نقد فیلم Cats / مرزهای جدید فاجعه با گربه ها!

فیلم Cats به کارگردانی تام هوپر و با بازی بازیگرانی همچون تیلور سوئیفت ، جنیفر هودسان، جودی دنج در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ به روی پرده ی سینما رفت. این فیلم با انتقاد شدید منتقدین و فیلم دوستان رو به رو شد و حتی در گیشه نیز به یک شکست برای سازندگانش تبدیل شد، چرا که هنوز نتوانسته حتی بودجه ی خرج شده برای فیلم را برای سازندگانش برگرداند. امروز در سایت ساعت هفت نگاهی به فیلم گربه ها می اندازیم . با ما با نقد فیلم Cats همراه باشید.

اگر به دنبال دیدن نقدهای بیشتری از فیلم های سال 2019 میگردید به لیست فیلم های سال 2019 مراجعه فرمایید. (فیلم های 2020 نیز در لیست فیلم های سال 2020 موجود است.)

مرزهای جدید!

شاید فیلم های بدِ زیادی دیده باشیم ولی اگر بخواهم در مورد فیلمی حرف بزنم که حتی چند دقیقه هم نمی توانید تحملش کنید می توان از فیلم Cats نام برد که مرزهای یک فیلم افتضاح را هم جا به جا کرده است!

اولین سوالی که وقتی این فیلم را می بینید به ذهنتان خطور می کند این است که دقیقا چه دلیلی دارد که گربه های درون فیلم صورتی انسانی داشته باشند. این از همه موارد عجیب تر است چرا که بیننده نه می تواند تصور یک انسان از آن ها داشته باشد ،و نه تصور یک گربه از آنها در ذهنش ایجاد کند! حال تصور کنید همه ی موجودات دیگر نیز صورتی انسانی دارند! از سوسک بگیرید تا موش و همه ی این ها به شکلی کاملا جنون آمیز طراحی شده اند‌. حتی گربه های مونث در فیلم نیز سیبیل های بلندی دارند که واقعا تحملِ دیدنش برای مخاطب مضحک است.

اما این انتهای حماقت سازندگان نیست آنها هیچ خط داستان و شخصیتِ بخصوصی در فیلم برای خود متصور نشدند و فقط به خواندن آهنگ های سطح پایین بسنده کردند آهنگ هایی که وقتی با حرکات گربه های آدم نما ترکیب می شود یک تصویر جنون بار برای بیننده خلق می کند.

فیلم به قدری در خواندن آهنگ ها پشت سر هم اصرار می کند که نه از آهنگ ها می توانید لذت ببرید و نه از داستانی که وجود ندارد نه از گربه های نفرت انگیزِ فیلم و نه از هیچ بخشی از فیلم هیچ نکته ی مثبتی نمی توان بیرون کشید. باور کنید سعی زیادی کردم اما هیچ چیزی وجود ندارد. نه طنزی در صحنه های فیلم نهفته است نه حس جدید و نه معنا و مفهوم و چیزی که بشود به آن اشاره کرد. نه شخصیتی که بتوانید بگویید این یک شخصیت در روند داستان شخصیت اصلی، فرعی و یا شخصیت منفی است! و مثلا این شخصیت اصلی این تراژدی ها بر سرش می آید یا این اتفاقات طنز برایش پیش می آید. نه موقعیتی که بتواند شما را غافلگیر کند نه موقعیتی که بتواند احساساتتان را بر انگیزد! و نه موقعیتی که حتی کوچکترین لبخندی روی لبانتان بکارد! این فیلم تهی ترین فیلمی است که تا به حال ساخته شده است! شاید در کلِ فیلم بتوان به یکی دو آهنگ معمولی و یک آهنگ خوب در آن اشاره کرد و فیلم به جز این ها هیچ چیزی ندارد و حتی این آهنگ ها هم نمی تواند فاجعه را نجات دهد!

فیلم cats

گربه های انسان نما از تصویری به تصویر دیگر می روند و هیچ مفهومی در هیچ قسمت فیلم نیست. فقط یک سری آهنگ و حرکات بدن از آنها می بینید و این روندِ بی انتها تمامی ندارد! خود گربه ها از نظر ظاهری به قدری زشت و بد ترکیب هستند که واقعا از دیدن این فیلم به شدت پشیمان می شوید. واقعا هر چقدر که فیلم به جلو می رود بیشتر متوجه می شوید که فیلمی از این تهی تر تا به حال ندیده بودید و صد رحمت به بدترین فیلمی که تا به حال دیده بودید! چرا که اکنون در برابر فیلم گربه ها همه ی فیلم ها قدرت عرض اندام دارند! حتی حضور تیلور سوئیفت خواننده ی معروف در نیمه ی آخر فیلم نیز نمی تواند فیلم را نجات بدهد و فیلم در باتلاقی که خودش ساخته غرق می شود.

فیلم cats

فیلم گربه ها برای کودکان هم نیست!

تصور اینکه کودکی از این فیلم خوشش بیاد جنون بار است. واقعا سازندگان این فیلم تا چه حد درکِ کودکان امروزی را پایین تصور کردند که فکرِ ساخت چنین فاجعه ای به سرشان خطور کرده! پس حتی نمی توان این فیلم را برای رده ی کودکان پیشنهاد داد چرا که صحنه های جلف زیادی در فیلم وجود دارد که اصلا مناسب کودکان نیست. پس اگر این فیلم برای مخاطبان نوجوان و جوان است که این فاجعه یکی از بزرگترین فاجعه های تاریخ سینماست!

ژانر فیلم خانوادگی، درام ، طنز معرفی شده است، و به جرات می توان گفت فیلم در هیچ کدام از این ژانر ها دسته بندی نمی شود و هیچ چیزی که بخواهد در هر کدام از این ژانر ها جایگاهی داشته باشد درونش نیست.

نقد فیلم Cats / مرزهای جدیدِ فاجعه با گربه ها! 1

نتیجه گیری…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Cats

نقد فیلم Cats / مرزهای جدیدِ فاجعه با گربه ها! 2

فیلم گربه‌ها یکی از فاجعه آمیزترین فیلم‌های ساخته شده در تاریخ سینماست. تنها در صورتی که بخواهید یکی از بدترین فیلم های تاریخ را تجربه کنید این فیلم را ببینید. فیلمی بدون شخصیت، داستان، صحنه های تلخ یا شیرین و یا حتی جلوه های ویژه‌ای خاص و چشم نواز! فیلمی که یک فاجعه به تمام معناست و حتی کلمات هم نمی‌توانند عمق این فاجعه را نمایان کنند! پس اگر می‌خواهید از این فیلم خوشتان بیاید فقط چند آهنگ خوبش را گوش کنید (بدون تصویر) و به سراغ دیدنش نروید!

امیدوارم از مطلب “نقد فیلم Cats ” لذت برده باشید تا بعد..

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا

حرف دلمونو زدی مرسی 🤣واقعا هیچی نداره