بررسی فیلم Spiral  

در این مطلب می‌خواهیم به بررسی فیلم جدید سری Saw (اره) با نام Spiral بپردازیم. Spiral / مارپیچ فیلمی جنایی، وحشت، رمزآلود به کارگردانی دارن لین بوسمن(Darren Lynn Bousman) است . “دارن” فیلم‌های ترسناک زیادی از سال 2000 تاکنون ساخته و کارگردانی 3 شماره از سری اره(از دوم تا چهارم) را نیز برعهده داشته است. نگارش فیلم‌نامه مارپیچ را جاش استالبرگ (Josh Stolberg) و پیتر گولدفینگر (Peter Goldfinger) برعهده داشتند. فیلم مارپیچ در تاریخ 14 می 2021 توسط Lionsgate در سینماهای آمریکا منتشر شد و هم اکنون کیفیت عالی آن در اینترنت در دسترس است. از جمله مهمترین بازیگران فیلم می‌توان به کریس راک و ساموئل ال.جکسون اشار کرد. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Spiral همراه شما هستیم.

فیلم مارپیچ (و در کل سری اره) دارای صحنه‌های بسیار خشن، خونین و برخی موارد منزجرکننده است و برای کسانی که به این ژانر آشنایی یا علاقه ندارند ممکن است آزاردهنده و غیرقابل تحمل باشد و تاثیر بدی روی آنها بگذارد. دیدن این فیلم و در کل سری اره به این افراد (و به افراد زیر 18 سال) پیشنهاد نمی‌شود.

خلاصه داستان اولیه فیلم مارپیچ

در هنگام رژه چهارم ژوئیه، مردی عجیب در مقابل کارآگاه پلیسی (باز بوسویک) کیف زنی را می‌دزد و در سوراخی ناپدید می‌شود. پلیس بخت برگشته برای تحقیقات بیشتر وارد چاه فاضلاب می‌شود اما در آنجا توسط فردی که ماسک خوک در سرش گذاشته بیهوش می‌شود و در شرایط بسیار عجیبی روی ریل قطار مترو بهوش می‌آید. در تلوزیون رو به روی او فردی شروع به صحبت می‌کند و بازیی مرگبار با او آغاز می‌کند تا کمی از تقاص گناهان گذاشته خود را بچشد، به نظر میرسد جیگ‌ساو برگشته است!

بررسی فیلم Spiral

بررسی فیلم Spiral   “اره‌ای که دیگر تیز نیست”

در سال ۲۰۰۴ فیلمی ترسناک با نام اره(Saw) توسط جیمز وان (James Wan) ساخته شد که اگر بخواهیم از لفظی خودمانی استفاده کنیم، در زمان خود ترکاند و توانست مخاطبان زیادی بدست آورد و برای علاقمندان به فیلم‌های ترسناک و خشن تجربه‌ای متفاوت و بسیار لذت بخش بود. داستانی مرموز، فیلمنامه‌ی پیچیده، نمایش جذاب بازیگران، موسیقی منحصر به فرد، صحنه‌های غافل‌گیر کننده، پایان‌بندی بسیار عالی، صداگذاری جذاب و بازیگری تماشایی توبین بل (Tobin Bell) که جیگ‌ساو (JigSaw) را برای همیشه تبدیل به نقشی ماندگار در ذهن بینندگان کرد. همگی این موارد باعث شد که اولین قسمت از سری فیلم‌های Saw تقریبا از نظر تمامی علاقمندان سری اره، بهترین این مجموعه باشد و همچنان با گذشت سال‌ها و ساخت دنباله‌هایی یکی از یکی کابوس وارتر، همچنان Saw 1 فیلمی فراموش نشدنی است و حتی می‌توان آن را جز بهترین فیلم‌های ژانر خود دانست اگر نگوییم بهترین!

بررسی فیلم Spiral

حال اگر فیلم اول Saw را کاملا جدا و متمایز کنیم، می‌توانیم دنباله‌های بعدی این فیلمِ دوست داشتنی را به دو گروه تقسیم کنیم! اره‌هایی که دارن لین بوسمن(Darren Lynn Bousman) ساخته و اره هایی که او نساخته! در واقع Saw 2 ,Saw 3 ,Saw 4 و Spiral را می‌توان بعد از اولین فیلم بهترین دنباله‌های آن دانست، مابقی را بهتر است فراموش کنید! سری‌های دیگر Saw نتوانستند در حد و اندازه‌های نام این سری فیلم باشند و یکی از یکی ناامیدکننده‌تر بوده‌اند، البته این بدان معنا نیست که دارن لین بوسمن توانسته در حد اولین فیلم عمل کند ولی جنسی نزدیکتر به آن دارد و آثار او جذابتر از سایر دنباله‌ها هستند.

حال میرسیم به آخرین فیلم از سری اره، فیلمی مورد انتظار که قرار بود مجددا دل هواداران این سری را خوش کند، اما آیا Spiral در این امر موفق عمل کرده است؟

می‌توان گفت پاسخ این سوال کاملا سلیقه‌ای است. برای اینکه فیلم Saw به خاطر محتوا و صحنه‌های خشنی که دارد همانقدر که طرفدار پرو پا قرص دارد منتقد و hater نیز دارد و خیلی از افراد طاقت تحمل آن را ندارند، از نظر شخصی Spiral در بین سری‌هایی که دارن لین بوسمن ساخته است ضعیف‌ترینشان است ولی قطعا از سایر دنباله‌ها بهتر و قابل تحمل‌تر ساخته شده است.

