بررسی کامل بازی Gears 5/ چرخ دنده های خونین

بازی gears 5 توسط استدیوی کوالیشن (The Coalition) یکی از استودیوهای ماکروسافت در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۱۹ برای PC و Xbox1 منتشر شده است. و در حقیقت ششمین عنوان از مجموعه ی Gears of war محسوب می شود و اتفاقاتش درست بعد از Gears of War: Ascendance و gears of war 4 در جریان است.در ادامه با سایت ساعت ۷ با بررسی کامل بازی Gears 5 همراه باشید.

نژادِ Swarm موجوداتی بودند که حدود ۲۵ سال بعد از نبرد و جنگ بزرگ بین انسان ها و Locust ها در سیاره ی sera ظاهر شده اند‌. و با تکامل کامل جانشین نژاد Locust شده اند. اکنون جنگ بزرگی بین انسان ها و Swarm ها در جریان است و تنها یک نفر می تواند این جنگ عظیم را خاتمه ببخشد…

قابل پیش بینی…

داستانِ Gears 5 بعد از پایان ماجراهای شماره ی قبلی در جریان است. جایی که “کیت” نمیتواند مادرش را از مرگ نجات دهد چرا که او بخشی از سیستم ارتباطی دشمنان شده است. او مجبور است با دست خودش مادرش را بکشد. او از مادرش گردنبندی را می گیرد و داستان درست بعد از این ماجرا ادامه پیدا می کند. او جلوتر اطلاعات بیشتری در مورد آن گردنبند و ارتباطاتش با Swarm ها کشف می کند…

روایت داستانی بازی در “۴ بخش” تقسیم شده است که هر بخش روایت گر گوشه ای از داستان در مناطق مختلف دنیای Sera است. داستانِ بازی بیشتر برای استحکام بیشتر کاراکتر ها و گیم پلی بازی خدمت گرفته شده است و انتظار زیادی هم از آن نمی توان داشت چرا که مبنای این بازی گیم پلی هیجان انگیز آن است که شما را سیراب خواهد کرد.

مشکلی که در بخش داستانی می بینید این است که به جز داستان و درون مایه ی بخش دوم و تا حدودی چهارم ، بقیه بسیار کند هستند ولی این کندی نمیتواند شما را از داستانی که در انتظارتان است خسته کند. داستان بازی مشکل دیگری نیز دارد آن هم قابل پیش بینی بودن بیش از حد آن است. درست در اواسط بخش سوم بازی کاملا متوجه خواهید شد که چه چیزی در انتها در انتظارتان است . و چه اتفاقاتی قرار است در بازی برای افزایش بار احساسی بیفتد… پایان بازی نیز شما را راضی نخواهد کرد بلکه مانند یک فصل از یک سریال به پایان می رسد که منتظر فصل بعدیش باید بمانیم در حالی که به هیج عنوان مشخص نیست تا کی باید منتظر ادامه ی داستان باشیم!

شخصیت های دوست داشتنی…

شخصیت های متنوع Gears 5 دوست داشتنی هستند.

شخصیت ها چه از لحاظ act و دیالوگ و چه از لحاظ شخصیت پردازی بسیار عالی ساخته شده اند. حتی شما با Jack که ربات شما در طول بازی محسوب می شود هم می توانید به خوبی ارتباط برقرار کنید. این شخصیت پردازیِ مناسب باعث می شود در بخش تک نفره نیز حس خوب و نزدیکی با کاراکترهای بازی داشته باشید. شخصیت del در بازی بسیار زنده و عمیق درست شده است و در بیشتر مسیر بازی در کنارتان خواهد بود و مطمئنا در طول مسیر بازی با او اُخت خواهید گرفت.در بخش پایانی، بازی به شما یک انتخاب بسیار سخت می دهد که مطمئنا انتخابِ تلخ و دشواری برایتان خواهد بود.

همچنین به لطف دنیای نیمه باز بازی در بخش های دوم و سوم ، می توانید بیشتر با دنیای gears و داستان هایی که در آن جریان دارد آشنا شوید. اما در کنار این حُسن دنیای نیمه باز میتواند با فاصله انداختن بین خط داستانی اصلی کمی از هیجان موجود در داستان بکاهد اما مطمئنا اینها تماما دست شماست و اگر ماموریت های فرعی را انجام ندهید و به ماموریت های اصلی بپردازید مشکلی پیش نخواهد آمد‌.

گیم پلیِ هیجان انگیز

بازی Gears 5 بسیار زیباست...

بازی gears 5 یک بازی بسیار هیجان انگیز است و ریتمی بسیار تند و رضایت بخشی دارد. و این همان چیزی است که از یک بازی اکشن انتظار داریم. بازی پر از چالش برایتان خواهد بود و همین چالش ها میتواند شما را از گیم پلیی که تجربه می کنید سیراب کند. بازی دستتان را کاملا برای پیش روی و استفاده از انواع اسلحه ها باز می گذارد. و هیچ وقت شما را در منگنه ی کم شدن مهمات اسیر نمی کند.

به خاطر تنوعی که در دشمنان بازی می بینیم همیشه یک جا پناه گرفتن و تیر اندازی قطعا برایتان شکست را بدنبال خواهد داشت. در بازی هیچ وقت نمی توانید بگویید دشمنان از کدام سمت به شما نزدیک می شوند و هر لحظه ممکن است شما را غافلگیر کنند.شما می توانید در پشت تمام اشیاء پناه بگیرید و همچنین می توانید با جهش های مکرر از دست دشمنانی که می خواهند به شما نزدیک شوند فرار کنید. همچنین چاقو نیز برای نبردهای تن به تن به کار گرفته می شود.

محیط نیمه باز…

محیط بازی Gears 5 بزرگتر از اجدادش است

اینبار بر خلاف نسخه های پیشین شما با یک محیط کمی باز تر رو به رو هستید که می توانید با skiff (نوعی وسیله ی اسکی) در محیط بازی به دنبال مراحل اصلی و یا فرعی بروید. این محیط های باز تر کمی به تنوع بازی کمک می کند.

در بخش (chapter) های دوم و سوم با دو محیطِ کاملا متفاوت و تا حدودی بزرگ طرف هستیم. بخش دوم یک محیط برفی که برف و طوفان یخی هم در بعضی بخش های آن دیده می شود. و بخش سوم یک محیط بیابانی که طوفان شن نیز میتوانید در آن تجربه کنید. اما محیط بازی را به هیچ عنوان نباید با عناوین open world ِدیگر مقایسه کرد. چرا که تنها برای تنوع محیطی بوجود آمده اند. اگر بخواهیم مثلا با حتی یکی از قسمت های نقشه ی بازیی مثل Breath of wild آن را مقایسه کنیم چه از لحاظ مقیاسی و چه از لحاظ جغرافیایی و حتی جزئیاتی مثل مقایسه ی فیل در برابر فنجان است!

جک یک ربات همه کاره…

همانطور که گفته شد این نقشه های بزرگ تنها برای تنوع اینجا هستند و میتوانید محیط و ماموریت های فرعی را نادیده گرفته و به سراغ ماموریت های اصلی بروید. اما چیزی که از دست می دهید آپگرید هایی است که برای Jack رباتتان بسیار حیاتی هستند و در مراحل سخت پیش رو نبودشان حداقل برای درجه سختی های بالا بسیار کارتان را دشوار خواهد کرد. محیط بزرگ علاوه بر ماموریت های فرعی یک سری آیتم ها را نیز درون خود پنهان کرده که با گشت و گذار می توانید در بخش هایی که انتظارش را ندارید آنها را پیدا کنید. برخی آیتم هایی که برای آپگرید توانایی های مختلف Jack بسیار بکارتان می آیند و برخی نیز تنها جنبه ی گرفتن اطلاعات بیشترِ محیطی دارند.

در بازی Jack یک ربات بسیار تاثیر گذار است در صورتی که مهمات کم آوردید و یا اسلحه ای در فاصله ی دور از شما بود او به راحتی می تواند آن اسلحه یا مهمات را برایتان فراهم کند. همچنین توانایی های مثل غیب کردن شما، پیدا کردن دشمنان در محیط بازی ، درست کردن شیلد در رو به روی شما و یا یخ زدن دشمنان برخی از توانایی های او محسوب می شوند. هر چند بعد استفاده از هر توانایی باید کمی منتطر بمانید تا باز لود شوند‌. بدون Jack در بسیاری از نبردهای سخت هیچ شانسی نخواهید داشت.

در بخش گیم پلی شاهد یک اکشن مهیج در کنار برخی مخفی کاری های بسیار کوچک خواهید بود. بخش مخفی کاری به خاطر هوش مصنوعی ضعیف دشمنان در این بخش اصلا خوب از آب در نیامده. مثلا با زدن توانایی Jack و مخفی شدن می توانید به راحتی چندین دشمن را مخفیانه از پای در بیاورید حتی اگر جلوی چشم دشمن دیگر هم اینکار را انجام دهید هیچ عکس العملی از او نخواهید دید. که کمی نا امید کننده است. هر چند هوش مصنوعی به جز در حالت مخفی کاری بسیار در جایگاه مناسبی است و بازی را چالش بر انگیز کرده است.

یک بازی تیمی

حتی در بخش تک نفره نیز باید با هم تیمی هایتان که “هوشِ مصنوعی” آنها را هدایت می کند در بازی پیشروی کنید. اگر بیش از حد تیر خوردید و زخمی شدید هم تیمی می تواند شما را دوباره احیا کند و از مرگ نجات دهد و دقیقا برعکس در صورتی که یارتان به کمک احتیاج داشته باشد شما باید به دادَش برسید یا با قوی کردن توانایی های Jack از او کمک بخواهید.

در درجه ی سختی بالاتر مطمئنا خیلی بیشتر با مرگ رو به رو خواهید شد‌. پس باید خیلی بیشتر نزدیک به هم تیمی های خود بازی کنید تا در صورت زخمی شدن به سرعت احیا شوید. همچنین می توانید اسلحه ی خود را با یارتان جا به جا بکنید. در بیشتر موارد هم تیمی ها هوش مصنوعی قابل قبولی دارند و به دادتان می رسند اما برخی موارد رفتارهای احمقانه نیز از آنها دیده شده است.

نگاهی به برخی دشمنان بازی

نمی خواهم در مورد همه ی آنها صحبت کنم و باید در بازی آنها را تجربه کرد اما بیشتر دانستن در مورد آنها کاملا ضروری است.چرا که در بازی با دشمنان متنوعی رو به رو می شوید که هر کدام به نوعی برایتان چالش ایجاد می کنند.

Swarm drone : بیشتر مانند خودتان عمل می کنند پناهگیری و به موقع شلیک کردن و بیشتر در پناهگاهشان می مانند.

Elite drone : آنها اسلحه های قوی تری دارند و با تیر بیشتری از پا در می ایند . هوش انها به نسبت drone های معمولی بالاتر است.

Grenadier drone : آنها مجهز به انواع نارنجک های منفجره ، دود زا و الکترونیکی هستند و بیشتر تمایل به نبردهای نزدیک تر دارند و با تفنگ های قوی شات گان مجهز هستند.

Hunter : آنها معمولا در حالت مخفی و از فاصله ی دور به شما حمله ور می شوند تیر کمان آنها تقریبا با یک تیر شما را می کشد.

sniper : اسنایپر ها بسیار خطرناک و مرگبار هستند تنها یک تیر در اکثر درجات سختی کارتان را می سازد. آنها در فاصله ی بسیار دور و با تفنگ نشانه دار در کمین هستند.

اینها بخش کوچکی از دشمنان بازی را تشکیل می دهند و در طول بازی با انواع چالش های بسیار بزرگ تر از اینها رو به رو خواهید شد. هیچ گونه محدودیتی در این گونه دشمنان وجود ندارد و در برخی نبردها ممکن است با همه ی این نوع دشمنان با هم در یک صحنه رو به رو شوید. در کنار اینها شاهد باس فایت های بسیار جذاب نیز خواهید بود که در جای جای بازی شما را غافلگیر خواهد کرد.

اسلحه های متنوع در برابر دشمنان مختلف…

همانطور که کمی از دشمنان صحبت کردیم باید بدانید برای مقابله با تمام این دشمنان و حتی دشمنان سخت تر و چالش بر انگیز تر راه کارهایی در بازی دیده شده است. علاوه بر توانایی های Jack که قبلا کمی در مورد آنها حرف زدیم. سلاح های متنوع خیلی به دادتان می رسند. در Gears 5 شما می توانید دو سلاح بزرگ یک کلت و یک سری نارنجک همراه خود داشته باشید.

هوشمندانه انتخاب کردن این موارد در محیط ها و بخش های مختلف بازی بسیار ضروری هستند. مقابله با هر کدام از دشمنان مختلف بازی تاکنیک های متنوعی را می طلبد‌. دشمنانی که زیادی به شما نزدیک می شوند بهترین گذینه استفاده از اره برقی اسلحه ی کلاسیک بازی یا شات گان است و برای دشمنان که از فاصله ی دور شلیک می کنند اسنایپر بهترین گذینه است. پس می بینید بازی با دادن امکانات متنوع به دشمنان و همینطور سلاح های بازی چالش ها و جذابیت های متنوع و کاملا رضایت بخش را هر لحظه برایتان به ارمغان می آورد.

محیط زیبا…

در مورد گرافیک بازی باید گفت که با یک گرافیک زیبا طرف هستیم . چه وقتی پا به دنیای برفی در بخش دوم بازی می گذاریم که پر از جزئیات محیطی است و فیزیک برف به زیبایی درست شده است و جزئیات محیط چشم نواز است. نور پردازی محیط و حس بودن در محیطی سرد به زیبایی تصویر سازی شده است. و در مقابل در بخش سوم درست بر عکس به یک محیط کاملا صحرایی می روید که آنجا نیز به زیبایی می توانید حس بودن در یک محیط بایر و گرم را درک کنید. هر چند محیط بازی در بخش های نیمه در کنار زیبایی خالی و تهی از زندگی به نظر می رسند و جزئیات زیادی ندارند. بسیاری از پناهگاهها نیز به لطف سیستم تخریب پذیری محیط قابل تخریب هستند و همیشه چالش در همه ی جای بازی حفظ شده است.

بخش چند نفره بازی ( بهنام بهرامی) :

بخش چند نفره ی Gears 5 بسیار هیجان انگیز است

بازی شما را در این بخش نیز نا امید نخواهد کرد. با توجه به اینکه سالهاست سری Gears of War در این بخش راضی کننده عمل کرده، پس قوانین آن را به خوبی می شناسد و توانسته مخاطبین را در این مدت طولانی راضی کند.

خوشبختانه Gears 5 این رسم سری بازی را به خوبی ادامه داده است. مود Horde دوباره برگشته، در این مود شما باید در برابر موجی از دشمنان دوام بیاورید که هر بار قوی تر شده تا جانتان را به لبتان بیاورند. Gears 5 سیستم کلاس هایی که در Gears of War 4 معرفی شده بود را گسترش داده است، بدین ترتیب که شما قادر هستید از بین تانک، مهندس، اسکات، نیروی تهاجمی و پشتیبانی، یکی را برگزینید. تانکها در خط اول قرار دارند و بیشترین آسیب را متحمل می شوند. مهندسین استحکامات را میسازند تا بتوانید دوام بیاورید، اسکات ها مثل اسنایپر ها هستند و سینه خیز نفوذ می کنند. نیروی تهاجمی در همه جای زمین حضور دارد و در آخر نیروی پشتیبانی کارش پرواز کردن در زمین نبرد با یک پهباد کوچک است تا اعضای تیمش را درمان کند و دشمنان را گیج کند. این فرمول جدید بسیار سرگرم کننده است .

بخش های دیگر…

بخش Escape بازی Gears 5 واقعا جذاب است

بخش دیگر حالت چند نفره escape نام دارد که حالت سه نفره ی بازی است.در این بخش شما در داخل لانه ی Swarm ها هستید و از همه طرف دشمنان شما را محاصره کرده اند. یک بمب در حال انفجار است و شما هر طور شده باید راهتان را به خارج از این مکان باز کنید. این قسمت هم همکاری بسیار زیاد بین بازیکن ها را می طلبد و هم اینکه در گیری و فرار به موقع و استفاده از فکر در این بخش حرف اول را می زند. همچنین هر کدام از سه بازیکن دارای توانایی های خاص خود و مکمل هم هستند.بخش Versus در حقیقت بخش رقابتیه بازی محسوب می شود. و بازیکنان در مپ های مختلف باید به مبارزه با هم و کسب امتیاز بپردازند.

سیستم micro-transaction و battle pass که از یک بازی انحصاری و ۶۰ دلاری کاملا بعید بود . هر چند این سیستم روی گیم پلی بازی تاثیری نمی گذارد و فقط skin ها و امکانات اضافه هدیه می دهد اما برای برخی پلیرها که به جمع آوری همه ی کالکشن های بازی اهمیت می دهند نکنه ی منفیی محسوب می شود.

بازی Gears 5 یک پکیج جذاب و منحصر به فرد هم از نظر بخش تک نفری و داستانی و هم در بخش چند نفره است که در بخش چند نفره میتوانید هم به صورت co -op و سه نفره و هم رقابتی از بازی لذت ببرید. در بخش تک نفره بازی با داشتن درجه سختی های متنوع شما را مجاب به بازی کردن دوباره ی بازی می کند .و هر بار بازی کردن بازی به خاطر تنوع محیطی و دشمنان می توان یک تجربه ی کاملا جدید را برایتان ایجاد کند. مثلا بازی کردن در درجه ی سختی insane یک تجربه ی کاملا متفاوت و جنون آمیز برایتان خواهد بود چرا که تنها یک اشتباه باعث شکست شما خواهد شد .

چکیده

نکات منفی

دنیای ازادانه ی بازی خالی و تهی از جزئیات است ، داستانِ قابل پیش بینی و پایانی نیمه کاره، سیستم micro-transaction و Battle pass در بخش چند نفره ، هوش مصنوعی ضعیف دشمنان در بخش مخفی کاری

نکات مثبت

 شخصیت پردازی عالی ، گیم پلی متنوع و هیجان انگیز ، محیط های متنوع ، بخش چند نفره ی هیجان انگیز ، رباتِ Jack و کارکردهای جالبش

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Gears 5

خیلی خوب

بازی Gears 5 در بخش تک نفره نزدیک به ۱۲ ساعت و در بخش مولتی می‌تواند ماه‌ها شما را سرگرم و راضی نگهدارد. گیم پلی جذاب و چالش بر انگیز و شخصیت پردازی مناسب از بهترین نکات مثبت بازی محسوب می‌شوند.

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها