نقد و بررسی بازی Nioh 2 / شکست هایی برای پیروزی

بازی Nioh 2 یکی دیگر از بازی های سبک Soul است که توسط شرکت Team Ninja که به ساخت بازی های سخت مخصوصا سری Ninja Gaiden معروف است ، ساخته و در تاریخ  13 مارس 2020 برای PS4 منتشر شده است.(بازی مانند شماره اول بعد از چندین ماه به احتمال زیاد برای PC نیز منتشر می شود) بازی Nioh 2 اما علاوه بر داشتن اتمسفر تاریکِ بازیهای سری Soul و پایبند بودن به گیم پلی سری مسائل جدید زیادی را نیز به آن اضافه کرده است که در این مطلب بیشتر با آنها آشنا می شوید. با سایت ساعت هفت با نقد و بررسی بازی Nioh 2 همراه باشید.

مطالب مرتبط:

راهنمایی مبارزه با همه ی باس های بازی Nioh 2 / به همراه ویدیو

 شخصیت های افسانه ای و موجودات اهریمنی…

روزی روزگاری مردی غول پیکر و شاخ دار (یوکای) وارد یک روستا می شود. روستائیان او را با مسرت پذیرایی می کنند. آنها معتقد بودند که او برکت را با خود از دنیای دیگر برایشان به ارمغان آورده است. با این وجود با گذشت زمان، وحشتِ مردم نسبت به او آغاز می شود. پس آنها شروع به عذاب دادنش می کنند و مرد برای دفاع از خود شروع به حمله به آنها می کند. تا اینکه او به یک اهریمن مبدل می شود. یکی از جوانان روستایی تصمیم می گیرد تا ایستادگی کند. او جمع کثیری از سنگ های طلایی را جمع آوری کرده و آنها را به یک شمشیر مبدل می کند و آن را با نور دنیای دیگر براق می سازد. با این شمشیرِ اسرار آمیز اهریمنِ شکست ناپذیر بلاخره نابود می شود اما

داستان  بازی Nioh 2 در حقیقت قبل از اتفاقات شماره ی اول بازی در جریان است و پیش درآمدی بر شماره ی اول محسوب می شود. بر خلاف بازی پیشین شما دیگر به عنوان “ویلیام” ، ملوانِ عجیب و غریب ایرلندی که تبدیل به سامورایی می شود بازی نمی کنید. در بازی Nioh 2 شما به عنوان یک شخصیت تغییر شکل دهنده (Shifting) که ترکیبی از یک موجود نیمه انسان، نیمه یوکای (یوکای طبقه ای از هیولا ، ارواح و شیاطین فرا طبیعی در فرهنگ عامه ژاپن هستند.) به نام Hide را کنترل می کنید. شخصیتی که می توانید به صورت کامل از نظر ظاهری ، جنسیتی و … او را طراحی کنید.  بازی در سال 1555 ، تقریبا 50 سال قبل از اتفاقات شماره ی اولِ بازی را روایت می کند. داستانی که شما را به دل ماجراجویی های نیمه تاریخی با شخصیت های افسانه ای ، جنگ سالاران متجاوز و موجودات اهریمنی و پلید می برد. داستان مانند قطعه های پازل بعد از اتمام هر مرحله آشکار و آشکارتر می شود و شما را بیشتر با درون مایه ی خود آشنا می کند. هر چند زیاد نمی توانید با داستان بازی ارتباط برقرار کنید و بیشترِ کشش بازی به گیم پلی منحصر به فرد آن مربوط است.

سخت ولی هوشمندانه

بازی Nioh 2 دارای مراحل و بخش های متنوعی است و شما را به محیط‌های ژاپنی با رنگ و لعاب مختلف می‌برد. هر بخش و مرحله شما باید به مبارزه با دشمنان و باس‌های متنوعی بپردازید. بازی را نه می‌توان یک Sekiro دانست و یا یک Dark Soul آن را خطاب کرد. بازی سبک و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. نه می‌توانید آن مانوری که در بازی Sekiro و حالت مخفیانه و استفاده از تناب مخصوصش (Shimenawa) برای رفتن به بلندی‌ها را در این بازی تجربه کنید و نه می‌توانید آن محیط‌های بسته و مرگبار و استفاده‌ی محدود از سلاح در Dark Soul را در این بازی ببینید. Nioh 2 یک عنوان در خور نام خودش است و نباید با بازی‌های دیگر سری Soul مقایسه شود.  بله همان روند را دارد، پیشروی در محیط بازی تا رسیدن به Shrine (محل سیو) بعدی، محیطی که مملو از مینی باس‌ها و دشمنان مختلف است که هر لحظه در محیط شما را غافل‌گیر می‌کنند و هر نبرد کوچکی با کمی بی‌دقتی می‌تواند به یک شکست منجر شود. در بازی Nioh 2 به طور قطع شکست خواهید خورد و کسی نیست که بگوید هیچ وقت در این بازی نمرده است و این بخشی از این بازی محسوب می‌شود. اما شکست خوردن و دوباره تلاش کردن در بازی Nioh 2 و  دیگر بازی‌های سبک Soul بیشتر شما را وادار به دقت در جزئیات به کار رفته در بازی می‌کند. جزئیاتی که با هر بار شکست بیشتر به آنها توجه کرده و بیشتر از بازی یاد می‌گیرید.

بازی با سیستم ساخت کاراکتر شروع می شود و شما می توانید شخصیت دلخواه خود را با امکانات بسیار زیادی که در اختیار دارید خلق کنید. در طول این بخش انگار والدین شخصیت در حال صحبت در مورد صورت و ظاهر شخصیتی که خلق می کنید می باشند که حس جالبی را برایتان بوجود می آورد. بعد از آن وارد نقشه بازی می شوید و از آنجا باید به انتخاب اولین ماموریت خود بپردازید. هر نقشه از ماموریت های مختلف تشکیل شده است که لول خاصی را برای رد کردن آن لازم دارید و هر کدام چالش متفاوتی را پیش رویتان قرار می دهند. در بازی Nioh 2 شما باید به جمع آوری چیزی به شکل همان Soul همیشگی در این سبک بازی با نام Amrita بپردازید. آنها به شکل گوی های زرد رنگ هستند و بعد از شکست هر دشمن و یا در طول محیط بازی به دست می آیند. بعد از بدست آوردن Amrita باید خود را به Shrine بعدی برسانید تا در آنجا بتوانید از آنها به ارتقای شخصیت خود بپردازید. همینطور در Shrine می توانید یک هدیه ( یک آیتمی که زیاد به کارتان نمی آید) عطا کنید تا مقداری Amrita بدست بیاورید. پس همان طور که می بینید بازی همان سبک و سیاق را دارد ولی آن را کاملتر کرده و ویژگی های جدیدی به آن اضافه کرده است.

بازی همانند شماره ی قبل و سری Soul سختی خاص خود را دارد اما به خاطر دارا بودن مکانیزم های بیشتر در گیم پلی خود نسبت به سری soul شما با بازی ساده تری طرف هستید. اما نسبت به بازی های دیگر هنوز این بازی چالش بر انگیز و سخت محسوب می شود. و کوچکترین اشتباه باعث می شود حتی یک دشمن ساده نیز با چند ضربه شخصیت شما را از پای در بیاورد.

بررسی بازی Nioh 2

سلاح ها و امکانات گوناگون

چه نوع شمشیری دوست دارید استفاده کنید؟ شمشیرهای سامورایی بلند که از دور بتوانید ضربه بزنید و با اینکه کند هستند اما فاصله شما را با دشمن حفظ می کنند و یا شمشیر های کوتاه که سریع و برنده هستند.یا سلاحی که دو چاقوی کوچکتر را بواسطه ی یک زنجیر به هم وصل کرده و بسیار سریع و دارای حرکات متنوعی است‌. یک تبر بزرگ ، یک نیزه ی بلند یا یک شمشیر نینجا ؟ انتخاب نوع سلاح و به طبع نوع گیم پلیی که بازی را از آن طریق پیش می برید کاملا در اختیار شماست. علاوه بر شمشیر های نزدیک زن می توانید از انواع تیرکمان ها و یا سلاح های دور برد نیز برای ضربه زدن به دشمنان استفاده کنید.

در shrine می توانید بخش های مختلف شخصیت خود را ارتقا دهید. که هر کدام از این بخش ها قسمتِ خاصی از شخصیت بازی را قویتر می کنند و باعث می شود بتوانید شخصی سازی درستی در بازی داشته باشید. در بازی می توانید قدرت ، جان ، مهارت ، جادو ، سرعت ، استقامت ، شهامت و فطرت شخصیتتان را ارتقاء دهید که هر کدام اثر متفاوتی در کاراکتر اصلی می گذارند. مثلا ارتقاء جان باعث افزایش سلامتی و افزایش جادو باعث تاثیر گذاری بیشتر جادوهای بازی دارد.

در بازی می توانید تغییر فرم دهید که به Gurdian Spirit معروف است و برای چند ثانیه در طول نبردها به اشکال مختلفی در بیایید که هر کدام قدرتی خاص خودشان را در اختیار شما قرار می دهند. در بازی فرم هایی مثل Harbour the swift bird که شما را تبدیل به یک نوع فرم پرنده ای می کند و اسپل های خاصی به شکل پرنده به سمت دشمن پرتاب می کند. یا wolf که اسپل گرگی شکل است و اشکالی گرگ مانند ایجاد می کند. و یا Dark Phantasm که اشکال ماهی شکلی بوجود می آورد، تبدیل شوید. تبدیل شدن به هر فرم محدود است و شما باید یکی از این نوع فرم ها را هر بار انتخاب کنید. و یا اشکال دیگری که در طول بازی می توانید بدست بیاورید را استفاده کنید. اینها در حقیقت ارواح محافظ شما هستند و در طول نبردها در لحظات بسیار حساس به کارتان می آیند. در بازی با کشتن یوکای ها و بدست آوردن Soul Core می توانید Gurdian Spirit خود را ارتقاء دهید.

در طول بازی با هر لول آپ یک Skill بدست می آورید. که می توانید در بخش های مختلفی از آن استفاده کنید. مثلا در بخش سامورایی ، نینجا، تغییر شکل، اسپل و یا هر کدام از نوع سلاح هایی که شما بیشتر استفاده می کنید می توانید این Skill ها را به کار ببرید که می تواند باعث ساخت یک شخصیت منحصر به فرد و شخصی سازی هر چه بیشتر کاراکترتان شود. مثلا در بخش سامورایی می توانید خصوصیتی به شخصیتتان بدهید که وقتی Ki خونتان را پر می کنید ضربه ی بعدی که می خورید به گاردتان برخورد کند و یا ضربه ی بعدی که میزنید آسیب بیشتری وارد کند. و یا می توانید مثلا قدرت ضربه ی شمشیری خاص را افزایش دهید و یا یک فن جدید به شمشیری خاص اضافه کنید. این ها موارد بسیار زیادی است که می تواند شخصیت شما را طبق سلیقه و روش گیم پلی خودتان متفاوت کند.

بازی به شما آیتم های زیادی می دهد و از این نظر به هیچ عنوان کمبودی در بازی دیده نمی شود و به راحتی می توانید طبق شخصیتی که خلق کرده اید برایش آیتم های مخصوص بپوشید.انواع زرها ، انواع شمشیرها  و بسیاری از موارد دیگر که این آیتم های مختلف باعث افزایش دفاع ، حمله در انواع مختلف سلاح ، افزایش دمیج و یا افزایش ضربات Critical و بسیاری دیگر از فاکتور ها می شوند و باعث می شود شما شخصیت منحصر به فردی در طول بازی خلق کنید.

بررسی بازی Nioh 2

مبارزات در بازی Nioh 2

در بازی Nioh 2 علاوه بر parry و Block ضربات دشمن برای نجات خود باید مکانیزم های حمله ای تک تک دشمنان را شناسایی کرده و بدانید و به موقع جای خالی و ضربه بزنید. بعضی دشمنان ضربات قدرتی خاصی دارند که فقط با یک ضربه شخصیت شما را از بین می برند و غیر قابل دفاع هستند ولی در مقابل بعضی وقت ها همین بهترین زمان برای حمله به برخی دشمنان بازی محسوب می شود. در حقیقت نبردهای بازی مانند یک پازل می ماند که شما باید با دقت ، نوع ضربه و حرکت به سمت دشمن را انتخاب کنید و در نهایت به پیروزی برسید. باید حرکات دشمنان را به خوبی آنالیز کرده و همه ی آنها را خوب بدانید چرا که کوچکترین حرکت اشتباه می تواند به شکست در بازی منجر شود.  

در بازی هر دشمنی که در سطح نقشه وجود دارد از مینی باس تا خود باس اصلی دارای تولبار انرژی می باشند که بعد از اینکه انرژی آنها تمام شود می توانید یک ضربه قدرتی به آنها بزنید. که این نیز می تواند یکی دیگر از تاکنیک های شما در مقابله با دشمنان در بازی باشد. این مورد در مورد خود شخصیت شما نیز صدق می کند که هر حرکت بخشی از انرژی شخصیتتان کم می شود و باید چند ثانیه صبر کنید تا پر شود تا بتوانید دوباره حرکت بعدی را انجام دهید پس باید با فکر عمل کنید.

مبارزه با باس ها در این بازی یکی از ویژه ترین نکات بازی است. تعداد باس و مینی های بازی بسیار زیاد و متنوع است و هر کدام دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود هستند که بازی را بیش از پیش منحصر به فرد و ویژه می کند. باس ها از لحاظ ظاهری و تاکنیکی که در عمق آنها وجود دارد واقعا عالی درست شده اند و ضمن داشتن چالش مناسب بسیار هوشمندانه نیز طراحی شده اند که این امر باعث می شود شما را مجذوب نبردهای خود کنند. از هیولاهای بسیار بزرگ گرفته تا سامورایی هایی که انواع و اقسام شمشیرهای مختلف را حمل می کنند. یک جغد بسیار بزرگ یا یک عنکبوت غول پیکر و بسیاری از موجودات عجیب  جزو باس های بازی محسوب شوند.

محیط های بازی

بازی دارای محیط های متنوعی می باشد که هر کدام پر از غافلگیری های بزرگ و کوچک هستند. اتمسفر بازی حس خفقان مناسب این سبک بازی را دارد و جنازه هایی در محیط وجود دارد که به شما آیتم هایی می دهند و برخی موارد یک جمله نیز توشه ی راهتان می کنند! در طول بازی Benevolent Grave هایی در لول ها و قدرت های مختلف پیدا خواهید کرد که می توانید در مواقع ضروری آنها را Summon کنید تا در نبردها به کمکتان بیایند. در حقیقت این Grave ها را بازیکنان دیگر درست کرده اند و شما نیز می توانید در محل دلخواه بوسیله ی آیتم Righteous Jasper  از شخصیت خودتان یک  Grave درست کنید. دقت داشته باشید این Grave در همان لول و آیتمی که آن را ساختید تا به انتها باقی می ماند. در طول محیط در محل های مختلف صندوق هایی نیز وجود دارند که آیتم های گوناگونی را در خود مخفی کرده اند.

همچنین برای تنوع و افزایش گشت زنی در بازی ، در طول مسیرتان با شخصیت هایی به نام Kodama رو به رو می شوید که با عطا کردن آیتمی خاص به او جوایز ویژه ای بدست می آورید. آنها به نوعی در محیط مخفی هستند پس باید آنها را در ابتدا پیدا کنید. بعد می توانید یک Blessing از بین توانایی هایی که Kodama های مختلف به شما می دهند انتخاب کنید مثلا می توانید درصد پیدا کردن Exir را زیاد کنید و یا مقدار پیدا کردن آیتم و … را افزایش دهید. هر چه تعداد بیشتری Kodama در موارد مختلف پیدا کنید درصد توانایی آنها به طبع افزایش پیدا می کنند. همچنین موجوداتی نیز وجود دارند که می توانید از آنها به صورت موقت در نبردها کمک بگیرید.

هر مرحله دارای بخش های مخفی زیادی می باشد که می توانید با گشت زنی در محیط آنها را کشف کنید. شاید یک آیتم خاص در یک صندوق منتظر شما باشد و یا یک مینی باس سخت در آن گوشه مخفی شده است. در هر صورت بازی با اینکه خطی است اما دارای محیط های بزرگی می باشد که می توانید در آن به ماجراجویی بپردازید. طراحی محیط ها زیبا است از معماری ژاپن باستان به خوبی در محیط های بازی استفاده شده است و همچنین فرهنگ خاصِ ژاپنی در محیط های بازی به زیبایی انعکاس پیدا کرده است.

نتیجه نهایی

اگر از علاقه مندان به بازی های سری Soul هستید بازی Nioh 2 برای شما یک عنوان ویژه محسوب می شود چرا که می توانید علاوه بر چالش خوبی که در بازی وجود دارد با یک گیم پلی سریع تر و متنوع تر رو به رو شوید. همچنین با تعداد زیادی نبرد با باس هوشمندانه و چالش بر انگیز طرف هستید. بازی دارای آهنگ های حماسی و گرافیک هنری قابل قبول می باشد که به جذاب کردن بازی کمک شایانی کرده است. شاید یکی از مشکلات بازی داستان آن می باشد که گیرایی لازم را برای بازیکن ندارد اما گیم پلی پازل گونه ی بازی شما را مجذوب خود می کند و حتی بعد از اتمام بازی بعد از 50 ساعت نیز دوست دارید بازی را در New Game+ دنبال کنید و چالش های جدید تجربه کنید. بازی در عین حال که چالش بر انگیز است امکانات لازم برای مقابله به چالش ها را در اختیارتان گذاشته است و به نوعی تعادل بازی بسیار خوب حفظ شده است. اگر به دنبال یک بازی چالش برانگیز ، با محیط های متنوع و زیبا ، آهنگ های شنیدنی و اتمسفر خاص می گردید بازی Nioh 2 همان بازی در این روزها محسوب می شود.

نتیجه گیری

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Nioh 2

خیلی خوب

بازی در عین حال که چالش برانگیز است امکانات لازم برای مقابله به چالش‌ها را در اختیارتان گذاشته است و به نوعی تعادل بازی بسیار خوب حفظ شده است. اگر به دنبال یک بازی چالش برانگیز، با محیط های متنوع و زیبا، آهنگ‌های شنیدنی و اتمسفر خاص می‌گردید بازی Nioh 2 همان بازی است!

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] نقد و بررسی بازی Nioh 2 / شکست هایی برای پیروزی (۰۴ فروردین ۱۳۹۹) […]