نقد و بررسی بازی Hades / فرار از دنیای زیرزمین

بازی Hades یک بازی Hack ‘n Slash است که توسط Supergiant Games ساخته و Greg Kasavin کارگردانی آن را بر عهده داشته است. بازی Hades برای کاربران PC و Nintendo Switch در دسترس می‌باشد. با ما در سایت ساعت هفت با نقد و بررسی بازی Hades  همراه باشید.

این متن با انتشار نسخه نهایی بازی توسط ” علی عظیمی” به روز شد+ امتیاز بازی به روز شد

بازی Hades

  در واقع بازی Hades یک بازی Hardcore است و شما در بازی بارها و بارها با مرگ مواجه می‌شوید.

نقد و بررسی بازی Hades/ دنیای زیرزمین

شما در بازی در نقش Zagreus، پسر Hades ایفای نقش می‌کنید. Zag از دنیای زیرزمین خسته شده(در ابتدای داستان و قبل از آشکار شدن و دلایل مهمتر!) و می‌خواهد به کوه اُلمپ برود. اما پدرش Hades این اجازه را به او نمی‌دهد. در طول مسیرش در دنیای زیرزمین، خدایان اُلمپ به او کمک می‌کنند تا بتواند دشمانی که بر سر راهش قرار دارند را شکست دهد.

دنیای زیرزمین مملو از چالش‌های بسیار سخت و اتاق‌های پیچ در پیچ است. در طول پیشرفت در بازی به سرزمین‌های دیگر اساطیر یونانی مانند Tartarus، Asphodel، Elysium و معبد Styx سفر خواهید کرد. بازی از دوربین ایزومتریک استفاده می‌کند و از گرافیک هنری بسیار خوبی برخوردار است که محیط بازی را پویا و زنده کرده‌اند. در این بین محیط هر قسمت نیز با دیگری متفاوت است، مثلاً تارتاروس با الیسیوم کاملاً متمایز است و این مورد یکی از ویژگی‌های مثبت بازی محسوب می‌شود. دشمنان نیز از تنوع بسیار خوبی برخوردارند. مبارزه با Bossهای هر مرحله نیز بسیار چالش برانگیز است. همانطور که گفتم سبک بازی Hack ‘n Slash است و با بازیِ بسیار مشکلی رو به رو هستید، در واقع بازی Hades یک بازی Hardcore است و شما در بازی بارها و بارها با مرگ مواجه می‌شوید. اما در بازی Shopها و افرادی وجود دارند که در ازای منابعی خاص به شما امکانات ویژه و آیتم‌های خاص می‌دهند تا بتوانید در تلاشهای بعدیتان بیشتر در بازی پیشروی کنید.

بازی Hades

  Zag قهرمان داستان دارای سه حرکت است؛ اولی حمله معمولی، دومی قدرتی و در آخر Dash

هزارتوی جهنمی

هر مرحله از بازی دارای اتاق‌های بسیاری است، هر بخش شامل یک یا دو اتاق می‌شود. در بالای هر در علامتی مشخص است که جایزه آن اتاق را برایتان مشخص می‌کند. با شناختن علامت‌ها می‌توانید اتاقِ مورد نظر خود را انتخاب کنید. مثلاً علامت خدای آبها Poseidon یک نیزه‌ی سه شاخ آبی رنگ است و یا نشان آفرودیت خدای عشق و زیبایی یک قلب صورتی رنگ است. اتاقی که با علامت انار مشخص شده قدرت‌های شما را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد و بسیاری از علائم دیگر یا Boonsهای مختلف که میتوانند در کل گیم پلی شما را به طور کلی تغییر دهند.

حال که به جایزه اتاق با علامت مشخص شده رسیدید اگر علامت مربوط به یکی از خدایان اُلمپ باشد و یا علامت دیگر مانند انار، شما سه گزینه پیش رو دارید. Zag قهرمان داستان دارای چهار حرکت خاص است؛ اولی حمله معمولی(کلیک راست)، دومی قدرتی(R)، حمله خاص(کلیک چپ) و در آخر Dash(اسپیس)، هر کدام از قدرتی‌های داخل بازی که نام بردم جایزه‌ای که به شما می‌دهند شامل سه گزینه می‌باشند که یکی از این ویژگی‌های Zag را بهبود می‌دهند و شما تنها می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

البته در بازی ، خدای هرج و مرج هم وجود دارد که با گرفتن مقداری از جان شما قدرت‌های ویژه‌ای به شما اعطا می‌کند. از نکات جالب بازی نیز این است که مثلاً قدرتهایی که یک خدا به شما می‌دهد با دیگری متفاوت است مثلاً اگر Zeus به شما هدیه‌ای بدهد حرکات شما با Effect صاعقه همراه خواهد شد و یا اگر پوزایدون را انتخاب کنید حرکات شما دارای Effect آب می‌شود. دشمنان طیف وسیعی دارند و در تعداد زیاد به شما حمله می‌کنند. حال وقتی مقدار خونتان صفر بشود شما دوباره به اول بازی بر می‌گردید و با پدرتان روبرو می‌شوید و باید با شخصیتهای مختلف بازی صحبت کنید تا بیشتر و بیشتر داستان بازی را متوجه شوید و روایت داستان را در پیش ببرید. به نوعی بازی با کشته شدن شما روایت میشود.(فرقی نمیکند حتی پیروزی کلی نیز به مرگ ختم میشود!)