بررسی فیلم Spiral

از نقاط قوت Spiral می‌توان به کیفیت ساخت بالاتر از نظر تصویر برداری، نورپردازی و جلوه‌های ویژه نسبت به سری‌های پیشین اشاره کرد و همینطور از نظر تیم بازیگری با بازیگران معروف‌تر و نام‌آشنا‌تری رو به رو هستیم. حضور کریس راک و ساموئل ال.جکسون توانسته اثر بسزایی در جذابیت فیلم مارپیچ داشته باشد، ساموئل ال.جکسون که تکلیفش مشخص است و کافی است داخل فیلم چندتا دیالوگ داشته باشد تا آن را جذاب کند. کریس راک که بیشتر به عنوان یک استندآپ کمدین شناخته شده بود، پس از بازیگری قابل قبول در فصل چهارم سریال فارگو (بررسی فصل چهارم سریال فارگو) اینبار در فیلم مارپیچ نیز درخشیده است. به نظر می‌رسد باید در انتظارِ آثارِ خوبِ دیگری نیز از او باشیم و او یکی از دلایلِ اصلیِ شما برای تماشای Spiral تا انتها می‌باشد.

نقطه ضعف فیلم Spiral را می‌توان شلختگی، ریتم تند و عدم توجه به عمق اتفاقات، تا حدودی قابل پیش بینی بودن فیلمنامه و در آخر Saw نبودن آن دانست! نکته‌ای که فیلم Saw را از سایر آثار ژانر وحشت متمایز ساخته دستگاه‌ها و صحنه‌هایی بودند که جیگ‌ساو یا ادامه دهندگان راه او برای شکنجه و کشتن گناهکاران استفاده می‌کردند و قسمت پررنگ، خیره‌کننده و متمایز Saw همین صحنه‌هاست اما در مارپیچ اینگونه نیست و گویی سازنده بیش از اینکه به فکر ساخت فیلم اره بوده باشد، فیلمی جنایی و پلیسی ساخته است که شاید به خاطر متمایز شدن با سایر نسخه‌ها اینکار را انجام داده باشد اما حس کلی اثری که نامش اره است را گرفته است. صحنه‌های قتل و شکنجه، خلاقیت و عمقی که از دنباله‌های قویتر پیشین Saw به خاطر داریم به هیچ عنوان ندارند و این نیز یکی دیگر از دلایلی است که علاقه‌مندان به این سری فیلم را ناامید خواهد کرد.

نتیجه گیری…

در نهایت می‌توان گفت که فیلم مارپیچ پتانسیل اینکه دنباله‌ای موفق برای سری فیلم‌های Saw باشد را داشته اما با اشتباهات فیلمنامه‌ای و کارگردانی و البته توجه نکردن به جزئیات، این فیلم نیز نتوانست رضایت مشتاقان سری اره را جلب کند. در صورتی که تاکنون سری فیلم‌های Saw را ندیده‌اید به عنوان یک نظر کاملا شخصی و با احترام به نظر سایرین به شما پیشنهاد می‌کنم که ۴ فیلم ابتدایی Saw را تماشا کنید و از دیدن مابقی صرف نظر کنید، چون دیدن سری‌های بعدی نه تنها برای شما جذاب نخواهد بود، حتی ممکن است باعث خدشه‌دار شدن خاطره خوب شما از ۴ فیلم ابتدایی مخصوصا اولین و دومین فیلم شود. در کل اگر از طرفداران سری هستید دیدن یکباره فیلم پیشنهاد می‌شود، در غیر این صورت مارپیچ فیلمی نیست که بخواهید وقتتان را برایش صرف کنید.

فیلم Spiral

بررسی فیلم Spiral
فیلم Spiral

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(متوسط)

(متوسط)

اره‌ای که دیگر تیز نیست

در نهایت می‌توان گفت که فیلم مارپیچ پتانسیل اینکه دنباله‌ای موفق برای سری فیلم‌های Saw باشد را داشته اما با اشتباهات فیلمنامه‌ای و کارگردانی این فیلم نیز نتوانست رضایت مشتاقان سری اره را جلب کند. در صورتی که تاکنون سری فیلم‌های Saw را ندیده‌اید به عنوان یک نظر کاملا شخصی و با احترام به نظر سایرین به شما پیشنهاد می‌کنم که ۴ فیلم ابتدایی Saw را تماشا کنید و از دیدن مابقی صرف نظر کنید، چون دیدن سری‌های بعدی نه تنها برای شما جذاب نخواهد بود، حتی ممکن است باعث خدشه‌دار شدن خاطره خوب شما از ۴ فیلم ابتدایی مخصوصا اولین و دومین فیلم شود. در کل اگر از طرفداران سری هستید دیدن یکباره فیلم پیشنهاد می‌شود در غیر این صورت مارپیچ فیلمی نیست که بخواهید وقتتان را برایش صرف کنید.

امیدواریم از مطلب “بررسی فیلم Spiral ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها