معرفی و بررسی Booksmart

فیلم “درس خوان” یا همان خَرخون (Booksmart) یک درام-کمدی محصول کشور آمریکا است.این اولین فیلم بلند سینمایی “Olivia Wilde” بازیگر مشهور هالیوود در قامت کارگردان است.”سارا هاسکینز”،”سوزانا فوگل”،”کیتی سیلبرمن” و “امیلی هلپرن” نوشتن فیلنامه این اثر را بعهده داشته‌اند. از جمله بازیگران این فیلم میتوان به “کیتلین دیور“،”بنی فلداستین“،”جسیکا ویلیامز”،”جیسون سودیکیس” و “لیسا کودرو” اشاره کرد. این فیلم در تاریخ ۲۴ مِی ۲۰۱۹ در سینماهای آمریکا به اکران رسید. فیلم Booksmart بخوبی توانست نظر مردم و منتقدان را به خود جلب کند. همچنین “Beanie Feldstein” با ایفای نقش در این فیلم برای جایزه بهترین بازیگر زن فیلم‌های کمدی-موزیکال در مراسم گلدن گلوب سال ۲۰۱۹ نامزد گردید.  با سایت ساعت هفت به “معرفی و بررسی فیلم Booksmart” می پردازیم.

اگر به دنبال دیدن نقدهای بیشتری از فیلم های سال 2019 میگردید به لیست فیلم های سال 2019 مراجعه فرمایید. (فیلم های 2020 نیز در لیست فیلم های سال 2020 موجود است.)

فیلم Booksmart

خلاصه داستان:

ایمی و مالی دو دوست صمیمی هستند که تمام مدت دبیرستان را سخت مشغول درس خواندن بوده‌اند. اما وقتی آنها میفهمند دیگر دوستان و همکلاسی‌هایشان که در این مدت هم زمان با درس خواندن به تفریح و گردش نیز پرداخته‌اند با این حال آنها به کالج‌های برتر راه پیدا کرده‌اند. آن دو متوجه می‌شوند که تمام مدت در اشتباه بوده‌اند. سپس تصمیم می‌گیرند تا آخرین شبِ قبل از فارغ‌التحصیل شدن از دبیرستان را برای خودشان خاطره‌انگیز کنند. آنها برای رفتن به یک مهمانی راهی می‌شوند غافل از اینکه…

فیلم Booksmart

بررسی فیلم “Booksmart”:

اگر بخواهیم فیلم “Booksmart” را به عنوان فیلمی کمدی-نوجوانانه در نظر بگیریم باید گفت این فیلم تفاوت چندانی با دیگر عنوان‌های این ژانر ندارد. اما چیزی که این فیلم را به ویژه برای منتقدین تبدیل به یک فیلم خاص کرده است شخصیت‌های اصلی داستانش است. دو دختر جوان،باهوش و مستقل که میتوانند حفره‌های مربوط به برابری حقوق زنان و نگاه‌های فمنیستی را بخوبی پر کنند.

حال دیگر مهم نیست که فیلم تا چه حد توانسته دیگر خصوصیات لازم برای تبدیل شدن به یک اثر مهم و تاثیرگذار را ایجاد کند. عموما اینگونه فیلم‌ها دارای پیام‌هایی برای نوجوانان و خانواده‌هایشان است و سعی دارد تا مشکلات و مسائلی که افراد در این سن‌ و سال با آن روبرو هستند را در غالب طنز و کمدیِ موقعیت نشان دهد. مسلماً نمیتوان گفت که فیلم در ایجاد صحنه‌های طنز خیلی موفق بوده زیرا فیلم‌های دیگری با همین مضمون وجود دارد که شما را از خنده روده‌بر خواهند کرد. اکثرا شوخی‌های بکار رفته در فیلم کلیشه‌ای بوده و خبری از دیالوگ‌های طنز چشمگیر و یا موقعیت‌های کمدی جالب نیست.

