نقد و بررسی انیمیشن Superman Red Son

انیمیشن سوپرمن فرزند سرخ در فوریه 2020 و به صورت دیجیتالی عرضه و در تاریخ 17 مارچ نسخه های کیفیت بالاتر آن منتشر شده است. سوپرمن فرزند سرخ درباره این موضوع می باشد که چه اتفاقی می افتاد اگر کپسول حاوی کودک کریپتونی به جای کانزاس امریکا در شوروی سقوط می کرد و تحت ایدئولوژی کمونیست پرورش می یافت. با ما در سایت ساعت هفت با ” نقد و بررسی انیمیشن Superman Red Son ” همراه باشید.

“حاوی اسپویل داستانی می باشد.”

فراتر از یک انیمیشن…

برای من که از دوستداران سری کمیک های DC هستم از همان ابتدا این انیمیشن بسیار جذاب بود، آنهم بخاطر Theme بسیار جالبی که داشت. سوپرمن اینبار بجای کانزاس امریکا در اوکراین که زیر پرچم شوروی قرار دارد سقوط می کند. او را در سن کودکی میبینیم که توسط بچه های زورگو کتک خورده است و از دست آنها فرار می کند، دختری روستایی آن پسرهای زورگو را فراری می دهد و به سوپرمن می گوید که نباید از آنها بترسد و باید در برابرشان بایستد. سوپرمن می گوید او از آنها نمی ترسد بلکه از آن می ترسد که به آنها آسیب وارد کند. دختر که قدرت فرابشری او را مشاهده می کند به او می گوید قدرتش را برای خدمت به کشور بکار گیرد.

رفیق سوپرمن…

داستان انیمیشن در دوران جنگ سرد جریان دارد، بعد از آنکه سوپرمن به خدمت شوروی در آمد امریکا تحت فشار قرار می گیرد و چیزی جز پروپاگاندا ندارد که در برابر قدرت سوپرمن ایستادگی کند. استالین سوپرمن را برای اهداف کشور به خدمت می گیرد اما همه چیز را به او نمی گوید. در جریان حادثه سقوط یک ماهواره، سوپرمن مردم امریکا را از سقوط ماهواره ای که به سمت شهر می آمد و می توانست جان عده ای را به خطر بیاندازد نجات می دهد. در آنجا لویس لین او را به مصاحبه ای دعوت می کند.

لویس لین به سوپرمن مدارکی را نشان می دهد که حاوی اطلاعاتی درباره gulag است، (گولاگ اردوگاه های کار اجباری شوروی بود) سوپرمن خود به یکی از این گولاگ ها سر می زند و آن دختر روستایی که در کودکی دیده بود را در آنجا می یابد که در حال مرگ است. مرگ دختر آنهم در بغل کسی او را نجات دهنده می خواند برای سوپرمن گران تمام می شود. او بعد از این پیش استالین می رود و او را با چشم لیزری اش می کشد. بدین ترتیب او تبدیل به رهبر شوروی می شود.

انیمیشنی سیاسی…

سوپرمن فرزند سرخ حرفهای بسیاری برای گفتن دارد، لکس لوتر همانند کمیک ها دشمن شماره یک سوپرمن است اما اینبار او طرف شرور ماجرا نیست بلکه برای امریکا با سوپرمن می جنگد او هرکاری می کند تا سوپرمن را خُرد کند زیرا با این کار توانسته شوروی را خرد کند. از آنطرف سوپرمن هم وقتی به رهبری می رسد. ابتدا کره شمالی را تسخیر می کند، سپس دیوار برلین را خراب می کند. اما همه این کارها را برای اهداف خودش انجام می دهد نه بشریت، او مردم را زیر پرچم خودش در می آورد و آنها را آنطور که خودش می خواهد هدایت می کند نه به سمت و سویی که مردم می خواهند، در واقع او نظر مردم را نمی خواهد، همین از دلایلی است که بتمن (که او هم در گولاگ پدر و مادرش را از دست داده و بخاطر همین از کمونیسم بیزار است) هم در این فیلم نقشی هر چند کوتاه ولی پر رنگ را ایفا کند و حملات تروریستی او بر علیه سوپرمن از قسمت های جذاب انیمیشن است.

تمامی کاراکترهای معروف DC که در این انیمیشن می بینیم در واقع نمادی از یک طرز فکر هستند. مثلا همین بتمن که یک شهروند ناراضی شوروی است نمادی از خفقان، سرکوب شدید حاکمیت کمونیسم و خشم تمام مردم اتحاد جماهیر شوروی است. از دیگر کاراکترهایی که در این انیمیشن هستند می توان به هال جردن، برینیاک، زن شگفت انگیز اشاره کرد. دیالوگ های انیمیشن واقعاً هوشمندانه نوشته شده اند و انیمیشن را به چیزی فراتر از نقاشی بدل کرده اند. سوپرمن به یکباره همه چیز را رها نمی کند بلکه متوجه اشتباه خود می شود و سعی می کند آن را جبران کند و وقتی متوجه می شود علت همه مشکلات دیدگاه غلط او از حاکمیت است پس بدون خشونت عرصه را برای مردم خالی می کند. مشابه کاری که گورباچف آخرین رهبر شوروی کرد و پایان دیوار آهنین شوروی را اعلام کرد. البته باید این را هم اضافه کنم که آخر داستان در انیمیشن با کمیک بوک متفاوت است و نمی دانم چرا Mark Millar که نویسنده کمیک بوک هم بود این کار را انجام داده است شاید بخاطر آنکه پایان بندی کمیک تاریک تر بود، البته این تغییر آنقدر بزرگ نیست که به کل ماجرا لطمه بزند و احتمالاً مارک میلار می خواسته هرچه بیشتر داستانش را واقعی کند و آن را با اتفاقات سیاسی معاصر همسان سازی کند. اما این تغییر پایان بندی نتوانست دیدگاه منتقدان روسی را تغییر دهد که انیمیشن Superman Red Son یک پروپاگاندا از جانب امریکا علیه روسیه است. به هر حال این فیلم هر هدفی که داشته باشد، یکی از سیاسی ترین فیلم های چند سال اخیر است.

اکشنی تمام عیار…

کارگردانی اثر توسط Sam Liu انجام شده است که از کارگردان های معروف انیمیشن هایی در این کلاس می باشد، او برای وارنر برادرز و مارول انیمیشن های بسیار تولید کرده و از این نظر باید گفت در کارش حرفه ای است. صحنه های درگیری در انیمیشن خیلی خوب پیاده شده است و نبردهای سوپرمن در حد و اندازه های اسمش بزرگ است. البته انیمیشن آن هم در این کلاس محدودیت هایی دارد اما این محدودیت ها باعث نمی شود که شما از دیدن انیمیشن لذت نبرید.

نتیجه گیری

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز انیمیشن “سوپرمن فرزند سرخ”

عالی

در پایان باید گفت که انیمیشن “سوپرمن فرزند سرخ” در پشت کاراکترهای کاغذی‌اش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اینکه کمیک‌های DC صرفاً یک کمیک بوک مثل مارول نیستند و بعضی وقت‌ها حرف های بیشتری برای گفتن دارند، مخصوصاً آنکه انیمیشن سوپرمن فرزند سرخ کاملاً یک انیمیشن سیاسی است، همانطور که کمیک بوک آن بود. پس اگر به دنبال یک اثر متفاوت هستید این انیمیشن را از دست ندهید.

امیدوارم از مطلب ” نقد و بررسی انیمیشن Superman Red Son ” لذت برده باشید.

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احسان
احسان

اصلا ازین مجموعه خوشم نمیاد

trackback

[…] 04. در کامیک مربوط به سوپرمن یعنی Superman: Red Son ما شاهد یکی از بهترین نسخه های لکس لوتر هستیم در این نسخه به جای کانزاس امریکا، کپسول حاوی کودک کریپتونی در شوروی سقوط میکند. در سال 2020 انمیشن این کامیک بوک عرضه شده است که نقدش را می توانید در همین سایت بخوانید. […]

trackback

[…] از خود است؛ آمیش سوپرمن، رفیق سوپرمن (نسخه شوروی او، نقد سوپرمن فرزند سرخ را بخوانید)، نسخه نازی سوپرمن که نامش Overman است، سوپرمن سیاه پوست […]