بررسی مینی سریال Defending Jacob / حقایق ناگفتنی

مینی‌سریال “دفاع از جیکوب” (Defending Jacob) یک درام-جنایی محصول کشور آمریکا است. این مینی‌سریال براساس رُمانی با همین نام نوشته‌ی “ویلیام لاندی” (William Landay) و توسط “مارک بامبک” (Mark Bomback) ساخته شده است. کارگردانی تمامی قسمت‌های این مجموعه برعهده‌ی “مورتن تیلدام” (Morten Tyldum) بوده و همچنین نوشتن فیلمنامه را نیز خود بامبک برعهده داشته است. از جمله بازیگران این مینی‌سریال به “کریس ایوانز” (Chris Evans)،”میشل داکری” (Michelle Dockery) و “جیدن مارتل ” (Jaeden Martell)  میتوان اشاره کرد. این مینی‌سریال نخستین بار در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲۰ از شبکه‌ی اپل تی‌وی پلاس به پخش رسید و با استقبال خوبی نیز روبرو شد. همچنین شبکه‌ی اپل تی‌وی پلاس این مینی‌سریال را دومین مجموعه‌ی پرطرفدار در این شبکه گزارش کرده است. با سایت ساعت هفت با ” بررسی مینی سریال Defending Jacob ” همراه باشید.

اگر به دنبال خواندن مطالب بیشتر در مورد سریال های برتر می گردید به لیست بهترین سریال ها مراجعه کنید…

مینی سریال Defending Jacob

خلاصه داستان…

پس از به قتل رسیدن یک نوجوان به نام “بن ریفکین” در شهر نیوتون ایالت ماساچوست اوضاع آرام و امنیت شهر دچار تشویش و دگرگونی می‌شود. معاون بازپرس بخش قضایی “اندی باربر” به عنوان مسئول رسیدگی به این پرونده انتخاب می‌شود. اما شرایط به سرعت برعلیه اندی تغییر می‌کند و پس از پیدا شدن اثر انگشت پسرش جیکوب در صحنه‌ی جرم او را به عنوان مضنون اصلی قتل بازداشت می‌کنند. حال اندی و همسرش لوری باید به دنبال راهی برای اثبات بی گناهی پسرشان باشند. اما اکنون نه تنها حریم خصوصی و روابطشان دچار مشکل شده است بلکه این اتهام باعث می‌شود تا رازها و حقایقی مشخص شوند که روبرویی با آنها بسیار چالش‌برانگیز و سخت می‌باشد. اندی و لوری هرکدام به شیوه‌ی خود سعی در پیدا کردن حقیقت دارند و …

بررسی مینی سریال Defending Jacob

بررسی مینی سریال Defending Jacob 

اگر بخواهیم به یک مشخصه‌‌ی بارز در سریال “دفاع از جیکوب” اشاره کنیم،مطمئناً نگاه متفاوتش به واژه‌‌های حقیقت و راستگویی است. شاید اینطور بنظر برسد که برای ما که در اجتماع و روابطمان دروغ گفتن امری کاملاً عادی می‌باشد (در واقع دروغ گفتن چیزی است که ما از بچگی با آن بزرگ می‌شویم و حتی برای موضوعاتی بی‌اهمیت و غیرضروری نیز دروغ می‌گوییم!) مفهوم حقیقت و پیامدهای پنهان کردن آن زیاد مشخص نیست. اما در این سریال برخلاف بسیاری از دیگر آثار هالیوودی میبینیم که تفاوت‌های فرهنگی قادر به شکست غرایز انسانی نمی‌باشند. وقتی که صحبت از خانواده و کسانی که دوستشان داریم باشد همه‌ی ما با نگاهی متفاوت به بررسی حقایق می‌پردازیم. شاید تا زمانی که خودمان در جایگاه قضاوت قرار داریم،انجام کار درست امری بسیار آسان و سهل به نظر برسد. اما زمانی که ما و یا یکی از عزیزانمان مورد قضاوت و داوری قرار بگیریم داستان کمی پیچیده‌تر و حقایق بسیار دردناک‌تر خواهد بود. تماشای مینی‌سریال “Defending Jacob” باعث می‌شود تا از خود بپرسید که اگر شما در موقعیتی این‌چنینی قرار می‌گرفتید چه واکنشی نشان می‌دادید. گاهی آنچنان درگیر قضاوت کردن دیگران و برچسب زدن به آنها می‌شویم که تغییرات و حوادثی که بیخ گوشمان اتفاق می‌افتد را نمی‌بینیم.

از اینها گذشته باید گفت که ریتم سریال بسیار کُند بوده و بیش‌تر لحظات آن درگیر نشان دادن واکنش شخصیت‌های اصلیِ زن و مرد داستان در موقعیت‌های تکراری و خسته‌کننده است. شش قسمت از این مینی‌سریال ۸ قسمتی در حال آماده‌سازی داستان برای نتیجه‌ی نهایی می‌باشد که روندی بسیار آهسته و در برخی قسمت‌ها آزاردهنده و ملال‌آور است. هرچند در دو قسمت پایانی سریال به بسیاری از سوال‌های بی جواب شما پاسخ داده می‌شود. اما پایان‌بندی آن به گونه‌ای است که مطمئناً بسیاری از بینندگان را راضی نخواهد کرد. در هرصورت بنظر می‌رسد که سازندگان با باز نگه داشتن انتهای داستان قضاوت درباره‌ی حقیقت را به تماشاگران واگذار کرده‌اند. البته نقاط کور زیادی در داستان این سریال وجود دارد که سازندگان عمداً یا سهواً به آنها نمی‌پردازند که در هرصورت این موضوع کمی ناامید‌کننده است. مینی‌سریال “دفاع از جیکوب” از تمامی پتانسیل داستانش برای خلق اثری درخور و بیادماندنی استفاده نکرده است.

مدت زیادی از شروع به کار شبکه‌ی +Apple TV نمی‌گذرد،اما به واسطه‌ی داشتن پشتوانه‌ای استوار اقدام به ساخت آثاری قابل توجه نموده است. سریال‌هایی همچون See،The Morning Show ،Servant (نقد سریال SEE) و غیره که هرکدام درنوع خودشان جنجالی و تاثیرگذار بوده‌اند. از این پس با وارد شدن غول‌های عظیم تجارت به دنیای سرگرمی میتوانیم شاهد حضور ستارگان هالیوودی بیشتری در قاب تلویزیون باشیم. زیرا آنها همچون تهیه‌کنندگان مستقل تلویزیونی نگران دستمزد نجومی این ستارگان نیستند و مطمئناً برنامه‌های جاه‌طلبانه‌تری در ذهنشان دارند. در سریال “Defending Jacob” از “کریس ایوانز” که بخاطر ایفای نقش “کاپیتان آمریکا” در سری فیلم‌هایی با همین نام و همینطور سری فیلم‌های “انتقام‌جویان” در دنیای مارول از پولسازترین ستارگان هالیوود بوده است به عنوان نقش اصلی استفاده شده است. ایوانز و “میشل داکری” که بیش‌تر او را برای بازی در سریال محبوب “Downton Abbey” میشناسیم و امسال نیز در فیلم “Gentlemen” و در کنار “متیو مک‌کانهی” به ایفای نقش پرداخت به عنوان بازیگران نقش اصلی زن و مرد در این مینی‌سریال نقش‌آفرینی کرده‌اند. اما آنچه که مسلم است اینست که میشل داکری بسیار پرشورتر و با احساسات قوی‌تری در نقشش ظاهر شده است. البته این موضوع ارتباط مستقیمی با تجربیات این دو بازیگر در زمینه‌ی بازیگری دارد و قطعاً اگر این یک سریال اکشن بود،سنگینی وزنه به سمت کریس ایوانز میبود. البته در مجموع میتوان گفت که هردوی این بازیگران در ایفای نقش‌هایشان موفق عمل کرده‌اند و اگر فیلم‌نامه‌ی اثر کمی پربارتر می‌بود،شاید بازیِ این دو نیز بیشتر دیده می‌شد. تمامی قسمت‌های این سریال توسط “مورتن تیلدام” کارگردانی شده و فیلم‌نامه آن را “مارک بامبک” نوشته است. این موضوع باعث شده تا انسجام و نظم خاصی در روایت داستان احساس کنید و کمتر جایی (به غیر از قسمت پایانی) در طول سریال احساس سردرگمی و گیج شدن کنید. اما شاید همین موضوع و انحصاری بودن فیلم‌نامه و اجرا باعث شده تا صحنه‌های مهیج و سوپرایزهای داستان کمی بی رمق به نظر برسند. درواقع اگر این مینی‌سریال توسط چندین کارگردان مختلف جلوی دوربین میرفت،شاید تفاوت‌هایی هرچند اندک و ناچیز باعث میشد تا داستان از یکنواختی و کم تحرکی خارج شود.

نتیجه گیری…

در پایان میتوان گفت “Defending Jacob” مینی‌سریالی است که بیش‌تر از آنکه داستانی گیرا و تماشایی داشته باشد،حرف‌های مهم و شنیدنی برای گفتن دارد. اینکه گاهی فشارهای اجتماعی باعث می‌شوند تا متفاوت بودن یک فرد با بد بودن و گناهکار بودنش اشتباه گرفته شود. گاهی نیز روابط خانوادگی و یا صمیمیت زیاد باعث می‌شوند که شما به تفاوت‌ها و مشکلات شخصیتی افراد دقت زیادی نکنید.سریال دفاع از جیکوب با جنایتی بسیار تلخ و وحشتناک آغاز می‌شود و در ادامه به واکنش‌های جامعه و افراد درگیر در این حادثه می‌پردازد. هرچند تماشای این مینی‌سریال تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای طرفداران سریال‌های جنایی و مهیج نخواهد بود. اما دیدگاه متفاوتی را به شما نشان می‌دهد که باعث می‌شود نگاهی عمیق‌تر به روابط اجتماعی و همینطور روابط خانوادگی خود داشته باشید.

نتیجه گیری…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز مینی سریال Defending Jacob

بررسی مینی سریال Defending Jacob / حقایق ناگفتنی 1

سریال دفاع از جیکوب با جنایتی بسیار تلخ و وحشتناک آغاز می‌شود و در ادامه به واکنش‌های جامعه و افراد درگیر در این حادثه می‌پردازد. هرچند تماشای این مینی‌سریال تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای طرفداران سریال‌های جنایی و مهیج نخواهد بود. اما دیدگاه متفاوتی را به شما نشان می‌دهد که باعث می‌شود نگاهی عمیق‌تر به روابط اجتماعی و همینطور روابط خانوادگی خود داشته باشید.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

دوست داشتم سریالش رو

trackback

[…] اگر بخواهیم به یک مشخصه‌‌ی بارز در سریال “دفاع از جیکوب” اشاره کنیم،مطمئناً نگاه متفاوتش به واژه‌‌های حقیقت و راستگویی است. شاید اینطور بنظر برسد که برای ما که در اجتماع و روابطمان دروغ گفتن امری کاملاً عادی می‌باشد (در واقع دروغ گفتن چیزی است که ما از بچگی با آن بزرگ می‌شویم و حتی برای موضوعاتی بی‌اهمیت و غیرضروری نیز دروغ می‌گوییم!) مفهوم حقیقت و پیامدهای پنهان کردن آن زیاد مشخص نیست. اما در این سریال برخلاف بسیاری از دیگر آثار هالیوودی میبینیم که تفاوت‌های فرهنگی قادر به شکست غرایز انسانی نمی‌باشند. وقتی که صحبت از خانواده و کسانی که دوستشان داریم باشد همه‌ی ما با نگاهی متفاوت به بررسی حقایق می‌پردازیم. شاید تا زمانی که خودمان در جایگاه قضاوت قرار داریم،انجام کار درست امری بسیار آسان و سهل به نظر برسد. اما زمانی که ما و یا یکی از عزیزانمان مورد قضاوت و داوری قرار بگیریم داستان کمی پیچیده‌تر و حقایق بسیار دردناک‌تر خواهد بود. تماشای مینی‌سریال “Defending Jacob” باعث می‌شود تا از خود بپرسید که اگر شما در موقعیتی این‌چنینی قرار می‌گرفتید چه واکنشی نشان می‌دادید. گاهی آنچنان درگیر قضاوت کردن دیگران و برچسب زدن به آنها می‌شویم که تغییرات و حوادثی که بیخ گوشمان اتفاق می‌افتد را نمی‌بینیم و … (ادامه) […]