نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed Valhalla

اساسینز کرید والهالا / Assassin’s Creed Valhalla یک بازی اکشن نقش آفرینی‌ست که توسط Ubisoft Montreal ساخته شده و در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ برای پلتفورم‌های PC، Xbox1 و PS4 و همینطور Xbox series X_S و در تاریخ ۱۲ نوامبر برای PS5 توسط Ubisoft منتشر شده است. در ادامه با سایت ساعت هفت با نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed Valhalla همراه باشید.

مطالب مشابه: همه چیز در مورد بازی Assassin’s Creed Valhalla (اطلاعات بیشتر)

بهترین بازی های سال 2020

در این متن از اسپویل در مورد داستان بازی و موارد مخفی بازی خودداری شده است

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla 1

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed Valhalla

سری بازیهای Assassin’s Creed همیشه با سفر به دوره‌های مختلف از تاریخ، یک کلاسِ سه بعدیِ تاریخی با طراحی‌هایِ زیبا و منحصر به فرد را برایمان زنده کرده‌اند. سفر به یونان و ملاقات با هنر و فلسفه، سفر به مصرِ باستان و ماجراجویی در دلِ اهرام آن، سفر به ایتالیا در دورانِ رنسانس، دنبال کردنِ داستانِ انقلابِ امریکا و بسیاری دیگر از دوره‌های تاریخی که هرکدام با شکل و شمایل و داستانِ منحصر به فردی همراه بوده‌اند. اما تمامِ ظواهرِ بازی دارای یک گیم‌پلی درونی مشترک بودند. محیطی که می‌توانید از تمام ساختمان‌ها و بخش‌هایش بالا بروید (پارکور انجام دهید) و به انجام ماموریت‌ها و ماجراجویی‌های مختلف به شکل مخفیانه یا کاملا اکشن بپردازید.

با منتشر شدن بازی Origins و بعد Odyssey اساسینز کرید رگه‌هایی از RPG را درون خودش دید. بدست آوردن آیتم‌های مختلف و مهارت‌های متنوع که مسیر گیم‌پلی را شخصی‌سازی می‌کرد و حتی اضافه شدن درجه سختی به بازی که اساسینز کرید را از یک بازی سطحی دور کرد و در Odyssey حتی انتخاب‌های تاثیرگذار اضافه شد که به طور کلی با یک بازی نقش آفرینی مدرن طرف باشیم. این پیشرفت در والهالا به شکل جدی‌تری ادامه یافته و این عنوان را به یک نقش آفرینی بسیار وسیع به همراه داستان‌های متنوع و جذاب تبدیل کرده است.

پس از همان ابتدا اگر شما از Odyssey و Origins خوشتان آمده بود و با تمام مشکلاتشان (مثل ماموریت های فرعی سطحی و…) با نگاه مثبت به بازی، از آن لذت برده بودید پس دیگر احتیاجی به دانستن نکات منفی و مثبت Assassin’s Creed Valhalla ندارید چراکه از همین ابتدا برایتان مشخص است که نکات مثبت بازی به شدت نسبت به نکات منفی سنگینی می‌کند و با یک اساسین کریدزِ هیجان انگیزِ دیگر طرف هستید. اما اگر با دو بازی قبلی مشکل داشتید و نتوانستید با آنها ارتباط برقرار کنید؛ وقتتان را برای والهالا هدر ندهید این سبک بازی، بعد از مدتی طولانی و خسته کننده برایتان خواهد شد. چراکه احتیاج به حوصله و لذت بردن از تک تک لحظاتش دارد و در غیر این صورت ممکن است بعد از گذراندن ساعت‌ها گیم‌پلی از بازی خسته شوید و از آن دست بکشید. ابتدا بگذارید در مورد داستان صحبت کنیم و بعد به نکات مثبت و منفی گیم پلی بازی نیز خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla 2

داستان و ماموریت ها در والهالا…

در والهالا داستان Eivor و برادرش Sigurd را در نروژ سال ۸۷۳ میلادی دنبال می‌کنیم. Sigurd بعد از بازگشت از سفرش به همراه عده‌ای که رابطه مستقیم با فرقه Assassin دارند خودش و  Eivor را وارد ماجراهای جدیدی در مورد این فرقه و ماجراجویی‌های دیگر می‌کند. آنها به خاطر جنگ و مشکلات زیادی که در کشورشان وجود دارد قبیله وایکینگ‌ها را برای استقرار در سرزمین‌هایی جدیدی به سمت انگلستان راهی می‌کنند. در انگلستان اما آنها با اتفاقات گوناگون و افرادی با اسامی بزرگ رو به رو می‌شوند و پستی و بلندی‌های مختلفی را برای رسیدن به هدفشان که فتح انگلستان است، طی می‌کنند. انگلستان در این دوره زمانی دارای مشکلات درونی مختلفی است که داستان آن را نیز در طول بازی دنبال خواهید کرد. داستان اصلی بازی چیزی نزدیک به 60 تا 80 ساعت زمان برای اتمام، احتیاج دارد و این را به داستان‌های فرعی و فعالیت‌های مختلفی (ماهی‌گیری، شکار و فعالیت‌ها و ماموریت‌ها فرعی مختلف و…) که می‌توانید در طول بازی انجام دهید اضافه کنید.

داستان بازی را نمی‌توان کاملا یکدست دانست چراکه در بازی باید داستانِ شخصیت‌های متنوعی را دنبال کنید و همین موضوع باعث می‌شود در طول این سفر با برخی شخصیت‌های بسیار سطحی با داستان‌های نچندان پراهمیت و بسیار کلیشه‌ای رو به رو شوید. به نظر با کوتاه کردن زمان بازیِ اصلی و تمرکز بیشتر به طراحی مراحل جذابتر والهالا میتوانست به عنوان پرشورتری تبدیل شود. با این حال برخی شخصیت‌ها که قصد لو دادن آنها را در این متن نداریم بسیار جذاب و خاطره انگیز طراحی شده‌اند و مسلما در طول بازی از اینکه با آنها رو به رو شوید و داستان آنها را دنبال کنید بسیار لذت خواهید برد. همینطور انتخابهای اساسی در طول بازی به شما سپرده می‌شود که به شکل جزئی یا کلی اهمیت دارند و روی پایان بازی نیز تاثیر می‌گذارند که تاثیر شما در بازی را پررنگ کرده است. با سیستم جدید ارتقای شخصیت و داستانهای پیاپی موجود بازی سیستم grinding دیگر در این شماره معنایی ندارد و همینطور سازندگان هیچ بسته XP در بازی نمی‌فروشند که این دو از نکات مثبت دیگر بازی محسوب می‌شوند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla 3

انگلستان در والهالا

در بازی با نگاه به Alliance Map باید به فکر تسخیر بخشهای مختلف انگلستان باشید که هر کدام از بخش‌ها دارای محیط و داستانهای خاص خود هستند. هر بخش از محیط دارای یک Power Level خاص است که درجه سختی هر بخش از محیط را تعیین می‌کند و شما وقتی به آن Level رسیدید باید به آن بخش از محیط برای انجام ماموریت بروید. در مورد دنیای بازی می‌توان آن را عظیم و با جزئیات و پر از فعالیت‌های مختلف نامید. از نظر ظاهری هر بخش طرح و شکل متفاوتی دارد و داستان‌های خاص خود را شامل می‌شوند. در بازی، برخی بخشهای مهم بدون علامت و کاملا مخفی هستند یعنی اینطور نیست که فقط در بخشهای مشخص شده در نقشه چیزهای جالبی برای کشف وجود داشته باشد بلکه کاملا بلعکس در بازی ورود به غار یا یک ساختمان خاص شاید غافلگیرتان کند و چیزی که اصلا فکرش را نکردید و یا خصوصیات مخفی بازی را برایتان رو کند که سیستم ماجراجویی در بازی را به شدت جذاب کرده است.

والهالا اول شما را به بخشی از سرزمین‌های یخ زده‌ی نروژ برده و از آنجا شما را به دنیای بزرگ انگلستان در نقش یک وایکینگ می‌برد. شاید از نظر ظاهر نقشه بازی کوچک‌تر از Odyssey باشد اما در اصل با یک بازی طولانی‌تر طرف هستیم. در حقیقت نقشه کمی فشرده‌تر شده پس جزئیات موجود در نقشه در دسترس‌تر از قبل هستند و با بخش‌های بایر کمتر در طول بازی رو به رو خواهید شد. هر چند تمام مناطق یکدست این حس را منتقل نمی‌کند و برخی مناطقِ بازی هنوز حس خالی بودن در آنها به چشم می‌آید. اما در کل با یک بازی با جزئیات بیشتر طرف هستیم. دشت‌های وسیع، محیطهای کوهستانی برفی، جنگل‌های انبوه با حیوانات مختلف که می‌توانید به شکارشان بروید، علفزارهای زیبا و مزارعی که کشاورزان مشغول فعالیت هستند، شهرهای بزرگ و شلوغ و روستاهای کوچک و… از بخشهای این دنیای وسیع هستند که می‌توانید در آن با اسبتان به گذر و ماجراجویی بپردازید و مسلما یوبی سافت در ساخت دنیایی به این وسعت و زنده کاملا موفق عمل کرده و به راحتی شما را مجذوب اتمسفر پویای محیط خواهد کرد. همینطور در دنیای بزرگ بازی با انواع سازه‌های بسیار تاثیرگذار و زیبا که دوره‌ی تاریخی Dark Age در انگلستان را بازتاب می‌کنند رو به رو خواهید شد که می‌توانید از دیدن آنها لذت ببرید و از همه آنها بالا رفته و از آنجا شهرها و مناظر بسیار زیبای بازی را دید بزنید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla 4

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed Valhalla / مبارزات و سیستم لوت در والهالا….

سیستم مبارزه بازی به شدت شما را یه یاد Odyssey می‌اندازد با این تفاوت که در این بازی با فیزیک بهتری در دشمنان رو به رو هستید و قطع عضو و خون‌ریزی در بازی به شکل طبیعی‌تری دیده می‌شود. همینطور برای بدست آوردن توانایی‌های جدید باید در محیط گشت زنی کنید که این نیز نکته مثبت دیگری در بازی است که ارزش محیط و گشت زنی در آن را برایتان بالاتر خواهد برد. در سیستم لوت بازی دیگر شاهد تعداد بسیار زیاد آیتمها نخواهید بود و نکته مهم دیگر اینکه هر آیتمی که بخواهید را می‌توانید از لحاظ کیفیت و لول ارتقا دهید و از آنها استفاده کنید. لوتها دارای تواناییهای خاصی هستند و اگر از سِت کامل آنها استفاده کنید یک توانایی ویژه نیز بدست خواهید آورد که قدرت برخی ویژگیهایتان را افزایش می‌دهد. هرچند اگر از طرفداران بازی Odyssey باشید دلتان برای برخی از لوتهای جذاب و همینطور تواناییهای بازی تنگ خواهد شد چراکه بسیار جذاب بودند. اما اینجا دیگر خبری از آن سیستم لوت نیست  و باید فقط برخی سلاح‌ها و آیتم‌های محدود را از صندوق‌های بازی پیدا کنید و ارتقا دهید. پس اگر از طرفداران Odyssey هستید سیستم لوت بازی شما را ناامید خواهد کرد!

هر ضربه قدرتی در بازی باعث صرف انرژی در بازی می‌شود و شما برای پر کردن خونتان باید از Rations (که با پیدا کردن منابع باید به ارتقای آن بپردازید) استفاد کنید. پس باید به مدیریت انرژی در مبارزات بپردازید و برای پر کردن خونتان به جمع آوری گیاهان دارویی‌و… برای پر کردن Ration بپردازید که در مبارزات سخت مخصوصا باسها و درجات سختی بالا بسیار به کارتان می‌آید و شما را از مرگ نجات می‌دهد. مبارزه با باسها را می‌توان تا حدودی متنوع دانست و هر کدام از باس‌ها دارای نقاط ضعف و همین طور ضربات مرگبار خاص خود هستند پس باید برای مواجهه با هریک استراتژی خاص بچینید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla 5

مبارزه با دو اسلحه مشکلات خاصِ خود را دارد چرا که اسلحه‌ای که در دست دوم می‌گیرد کارایی نداشته و بیشتر جهت Parry به کار می‌رود پس بهتر است از سپر استفاده کنید چراکه استفاده بهتری نسبت به دو سلاح به طور همزمان دارد. هر یکبار لول آپ دو Power level به شما می‌دهد که از آنها در جهت ارتقای مختلف درخت توانایی بازی می‌توانید استفاده کنید. درخت توانایی بازی به سه شاخه نبردهای نزدیک(با شمشیر و تبر و …)، مخفیانه و نبردهای راه دور(تیرکمان) تقسیم می‌شود که هرکدام شامل توانایی‌های جدید و همینطور تواناییهای Passive خاص خود هستند. مثلا توانایی که از بلندی پریدن به پایین را بدون آسیب می‌کند یا توانایی که می‌توانید در موقعیت مناسب از روی سر دشمن بپرید و از پشت به او ضربه بزنید و…

برخی توانایی‌های درخت توانایی در ابتدا قابل مشاهده نیستند که این می‌تواند کمی بازیکن را گیج کند اما وقتی می‌توانید به صورت دلخواه هر وقت که دوست داشتید این درخت را Reset کنید و دوباره توانایی دلخواهتان را انتخاب کنید، این موضوع مشکلی برایتان بوجود نخواهد آورد. در بازی حتی در سختترین درجه سختی آن می‌توانید کاملا به شکل مخفیانه پیشروی کنید این بسته به شخصیتی‌ست که در طول بازی خلق کرده‌اید و اگر توانایی‌های بخش مخفی کاری مثل Advanced Assassination را ارتقا دهید می‌توانید مطمئن باشید که یک اساسین واقعی را خلق کرده‌اید، در غیر این صورت به دنبال معجزه نباشید (هرچند در بخش آپشن گزینه‌ای وجود دارد که با آف کردن آن تمام مرگهای مخفیانه با یک ضرب انجام می‌شود) هر شخصیتی که خلق کردید همان توانایی دارد که در درخت توانایی به آن داده اید و نه بیشتر… در بخش تیر اندازی با تیرکمان نیز می‌توانید پیشرفتهای زیادی در بازی بدست بیاورید مثلا یکی از تواناییهای Passive  باعث می‌شود نقاط ضعف دشمنان روی بدنشان پر رنگ شود و بسیاری دیگر از توانایی‌ها که باید خود در بازی تجربه کنید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla 6

خانه خود را  در والهالا بسازید…

در والهالا شما مکانی دارید که بتوانید به آن خانه بگویید و آن Settlement شماست که با آوردن میزان مشخصی از منابع مورد نیاز به ساخت و سازهای متنوعی مانند سالن تتو، سالن تجارت و بسیاری از دیگر تجهیزات دست بزنید. که هر کدام امکانات جدیدی برایتان به بازی اضافه خواهند کرد. حتی برخی از این ساختمانها سری ماموریتهای خاص به بازی اضافه کرده و گیم پلی بازی را بهبود می‌بخشند و امکانات جدیدی به آن اضافه می‌کنند. این یکی از قسمتهای جذاب بازی والهالا محسوب می‌شود و بعد از یک نبرد و انجام یک ماموریت سخت می‌توانید خودتان را مدتی با ساخت تجهیزات مشغول کنید و در انتها به آن‌چیزی که ساختید نگاه کنید از پیشرفتتان در بازی به هیجان بیایید. پس حتما در ابتدای بازی به ساخت این بخش بپردازید چراکه قسمتهای جذابی در آن مخفی شده و اگر آن بخش‌ها را نسازید در بازی در دسترس نخواهند بود.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla 7

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed Valhalla / درجه سختی والهالا…

درجه سختی بازی در سه بخش قابل شخصی سازی است. اولی سیستم ماجراجویی بازی است که سه حالت را پشتیبانی می‌کند از حالتی که محل تمام ماموریت‌ها مشخص شده تا حالتی که خودتان باید محل ماموریت را پیدا کنید. نبردها چهار درجه سختی دارد که پیشنهاد می‌شود اگر تجربه بازی‌های قبلی را دارید حتما با بالاترین درجه سختی بازی را شروع کنید چراکه درجه سختی متوسط به هیج عنوان لذتی نخواهد داشت و سیستم مبارزه بازی را تبدیل به طنز می‌کند! در بخش مخفی‌کاری نیز سه درجه سختی وجود دارد که به میزان دید و حساسیت آنها در این مورد مربوط می‌شود و در بالاترین درجه خیلی زود دشمنان شما را شناسایی خواهند کرد.

اگر شخصی با بازی در درجه سختیِ متوسطِ بازی، از کمبت‌های ساده بازی ایراد گرفت تعجب نکنید اما مسلما برای نقد و بررسی یک بازی باید بالاترین درجه سختی را امتحان کنید تا درک بهتری از بازی داشته باشید. کمبتهای بازی والهالا بسیار جذاب و هیجان انگیز ساخته شده و همینطور گشت زنی در محیط معنادار و جذاب است به شرطی که تمام درجات سختی را روی بالاترین یا حداقل یکی مانده به آخر قرار دهید تا آن موقع سیستم پیشرفت و همه چیز در بازی معنای واقعی خود را پیدا کند، در غیر این صورت با یک بازی سطحی و بسیار ساده و کم هیجان طرف هستید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla 8

گرافیک و صداگذاری در والهالا

 بازی به شدت نسبت به نسخه قبلی اساسین کریدز پیشرفت داشته و بسیار زیباتر شده و اگر سیستم قوی داشته باشید با فریم ریت بالاتر می‌توانید به راحتی از جزئیات خیره کننده‌ی بازی لذتِ بیشتری ببرید. هر چند به خاطر استفاده از همان موتور گرافیکی قبل شاید نتوان از آن به عنوان یک گرافیک نسل بعدی که انتظارش را داشتیم یاد کرد اما به عنوان بازی که در ابتدای نسل آمده می‌تواند نمره قبولی را بگیرید چراکه هنوز بسیاری از افراد کنسولهای جدید را تهیه نکرده و سیستم‌های کامپیوتر نیز هنوز برای نسل جدید ارتقا نیافته‌اند. در مورد آهنگ‌های بازی نیز می‌توان انها را به شدت تاثیرگذار و شنیدنی خواند و آنها  به راحتی شما را به دل محیطهای بازی هل می‌دهند و بازی را بیش از پیش هیجان انگیز کرده‌اند. در مورد صداگذاری محیط کاملا پویا طبیعی و عالی درست شده و برای صدای افراد مختلف از صداپیشگان خوبی استفاده شده که در این مورد می‌توان به صداپیشه‌ی نسخه مرد Eivor اشاره کرد.

نتیجه گیری…

شاید اگر منطقی نگاه کنیم اساسینز کرید والهالا هنوز با تمام پیشرفت هایش نمی‌تواند نزدیک عناوین بزرگ سبک نقش آفرینی غربی مانند ویچر3 یا اسکایریم شود. و البته مقایسه برخی بازیها با بازیهای دیگر اشتباه و کاملا بیهوده است. با این حال والهالا در جایگاه خود یک بازی بسیار خوب و هیجان انگیز است و اگر با نگاه مثبتی آن را تجربه کنید و در درجه سختی مناسبی آن را بگذارید مسلما یکی از بهترین تجربه‌های امسال را برایتان رقم خواهد زد. از مشکلات بازی می توان به طولانی بودن بیش از حد آن اشاره کرد در حالی که بازی پتانسیل این همه ساعت گیم پلی را در خود ندارد و بهتر بود داستانی بین 30 تا 40 ساعت داشت اما در عوض طراحی مراحل متنوع‌تر و دیالوگ‌های جذابتری در اختیار بازیکنان قرار می‌گرفت تا خاطره جذاب‌تری از بازی در ذهن مخاطب باقی بماند نه اینکه بازی آنچنان طولانی شود که در انتها بسیاری از شخصیت‌ها و اتفاقاتِ بازی به فراموشی بسپاریم… همینطور باگ‌های موجود در بازی که در برخی مواقع روی اعصاب خواهد بود و مبارزات سطحی در درجه سختی پایین را شاید بزرگترین مشکلات والهالا یاد کرد. اما از طرفی  دنیای پویا، داستان کلی بسیار قوی با برخی شخصیتهای دوست داشتنی، سیستم مبارزات قدرتمند و قابل شخصی سازی در درجه سختی بالای بازی را می توان از نکات مثبت بازی عنوان کرد. در کل باید گفت والهالا  ارزش وقتی که برایش می گذارید را دارد و برای کسانی که از دو شماره قبلی لذت بردند یک باید محسوب می شود و مسلما به یک بازی جذاب و بسیار خوب برایشان تبدیل خواهد شد که ساعتها میتواند آنها را سرگرم کند.

بازی Assassin Creed Valhalla

نقد و بررسی بازی Assassin Creed Valhalla
بازی Assassin's creed valhalla

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

 دنیای پویا، داستان کلی بسیار قوی با برخی شخصیتهای دوست داشتنی، سیستم مبارزات قدرتمند و قابل شخصی سازی در درجه سختی بالای بازی را می توان از نکات مثبت بازی عنوان کرد. در کل باید گفت والهالا  ارزش وقتی که برایش می گذارید را دارد و برای کسانی که از دو شماره قبلی لذت بردند یک باید محسوب می شود و مسلما به یک بازی جذاب و بسیار خوب برایشان تبدیل خواهد شد که ساعتها میتواند آنها را سرگرم کند.

امیدواریم از مطلب ” نقد و بررسی بازی Assassin Creed Valhalla ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احسان
احسان

نقد خیلی قویی بود
ممنونم