بررسی فیلم The New Mutants / جهش یافته‌های جدید

جهش یافته‌های جدید/ The New Mutants فیلمی در ژانر ابرقهرمانانه، وحشت به کارگردانی Josh Boone براساس کمیکِ New Mutants از سری کمیک‌های مارول ساخته شده است. سازندگان قصدی برای اضافه کردن شخصیتهای این فیلم به دنیای مارول ندارند و این به نوعی یک اسپین آف از داستان سری X-Men محسوب می‌شود. از جمله بازیگران مطرح این فیلم می‌توان به Maisie Williams (بازیگر نقش آریا استارک در گیم آف ترون) ، Anya Taylor-Joy و Charlie Heaton اشاره کرد. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم The New Mutants همراه باشید تا بیشتر با این فیلم جدید آشنا شوید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فیلم های 2020 به لیست فیلم های سال 2020 مراجعه فرمایید.

مطالب مرتبط: بهترین فیلم های سال 2020 تا کنون…

خلاصه داستان..

داستان فیلم در مورد پنج “جهش یافته” (Mutant) است که برخلافِ میلِ خود در یک مرکزِ مخفی نگهداری شده‌اند. آنها به درستی نمی‌توانند به کنترلِ قدرت‌های خود بپردازند و البته هرکدام عذاب وجدان‌هایی از گذشته خود دارند که آنها را رها نمی‌کند. در ادامه‌ی داستان آنها به شکل عجیبی با ترس‌های درونی خود مواجه می‌شوند و…

بررسی فیلم The New Mutants / جهش یافته‌های جدید

بررسی فیلم The New Mutants

داستانِ تاخیرهای پیاپی برای منتشر شدن فیلم The New Mutants با دنیای فیلم‌های مارول(Marvel Cinematic Universe) و فیلم‌های سریال‌گونه و دنباله‌دارِ آنها گره خورده است چرا که زمان و نوبت مناسبی برای انتشار این فیلم در تقویم آنها یافت نمیشد و حال بعد از تاخیرهای پیاپی باید به دیدن فیلم بپردازیم. اما اسپین آف جدید سری ایکس من یک مشکل اساسی در خود دارد آن اینکه در هنگام دیدن فیلم حس خواهید کرد که نه مشغول دیدن یک فیلم سینماییِ کامل بلکه در حال دیدنِ خرده تصاویری از معرفی یک سری شخصیت برای فیلم‌های آینده‌ی مارول هستید و این موضوع یک حس فاجعه آمیز از فیلم در مخاطب به وجود آورده است. وقتی این مسئله شکل عجیب‌تری می‌گیرد که این واقعیت را بدانید که سازندگان اعلام کرده‌اند که حتی ساخت ادامه این فیلم نیز در حاله‌ای از ابهام قرار دارد و این فیلم و شخصیت‌هایش جایگاهی در Marvel Cinematic Universe نیز ندارد!

از همان دقایق ابتدایی بازی بازیگران ، اتفاقات داستانی به قدری ضعیف و سطحی است که به هیچ عنوان نمی‌توانید این عنوان را زیاد جدی بگیرید. وقتی فیلمی خودش برای شخصیت‌ها و داستانش اهمیت قائل نشود و به بدترین شکلِ ممکن به معرفی و شکل‌دهی آنها بپردازد چه دلیلی دارد که بیننده به چنین اثری اهمیت بدهد و خود را درگیرِ اتفاقاتِ داستانی‌ کند که اصلا وجود ندارد! معرفی شخصیت‌ها و داستانِ پس زمینه‌‌ی آنها کاملا گنگ است به طوری که برخی بخش‌های داستان را باید با حدس و گمان و گذاشتن قعطات پازلِ فرضی(یا دانسته‌هایتان از کمیک) تکمیل کنید تا شاید بتوانید به شناختِ کمی نسبت به شخصیت‌ها برسید و تازه وقتی کمی با آنها آشنا شدید متوجه می‌شوید که فیلم تمام شده و اصلا کل داستانِ فیلم خلاصه به معرفی این شخصیت‌ها شده و بعد از اینکه می‌فهمید هیچ آینده‌ای هم برای این فیلم فعلا در نظر گرفته نشده دوست دارید زمان را به عقب برگردانید و زمان تلف شده خود برای این فیلم را بازگردانید!

اما بگذارید کمی در مورد شخصیتها و داستان حرف بزنیم. در داستان فیلم ما با پنج جهش یافته طرف هستیم که کنترل درستی روی قدرت‌هایشان ندارند. علت این امر ریشه در ترس‌های درونی آنها از دوران کودکیشان دارد. همین موضوع جلوی بروز و خودنمایی هرچه بهتر قدرت‌هایشان را گرفته است. بواسطه هر قدرتی که در وجود آنها قرار دارد ترس و فاجعه‌ای عظیم در قلب‌هایشان رخنه کرده و این موضوعِ کلی تمام داستان فیلم است. در زیر اطلاعات کمی در مورد هریک از این شخصیتها آورده شده تا کمی بیشتر با آنها آشنا شوید. (متن پیش رو شامل اسپویل می‌باشد.)

بررسی فیلم The New Mutants / جهش یافته‌های جدید

Illyana Rasputin یا Magik (ایلیانا راسپوتین) با بازی Anya Taylor-Joy یک جهش یافته‌ی روسی و خواهر کولوسوس ، یکی از اعضای X-Men محسوب می‌شود. او همیشه با یک عروسکِ دستی به این طرف و آن طرف می‌رود که در اصل در مواقع نبرد به یک اژدهای کوچک (Lockheed) تبدیل می‌شود، او دارای قدرتهای جادویی است و با تغییر شکل دست راست خود و استفاده از شمشیری خاص به نام Soulsword با دشمنان مبارزه می‌کند. او همچنین قدرت تلپورت دارد و میتواند به فضا و مکانهای مختلف سفر کند. او از دوران کودکی از موجوداتی که با ماسکِ خنده صورتشان را می‌پوشاندند وحشت داشت و در طول فیلم و با ورودِ شخصیت Dani Moonstar او با همان موجودات عجیب رو به رو می‌شود. در طول فیلم هیچ توضیحِ دیگری در مورد اینکه کجا با این موجودات رو به رو شده و این موجودات دقیقا چه چیزی هستند داده نشده است! شاید بتوان حدس زد او در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته و این موجود تمسیلی از همان فرد است که این نیز در حد حدس و گمان است و هیچ علامت و ردی از آن در فیلم دیده نمی‌شود!

بررسی فیلم The New Mutants / جهش یافته‌های جدید

شخصیت بعدی Rahne Sinclair یا Wolfsbane (رِین سینکلر)‌ با بازی Maisie Williams یک جهش یافته اسکاتلندی است که می‌تواند خود را به یک گرگ تغییر شکل دهد و قدرت بویایی قویی دارد و می‌تواند از چنگال‌هایش برای کشتن دشمنان استفاده کند.(البته نه همیشه، بیشتر مواقع فقط جیغ می‌کشد!) او باورهای مذهبی و مسیحی بسیار قوی دارد و در تکاپو بین عذاب وجدان کرده‌های گذشته‌اش (معلوم نیست دقیقا چی هستن!) به کلیسا پناه می‌برد. او در دروان کودکی به پیش کشیشی می‌رود و ماهیت حقیقی خود را به او نشان می‌دهد و از او طلب کمک و آمرزش می‌کند اما کشیش با گذاشتن علامت W (مخفف جادوگر یا Witch) روی بدنش(پشتش) و اعمال خشونت روی او ، این ترس را در وجودش جاودان می‌سازد.

بررسی فیلم The New Mutants / جهش یافته‌های جدید

Samuel “Sam” Guthrie یا Cannonball (سم گاتری) با بازی Charlie Heaton پسری فقیر اهل امریکاست که در کار معدن به همراه پدر و خانواده‌اش امرار معاش می‌کرد. او قدرت حرکت با سرعت بسیار زیاد روی هوا را دارد. همین قدرت او باعث بروز مشکل برایش می‌شود و او پدرش را در اتفاقی که کاملا گنگ در فیلم توصیف می‌شود به قتل می‌رساند. ترس او در حقیقت همین اتفاق و بلایی است که بر سر پدرش آورده است. در دو صحنه او با این ترسش رو به رو می‌شود که صحنه ماشین لباس شویی هیچ معنی برایتان نخواهد داشت!

جهش یافته بعدی Roberto “Bobby” da Costa یا Sunspot (روبرتو داکوستا) با بازی Henry Zaga است. او پسری ثروتمند از برزیل است که قدرت آتشین کردن بدنش و جذب انرژی خورشید را داراست. او به درستی نمی‌تواند گرمای بدنش را در مواجهه با عشق زندگیش کنترل کند و او را می‌سوزاند. (توضیحی در مورد اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاده داده نمی‌شود!) در حقیقت ترس او در زندگی‌اش همان بلایی است که سر دختر مورد علاقه‌اش آورده است و در طول فیلم این بلا روی سرش نازل می‌شود.

اما فرد مرموز داستان که بعد از ورودش تمام این مشکلات و ترس‌ها به شکل واقعی برای دیگر شخصیت‌ها و جلوتر خودش بوجود می‌آید، Danielle “Dani” Moonstar یا Mirage با بازی Blu Hunt است. او بومی آمریکاست و می‌تواند ترسهای افراد مختلف را به شکلی واقعی برایشان زنده کرده و بخوردشان دهد.

این پنج شخصیت به کمک دکتری به نام  Dr. Cecilia Reyes با بازی Alice Braga در یک بیمارستان تحت معالجه هستند تا کنترل قدرت‌هایشان را در دست بگیرند تا وارد گروهی خاص شوند. (در آخر به شکل گنگی مشخص میشود!) شما در طول ۹۰ دقیقه فیلم با یک سری اتفاقِ گذرا و داستان‌های پراکنده و معرفی‌های سطحی رو به رو هستید. انگار این فیلم یک مقدمه برای فیلم بعدی سازندگان است اما یک مقدمه‌ی به شدت ضعیف که حتی در شخصیت پردازیِ درست کاراکترهایش نیز لنگ می‌زند. هیچ فلش بک به موقع از اتفاقات مهم زده نمی‌شود و فقط در بین وهم و واقعیتی که در داستان در جریان است دست و پا می‌زند و به هیچ نقطه‌ای نمی‌رسد. از نکات مثبت فیلم می توان به جلوه‌های ویژه و همینطور نبرد تا حدودی جذابِ آخرِ فیلم اشاره کرد که البته هیچ کمکی به فیلم نمی‌کند و فقط در حد چند صحنه هیجانی باقی می‌ماند.

نتیجه گیری…

در کل فیلم جهش یافته‌های جدید از همه نظر یک فیلم ضعیف محسوب می‌شود و باگ‌های شخصیت‌پردازی و ضعفِ بازیگریِ زیادی در آن دیده می‌شود اما اگر از علاقه‌مندان به سری X-Men هستید و این سری فیلم را دنبال می‌کنید به عنوان یک اسپین آف می‌توانید به دیدن فیلم بپردازید اما توقع زیادی از داستان و اتفافاتِ فیلم نداشته باشید و به عنوانِ فیلمی که به معرفیِ سطحیِ برخی شخصیت‌هایِ مهم برای پروژه‌های آینده‌ی مارول (پروژه‌های احتمالی نه تایید شده!) پرداخته، به آن نگاه کنید.

فیلم The New Mutants

بررسی فیلم The New Mutants / جهش یافته‌های جدید
فیلم The New Mutants

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(ضعیف)

(ضعیف)

در کل فیلم جهش یافته‌های جدید از همه نظر یک فیلم ضعیف محسوب می‌شود و باگ‌های شخصیت‌پردازی و ضعفِ بازیگریِ زیادی در آن دیده می‌شود اما اگر از علاقه‌مندان به سری X-Men هستید و این سری فیلم را دنبال می‌کنید به عنوان یک اسپین آف می‌توانید به دیدن فیلم بپردازید اما توقع زیادی از داستان و اتفافاتِ فیلم نداشته باشید و به عنوانِ فیلمی که به معرفیِ سطحیِ برخی شخصیت‌هایِ مهم برای پروژه‌های آینده‌ی مارول پرداخته، به آن نگاه کنید.

امیدواریم از مطلب ” بررسی فیلم The New Mutants / جهش یافته‌های جدید ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها