بررسی فیلم The Trial of the Chicago 7 / محاکمه سیاسی

فیلم دادگاه شیکاگو هفت / The Trial of the Chicago 7 فیلمی درام تاریخی به کارگردانی و نویسندگی Aaron Sorkin می‌باشد که در 16 اکتبر 2020 از شبکه نت فلیکس منتشر شده است. این فیلم با نظرات بسیار مثبتی از سوی مردم و منتقدین رو به رو شده و جزو بهترین‌های سال 2020 محسوب می‌شود. ستارگانی هم‌چون Eddie Redmayne (برنده جایزه اسکار برای فیلم The Theory of Everything محصول سال 2014) در نقش تام هایدن، Mark Rylance (برنده یک جایزه اسکار در نقش مکمل برای فیلم Bridge of Spies محصول 2015) در نقش ویلیام کانسلر، Joseph Gordon-Levitt در نقش Richard Schultz و همینطور Sacha Baron Cohen (نامزد جایزه اسکار برای قسمت اول فیلم بورات) در نقش ابی هافمن در فیلم دادگاه شیکاگو هفت به ایفای نقش پرداختند. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم The Trial of the Chicago 7 همراه شما عزیزان هستیم.

بهترین فیلم های اسکار 2021 / معرفی بهترین فیلم های نامزد اسکار

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فیلم های 2020 به لیست فیلم های سال 2020 مراجعه فرمایید.

مطالب مرتبط: بهترین فیلم های سال 2020 تا کنون…

بررسی فیلم The Trial of the Chicago 7 / محاکمه سیاسی 1

خلاصه داستان…

در آگوست سال 1968 در پی اعتراض به اعظامِ هزاران جوانِ آمریکایی به جنگِ ویرانگرِ ویتنام گروهی با دعوت از عده‌ای از نهادهای مختلف مردمی برای اعتراضِ مسالمت آمیز به شیگاگو محل اجلاس ملی حزب دموکرات می‌روند اما چند ماه بعد هشت نفر از رهبران آنها به اتهامِ تلاش برای ایجادِ شورش دستگیر شده و محاکمه‌ای برای آنها ترتیب داده می‌شود که…

بررسی فیلم The Trial of the Chicago 7 / محاکمه سیاسی 2

بررسی فیلم The Trial of the Chicago 7 / محاکمه سیاسی

در دوران جنگ سرد و درگیری آمریکا با کمونیسم در سراسر دنیا رخدادهای گوناگونی روی داد اما از مهمترین آنها جنگ ویتنام بود که منجر به کشتن شدن میلیون‌ها انسان شد. ویتنام جنگی غیرقابل درک که به میدانی برای خودنماییِ تسلیحاتی و قدرت‌نمایی نظامی آمریکا تبدیل شده بود. در این میان این مردم و جوانان آمریکایی بودند که باید در راه هدفی پوچ به جنگ می‌رفتند که یا در نهایت کشته شده یا با مشکلات شدید روحی ، روانی به خانه باز می‌گشتند. عده‌ای برای فروش تجهیزات نظامی خود و استفاده تبلیغ گونه از آنها در جنگی واقعی، دست به هر کاری می‌زنند و حتی از مرگ میلیون‌ها نفر خم به ابرو نمی‌آورند و جنگ ویتنام نمونه‌ای روشن از این دست فعالیت‌ها در سطح جهان است که حتی امروزه نیز ادامه دارد…

مهمترین دلیلی که این جنگ را در سال 1975 بعد از بیش از 19 سال به پایان رسید، فشار مردم آمریکا در داخل کشورشان برای توقف جنگ بود. اعظام هزاران هزار جوان آمریکایی به میدان جنگ ویتنام اعتراض عده‌ای را به همراه داشت. در این بین در سال 1968 چندین گروه با هدفِ اعتراض به این اعزام‌ها و برای راه‌اندازی تظاهراتِ مسالمت آمیز به شیگاگو که در حال برگزاری اجلاس ملی حزب دموکرات بود، رفتند تا اعتراض و صدای خود را به گوش جهانیان برسانند. اما تظاهرات صلح آمیز آنها به جنجال و شورش کشیده می‌شود و چند ماه بعد با تغییر دولت و همینطور تغییر وزارت دادگستری، پرونده‌ی آنها به جریان افتاده و عوامل اصلی این تظاهرات با اتهامات واهی به دادگاه فدرال خوانده می‌شوند.

بررسی فیلم The Trial of the Chicago 7 / محاکمه سیاسی 3

از هشت دادگاهی دو تن به نام های تام هیدن و رنی دیویس عضو رهبران دانشجویان خواستارِ جامعه‌ی دموکرات (Leaders of the Students for a democratic society) ، دو تن دیگر ابی هافمن و جری روبین رهبران حزب بین المللی جوانان (Leaders of the Youth International Party-Yippes) ، دیوید دلینجر رهبر بسیج همگانی برای پایان دهی به جنگ ویتنام (Leader of Mobilization to End the War in Vietnam) و همینطور بابی جی سیل رئیس حزب پلنگ سیاه را می‌توان نام برد. دو نفر باقی مانده لی واینر و جان آر فروینز نه اسم و اعتباری داشتند و نه در این تجمعات کاره‌ای بودند و تنها برای اینکه در انتها تبرئه شوند و سیستم قضایی بیش از این زیر سوال نرود به دادگاه خوانده شده‌اند!

بررسی فیلم The Trial of the Chicago 7 / محاکمه سیاسی 4

ابی هافمن- این یه محاکمه‌ی سیاسیه… اونا تصمیم‌شون رو برامون گرفتن… نادیده گرفتن این برام عجیبه…
ویلیام کانسلر- محاکمه‌ی حقوقی داریم و محاکمه‌ی کیفری… چیزی به نام محاکمه سیاسی وجود نداره…
ابی هافمن –باشه!”

داستان فیلمِ دادگاه شیکاگو هفت یک روایتِ داستانی چند وجهی را برای تعریف داستانش انتخاب کرده است. در زمان حال دادگاه فعلی در جریان است و بیننده با فلش‌بک به گذشته رفته و واقعیت‌ها را از دید افراد مختلف گروه می‌بیند. این موضوع  ممکن است کمی بیننده را گیج کند اما باعث تنوع در روایت داستانی فیلم شده است. فیلم با رو کردن حقایقی مهم در زمان‌های خاص، شک‌های به موقعی به داستانش وارد می‌کند تا داستانش از یک نواختی خارج شود و همیشه نکته جدیدی در طول فیلم تا سکانس پایانی برای نمایش وجود دارد که کمی فیلم را غیرقابل پیش بینی کرده و از مهمترین دلایلی است که شما فیلم را تا انتها دنبال می‌کنید.

در فیلم The Trial of the Chicago 7 با حقایق تکان‌ دهنده‌ای رو به رو می‌شویم. از سیستمی که خود را منصف ترین و آزادترین کشور دنیا می‌خواند. کشوری که حتی جان مردم خود را نیز در راه رسیدن به اهدافش که به ظاهر آزاد کردن مردم دیگر کشورهاست تباه کرده است. (در جنگ ویتنام زدودن کمونیسم از ویتنام جنوبی مد نظر است) کشوری که در زمینه آزادی و گفتگو و برابری از تمام کشورهای دیگر ادعای بُرَنده‌تری دارد اما در عمل نمی‌خواهد صدای عدالت‌خواهی عده‌ای از مردم خودش را که با سیاست‌هایش هم‌فکر نیستند بپذیرد و برایشان یک محاکمه یک طرفه و افراطی در نظر گرفته است. دادگاهی که به شکل عیانی به محاکمه سیاسی بدل می‌شود. جایی که حقی برای دفاع از متهم باقی نمی‌ماند و کسانی که روی صندلی اتهام نشسته‌اند از قبل از اینکه اتهامشان ثابت و قرآئت شود حکمشان صادر و مشخص شده است.

در فیلم دست‌های پشت پرده‌ی (وزارت دادگستری امریکا) حکومت که قصد دارند هر طور شده با این گروه به شکلی کاملا افراطی برخورد شود را حس خواهید کرد. بابی سیل از همان دقایق ابتدایی بدون وکیلش در دادگاه، فریاد عدالت خواهی سر می‌دهد و یک دادگاه مستقل به همراه وکیلش را طلب می‌کند اما با نگاهی نژادپرستانه و به همراه تحقیر و بی‌احترامی‌های مکرر و حتی به زور، در دادگاه می‌ماند. در اصل او فقط برای چند ساعت و یک سخنرانی به شیکاگو رفته بود و اصلا بخشی از تجمع محسوب نمیشد، اما او برای ترسناک جلوه دادن گروه در نظر اعضای هیئت منصفه ضروری بود و باید در دادگاه باقی می‌ماند.

بررسی فیلم The Trial of the Chicago 7 / محاکمه سیاسی 5

نکته جالب دیگر قاضی این دادگاه است. شخصی که سن بالایی دارد و مشخصا حتی از به یاد آوردن اسامی متهمان و وکلا عاجز است و از همه مهمتر به هیچ عنوان نمی‌تواند دادگاه را به درستی کنترل کند و نگاه بی‌‌طرفی داشته باشد. چرا برای چنین دادگاه مهمی باید چنین شخصی گمارده شود؟ دلیلش کاملا روشن است؛ سیستم قاضیی می‌خواهد که تحت کنترل خودش باشد تا حکم نهایی به دادگاه و به هیئت منصفه دیکته شود.

آرون سورکین (Aaron Sorkin) نویسنده و کارگردان فیلم که پیشتر برای نویسندگی فیلم تحسین شده Social Network برنده جایزه اسکار شده است خیلی خوب توانسته با داستانی درگیر کننده و پرمعنی این محاکمه سیاسی را به تصویر بکشد. فیلم بیشتر روایت داستانی‌اش را در دادگاه سپری می‌کند اما با اتفاقات متنوع و فلش بک‌های به موقع شما را در طول مسیرش کاملا درگیر موضوعش نگه می‌دارد. شاید فیلم کمی بیش از حد معمول دیالوگ داشته باشد و همین موضوع نگذارد به احساسات و اکت‌های بازیگران توجه کنید اما در طول مسیر فیلم عاقبت و نتیجه دادگاه برایتان پررنگ خواهد شد. این موضوع نشان از موفقیت ارون سورکین در نوشتن و ساخت فیلم دارد.

فیلم پر از ستاره‌های مشهور است و در هر گوشه و کنار یکی از آنها را خواهید یافت. از بهترین بازی‌های فیلم می‌توان به هنرنمایی Mark Rylance در نقش ویلیام کانسلر یکی از وکلای شیکاگو هفت و همینطور طنازیِ Sacha Baron Cohen اشاره کرد که بهترین نقش آفرینی‌های فیلم را به نمایش گذاشته‌اند. همینطور در فیلم با انواع و اقسام دیالوگ‌های پر معنی طرف هستیم. دیالوگ هایی دردآور از طرف بابی سیل و یا طنز تلخی که در صحبت‌های ابی هافمن در لابه لای داستانِ محاکمه زده می‌شود که بسیار تاثیرگذار هستند.

نتیجه گیری…

فیلم دادگاه شیکاگو هفت پر از لحظات دردآور است و با بازی قابل قبول بازیگرانش ، داستان منسجم و کارگردانی قدرتمند پرعمق‌تر شده است. فیلم قطعه‌ای تلخ از تاریخ آمریکا را روایت کرده و در این راه پیام‌های مهمی را در لابه لای سکانسهایش گنجانده است. فیلم دادگاه شیکاگو هفت با یک شروع نسبتا کنجکاو کننده آغاز می‌شود و شما را درگیر اتفاقاتش کرده و با یک سکانس تاثیرگذار به پایان می‌رسد، تا لحظاتی ماندگار را از خود در ذهن بیننده به یادگار بگذارد. اگر به دنبال دیدن فیلمی پرمضمون و بیادماندنی میگردید، فیلم The Trial of the Chicago 7 می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد و ترکیبی از لحظات تلخ و طنز را برایتان بوجود خواهد آورد، هرچند اگر حوصله تماشای فیلم‌های پردیالوگ را ندارید، دادگاه شیکاگو هفت فیلمِ پر دیالوگی است و ممکن است رضایتتان را جلب نکند…

فیلم The Trial of the Chicago 7

بررسی فیلم The Trial of the Chicago 7


فیلم دادگاه شیکاگو هفت / The Trial of the Chicago 7

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(عالی)

(عالی)

محاکمه سیاسی

فیلم دادگاه شیکاگو هفت پر از لحظات دردآور است و با بازی قابل قبول بازیگرانش ، داستان منسجم و کارگردانی قدرتمند پرعمق‌تر شده است. فیلم قطعه‌ای تلخ از تاریخ آمریکا را روایت کرده و در این راه پیام‌های مهمی را در لابه لای سکانسهایش گنجانده است. فیلم با یک شروع نسبتا کنجکاو کننده آغاز می‌شود و شما را درگیر اتفاقاتش کرده و با یک سکانس تاثیرگذار به پایان می‌رسد، تا لحظاتی ماندگار را از خود در ذهن بیننده به یادگار بگذارد. اگر به دنبال دیدن فیلمی پرمضمون و بیادماندنی میگردید، فیلم The Trial of the Chicago 7 می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد و ترکیبی از لحظات تلخ و طنز را برایتان بوجود خواهد آورد، هرچند اگر حوصله تماشای فیلم‌های پردیالوگ را ندارید، دادگاه شیکاگو هفت فیلمِ پر دیالوگی است و ممکن است رضایتتان را جلب نکند…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

جالب بودش ممنون