فیلم Booksmart

در واقع باید گفت که سکانس‌های دراماتیک فیلم بسیار تاثیرگذارتر از سکانس‌های کمدی آن کار شده است . اما فیلم تا حدود زیادی توانسته دغدغه‌ها و معضلاتی که افراد (البته بیشتر دختران نوجوان) در این سن با آن روبرو هستند را بیان کند. میتوان گفت فیلم “Booksmart” به عنوان اولین تجربه کارگردانی برای “اولیویا وایلد” توانسته عملکرد قابل قبولی از خود بجا بگذارد. او در این فیلم طیف گسترده‌ای از نوجوانان با روحیّات،اخلاقیات و موقعیت‌های گوناگون را به ما نشان می دهد. او می کوشد تا جایی که زمان(منظور مدت زمان فیلم است) به او اجازه میدهد برروی شخصیت‌هایش کار کند. وقتی صحبت از نوجوانان می‌شود چیزی که بیشتر شما را کنجکاو میکند،آینده و برنامه‌هایشان است. در این فیلم نیز سعی شده تا اهمیّتِ داشتن هدف و برنامه را در زندگی به نوجوانان و خانواده آنها یادآوری کند.

فیلم Booksmart

نقطه ضعف اصلی

نقطه ضعف اساسی این فیلم در واقع از همان ابتدای راه یعنی نگارش فیلمنامه است. جایی که گروهی متشکل از چهار زن نوشتن فیلمنامه را بعهده گرفته‌اند. شاید حضور یک نویسنده مرد در جمع آنها میتوانست جنس شوخی‌های موجود در فیلمنامه را کمی جذاب‌تر کند. چیزی که باعث شده از یک جایی به بعد کُمدی‌های فیلم تکراری و خسته‌کننده شود.

برای مثال سکانسی که ایمی و مالی در تعریف از یکدیگر اغراق می‌کنند برای بار اول بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است اما بارهای دوم و سومی که این کار تکرار می‌شود طراوت و تازگی خود را از دست میدهد و کمی لوس می‌شود. شاید بگویید که این فیلم سعی دارد به مشکلات دختران نوجوان در عبور از دوران بلوغ بپردازد و درواقع برای آنها ساخته شده است. درست است اما باید این را هم در نظر بگیرید که این یک فیلم سینمایی است و چیزی که یک فیلم را موفق و خاص میکند اقشار مختلفی از جامعه است که با دیدن آن سرگرم شده و مسائلی را می‌آموزند.

نگاه پایانی:

به طور کلی داستان فیلم از کشش و جذابیت خوبی برخوردار است و بازیگران نیز بخوبی انتخاب شده‌اند.”کیتلین دیور” و “بنی فلداستین” بازیگران اصلی فیلم هردو به خوبی از پس سکانس‌های احساسی برآمده‌اند و تلاش کرده‌اند تا صحنه‌های کُمدی جذابی را رقم بزنند. از نکات جالب فیلم استفاده هوشمندانه از موسیقی است به گونه‌ای که هر موقعیت و سکانس موسیقی مخصوص به خود را دارد. موسیقی‌های متنوعی که از همان ابتدای فیلم استفاده گردیده باعث می‌شود تا فضای فیلم طراوت خود را در طول پیشروی داستان حفظ کند. می‌توان گفت فیلم Booksmart از آن دست فیلم‌های کمدی موزیکالی است که توانسته در لابه‌لای شوخی‌ها و لحظات شاد و غمگینش پیام‌های زیادی را جای دهد. نمیتوان انکار کرد که فیلم‌های خوب و قابل تامل زیادی در این ژانر ساخته نمیشود پس باید دیدن فیلم Booksmart را با تمام کاستی‌هایش غنیمت شمرد. پس اگر تاکنون موفق به دیدن این فیلم نشده‌اید باید گفت که تماشای آن قطعاً شما را سرگرم خواهد کرد و از دیدن این فیلم پشیمان نخواهید شد.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Booksmart

نمی‌توان انکار کرد که فیلم‌های خوب و قابل تامل زیادی در این ژانر ساخته نمیشود پس باید دیدن فیلم Booksmart را با تمام کاستی‌هایش غنیمت شمرد. پس اگر تاکنون موفق به دیدن این فیلم نشده‌اید باید گفت که تماشای آن قطعاً شما را سرگرم خواهد کرد و از دیدن این فیلم پشیمان نخواهید شد.

امیدوارم از مطلب “معرفی و بررسی فیلم Booksmart” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] مرتبط :بررسی فیلم 2019 Farewell / آخرین وداع –معرفی و بررسی فیلم Booksmart […]