بررسی فیلم Shirley / نزدیک شدن به ذات گمشده

فیلم “شرلی” (Shirley) یک درام بیوگرافیِ آمریکاییست که توسط “سارا گوبینز”(Sarah Gubbins) و با اقتباس از کتابی با همین نام به نویسندگیِ “سوزان اسکارف مرل”(Susan Scarf Merrell) ساخته شده است. این فیلم به دوره‌ای خاص و کوتاه از زندگی “شرلی جکسون” (Shirley Jackson) نویسنده‌ی مشهور داستان‌های جنایی و ترسناک می‌پردازد. “جوزفین دکر” (Josephine Decker) کارگردانی این اثر را برعهده داشته و بازیگرانی همچون “الیزابت ماس”(Elisabeth Moss) ،”مایکل اشتولبرگ” (Michael Stuhlbarg) ،”اودسا یانگ” (Odessa Young) و “لوگان لرمن” (Logan Lerman) در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۲۰ توسط کمپانی Neon در آمریکا منتشر گردید. با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Shirley همراه باشید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فیلم های 2020 به لیست فیلم های سال 2020 مراجعه فرمایید.

بررسی فیلم Shirley

خلاصه داستان:

در این فیلم داستان زوج جوانی را دنبال می‌کنیم که به دنبال ساختن زندگی‌ای جدید برای خود می‌باشند. فرد نمزر که که یک استادیار جوان و پرانگیزه است به همراه همسرش رز برای مدتی در خانه‌ی نویسنده‌ی مشهور رُمان‌های ترسناک شرلی جکسون و شوهرش استنلی ساکن می‌شوند. فرد امیدوار است که با کمک استنلی که به عنوان مدرس در دانشگاه بنینگتون مشغول به کار است،بتواند برای خودش شغلی دست و پا کند. از طرفی استنلی از رز می‌خواهد که که در انجام کارهای خانه و مراقبت از همسرش که از لحاظ روحی دچار بحران شده به او کمک کند. شرلی که بخاطر اخلاقیات خاصش و همچنین نوشته‌های متفاوتش به فردی منزوی و گوشه‌گیر تبدیل شده است‌. به مرور زمان نزدیک و دوستانه با رز برقرار می‌کند که باعث می‌شود حداقل مدتی از افسردگی و پریشانی خارج شود. شرلی که در حال نگارش رُمانی جدید درباره‌ی دختری جوان است که به تازگی ناپدید شده از رز می‌خواهد که …

بررسی فیلم Shirley “نزدیک شدن به ذات گمشده”

بررسی فیلم Shirley

     بطور کلی Shirley فیلمی‌ست که با ضرب آهنگی بسیار کُند و آرام به روایتی موازی از داستانِ زندگی دو زوج می‌پردازد.

شرلی در داستانی که شروع به نوشتن کرده‌است خودش را در قالب دخترِ گمشده‌ی داستانش تصور می‌کند. زنی تنها و رهاشده که راهش را در دنیایی مردسالار و بی‌رحم گم کرده‌است. او به کوچکترین بهانه و انگیزه‌ای برای ایجاد حس بقا در خودش چنگ می‌زند. حتی برقراری ارتباط با همسری هوس‌باز و خودکامه که تنها به دنبال سوءاستفاده از دیگران می‌باشد. در واقع شرلی با انتخاب خودش ناعدالتی پیرامونش را نادیده گرفته و به انزوا و سکوت پناه برده‌است. اما در نقطه‌ی مقابل او دختری ساده و بی‌آلایش به نام رز را می‌بینیم که با ناآگاهی از واقعیت‌های جامعه به همراه پسری که او را باردار کرده‌، پای در راهی پرپیچ و خم گذاشته است. در ادامه داستان تقابل جهان‌بینی شرلی و سادگی رز لحظاتی معنادار و عمیق را ایجاد می‌کند، که اگر کمی صبر و حوصله بخرج دهید در انتهای فیلم تاثیرات متقابل آنها را در یکدیگر خواهید دید. بطور کلی Shirley فیلمی‌ست که با ضرب آهنگی بسیار کُند و آرام به روایتی موازی از داستانِ زندگی دو زوج می‌پردازد. یکی در ابتدای راه و دیگری زوجی که شعله‌های عشق‌شان در حال خاموش شدن است.

بنظر می‌رسد گوبینز سعی داشته بیشتر برروی روابط شخصیت‌ها تمرکز کند تا اینکه با گفتن حقایق و یا سوپرایز کردن ، شما را سرگرم کند. چیزی که در عمل هم او و هم کارگردان فیلم در ارائه‌ی آن موفق نبوده‌اند. در فیلم میبینیم که شرلی درحال نوشتن رُمانی بلند درباره‌ی یک دختر دانشجو که در جنگل ناپدید شده می‌باشد. اما این موضوع در اواسط فیلم و در میان داستان شرلی و رز گم میشود و شما را گیج می‌کند که اگر سرانجامی برای این داستان وجود نداشت چرا از اول آن را مطرح کردند! سایر موضوعات و روابط نیز در فیلم سرانجامی مشابه داشته و تاحدودی نامشخص باقی میمانند. فیلم خط داستانیِ معین و مرتبطی ندارد و روابط میان آنها بسیار مصنوعی و ساده طراحی شده است و این موضوع برقراری ارتباط با کاراکترها را برای مخاطب سخت کرده است.

بررسی فیلم Shirley

      فیلم “Shirley” یکی دیگر از آن آثاری است که با نگاهی متفاوت و اینبار در ژانر درام بیوگرافی تماشاگرانش را به چالش می‌کشد.

کمپانی نوظهور Neon در سالهای اخیر با انتشار گلچینی از فیلم‌ها و مستندهای هنری راهی متفاوت را در پیش گرفته است. این کمپانی به دنبال پخش آثاری پر زرق و برق و پرخرج نیست،بلکه به دنبال آثاری است که ذات حقیقی سینما را به ما نشان می‌دهند. البته در میان این آثار فیلم‌های مطرحی همچون “من تونیا هستم” ، “پرتره‌ی زنی برروی آتش” ،”انگل” (بررسی فیلم انگل) و همچنین مستند زیبای “Honeyland” نیز دیده می‌شود. که نشان می‌دهد فعالیت آنها علاوه بر ارزشمند بودن تاثیرگذار نیز بوده است.

فیلم “Shirley” یکی دیگر از آن آثاری است که با نگاهی متفاوت و اینبار در ژانر درام بیوگرافی تماشاگرانش را به چالش می‌کشد. داستانی پرتنش و زیرکانه که به سختی میتوان آن را در ژانر داستان‌های زندگی‌نامه‌ای طبقه‌بندی کرد. در داستان این فیلم واقعیت و خیال برای ایجاد تاثیری عمیق‌تر با یکدیگر ترکیب شده‌اند که از این لحاظ در نوع خودش جالب توجه می‌باشد. اما فیلم Shirley که محصول نهایی این ایده‌ بوده است، دچار آشفتگی و یکنواختی شدیدی می‌باشد که به راحتی قابل چشم‌پوشی نیست. درواقع اگر بدنبال دیدن یک فیلم بیوگرافی می‌گردید، این فیلم شما را ناامید خواهد کرد. اما چیزی که بیشتر باعث ناامیدی شما می‌شود این است که با وجود پایبند نبودن نویسندگان (چه در رُمان و چه در فیلم‌نامه) به اتفاقات حقیقی بازهم نهایت خیالشان به دویدن دختری در جنگل خلاصه می‌شود! اما اگر تنها به عنوان یک درام به تماشای این فیلم بنشینید مطمئنا برایتان جالب بوده و میتوانید از بازیِ ماهرانه و زیبای “الیزابت ماس” لذت ببرید. الیزابت بدلیل بازی‌های درخشانش در سریال‌های “Mad Men” و “The Handmaid’s Tale” برای طرفداران برنامه‌های تلویزیونی بسیار شناخته شده می‌باشد. همچنین بازیِ تحسین‌برانگیز او درسریال “سرگذشت ندیمه” علاوه بر اینکه جوایز زیادی را برایش به ارمغان آورد،سکویی مستحکم برای پرش او به سمت سینمای هالیوود نیز بود. اما در سینما نیز الیزابت ماس نشان داد که بازیگری باهوش و ماهر بوده که در انتخاب نقش‌هایش بسیار تبحر دارد. او می‌‌تواند در فیلمی با داستان و عوامل ضعیف نیز صحنه را از آن خودش کند(البته در اینجا منظور فیلم Shirley نبوده است) که نشان از توانمندیِ بالایش دارد. البته “مایکل اشتولبرگ” نیز در نقش استنلی(شوهر شرلی) بسیار عالی و تماشایی ظاهر شده است که بخوبی حسی دوگانه از عشق و نفرت را به شما منتقل می‌کند. اما کارگردانی ضعیف و فیلم‌نامه‌ی نچندان جالبش این فیلم را اثری متوسط و خسته‌کننده کرده است.

بررسی فیلم Shirley

نتیجه گیری…

در پایان میتوان گفت Shirley فیلمی‌ست که نمیتوان به آن عنوان سرگرم‌کننده بودن را داد. اگر که حوصله‌ی تماشای فیلم‌های درام با داستانی کم‌هیجان و آرام را ندارید، این فیلم گزینه خوبی برای گذراندن وقت‌تان نمی‌باشد. البته فیلم از لحاظ ساختاری کیفیت قابل قبولی دارد و بازیگران نیز در ایفای نقش‌هایشان بسیار موفق بوده‌اند. فیلم از همان ابتدا با ریتمی کُند آغاز می‌شود و با سبک و سیاق فیلم‌های روانشناسانه به بررسی یک سال از زندگی “شرلی جکسون” می‌پردازد. در این فیلم روابط و افکار این نویسنده بزرگ را از نگاه فردی دیگر مشاهده می‌کنیم که ممکن است تفاوت زیادی با واقعیت داشته باشد.

فیلم Shirley

بررسی فیلم Shirley
فیلم Shirley

نمره سایت ساعت 7

(متوسط)

(متوسط)

نزدیک شدن به ذات گمشده

فیلم از لحاظ ساختاری کیفیت قابل قبولی دارد و بازیگران نیز در ایفای نقش‌هایشان بسیار موفق بوده‌اند. فیلم از همان ابتدا با ریتمی کُند آغاز می‌شود و با سبک و سیاق فیلم‌های روانشناسانه به بررسی یک سال از زندگی “شرلی جکسون” می‌پردازد. در این فیلم روابط و افکار این نویسنده بزرگ را از نگاه فردی دیگر مشاهده می‌کنیم که ممکن است تفاوت زیادی با واقعیت داشته باشد.

امیدواریم از مطلب ” بررسی فیلم Shirley ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها