بررسی فیلم Underwater / دنیای ناشناخته‌ها

“زیر آب” (Underwater) یک فیلم علمی‌تخیلی-ترسناک محصول کشور آمریکاست. این فیلم به کارگردانیِ “ویلیام اوبنک” (William Eubank) و با نویسندگی “برایان دافیلد” (Brian Duffield) و “آدام کوزاد” (Adam Cozad) ساخته شده است. از جمله بازیگران مطرح فیلم میتوان به “کریستن استوارت” (Kristen Stewart) ،”وینسنت کسل” (Vincent Cassel)، “جسیکا هنویک” (Jessica Henwick)،”تی‌جی میلر” (T.J. Miller) و “جان گلگر جونیور” (John Gallagher Jr.) اشاره کرد. این فیلم در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ توسط کمپانی فاکس قرن بیستم در آمریکا منتشر گردید. با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Underwater در خدمت شما هستیم.

فیلم Underwater

خلاصه داستان:

یک تاسیسات بزرگ تحقیقاتی و حفاری که در اعماق اقیانوس آرام قرار دارد توسط یک زلزله‌ی مهیب دچار خساراتی جبران‌ناپذیر می‌شود. پس از این حادثه مهندس مکانیک “نوراح پرایس”(کریستن استوارت) و همکارانش به همراه “کاپیتان لوسین” (وینسنت کسل) به دنبال راهی برای نجات جانشان میگردند. در نهایت به توصیه کاپیتان لوسین تصمیم می‌گیرند که فاصله یک مایلی تا بخش روباک که مخزن‌های تخلیه فوری در آن قرار دارد را پیاده و از کف اقیانوس طی کنند. اما علاوه بر خطرناک و ریسکی بودن اینکار، آنها نمی‌دانند که با هیولایی ناشناخته در اعماق اقیانوس روبرو هستند که در طول مسیرشان آنها را ….

نقد و بررسی فیلم:

فیلم “Underwater” را میتوان یک جهش بسیار بزرگ در کارنامه هنریِ “ویلیام اوبنک” در نظر گرفت. زیرا اگر شما به بودجه‌ی ساخت دو فیلم قبلی او نگاه کنید متوجه خواهید شد که او این فیلم را با بودجه‌ای بیش از ده برابر مجموع بودجه‌ی دو فیلم قبلیش ساخته است‌. مسلماً توانایی و استعداد زیادی لازم است تا یک کمپانیِ بزرگ به کارگردانی جوان و جویای نام چنین اعتمادی کند. اما همین اعتماد ساختگی غول‌های سینمایی همچون وزنه‌ای است که به پاهای اوبنک جوان بسته شده و او را زیر آب میکشد. “فیلم زیر آب” فیلمی‌ست که با شتابی بی‌وقفه به سوی پایانی قابل پیش‌بینی میرود. درواقع شتابزدگی و به‌ هم ریختگی در بیشتر صحنه‌های فیلم قابل لمس است و این باعث می‌شود شما نتوانید با کاراکترهای داستان ارتباط برقرار کنید. پس میتوان دلیل اینها را لزوم ساخت فیلمی تماشاگرپسند و تجاری از سوی کارگردانی جوان و خلاق دانست. نتیجه هم چیزی نیست جز معجونی از فیلم‌های علمی-تخیلی،ترسناک و بقا محور (منظور فیلم‌هایی است که افراد برای نجات جانشان وارد راهی پرخطر و دشوار می‌شوند) که تقریباً در تمامی آنها ضعیف یا در خوشبینانه‌ترین حالت متوسط است.

در این فیلم کاراکترهایی با شخصیت‌های متنوع وجود دارد اما متاسفانه به هیچکدام به خوبی پرداخته نمی‌شود. حتی نقش‌آفرینی زیبا و تاثیرگذار کریستن استوارت نیز نتوانسته گره‌ی کور سردرگمی را از داستان فیلم بگشاید. نوراح پرایس با بازیِ او شخصیتی باهوش،مهربان،فداکار و زخم‌خورده است که عاجزانه در تلاش برای برقراری ارتباط با شخصیت‌های مجهولِ داستان است. اما این روابط در فیلم قربانیِ سرعتِ زیاد و تعقیب و گریز‌های طولانی و تکراری فیلم شده است. اینجا همانجاییست که آرزو می کنیم که ای کاش استعداد و انگیزه‌ی بالای استوارت در انتخاب نقش‌هایش نیز به او کمک می کرد. زیرا قله‌های بسیاری در این راه پیش روی اوست و او این توانایی را دارد که تمامی آنها را فتح کند. درباره‌ی سایر بازیگران نیز تنها میتوان گفت به اندازه‌ی نقش‌هایشان معمولی هستند. البته باید در نظر داشت که بازیگران درجه یک هیچگاه نقطه قوتِ فیلم‌های ژانر وحشت نبوده است. زیرا همگی خوب میدانیم که کارگردان‌ها برای اینکه بیشتر بتوانند حسِ وحشت را به تماشاگران منتقل کنند همواره از بازیگران ناآشنا در اینگونه فیلم‌ها استفاده می‌کنند. هرچند این همیشگی نیست و هستند فیلم‌های ترسناکی که بازیگران معروفی در آنها به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند و بسیار هم موفق بوده‌اند. برای مثال فیلم “A Quiet Place” با بازیِ “امیلی بلانت” و “جان کرازینسکی” که فوق‌العاده تماشایی و مهیج می‌باشد. این موضوع بار دیگر اهمیت داشتن یک داستان خوب با شخصیت‌ها و روابط عاطفی استوار را به ما یادآوری می‌کند.

استفاده از بازیگران نام آشنا نمی تواند تماشای این دویِ ماراتنِ سریع در اعماق دریا را برایمان جذاب کند. اما گفتنی است در این میان موسیقیِ متن زیبا و شنیدنیِ “مارکو بلترامی” باعث میشود که برخی صحنه‌ها از پوچی و بی‌احساسی خارج شده و جانی دوباره بگیرند تا شما بتوانید فیلم را تا انتها دنبال کنید. شاید اگر سازندگان به جای استفاده ی غیرضروری از هیولاهای ناشناخته در اعماق دریا بیشتر برروی شخصیت‌ها و داستان فیلم تمرکز می‌کردند. آنوقت می توانستیم با یک فیلمِ مهیج و علمی-تخیلی با داستانی دراماتیک‌ و درگیرکننده‌ روبرو باشیم. اگر کمی دقت کنیم بودن این هیولاها تاثیر چندانی در روند داستان نداشته است‌. بدون وجود آنها هم کاراکترهای داستان باید برای نجات جانشان مسیر یک مایلی تا روباک را با موانع بسیار همچون خرابی راه‌ها،فشار زیاد در آن عمق،کمبود اکسیژن و…طی می‌کردند. پس وجود این موجودات تنها یک موضوع فرعی بوده که علاوه بر گرفتن وقتِ فیلم از جذابیت آن نیز کاسته است.

نتیجه گیری…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Underwater

در پایان میتوان گفت “Underwater” از آن دست فیلم‌هایی نیست که پس از تماشای آن و یا در حین تماشای آن اتفاقی خاص را تجربه کنید. این صرفاً فیلمی است که با هدف سرگرم کردن شما ساخته شده است. پس اگر توقعات خود را در حد معقولی نگه دارید تماشای آن واقعاً سرگرم‌کننده خواهد بود. البته اگر شما از طرفداران پروپاقرص سینمای وحشت باشید این فیلم به هیچ عنوان برایتان ترسناک نخواهد بود.پس بهتر است آن را با این دید که یک فیلمِ علمی-تخیلی و مهیج است نگاه کنید تا در پایان بیشتر برایتان قابل باور باشد. بطورکلی اگر می‌خواهید وقتتان را با تماشای یک فیلمِ مهیج و نفس‌گیر پر کنید تماشای فیلم “زیر آب” را به شما توصیه می‌کنیم.

امیدوارم از مطلب ” بررسی فیلم Underwater ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بررسی فیلم Underwater / دنیای ناشناخته‌ها (۲۰ فروردین ۱۳۹۹) […]