سلاحهای مختلف 

در بازی سلاح‌های متنوعی وجود دارد، تیروکمان، نیزه، شمشیر، سپر (به تنهایی مانند Captain America)، پنجه‌بکس و غیره. که هر کدام ضعف‌ها و قدرت‌های مخصوص به خود را دارند. هر سلاح به کلی گیم‌پلی بازی را تغییر می‌دهد و هر سلاح برای خود جوایز جداگانه‌ای در طول بازی به شما می‌دهد. در کل بازی را ترغیب می‌کند که نه فقط تمرکز خود را روی یک سلاح بگذارید بلکه از تمام آنها در طول بازی استفاده کنید و هر سلاح شکل جدیدی به بازی میدهد و تنوع بازی را به شدت بالا می‌برد. همین تنوع بی‌نظیر بازیست که شما را معتاد بازی می‌کند و دست کشیدن از بازی تقریبا برایتان غیرممکن خواهد شد چراکه بازی را هر بار که شروع میکنید حس تازگی کم‌نظیری را حس خواهید کرد که در کمتر بازی تا به حال در دنیای گیم دیده شده است.

بازی Hades

   موسیقی بازی بسیار خوب است و با Theme و محیط بازی هماهنگی خاصی را بوجود آورده است

نکات جالب بازی

از نکات جالب بازی همین اتاق Hades است که بعد از هر بار مردن به آنجا برمی‌گردید. Zag بعد از دوباره زنده شدن از حمام خون بیرون می‌آید و دیالوگی می‌گوید و بر بخت بدش لعنت می‌فرستد. این دیالوگ‌ها کاملا متنوع هستند و هربار که کشته شوید دیالوگهای Zag و البته تمام شخصیتها تغییر میکنند. اما این تازه ابتدای کار است شما میتوانید با تمام کاراکترها ارتباطتان را قویتر کنید تا چیزهای جدیدتری به بازی اضافه شود. هر بار بازگشت به سرای Hades شما را قویتر و قویتر میکند و هر بار شکست خوردن برای شما به منزله قدمهایی برای رسیدن به پیروزیهای بزرگتر است.

در اتاق Hades بعضی وقتها شاهد صف روح مردگان هستید که پدرتان آن‌ها را قضاوت می‌کند و به گوشه‌ای از جهنم می‌فرستد. در اینجا کاراکترهای دیگری نیز حضور دارند، از جمله مادرتان Nyx، سگ سه سر Cerberus، آخیلیس (آشیل) و دیگران. هر کدام دیالوگ‌های مخصوص به خود را دارند، کاراکتر هیپنوس هر بار که شما را میبیند علت مرگتان را که توسط دشمنان بوده بیان می‌کند و به شما توصیه‌ای می‌کند که در بازی بدردتان خواهد خورد. پدرتان شما را مسخره می کند و همراه سربروس (سگ سه سر) به شما می‌خندند. آشیل هم سعی می‌کند تا شما را جنجگو بار بیاورد و اندرز بدهد. قسمتی از اتاق پدرتان شامل Bar می‌باشد که روح مردگان در آنجا مشغول وقت گذرانی هستند و یکی از آنها به شما در ازای آیتم‌های بخصوص Offerهای مختلفی عرضه می‌کند. در اتاق شخصیِ خود نیز آینه‌ای قرار دارد که Statهای شما را بهبود می‌دهد و با دادن آیتم تاریکی می‌توانید جان اضافی تهیه کنید یعنی وقتی خط سلامتی شما صفر می‌شود دوباره با درصدی کمتر از خط سالامتیتان به بازی ادامه می‌دهید که بسیار کارآمد است. همچنین موسیقی بازی بسیار عالی ساخته شده و با تم و محیط بازی هماهنگی خاصی را بوجود آورده است و شنیدنی هستند. بعد از اتمام بازی می توانید سختی بازی را به مقدار دلخواه افزایش دهید که قدرت تکرار پذیری بازی را  به شدت بالا برده است و در کل حد و مرزی برای پیش رفتن در بازی ندارد چراکه هر چه جلوتر بروید تازه متوجه میشوید داستان بازی در حال روایت است و تازه در پیچ اول بازی هستید!

بازی Hades

نتیجه گیری

بازی Hades یکی از بهترین بازیهای سال 2020 و یکی از متفاوترین و بهترین بازیهای ساخته شده در دنیای گیم تاکنون محسوب میشود. گیم پلی تکراری نشدنی، آهنگهای شنیدنی، گرافیک هنری بسیار زیبا، روایت داستانی کم نظیر و در کل یک بازی پایان ناپذیر و همیشه چالش برانگیز از خصوصیات بازی Hades محسوب میشوند. به جز کوتاه بودن بازی ایراد دیگری نمیتوان از بازی گرفت و واقعا با یک بازی شاهکار طرف هستیم…

مینی سریال Mrs.America

بازی Hades
بازی Hades

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(شاهکار)

(شاهکار)

فرار از دنیای زیرزمین

بازی Hades یکی از بهترین بازیهای سال 2020 و یکی از متفاوترین و بهترین بازیهای ساخته شده در دنیای گیم تاکنون محسوب میشود. گیم پلی تکراری نشدنی، آهنگهای شنیدنی، گرافیک هنری بسیار زیبا، روایت داستانی کم نظیر و در کل یک بازی پایان ناپذیر و همیشه چالش برانگیز از خصوصیات بازی Hades محسوب میشوند. به جز کوتاه بودن بازی ایراد دیگری نمیتوان از بازی گرفت و واقعا با یک بازی شاهکار طرف هستیم…

امیدواریم از مطلب ” نقد و بررسی بازی Hades ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها