نقد و بررسی فیلم F9 / سریع و خشن ۹

سریع و خشن ۹ که با نام F9 شناخته می‌شود، فیلمی اکشن هیجانی به کارگردانی “جاستین لین” (Justin Lin) و فیلمنامه‌ای از لین و “دنیل کیسی” (Daniel Casey) است. ستارگان مطرحی همچون “وین دیزل” در نقش دامینیک تورتو، “جان سینا” در نقش جیکوب تورتو، “میشل رودریگز” در نقش لتی اورتیز، “تایریس گیبسون” در نقش رومن پیرس، “لوداکریس” در نقش تج پارکر، “ناتالی امانوئلگ” در نقش رمزی و “شالیز ترون” در نقش سایفر بخشی از کسانی هستند که در این شماره از سریع و خشن به ایفای نقش پرداختند. این فیلم با بودجه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلاری ساخته شده و توسط Universal Pictures از تاریخ 25 ژوئن 2021 در آمریکا و 19 می در سراسر جهان روی پرده سینما رفته و تاکنون ۶۴۲ میلیون دلار فروش به ثبت رسانده است. در ادامه قصد داریم نگاهی به این فیلم بیندازیم تا نکات مثبت و منفی آن را با هم مرور کنیم. با سایت ساعت هفت با نقد و بررسی فیلم F9 همراه باشید.

نقد و بررسی فیلم F9 / سریع و خشن ۹

خلاصه داستان فیلم سریع و خشن ۹

بعد از اتفاقات پایانی فیلم The Fate of the Furious، “دامینیک” بازنشسته شده و پسرش “برایان” را به همراه همسرش “لتی اورتیز” بزرگ می‌کند. یک روز دوستان قدیمی او یعنی “رومن پیرسگ، “تج پارکر” و “رمزی” به خانه مخفی او می‌آیند و خبر از این می‌دهند که هواپیمای “هیچ کس” که حامل یک محموله سری و خطرناک است، مورد حمله گروهی ناشناس قرار گرفته و در مونته کینتو(Montequinto) (مکانی خیالی در آمریکای مرکزی) سقوط کرده است. دام و افرادش برای پیدا کردن هیچ کس به محل سقوط هواپیما می‌روند اما با گروهی از افراد مسلح رو به رو می‌شوند و دام در آنجا با برادرش جیکوب بعد از سال‌ها برخورد می‌کند و…

نقد و بررسی فیلم F9 / سریع و خشن ۹

نقد و بررسی فیلم F9 / سریع و خشن 9

فیلم‌های اکشن همیشه دارای اتفاقات اغراق آمیز زیادی هستند و این تخیلات بخشی از جذابیت و هیجان اثر را شکل می‌دهد. اما بلاخره تفاوت هالیوود نسبت به بالیوود در ساخت اکشن‌هایی باکیفت‌تر و منطقی‌تر است. در چند سال اخیر فیلم‌های هالیوودی از همیشه بیشتر به بالییود نزدیک شده‌اند و این موضوع باعثِ بوجود آمدن فیلم‌هایی به شدت سطحی و غیرقابل قبول شده است. این موضوع در مورد شماره جدید سریع و خشن بیش از پیش به چشم می‌آید و شاهد اتفاقات به شدت اغراق آمیز هستیم که با هیچ منطقی نمی‌توان آنها را هضم کرد!

از سری فیلم‌های سریع و خشن انتظار اکشن‌های جذاب و لحظات هیجان انگیز و پر زد و خورد داریم. انتظار داریم که دام و گروهش در یک خطر مرگبار قرار گیرند و تا پای جان درگیر ماجراجویی شوند. اما بیشتر از همه این‌ها از سری سریع و خشن ماشین‌های اسپورت متنوع و مسابقات هیجان انگیز و اتفافات به یادماندنی می‌خواهیم. در چند شماره اخیر اما سریع و خشن بیشتر تبدیل به فیلمی اکشن‌ نظامی-تخیلی شده است. اکشنی که با تمام زد و خوردهایش هیچ ریسکی برای شخصیت‌هایش به بار نمی‌آورد، پس قرار نیست خراشی روی کسی بیفتد و در انتها یک پایانِ همیشه خوش منتظرمان است که همه دور هم جمع می‌شوند و نوشیدنی می‌نوشند! این‌ها باعث شده که سری سریع و خشن آن اقتدار قبل خود را از دست بدهد و تبدیل به یک موش و گربه‌ بازیِ تکراری، کسل کننده، قابل پیش بینی، بدون شخصیت‌های عمیق و بدون هیچ حسِ سینمایی شود.

صحنه‌های اکشن فیلم بیشتر شبیه مجعزه می‌مانند! در چند قدمی شخصیت‌ها به سمتشان شلیک می‌شود اما انگار تیرها از بدنشان رد می‌شود و آنها آسیبی نمی‌بینند! یک نفر با یک مسلسل در وسط چاله یک کامیون سرباز تا دندان مسلح را سلاخی می‌کند! قانون جاذبه از بین می‌رود و ماشین‌ها از روی پل تخریب شده عبور می‌کنند! ماشین‌ها بند بازی می‌کنند و سرنشینان بدون استفاده از کمربند ایمنی با استفاده پا امنیت خود را حفظ می‌کنند! یا اتفاقات عجیب‌تری که در حین رد شدن گروه از میدان مین روی می‌دهد که بسیار تخیلی و غیرمنطقی ساخته شده‌اند. این‌ها فقط شامل چند دقیقه ابتدایی از اکشن‌های فیلم می‌شوند و اتفاقات به شدت اعجاب‌آورتری در ادامه داستان روی می‌دهد که حتی با منطق فیلم‌های بالیوودی نیز جور در نمی‌آیند! بسیاری از تعقیب و گریزها، ژست‌ها و اکشن‌ها کپیی ضعیف از سری‌های پیشین سریع و خشن و یا دیگر فیلم‌های اکشن است که نشان از این دارد که سازندگان حرف جدیدی برای گفتن ندارند.

داستان با یک فلش بک به گذشته و دوران جوانی دام در پیست مسابقه آغاز می‌شود. جایی که پدر او “جک” طی یک سانحه به کام مرگ می‌رود. مرگی که حسی به بیننده منتقل نمی‌کند چراکه کمتر از چند ثانیه است که جک را به عنوان پدر دام می‌شناسیم، پس هیچ حسِ دراماتیکی برایتان بوجود نمی‌آید. بعد ناگهان در بین این فلش‌بک‌ها متوجه می‌شویم که دام به جز خواهرش برادری به نام جیکوب دارد! برادری که حتی اسمی از او در هشت شماره قبلی برده نشده بود اما به یکباره ظاهر می‌شود و به شخصیت منفی این شماره بدل می‌شود. جان سینا به یکباره به برادر وین دیزل تبدیل می‌شود و داستان خانوادگی می‌شود!

مسلما سازندگان به یک بن بست بزرگ از نظر ایده پردازی برای این سری رسیده‌اند و دقیقا نمی‌دانند که چطور این داستانِ پرمخاطب و پرفروش را ادامه بدهند. داستان هیچ نشانی از نوآوری و ایده‌های بکر ندارد و سازندگان فقط می‌خواستند این گروه را دوباره دور هم جمع کنند تا ماجراجوییِ دیگری را رقم بزنند. وقتی فرانچایزی پرفروش می‌شود فقط به عنوان یک منبع درآمد به آن اسم نگاه می‌شود و این بزرگترین مشکلی است که سریع و خشن با آن دست و پنجه نرم می‌کند. مشکل بعدی جهان اثر است، جهان‌سازی فیلم طوری است که انگار به جز دام و گروهش هیچ کسِ دیگری نیست که برای نجات جهان تلاش کند و فقط آنها هستند که از پسِ سختترین ماموریت‌ها بر می‌آیند که این موضوع نیز به شدت در طول داستان چند شماره اخیر نخ‌نما شده است و کاری می‌کند که نتوانید با داستان و شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنید.

نکته آخر اینکه چقدر بد است که حتی سازندگان حاضرند برای بدست آوردن مخاطب بیشتر، بزرگترین سورپرایزهای داستانی خود را در تریلر قبل از انتشار فیلم در همان ابتدا لو بدهند که فقط مخاطب را به سینما بکشانند، به نوعی خودشان نیز می‌دانند که فیلمی که ساخته‌اند حتی در غافلگیر کردن یا راضی کردن طرفدارانش نیز موفق عمل نمی‌کند!

سخن آخر

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم F9 / سریع و خشن ۹

اگر به دنبال فیلمی اکشن هیجانی می‌گردید فیلم F9 با وجود تمام موارد ذکر شده می‌تواند لحظات مفرحی را برایتان بوجود بیاورد، به شرطی که نه به اکشن‌های تخیلی آن اهمیتی بدهید و نه به داستان ضعیف، اتفاقات تصادفی و شخصیت‌های تکراری آن کاری داشته باشید. اگر به این شکل به فیلم نگاه کنید با فیلمی هیجان انگیز به همراه صحنه‌های خنده‌دار و سکانس‌های پرتنش رو به رو هستید و لحظات مفرحی را در حین دیدن فیلم تجربه خواهید کرد. اما در حقیقت F9 ضعیفترین فیلم از سری سریع و خشن محسوب می‌شود، برای دنبال کنندگان جدی سینما حرفی برای گفتن ندارد و حتی برای علاقه‌مندان پر و پاقرص سبک اکشن یا سری سریع و خشن قابل پیش بینی، بالیوودی و فاقد جذابیت ساخته شده است. با این حال بسته به اینکه شما با چه دیدگاهی فیلم را نگاه می‌کنید و چه انتظاری از این فیلم دارید، می‌توانید از دیدن فیلم F9 لذت ببرید یا از آن بیزار شوید!

امیدواریم از مطلب “نقد و بررسی فیلم F9” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها