نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7 / رقابتی‌تر از همیشه

بازی GT7 نه تنها بهترین در این سری بازی است، بلکه از لحاظ شبیه‌سازی، می‌تواند الگویی برای رقیبانش باشد. در کنار اینها، گرافیک خیره‌کننده GT7، کنترل راحت‌تر و سخت بودن تسلط بر آن، باعث می‌شود مخاطب همواره حسِ رضایت‌بخشی از بازی داشته باشد. با ما در سایت ساعت هفت با نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7 همراه باشید.

مطلب مرتبط: مورد انتظارترین بازی های سال 2022

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7 / رقیبی جدی

بازیِ Gran Turismo 7 جدیدترین بازی از سری بازی‌هایِ شبیه‌سازی اتوموبیل‌رانی می‌باشد که توسط Polyphony Digital ساخته و Sony Interactive Entertainment آن را منتشر کرده است و بعد از چندبار تاخیر در انتشار، بالاخره وارد پیست رقابت شد. در همین ابتدای امر بگذارید بگویم که GT7 ارزش صبر کردن را داشت، زیرا بهترین بازی در این سری تا به امروز است که خطِ‌مَشی جدیدی برای همه شبیه‌سازهای دیگر تعریف می‌کند. Polyphony در این شماره با اضافه کردن ماشین‌های مختلف و تعداد بالای آن‌ها و پیست‌های بسیار متنوع و متفاوت، اولین ایراد و بزرگترین نقدی که به Gran Turismo Sport و Gran Turismo 6 وارد بود را برطرف کرد. شبیه‌ساز بازی به لطف سیستم‌های هوش‌مصنوعی جدید و پیشرفت در بخش گیم‌پلی بازی و برگردادن بخش‌هایی نظیر Licence Center، Mission Mode و Music Rally که این بخش آخری جدید است، می‌تواند مخاطبان را از هر نظر راضی کند.

مسابقات و رانندگی در بازی عالی کار شده اما از پیچیدگی مناسبی هم برخوردار است که شما را وادار می‌کند تا تسلط خود را بر تمام جنبه‌های کنترل ماشین خود بالا ببرید. به لطف شبیه‌سازی خوب بازی، کنترل ماشین‌ها در هنگام اجرای حرکاتی مانند Driftها، برخوردها، سبک و سنگین بودن خودروها و غیره، عالی انجام گرفته و این نکته که Polyphony سعی کرده هر ماشین با دیگری متفاوت باشد، به خوبی در بازی به چشم می‌خورد.

یک هوندا Civic با Nissan GT-R و Ford Mustang تفاوتی فاحش دارند که در بازی نیز کاملاً به آن پی‌خواهید برد. برای داشتن بهترین تجربه از GT7 کنسول PS5 را توصیه می‌کنم، بخاطر آنکه کنترلر Duelsense در GT7 جنبه‌ای واقع‌گرایانه به بازی می‌بخشد، بازخورد لمسی عالی کنترلر در اینجا به زیبایی پیاده‌سازی شده است. هنگام ترمز‌گیری و یا تعویض‌دنده این جابه‌جایی‌ها را در Triggerهای دسته به خوبی احساس خواهید کرد. هر تکان خوردن و یا ضربه در مسیر، صدای جیغ لاستیک‌ها و حتی تکان خوردن برف‌پاکن‌ها در سیستم لرزشی کنترلر حس خواهد شد که باعث می‌شود در مسابقه غرق شوید. GT7 از طیف گسترده‌ای از گزینه‌های کنترل نیز پشتیبانی می‌کند، همچنان گزینه‌های پیش‌فرض در اینجا همان Analog برای هدایت ماشین است اما بازی از چرخ‌های مسابقه‌ای نیز پشتیبانی می‌کند که می‌تواند تجربه‌ شما در مسابقه را ارتقاء دهد. کنترل‌های حرکتی Duelsense در این بازی پشتیبانی می‌شوند، گرچه عادت کردن به آن‌ها مشکل است ولی هدایت‌پذیری بسیار خوبی دارند. تا جایی که می‌توانید آن‌ها را جایگزین آنالوگ‌ها کنید.

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7

در بسیاری از شبیه‌‌سازهای مسابقه‌ای شما در نهایت به تعداد اندکی از ماشین‌های مسابقه‌ای محدود خواهید شد، اما GT7 این موضوع را به چالش کشیده است و آنقدر تنوع بالاست که اگر GT7 اولین تجربه‌ی شما باشد، از دیدن لیست بلند بالای ماشین‌ها مغزتان سوت خواهد کشید. GT7 بنا بر الزامات مسابقه‌ای شما را وادار می‌کند که انواع مختلف ماشین‌ها را تجربه کنید. این مورد به ظاهر ساده اما به مخاطب انگیزه می‌دهد که بیشتر با بازی درگیر شود و بخواهد ماشین‌های مختلف را تجربه کند و پشت فرمان آنها بنشیند.

در بازی‌های دیگر ممکن است به یک خوردو یا مدل‌های مختلفی از یک برند محدود شوید و لاستیک‌های محدودی را استفاده کنید، اما GT7 اینطور نیست و در قسمت Tuning Shop می‌توانید متغیرهای بسیاری را بر روی خوردو خود تغییر دهید. خرید از این Shop گران است، بله، اما به دست آوردن Credit تنها یک مسابقه با شما فاصله دارد!

بهشتی برای آنها که عطش سرعت دارند

بعد از بالا آمدن بازی اولین چیز، منوی اصلی بازی است که بسیار چشم‌نواز است. اینجا مثل یک اقامتگاه می‌ماند با غرفه‌های متعدد و همین غرفه‌ها محتوای اصلی GT7 را در بردارند. World Circuit احتمالاً جایی است که بیشتر زمان خود را در آن خواهید گذراند. جایی که مسیرها، رویدادها و مسابقات قهرمانی را در سه قاره‌ی اروپا، آمریکا و آسیا-اقیانوسیه پیدا خواهید کرد. مسیرهای زیادی برای مسابقه در هر منطقه وجود دارد و هر مسیر جداگانه شامل چندین نوع است، بنابراین حتی اگر در یک منطقه مسابقه بدهید، طرح پیست الزاماً یکسان نخواهد بود. تنوع آهنگ‌ها بسیار بالاست و مسیرهایی مانند بزرگراه توکیو، پیست تریال کوهستان در کنار مونزا، لاگونا سکا و پیست طولانی نوربرگ رینگ به بازی برگشته‌اند.

یکی از بهترین ویژگی‌های جدید GT7 برای بازیکنان انفرادی، گره زدن همه چیز در بخش کافه است. کافه‌ منویی دارد که برایتان تعدادی هدف را مشخص می‌کند، بیشتر این اهداف شامل سه خودرو از یک مجموعه خاص مانند پورشه ۹۱۱ یا مجموعه ماشین‌های رالی است. شما با برنده شدن در مسابقات این خودروها را بدست می‌آورید و سپس آنها را تحویل همینجا می‌دهید تا مجموعه کامل شود. منوی کافه می‌تواند یک ابزار آموزشی کارآمد باشد که شما را با سبک‌های مختلف مسابقات و اتوموبیل‌ها آشنا می‌کند، از این نظر می‌تواند این بخش برای تازه‌کاران بسیار مفید باشد.

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7

مالک این کافه لوکا مشتاق است که تاریخچه‌ای مختصر از ماشین‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید را برایتان شرح دهد و شما مشتاق می‌شوید که گاراژ خود را با اقسام ماشین‌ها پر کنید. همینطور که منوی کافه را تیک می‌زنید و جلو می‌روید، کم‌کم بخش‌های دیگر بازی نیز آزاد می‌شوند، که سرآمد آنها Licence Center است که اگر از طرفداران قدیمی باشید می‌دانید که این بخش بسیار مشکل است. اهدافی که این بخش برایتان در نظر می‌گیرد بسیار مشکل هستند، اما این محل، مکانی عالی برای یادگیری پیچیده‌ترین جزئیات بازی است. از آنجایی که بدست آدردن Gold Trophy می‌تواند جوایز نفیسی را به همراه داشته باشد، بازگشت به این بخش و زدن رکوردی بالاتر همواره می‌تواند شما را قلقلک دهد.

اگر از Licence Center خسته شدید، Mission Mode را امتحان کنید. در این بخش شما سوار یک فولکس‌واگن بیتل می‌شوید و باید بین ماشین‌های دیگر لایی بکشید و خود را به نفر اول برسانید و برنده شوید و یا در مورد دیگری سوار Willys Jeep می‌شوید و در مسیری Off-Road باید مهارت‌های خود را به رخ بکشید. این بخش می‌تواند حواس‌پرتی خوبی برای خارج شدن از جنب‌و‌جوش‌ها و تنش‌های بخش‌های دیگر GT7 باشد. اگر عاشق مجموعه‌داری هستید و می‌خواهید تمام خودروها را داشته باشید، یادتان باشد که GT7 چیزی حدود ۴۰۰ خودرو برای شما تدارک دیده است! حالت جدید Music Rally بخش جدیدی است که باید قبل از اتمام موسیقی مسیر مورد نظر را به پایان برسانید و جوایز طلایی خوبی بدست آورید.

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7 / بخش آنلاین بازی

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7

با توجه به اینکه اینترنت ایران چه ADSL و چه وایرلس پایدار نیست و پینگ بالایی را تجربه‌ خواهید کرد، به دفعات زیاد از Lobby بیرون انداخته خواهید شد و از آنجایی که برای انجام بازی حتی خارج از بخش آنلاین به اتصال دائم به اینترنت نیاز است، کاربران عادی ایرانی به مشکل بر خواهند خورد. اما به هر رو توانستم با اینترنت گوشی همراهم این بخش را با هر سختی‌ای که بود تجربه کنم.

اگر دیگر بخش‌های بازی که در بالا اشاره کردم شما را خسته کردند، بهتر است به بخش آنلاین بروید، در این بخش با ساختن یک Room و ایجاد معیارها و شرایط مخصوص به خودتان دیگران را دعوت کنید و با آنها به مسابقه بپردازید. اما جذابیت اصلی بخش آنلاین حالت رتبه‌بندی ورزشی آن است که از بازی Gran Turismo Sport برگشته است. این حالت آنلاین به شما این امکان را می‌دهد، وارد مسابقاتی شوید که در زمان‌های مشخصی از هر روز برگزار می‌شوند، که همه‌ی آنها دارای شرایط ورود متفاوت هستند. هدف این است که در پایان بازی در رده‌ای بالا قرار بگیرید و عملکرد خوبی از خود برجا بگذارید، بدین ترتیب رتبه‌ی خود را در میان رقیبانی از سراسر دنیا بهبود دهید.

جالب است که عملکرد شما در بازی شامل خرابکاری هم می‌شود! یعنی اگر از سبقت گرفتن یک Player ممانعت به عمل آورید، جریمه‌ خواهید شد و یا اگر به Playerهای دیگر برخورد کنید، نمره‌ی منفی خواهید گرفت. اگر مسابقه را تمیز یا به قولی Clean به پایان برسانید، رتبه‌ی Sportsmanship خود را بالا می‌برید. با این که این سیستم همیشه درست عمل نمی‌کند! مثلاً راننده‌ی دیگری به من برخورد کرد ولی من جریمه شدم! اما اگر قصد دارید که تهاجمی عمل کنید، این سیستم به خوبی شما را سرِجایتان می‌نشاند و به قول معروف وادارتان می‌کند مثل آدم بازی کنید!

بهترین گرافیک انحصاری

نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7

بازی Gran Turismo 7 دارای بهترین و زیباترین گرافیک بر روی PS5 است. مسیرها و وسایل نقلیه در بیشتر مواقع واقعی به نظر می‌رسند و ویژگی‌های محیط اعم از شلوغی، علامت‌های مسیر، مناظر پس‌زمینه و غیره دارای جزئیات بسیار بالایی هستند. قدرت PS5 حالت Ray-Tracing را برایتان به ارمغان می‌آورد و کاهش نرخ فریم هم باعث شد که نقطه ضعفی در این زمینه در بازی نبینم. در حین مسابقه Ray-Tracing وجود ندارد ولی در Playback و یا بخش‌های قبل و بعد از مسابقه عملکردی عالی دارد و انعکاس نور بر روی ماشین‌ها، گودال‌ها و یا منابع نور چشم‌نواز است.

شرایط آب‌وهوایی پویا و چرخه‌ی روز و شب، کمی غیرقابل پیش‌بینی بودن را به بازی‌ها و مسابقات شما می‌دهد. در طول مسابقه زمان از غروب خورشید به شب تغییر می‌کند و شرایط آب‌وهوایی هم می‌تواند در این فرآیند شما را غافل‌گیر کند.

همین تغییرات ناگهانی بر عملکرد ماشین و کنترل‌پذیری آن تاثیر بسزایی دارد. باران تاثیر زیادی بر چسبندگی ماشین دارد و این مورد باعث می‌شود که مجبور شوید لاستیک‌هایی با شرایط آب‌وهوایی مرطوب تهیه کنید و طیف این لاستیک‌ها و انواع آن هم شما را بیشتر درگیر بازی می‌کند. دیگر جنبه‌ی GT7 نمای داخل ماشین است که سعی شده با مشابه آن در واقعیت همخوانی داشته باشد. جزئیات زیادی در اینجا خواهید یافت از شکل فرمان تا لوگوی داشبورد تا حتی رایانه‌های داخلی، در شرایط نوری خاص انعکاس داشبورد بر روی شیشه‌ی جلو نیز نمایان است.

در حالت Performance بازی GT7 به طور کلی 60 فریم را به شما می‌دهد و افت زیادی را تجربه نخواهید کرد. در حالت آنلاین و Sport کمی افت فریم را تجربه کردم ولی چیزی نبود که بازی را خراب کند. GT7 ترکیبی از موسیقی‌های امروزی، آهنگ‌های اختصاصی و ریمیکس‌های قبلی خود است. مجموعه‌ای متنوع که به خوبی در هارمونی با غرش ماشین‌ها قرار دارند.

بازی Gran Turismo 7

بررسی بازی Gran Turismo 7
نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

رقابتی‌تر از همیشه 

نکات مثبت: گرافیک خیره‌کننده – سرعت بارگذاری بسیار بالا بر روی PS5 – بازخورد‌های لمسی نفس‌گیر – تنوع بالا در تمام زمینه‌ها

نکات منفی: تنظیمات پیش‌فرض HDR از بین رفته – آزمون‌های Licence ممکن است برای عده‌ای بسیار سخت باشند – موسیقی در بخش Music Rally ضعیف است

امیدواریم از مطلب “نقد و بررسی بازی Gran Turismo 7” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها