نقد و بررسی بازی Desperados III / غرب وحشیِ وحشی

با سلام، با نقد و بررسی بازی Desperados III که در 16 ژوئن 2020  برای پلتفورم های PlayStation 4 ، Xbox One و PC منتشر شد، در خدمت شما هستیم. بازی Desperados 3 شماره سوم از این فرنچایز محسوب می‌شودکه Mimimi Games ساخت آن را بر عهده داشته و THQ Nordic آن را منتشر کرده است، با ما در مجله اینترنتی ساعت 7  با مطلب نقد و بررسی بازی Desperados III همراه باشید.

با همکاری: امین علیرضائی

باران نوستالژی

بازی Desperados III در سبک Real-time tactics می باشد که مشابه به بازی بیادماندنی Commandos است. داستان بازی Desperados 3 مربوط به قبل از وقایع نسخه اول و چگونگی آشنایی جانی کوپر با Kate O’Hara، Doc MacCoy، Hector Mendoza، Isabelle Moreau می باشد. همچون آثار قبلی ، در این بازی نیز شما باید در هر مرحله مأموریتی را با موفقیت به اتمام برسانید، این مأموریت ها شامل کشتن افرادی بخصوص، خراب کردن برج، فرار از شهر و یا فرار از زندان می شود. اگر با این سبک بازی آشنایی دارید و بازی های مشابه این سبک را انجام داده‌اید بازی برایتان بسیار ساده است. برای چنین افرادی سازندگان یک سری Trophy در نظر گرفته اند، مانند استفاده نکردن از قابلیت Disguise کیت در یکی از مراحل یا کشتن تعداد مشخصی از افراد که به Long Coat در بازی معروف هستند. تعداد این Trophy ها بسیار بیشتر از این مثال هایی است که زدم و ارزش تکرار بازی را بسیار بالا برده است.

بازی به شدت هوشمندانه و زیبا طراحی شده است و بازیکن در روند بازی دوست ندارد از آن دست بکشد و تا به انتها هم به خاطر داستان ، شخصیت ها و هم بیشتر به خاطر گی‌پلی هوشمندانه و دقیق بازی مراحل را یکی یکی و با لذت پشت سر می گذارد. در طول بازی شخصیت‌های مختلفی را کنترل خواهید کرد که هر کدام از آنها نیز توانایی‌ها و خصوصیات خاص خود را دارند. از Coopr گرفته تا Maccoy که باید به درستی در طول مراحل متنوع بازی از آنها برای کامل کردن ماموریت های مختلف استفاده کنید‌. مخصوصا Long coat ها که بسیار قوی هستند و باید برای از پیش رو بردن آنها باید به درستی برنامه ریزی کنید.

در بازی  Desperados III با زدن دکمه Shodown Mode میتوانید زمان را متوقف کنید تا به هر کدام از شخصیت‌های قابل کنترل دستور متفاوتی را بدهید و با زدن Execute می توانید از اینکه شخصیت‌هایتان چگونه دشمنان را از پیش رو بر‌می دارند لذت ببرید. در طول مراحل انتخاب‌های سختی دارید مثل نجات دادن یا ندادن افراد بیگناه که باز به طرز بازی شما بستگی دارد اگر نمی‌خواهید به دردسر بیشتر بیفتید می‌توانید فقط بی‌خیال آنها شوید و یا اینکه با دشمنان برای نجات آنها دست و پنجه نرم کنید‌.

در مناطق شهری بدون اینکه دیده شوید می توانید از بین دشمنان رد شوید ولی نباید زیاد به آنها نزدیک شوید‌. وقتی در بین مردم در این بخش ها هستید می توانید از صحبت‌هایی که آنها بین هم رو و بدل می کنند استفاده کنید. مثلا مردم در حال صحبت کردن در مورد زنگ کلیسای شهر هستند که به تازگی افتاده است، این می تواند جرقه ای برای شما باشد تا از آن برای کشتن گروهی از دشمنان استفاده کنید و بسیاری از این گونه داستان‌های مرتبط با گیم پلی در دل شهر که بسیار بازی را جذاب کرده‌اند.

خلاقیت در گیم پلی

اگر بازی Shadow Tactics: Blades of the Shogun را انجام داده باشید حتماً با اِلمان Shadow Mode نیز آشنایی دارید، در بازی Desperados 3 سازندگان این حالت را بهتر از قبل کرده‌اند و اتفاقاً یکی از مفرح ترین کارها انجام همین حالت است که سازندگان با توجه به این مدل تاکتیک ماموریت های بسیار جالبی را برایتان آماده کرده‌اند. در واقع اگر نخواهید از این تاکتیک بهره ببرید بازی اندکی سخت می شود و نکته بعدی اینکه این شما هستید که باید تشخیص دهید کی و کجا از این تاکتیک استفاده کنید. تمام کاراکترها دارای نقاط ضعف و قوت و محدودیت هایی هستند، مثلاً تمام کاراکترها می توانند اجساد را بلند کنند ولی دکتر و کیت این کار را به سختی، کوپر کمی سریعتر ولی هکتور می تواند به سرعت اجساد را جا به جا کند. از آنطرف محلول بی هوشی دکتر که بسیار کارآمد است تنها دوبار قابل استفاده بیشتر نیست. اما از آنطرف گاز کورکننده موقت Kate نامحدود است ولی اثرش به سرعت از بین می رود و باید خیلی سریع عمل کنید. محدودیت های این چنینی باعث می شود اهمیت Shadow Mode بالا برود و برای پیشبرد بازی به این حالت تکیه کنید.  از آنطرف بازی بلافاصله هر چند دقیقه برایتان گزینه Quick Save را در بالای صفحه نشان می دهد تا اگر بازی را ذخیره نکرده‌اید، سریع این کار انجام دهید. تقریباً دیگر نیازی به فشردن کلید F5 نیز ندارید و بازی خودش از شما می خواهد که اعمالتان را ذخیره کنید که بسیار بسیار (8 تا دیگه هم خودتان اضافه کنید) کارآمد و ضروری است.

یکی دیگر از نکات مثبت بازی گفتگوهای متعددی است که کاراکترها در حین ماموریت با هم انجام می دهند، اکثراً این گفتگوها بامزه هستند و یا کل کل آنها با یکدیگر بر سر شمارش تعداد افرادی که کشته اند، متلک ها و تیکه‌پرانی‌هایِ Kate و جانی به یکدیگر  هم بامزه و هم اندکی برای پیشرفت در بازی موثرند.

درجه سختی بازی Desperados 3 کاملا قابل شخصی سازی است می توانید میزان قدم‌های دشمنان ، سلامتی بازیکن ، میزان‌ تیرهای بازیکن ، زمان تشخیص شما توسط دشمن را در بازی شخصی سازی کنید. میتوانید از بین درجات سختی Amateur، Normal ، Hard و Desperado یکی را انتخاب کنید یا به شکل کامل شخصی‌سازی شده درجه سختی را تنظیم کنید. که این به هر چه جذاب شدن بازی کمک شایانی می کند. همینطور انجام دادن برخی کارها در بازی ستاره‌ هایی را برای شما در پی دارد و این باعث می شود میزان تکرار پذیری بازی به شدت بالا برود و چندین بار مرحله را برای گرفتن ستاره ها انجام دهید.

گرافیک غرب وحشی

بازی Desperados 3 از موتور Unity بهره می برد که فیزیک بسیار خوبی به بازی داده است. محیط کاملاً پویا می باشد، هر عنصری رفتاری طبیعی دارد، با Zoom کردن بر روی آنها متوجه فراوانی جزئیات آنها می شوید. نمی‌گویم گرافیک بازی در حد بازی‌های پرگرافیک است ولی فراتر از انتظار است زیرا Player در این سبک بازی بیشتر درگیر نقشه چیدن و آزمون و خطاست و فرصت نمی کند که به جزئیات توجه کند. این در حالی است که سازندگان از این بخش سرسری رد نشده اند و گرافیگ هنریِ زیبایی خلق کرده‌اند.  همچنین افکت های گرافیکی مثل خون بسیار خوب و تاثیرگذار درست شده‌اند.

نگاه به شخصیت ها و نتیجه گیری …

جان کوپر

شخصیت John Cooper در بازی Desperados 3

(John Cooper)

جان کوپر مردی کم صحبت و تنهاست…او هرگز مدت زمان طولانی در یک مکان نمی‌ماند به محض اینکه ماموریت خود را در منطقه‌ای به پایان برساند به محل بعد سفر می کند. او بیشتر ترجیح میدهد به صورت انفرادی ماموریت‌هایش را انجام دهد. اما او به خوبی می‌داند که یک کلت فقط شش گلوله دارد پس برخی مواقع در ماموریت‌های خطرناک تر به دنبال یارهایی است که با آنها هم مسیر شود.

کیت اوهارا

شخصیت Kate O’Hara در بازی Desperados 3

(Kate O’Hara)

روح بی قرار کیت به او نیز اجازه نمی‌دهد مانند کوپر در یک مکان بیش از حد بماند و او دائم در سفر است. او عاشق بازی‌های کارتی مخصوصا پوکر است و در این بازی به قدری خوش شانس است که تقریبا می‌توان آن را جادویی خواند! او همیشه خود را در مسیر ماجراجویی‌هایش به دردسر انداخته است و کوپر بارها و بارها ناجی اش شده است. هرچه یک ماموریت چالش بیشتری داشته باشد برای او جذاب‌تر است!

دکتر مک کوی

شخصیت Doc McCoy در بازی Desperados 3

(Doc McCoy)

با وجود دوستی دیرینه ، حتی کوپر نیز او را فقط با نام Doc می‌شناسد و هرگز نام واقعی او را نمی‌داند. مک کوی بیش از ۲۰ سال در جنگ‌های داخلی آمریکا جنگیده است. تجربه‌ای که او را به یک مرده بدبین تبدیل کرده‌است. با اینکه او در جنگ Gettysburg یکی از چشمانش را از دست داده‌است با این حال نباید او را دست کم گرفت چرا که تا فاصله‌ی صد یاروی به راحتی مگس را در هوا شکار می کند!

هکتور مندوزا

شخصیت Hector Mendoza در بازی Desperados 3

(Hector Mendoza)

هکتور روزگاری به عنوان عضو ارشد گروه فرانک یک مرد بد و تبهکار بود اما قلب بزرگی داشت. وقتی فرانک به او ماموریتی داد تا جان کوپر را بکشد و به همراه پدرش دفن کند، او از این ماموریت سر باز زد و او به کوپرِ جوان فرصت دوباره زندگی کردن بخشید. در زمانی که کوپر به دنبال انتقام گرفتن از فرانک است، هکتور دوشادوش او به او یاری می جوید.

ایزابل مورو

شخصیت Isabelle Moreau در بازی Desperados 3

(Isabelle Moreau)

ایزابل توانایی‌های غیر معمول و منحصر به فردی دارد. او می تواند دشمنانش را کنترل کند تا اعمالی که او می خواهد را انجام دهند. به عنوان سلاح نزدیک او از داس استفاده می‌کند. او یک گربه‌ی خانگی به نام “استلا” دارد که برای منحرف کردن دشمنان استفاده می‌کند‌. همینطور استلا می‌تواند به یارهای خودی آیتم برساند تا نجات پیدا کنند‌. او شناگر ماهری است و از محل‌های مشخص می تواند بالا برود.

نکات منفی

نکات منفی: هر بار تیراندازی با کوپر باید چند ثانیه صبر کنید تا سلاحش دوباره آماده شود که اصلاً قابل توجیه نیست آن هم برای بازی ای با تم غرب وحشی و کوپر که تیراندازی سریع و زبردست است.

نکات مثبت

حالت Shadow Mode، زنده کردن دوباره این سبک بازیها، موسیقی دلنشین با تم غرب وحشی

نتیجه گیری…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Desperados III

عالی

تنها به این جمله بسنده می کنم امیدوارم سازندگان از این عنوان دست نکشند و آن را ادامه دهند چراکه جای خالی این سبک بازی به این شکلِ کامل و کم نقص در صنعت گیم به شدت حس میشد و این بازی توانست با گیم پلی هوشمندانه اش معنی گیم در این سبک را برایمان تعریف دوباره کند.

امیدواریم از مطلب ” نقد و بررسی بازی Desperados III ” لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] نقد کامل: نقد و بررسی بازی Desperados III / غرب وحشیِ وحشی […]