نقد فیلم جان دار

جان‌دار فیلمی به کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری، تهیه‌کنندگی کامران مجیدی و نویسندگی حسین امیری دوماری، پدرام پورامیری و محمد داوودی، ساخته سال ۹۷ می باشد و هم اکنون در روی پرده ی سینما قرار دارد. فیلم جان دار در سی وهفتمین دوره جشواره فیلم فجر نامزد جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه نو شد اما موفق به کسب این جایزه نگردید که البته این موضوع از ارزش کار این دو کارگردان جوان و آینده دار کشورمان کم نمی کند .با سایت ساعت هفت با “نقد فیلم جان دار” همراه باشید.

حسین امیری دوماری کارگردان و فیلمنامه نویس  است. او در سال 1397، جان دار را به عنوان اولین فیلم سینمایی بلندش  ساخت .

نقد فیلم ایرانی جان دار 1

پدرام پورامیری او نیز کارگردان و فیلمنامه نویس  است و جان دار را به عنوان اولین فیلم سینمایی بلندش  ساخته است .

نقد فیلم ایرانی جان دار 2

(این نقد فاقد اسپویل می باشد با خیال راحت بخوانید.) 

در داستان جان دار می بینیم که :

در شب عروسی اسما ، مسعود برادر یاسر به تحریک او به مراسم آمده و قصد به هم ریختن مراسم را دارد . یاسر خاطر خواه و خواستگار اسما بوده و  جواب منفی شنیده است . او از خانواده اسما کینه به دل دارد . مسعود برادرش با آمدن به شب عروسی به همراه چند نفر دیگر با خانواده اسما درگیر می شود در این حین درگیری بین جمال برادر اسما و مسعود بالا می گیرد و . . .

فیلم ایرانی جان دار

نقد فیلم…

فیلم جان دار فیلمِ پر تنش و پر التهابی است و در طول مدت فیلم ذهن بیننده مانند شخصیت های داستان درگیر وقایع و حوادثی است که ممکن است مسیرِ زندگی تمام افراد خانواده را تحت تاثیر قرار بدهد . در این داستان فاطمه معتمد آریا در نقش مادری به ایفای نقش پرداخته است که عشقش به فرزندش باعث می شود دست به هرکاری بزند و نکته ای که فیلم جان دار را از این نظر از سایر فیلم های مشابه متمایز می کند این است که در لحظاتی از فیلم، شما از این مادر به خاطر  انتظاراتی که از سایر اعضای خانواده مخصوصا دختر ناتنی اش اسما ( با بازی باران کوثری ) دارد متنفر شوید! جان دار نشان می دهد که یک مادر وقتی پای جان فرزندش در میان باشد هیچکس دیگری برایش مهم نیست.

فیلم ایرانی جان دار

در طول فیلم وقایعی را شاهد هستیم که ممکن است برای هرکدام از ما اتفاق بیفتد. نتایج و تبعات منفیِ دعوا  و خشم لحظه ای و احساسی که گریبان گیر نه تنها خود فرد بلکه تمامی اعضای خانواده می شود که نمونه های زیادی از این نوع داستان را در سینمای کشورمان مشاهده  می کنیم و بسیاری از ما حتی در زندگی شخصی تجربه کرده ایم . نکته ای که فیلم جان دار را خاص می کند نحوه واکنش افراد در قبال این مشکل است . خواسته ها و انتظاراتی که افراد در این فیلم از یکدیگر دارند شما را دیوانه خواهد کرد. و به مرحله ای می رسد که این سوال مطرح می شود : آیا نجات یکی از اعضای خانواده به قیمت نابودی زندگی اعضای دیگر می ارزد ؟

فیلم جان دار از نظر خط داستانی و جذب بیننده فیلم خوبی است و به خوبی توانسته مخصوصا با بهره گیری از بازیگرانش و ایفای نقش خوب آن ها بیننده را تحت تاثیر قرار دهد .در فیلم جان دار ایفای نقش خوب فاطمه معتمد آریا ، حامد بهداد و باران کوثری را شاهد هستیم اما موردی که بیش از همه چیز نظر بیننده را جلب می کند نمایش خاص و دیدنی جواد عزتی در نقش یاسر است.جواد عزتی که اکنون به جرات می توان عنوان “سوپراستار سینمای ایران” را به او داد. و در طی چند سال اخیر بازیگری درآمد زا بوده و نشان داده است که به همان اندازه که می تواند در نقش های طنز بدرخشد و شیرین باشد، می تواند یک نقشِ جدی و تلخ را به خوبی درآورد و بیننده را غافلگیر کند .حامد بهداد نیز طبق معمول به خوبی در قالبِ نقش خود درآمده و شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد .همچنین از نمایش فوق العاده فاطمه معتمد آریا نیز نمی توان گذشت که در لحظاتی از فیلم عاشق او خواهید بود و در لحظاتی دیگر از او متنفر می شوید.

نتیجه گیری

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم جان دار

نقد فیلم ایرانی جان دار 3

جان دار فیلم تلخی است که با نمایش خوب بازیگرانش کام شما را به خاطر تماشایش شیرین خواهد کرد و برخلاف  آثار این روزهای سینمای ایران پشیمان از سالن سینما خارج نخواهید شد. پس دیدن این فیلم خوب سینمای این روزهای کشور را از دست ندهید. تماشای فیلم جان دار به خاطر فیلم نامه پرتنش و بازیگری خوب هنرپیشگانش به شما توصیه می‌شود و قبل از تماشای آن خودتان را برای دیدن داستانی تلخ آماده کنید.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها