بررسی فیلم Mulan / خیزش ققنوس

فیلم Mulan یک فیلم آمریکایی در ژانر اکشن درام می‌باشد که از روی انیمیشین مولان محصول سال ۱۹۹۸ بازسازی شده است. این فیلم ابتدا قرار بود در ۹ مارس ۲۰۲۰ در سینما‌های سراسر دنیا اکران شود، اما به خاطر همه‌گیری کرونا دیزنی تصمیم گرفت که در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۲۰ آن را به صورت دیجیتالی و در دیزنی پلاس منتشر کند. این فیلم به کارگردانی Niki Caro و براساس داستانی چینی با نام Ballad of Mulan که اشعاری در وصف دختر شجاعی می‌باشد که برای دفاع از کشور و سربلندی خانواده‌اش رزم جامه بر تن می‌کند تا خود را به جای پسران جا زده و بتواند برای آزادی کشورش شمشیر بزند. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Mulan همراه باشید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فیلم های 2020 به لیست فیلم های سال 2020 مراجعه فرمایید.

[Best_Wordpress_Gallery id=”65″ gal_title=”گالری عکس فیلم Mulan”]

خلاصه داستان

خانواده فا زندگی شرافت مندانه‌ای را در روستای کوچکشان می‌گذرانند. آنها دو دختر دارند و دختر بزرگ‌ترشان مولان از همان کودکی دردسرساز و دارای انرژی ویژه‌ای نشان می‌دهد. همین باعث شد تا از همان کودکی مورد نکوهش مادرش قرار گیرد. پس مولان انرژی درونی خود را به عنوان یک مبارز مخفی میکند و رفتار یک دختر معمولی که فقط برای ازدواج و تشکیل خانواده به دنیا آمده است را از خود نشان دهد. اما دیری نمی‌پاید که تاریکی به چین پا می‌گذارد و قتل‌عام ، تجاوز و گناه بر چین و راه ابرایشم سایه می‌افکند. پادشاه برای جلوگیری از نابودی امپراطوری و از بین بردن متجاوز دستور می‌دهد از هر خانواده چینی یک پسر برای مبارزه فرستاده شود. در خانواده فا که پدر ژو زخمی است و نمی‌تواند به خوبی بجنگد برای همین مولان لباس رزم برتن می‌کند به صورت مخفی و در قالب یک پسر پا در محل تمرین ارتش می‌گذارد و…

بازیگر نقش مولان Liu Yifei
بازیگر نقش مولان Liu Yifei

    مولان فراتر از جنسیتش به یک اسطوره تبدیل می‌شود و مانند ققنوس از آتش برمی‌خیزد و پرواز می‌کند.

بررسی فیلم Mulan

نگاه به جنسیت و نه توانایی و استعداد از مشکلات و تضادهای فکری است که از دوران کهن تا به امروز ادامه دارد. مولان به نوعی نگاهی به مرد سالاری شرقی می‌اندازد و نگاه تک بعدی به زن که فقط به عنوان موجودی که برای درست کردن فرزند خلق شده است را نشان می‌دهد. اما همین زنان در روزگارهای مختلف دست به افتخار آفرینی‌های بسیار زدند و برای همیشه‌ی تاریخ خود را جاودان کردند. مانند افسانه مولان ، دختری که لباس پسران پوشید تا برای افتخار کشور و خانواده‌اش با دشمنان مهاجم بجنگند و دلاوری او در حقیقت باعث پیروزی کشورش و نجات تمام سرزمینش می‌شود. او فراتر از جنسیتش به یک اسطوره تبدیل می‌شود و مانند ققنوس از آتش برمی‌خیزد و پرواز می‌کند.

مولان تمام سختی‌ها را تحمل می‌کند تا به آنچه که در انتهای قلبش برای همیشه بود برسد. این مسیر به شکل درستی در فیلم به نمایش گذاشته می‌شود از سختی‌هایی که برای مخفی کردن هویت واقعی‌اش می‌کشد تا زن بودنش که عاملی شده تا استعداد‌هایش نادیده گرفته شود را مخفی کند. در کمپ ارتش او سختی‌های بسیاری می‌کشد تا بتواند رفتار یک پسر را از خود نشان دهد تا فقط بتواند به حقی که در ذاتش است برسد! بهترین قسمت‌های فیلم وقتی است که مولان برای نشان دادن قدرت درونی خود که چیزی فراتر از جنسیت است در تکاپو است. شاید بتوان گفت کارگردان خانم Niki Caro بیش از حد روی این جنبه تمرکز کرده و جنبه های مهمِ دیگرِ داستان خود را فراموش کرده است اما حداقل می‌توان گفت در این بخش به درستی پیش رفته و تاثیر لازم برای به فکر فرو بردن مخاطب را ایجاد کرده است.

Gong Li در نقش ژان لانگ
Gong Li در نقش ژان لانگ

    فیلم روحی درون خود ندارد و شخصیت‌ها نمی‌توانند احساسات درونی خود را برایتان بروز بدهند.

اگر بخواهید نگاهی مقایسه‌ای نسبت به عنوان سال ۱۹۹۸ داشته باشید از این فیلم نا‌امید خواهید شد چرا که آن حس و حال در  فیلم دیده نمی‌شود و شاید از میانه‌ فیلم آن را ول کنید و دیگر آن را نگاه نکنید. اول به خاطر اینکه فیلم روحی درون خود ندارد و شخصیت‌ها نمی‌توانند احساسات درونی خود را برایتان بروز بدهند. چیزی که در انیمیشن به شدت شما را جذب می‌کرد. دیگر خبری از شخصیت‌های دوست داشتنیِ انیمیشن در این فیلم نیست و یک فیلم اکشن درام با صحنه‌های زیبا و جلو‌ه‌های ویژه خیره کننده در مقابلتان است اما حس خاصی را به شما منتقل نمی‌کند و همین باعث می‌شود احساسی نسبت به شخصیت‌های مختلف داستان نداشته باشید.

فیلم از نظر بصری زیباست اما مشکلاتی در داستان فیلم دیده‌ می‌شود از جمله شخصیتِ‌‌ منفیِ کم عمق که تنها صدای کلفت و صورت زخم‌خورده‌‌ای دارد و نه دلیل خاصی برای کارهایش دارد و نه ویژگی خاصی دارد که از او متنفر شوید. نکته منفی دیگر نبود ثبات در شخصیت‌ها مخصوصا شخصیت‌های منفی داستان است که به یک باره و بی‌منطق تغییر مسیر می‌دهند. در ضمن شخصیت‌های مثبت به جز مولان ، پدرش و تا حدودی فرمانده نانگ بقیه بدون روح و کم‌ اثر هستند.

Jet Li در نقش امپراطور چین
Jet Li در نقش امپراطور چین

     فیلم مولان نمی‌تواند پل درستی بین تخیل و واقعیت بزند و اکشن‌ها جذابیت زیادی برایتان نخواهند داشت

مشکلات دیگر در اکشن‌های فیلم نیز دیده می‌شود فیلم نمی‌تواند پل درستی بین تخیل و واقعیت بزند و اکشن‌ها جذابیت زیادی برایتان نخواهند داشت. چراکه نمی‌دانید با فیلم تخیلی طرف هستید که شخصیت‌هایش قدرت‌های ماورایی دارند و از دیوار بالا می‌روند و پرواز می‌کنند یا فقط می‌توانند با شمشیرها و حرکات رزمی‌شان با هم مبارزه کنند. در یک صحنه “بوری خان” قدرت جاذبه را می‌شکند و از دیوار قلعه‌ی راست بالا می‌رود! و صحنه‌ای از بالا به پایین سقوط می‌کند. کمی اذیت کننده است که معلوم نیست با چه دنیا و چه قوانینی طرف هستیم و حتی خود سازندگان هم نمی‌دانند چه دنیایی خلق کرده‌اند. بلاخره چه کسی دارای چه انرژی است و این انرژی چه تاثیری بر روی شخصیت‌ها می‌گذارد یا شخصیت منفی بوری خان یا گروهش چه ویژگی‌هایی دارند و چطور در صحنه‌ای از دیوار راست بالا می‌روند و در صحنه‌ی دیگر پشت در بسته گیر می‌کنند!

نتیجه گیری…

مولان می‌تواند یک فیلم انگیزشی برای‌ دختران جوان باشد تا به استعدادهای درونی خود اهمیت دهند و برای بروز آنها تلاش کنند تا مانند مولان پر بکشند و به آسمان بروند… کمی بازی بازیگرانش کم روح است اما با این حال برخی صحنه‌ها می‌تواند حرف‌ها و احساساتش را منتقل کند. داستان کلی خوبی دارد اما به جزئیاتش به خوبی توجه نشده است. همینطور به برخی جنبه‌ها بیش از حد پرداخت شده اما به شخصیت پردازی و خلق شخصیت منفی تاثیرگذار و اکشن‌های پرهیاهوتر اهمیت داده نشده است. در کل مولان فیلم بدی نیست و می‌تواند در حدود دو ساعت شما را سرگرم کند و قطعا ارزش یکبار دیدن را دارد اما بعد از دیدنش متوجه خواهید شد که یک زیبای بی‌روح است… زیباییش را از قاب بندی‌ها و جلوه‌های ویژه‌ی قدرتمندش گرفته است و بی روح بودنش را نیز از شخصیت‌هایش به ارث برده است…

فیلم Mulan

بررسی فیلم Mulan
فیلم Mulan

نمره سایت ساعت 7

(متوسط)

(متوسط)

خیزش ققنوس

 مولان فیلم بدی نیست می‌تواند در حدود دوساعت شما را سرگرم کند و قطعا ارزش یکبار دیدن را دارد اما بعد از دیدنش متوجه خواهید شد که یک زیبای بی‌روح است… زیباییش را از قاب بندی‌ها و جلوه‌های ویژه‌ی قدرتمندش گرفته است و بی روح بودنش را نیز از شخصیت‌هایش به ارث برده است…

امیدواریم از مطلب ” بررسی فیلم Mulan ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها