بررسی فیلم Tenet / درکش نکن ، احساسش کن

تنت/ Tenet (که به انگاشته نیز معروف است) فیلمی اکشن علمی تخیلی به کارگردانی و نویسندگی کریستوفر نولان (بهترین فیلمهای برتر کریستوفر نولان) است که در تاریخ 3 سپتامبر 2020 به اکران عمومی درآمد و چند روزیست که کیفیت خوب آن در دسترس قرار گرفته است. از جمله بازیگران فیلم می‌توان به John David Washington در نقش قهرمان داستان ، Robert Pattinson در نقش نیل، Elizabeth Debicki در نقش کت بارتون و Kenneth Branagh در نقش آندره ستور اشاره کرد. فیلم تاکنون با فروش 359.7 میلیون دلاری جزو پرفروشترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ در باکس آفیس جهانی قرار گرفته است. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Tenet همراه باشید.

مطلب مرتبط: داستان کامل فیلم Tenet / تحلیل کامل داستان فیلم انگاشته (همراه با اسپویل)

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فیلم های 2020 به لیست فیلم های سال 2020 مراجعه فرمایید.

مطالب مرتبط: بهترین فیلم های سال 2020 تا کنون…

بررسی فیلم Tenet / درکش نکن ، احساسش کن 1

…فاقد اسپویل داستانی‌.‌‌.‌.

خلاصه داستان…

فیلم Tenet داستان یک مامور مخفی و ماموریتش برای نجات دنیا را دنبال می‌کند. او در این ماموریت خاص با وسایلی عجیب که خاصیت آنتروپی معکوس (حرکت زمانی معکوس) دارند رو به رو می‌شود و باید برای نجات دنیا با انسان‌هایی که….

بررسی فیلم Tenet / درکش نکن ، احساسش کن 2

     Tenet مانند داستانِ علمی-تخیلی خوبی می‌ماند که بد تعریف می‌شود.

بررسی فیلم Tenet 

فیلم Tenet داستانی پیچیده، پر از جلوه‌های ویژه‌ی چشم نواز، اکشن‌های هیجانی با داستانی چندلایه است و می‌توانید افکار نوآورانه و بکر کریستوفر نولان را پشت داستان قدرتمندش حس کنید. تمام این موارد را اگر به تنهایی مورد بررسی قرار دهید می‌تواند برایتان جالب توجه باشند اما وقتی تمام اینها کنار هم قرار می‌گیرند و تبدیل به یک فیلم سینمایی می‌شوند آن موقع مشکلات Tenet نیز آشکار می‌شود.

یکی از مشکلات اصلی فیلم  Tenet جذاب نبودن خط سیر فیلم است و این مسلما به دلیلِ روایتِ داستانیِ گنگ و نامفهوم آن است. Tenet مانند داستانِ علمی-تخیلی خوبی می‌ماند که بد تعریف می‌شود. داستانی که به سختی می‌توان با دیدن یکباره آن همه چیزش را به درستی کنار هم گذاشت و از آن لذت برد. اما وقتی برای بار دوم فیلم را نگاه کنید برایتان لذت بخش‌تر خواهد بود و بهتر شخصیت‌ها را می‌شناسید و می‌توانید دیالوگ‌ها و اتفاقات فیلم را درک کنید. این به خاطر داستان کلی خوب فیلم و همینطور پایان‌بندی به شدت قدرتمند آن است.

اما واقعا فیلمی که دو بار یا بیشتر احتیاج به دیده شدن داشته باشد می‌تواند فیلم قابل قبولی باشد؟ ما در مورد یک فیلم سینمایی صحبت می‌کنیم که در سینما به نمایش درآمده و مسلما اگر فیلمی نتواند داستانش را با یکبار نمایش به خوبی منتقل کند یک فیلم سینمایی تماشایی و جذاب محسوب نمی‌شود.

بررسی فیلم Tenet / درکش نکن ، احساسش کن 3

    نولان انگار داستانی که فقط خودش می‌داند در آن چه خبر است را در حال تعریف کردن برای خودش است!

 روایت گنگ و گیج کننده فیلم تنت طعم بخش‌های ویژه داستان و صحنه‌های اکشن فیلم را از بیننده گرفته است. یعنی بیننده دقیقا نمی‌داند باید چه چیز را برای چه علتی دنبال کند و این هیجان درون فیلم را کاهش داده است. یکی از بزرگترین دلایلی که این حس را دارید شخصیت‌ پردازی ضعیف و بازی نه چندان قدرتمند بازیگران فیلم است. بعضی بازیگران اصلا به کاراکتری که آن را ایفا می‌کنند نمی‌آیند مثلا Dimple Kapadia در نقش پریا که یک دلال اسلحه است یا حتی شخصیت اصلی داستان با اینکه John David Washington جوان و پر انرژیست اما آنطور که باید مجال عرض اندام در فیلم نداشته و نمیتواند از تواناییهای بازیگریش جلوی دوربین بهره ببرد.

از موارد ذکر شده بدتر تدوین گیج‌کننده سکانس‌های فیلم‌ است که این حس را به مخاطب می‌دهد که برخی دیالوگ‌ها یا سکانس‌ها از فیلم حذف شده چراکه همه چیز عجله‌ای به هم پیوند خورده‌اند. نولان انگار داستانی که فقط خودش می‌داند در آن چه خبر است را در حال تعریف کردن برای خودش است! و اصلا مخاطب در فیلم برایش جایگاهی ندارد. صحنه‌ها از سکانسی به سکانس دیگر پرش می‌کنند و نولان سعی نمی‌کند با پیوندِ درستِ صحنه‌ها شما را درگیرِ داستانش کند یا شگفتی را برایتان خلق کند بلکه اگر شگفتی هم در داستان فیلم باشد که قطعا وجود دارد با روایت شلوغ و سریع داستان طعمش را از دست می‌دهد و نمی‌توانید از آن لذت چندانی ببرید.

بررسی فیلم Tenet / درکش نکن ، احساسش کن 4

   باور کنید حتی بازیگر نقش اصلی داستان نیز خودش نمی‌داند در چه جهنمی دست و پا می‌زند!

فیلم Tenet از همان ابتدا سعی در گمراه کردن مخاطبان با پیچیدگی ساختگی دارد. چیزی که به نظر می‌رسد نولان به نوعی امضای شخصی خودش بر روی آثار علمی تخیلی می‌داند. شاید نزدیک‌ترین فیلم او از لحاظ روایتِ پیچید‌ه‌ی داستانی به این فیلم، Inception است، اما اینبار با داستانی پیچیده‌تر و روایتی بسیار سریع‌تر رو به رو هستیم. این سرعت بالا باعث شده شما نه تنها از اتفاقات گیج کننده علمی سر در نیاورده بلکه نتوانید با خط اصلی داستان نیز ارتباط برقرار کنید. باور کنید حتی بازیگر نقش اصلی داستان نیز خودش نمی‌داند در چه جهنمی دست و پا می‌زند! به طوری که گیجی کاراکتر او و کم بودن اطلاعاتش از وقایع پیرامونش بر روی شما نیز تاثیر می‌گذارد. شما در طول فیلم درگیرِ توهمی بین گذشته و حال و آینده‌ سردرگم‌اید.

نولان در این فیلم سعی کرده تا همراه با پیشبرد داستانش و به شکلی زیرکانه اطلاعات مهم را در اختیار بیننده قرار دهد که با توجه به پرش‌های زیاد در طول فیلم این مهم به خوبی انجام نشده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که نولان استفاده خوبی از توانایی‌های بازیگرانش و همینطور پتانسیل شخصیت‌های داستان نکرده است. زیرا در طول فیلم صحنه‌ای که قدرت بازیگری آنها را به چالش بکشد به ندرت دیده می‌شود در واقع آنها مهره‌های سیاه و سفید صفحه شطرنجی هستند که در آینده و گذشته و حال به شکلی همزمان با هم درگیرند.

بررسی فیلم Tenet / درکش نکن ، احساسش کن 5

    به گفته خود نولان(در دیالوگی در طول فیلم) “سعی نکن درکش کنی، احساسش کن.”

البته داستان اصلی فیلم به خودی خود جذابیت‌هایش را دارد و اگر به شکل بهتر به آنها پرداخته می‌شد و شخصیت‌پردازی بهتری صورت می‌گرفت مسلما با فیلم قوی‌تری رو به رو بودیم. اما نمی‌توان این فیلم را دیده و همزمان از آن لذت برده و آن را درک کرد. اگر بخواهیم این فیلم را درک کنیم مسلما از آن لذت نمی‌بریم و اگر بخواهیم تنها خط اصلی داستان را دنبال کرده و از آن لذت ببریم تا حدود زیادی فیلم را درک نخواهیم کرد.

نتیجه گیری…

در کل می‌توان گفت، تنت با اینکه درحد و اندازه‌های فیلم‌های قبلی کریستوفر نولان ظاهر نشده اما با این حال ایده‌ها و جزئیات ناب و منحصر به فرد نولان در آن دیده می‌شود. داستان خوبی‌ست که به خوبی روایت نشده است اما جذابیت‌های خاص خودش را دارد. به گفته خود نولان(در دیالوگی در طول فیلم) “سعی نکن درکش کنی، احساسش کن.” با توجه به پایان بندی خوب فیلم اگر فقط تمرکز خود را روی خط داستانی فیلم بگذارید در پایان متوجه می‌شوید که با فیلمی حساب شده رو به رو بودید، در غیر این صورت درگیر بازه‌های متفاوت زمانی در داستان شده و از فیلم لذت نخواهید برد. اگر از علاقه مندان به سینمای نولان هستید مسلما این فیلم جذابیت‌های خاص خودش را برای دیده شدن دارد.

فیلم Tenet

بررسی فیلم Tenet
فیلم Tenet

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خوب)

(خوب)

درکش نکن ، احساسش کن

در کل می‌توان گفت، تنت با اینکه درحد و اندازه‌های فیلم‌های قبلی کریستوفر نولان ظاهر نشده اما با این حال ایده‌ها و جزئیات ناب و منحصر به فرد نولان در آن دیده می‌شود. داستان خوبی‌ست که به خوبی روایت نشده است اما جذابیت‌های خاص خودش را دارد. به گفته خود نولان(در دیالوگی در طول فیلم) “سعی نکن درکش کنی، احساسش کن.” با توجه به پایان بندی خوب فیلم اگر فقط تمرکز خود را روی خط داستانی فیلم بگذارید در پایان متوجه می‌شوید که با فیلمی حساب شده رو به رو بودید، در غیر این صورت درگیر بازه‌های متفاوت زمانی در داستان شده و از فیلم لذت نخواهید برد. اگر از علاقه مندان به سینمای نولان هستید مسلما این فیلم جذابیت‌های خاص خودش را برای دیده شدن دارد.

امیدواریم از مطلب ” بررسی فیلم Tenet ” لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی

به نظرم فیلم خوبی بود ولی واقعا خیلی سریع و گیج کننده بود که به خوبی اشاره کردید ولی جزئیات و داستان جدید و خوبی داشت. ممنون