدنش می‌تواند درس‌های بزرگی برایمان داشته باشد که کمتر بتوان از طریق دیگری جز سینما (هنرِ هفتم) آن را اینطور ملموس و قابل درک دید و درک کرد. Monos یک تلنگر است تا بیشتر به تعالیمی که به کودکان و نوجوان داده می‌شود نظارت و دقت کنیم تا در مسیر درست قرار بگیرند. اگر به دنبال یک فیلم متفاوت، پرمعنی با قاب بندی های بسیار زیبا و در کل یک فیلم خاص می‌گردید فیلم Monos پیشنهاد ویژه ما برای شماست.

امیدوارم از مطلب ” بررسی فیلم Monos ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amir
Amir

مزخرف ترین فیلمی که در تمام عمرم دیدم همین بوده و بس . بسیار بی سر و ته

حامد
حامد

فیلم اسپانیایی شده رامبوی آمریکایی با ترکیب بسیار بد جای اینهمه تعریف نداره .

بابک
بابک

مغزهاي کوچک زنگ زده=مشابه مونوس