بررسی فیلم The Eight hundred/ تعصب ملی

هشتصد (The eight hundred) فیلمی در ژانر حماسی و تاریخی ست که به بخشی از تاریخ چین می‌پردازد. گوا آن هو (Guan Hu) کارگردانی که بعد از فیلم‌های کثیفی (Dirt) ، اقای شش (Mr. Six) جایگاه خود را در میان فیلمسازان پیدا کرد، با ساخت فیلم هشتصد موفق شد توانمندی و قدرت خود را در عرصه فیلم‌های جنگ محور به سینما ثابت کند. او با همکاری Ge Rui بخشی از جنگ چین در مقابل امپراطوری ژاپن را در سال 1937 به تحریر دراورده است. در نظر بود فیلم هشتصد در سال 2019 در جشنواره فیلم شانگهای به نمایش برسد اما آنطور که تصمیم گرفته شد نمایش آن یک سال به تاخیر افتاد و بعد از حذف 13 دقیقه از آن، توانست در سینماها به اکران عمومی دربیاید. آن طور که گمانه زنی می‌شود سیاست‌های کمونیستی جمهوری خلق چین بر تعویق اکران و حذفیات آن بی تاثیر نبوده است. در این فیلم هنرپیشگانی چون هوانگ ژیژونگ(Zhi-zhong Huang) ، وانگ کیان یوان (Qianyuan Wang) و Hao Ou به هنرنمایی پرداخته‌اند. هشتصد بسیار در گیشه موفق بود و تبدیل به یک بلاک باستر چینی در سال 2020 شد و با هزینه ساخت 80 میلیون دلار توانست به فروش بالای 470 میلیون دلار برسد و هم اکنون در صدر پرفروشترین فیلم های سینمای 2020 قرار گرفته است.(باکس آفیس فیلم های 2020) در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم The Eight hundred همراه باشید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فیلم های 2020 به لیست فیلم های سال 2020 مراجعه فرمایید.

مطالب مرتبط: بهترین فیلم های سال 2020 تا کنون…

بررسی فیلم The Eight hundred

خلاصه داستان

در زمانِ جنگِ بین چین و امپراطوری ژاپن در سال 1937 در ماه اکتبر با حمله ارتش شاهنشاهی ژاپن به شانگهای گروهی از سربازان باقی مانده ارتش ملی به همراه عده‌ای غیر نظامی به دفاع از شانگهای در انباری به نام سیهنگ گرد هم آمدند. فیلم هشتصد به چهار روز از مقاومت این دلاوران می پردازد.

بررسی فیلم The Eight hundred/ نقد و بررسی فیلم هشتصد

تاکنون فیلم‌ها و مستندات بسیاری با محوریت جنگ ساخته شده است. گاهی این تولیدات در نوع خود بسیار تاثیرگذار و گاهی در ارائه ایده با شکست مواجه شده‌اند. اما مسئله‌ای که بسیار حائز اهمیت است محوریت این نوع فیلم‌های حماسی یعنی جنگ است. مسئله‌ای که از دیر باز وجود داشته و به قدمت آدمی برمی‌گردد. در کسری از زمان می‌تواند انسان ها را روبروی یکدیگر قرار بدهد و این خانواده‌ی بزرگ را ریشه کن کند. جنگ یکی از وحشتناک‌ترین تجربه‌هاست و علاوه بر تلفات و خسارات، بار روانی جبران ناپذیری را در پی دارد‌.

هشتصد به یکی از این واقعه‌های تاسف بار و تلخ یعنی به یکی از بزرگترین و خونین ترین نبردها در خلال جنگ بین چین و ژاپن می‌پردازد. جنگی که ژاپن در آن پیروز شد اما مدال میهن پرستی را چینیان از آن خود کردند. آغازی با فضای تاریک و استرس بار که مخاطب را وارد سیاهچاله‌ای از درد و رنجِ مردمِ بی‌گناه آن دوران می‌کند و دلهره را به طور دایره وار بدون مکس مانند نتی پایدار در موسیقی حفظ می‌کند و تا پایان لحظه‌ای مخاطب را غافل نمی‌گذارد.

وجود معدود سربازان ارتش ملی چینی، غیر نظامیان و افراد عادی ترکیبی از یاس و امید را رقم می زند. سعی بر استقامت 452 سرباز چینی در برابر 20,000 نیروی ژاپنی شجاعتی وصف ناپذیر را به تصویر می‌کشد. گذشتن از جان و رفاه سربازان چینی آن هم به منظور تقویت روحیه هم وطنانشان بعد از، از دست دادن پکن تِم داستان هشتصد است. لوکیشن بسیار بر این تم تاکید دارد، وجود مرزی در بین سربازان و افراد ثروتمند و در رفاه حتی این جان گذشتگان را از تصمیم خود پشیمان نمی‌کند. از نکات قابل توجه در این فیلم نبود شخصیت ثابت در داستان است، هیچ شخصیتی بیوگرافی ندارد و تاکید دوربین بر تعدادی از شخصیت‌ها در خلال جنگ است با این حال فیلم تمرکز بیشتری رویِ نقش شیاو هوبای پسر 13 ساله داستان که نمادی از امید و گذشتن از این تحولات است،گذاشته است. فقدانِ پیش زمینه‌ای از آدمهای داستان، خللی در روایت ایجاد نمیکند چراکه مخاطب با حس هم‌ذات‌پنداری و هم دلی احساسات درونی سربازان را لمس می‌کند و در دنبال کرد سرنوشتشان مشتاق میشود.

صحنه‌های نبرد گاهی بسیار خشونت آمیز می‌شود و روند حوادث بدون ایجاد مکسی اتفاق می‌افتد و لحظات خیره‌ کننده‌ای را در قالب جلوه‌های بصری به تصویر می‌کشد. فیلم برداری حرفه‌ای تنشِ منطقه‌ی جنگی را بسیار باورپذیرتر کرده و صحنه برافراشته کردن پرچم چین و تلاش برای حفظ کردن روحیه شهروندان از لحظات قابل ستایشی است که غرور ملی را در طول فیلم به نمایش گذاشته است. همینطور صحنه‌ی روبرو شدن دو رهبر با پارادوکسی از اسب‌های مشکی و سفید ژاپن را نمادی از دیکتاتوری نشان می‌دهد و می‌خواهد مظلومیت و مورد ظلم قرار گرفتن هرچه بیشتر مردم صدمه دیده‌ی چین را نمایان کند.

گو آن هو ،برخلاف تابوها بسیار سعی می‌کند که بر روی افراد ضعیف و ترس پذیر نیز تمرکز داشته باشد و روند تکامل و تغییرِ نگرشِ شخصیتِ آنها را با منطقی روان به تصویر بکشد. قهرمانان واقعی از دل ترس‌ها بیرون می ایند، در نتیجه بازی‌های بسیار تاثیر گذار روند خود را پیش می‌گیرد و بسیار باور پذیر پیش می روند. هشتصد قهرمانیِ فردی را ملزم به قهرمانیِ گروهی می‌داند ، ایستادگی پیاپی در برابر حملات ژاپنی‌ها مانند اجرای گروهی نوازنده است که اگر فردی تک روی را پیشه کند اجرای گروهی دچار سقوط می‌شود.

نتیجه گیری…

هشتصد، فیلمی موفق در ژانر حماسی است و سعی دارد فداکاری و رشادت‌های از یاد رفته را زنده کند و در این امر بسیار کوشیده است. داستان فیلم حول شخصیتی خاص نمی‌چرخد، به آن معنی که وحدت ارتش و سربازان در کنار هم نتیجه می‌دهد و یک نفر نمی‌تواند به تنهایی قهرمان باشد. اگر به فیلم‌های جنگی علاقه داشته باشید فیلم هشتصد میتواند گزینه خوبی برای انتخاب شما در این روزها باشد.

فیلم The Eight hundred

بررسی فیلم The Eight hundred
فیلم The Eight hundred

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

تعصب ملی

هشتصد، فیلمی موفق در ژانر حماسی است و سعی دارد فداکاری و رشادت‌های از یاد رفته را زنده کند و در این امر بسیار کوشیده است. داستان فیلم حول شخصیتی خاص نمی‌چرخد، به آن معنی که وحدت ارتش و سربازان در کنار هم نتیجه می‌دهد و یک نفر نمی‌تواند به تنهایی قهرمان باشد. اگر به فیلم‌های جنگی علاقه داشته باشید فیلم هشتصد میتواند گزینه خوبی برای انتخاب شما در این روزها باشد.

امیدواریم از بررسی فیلم هشتصد / بررسی فیلم The Eight hundred لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها