نقد و بررسی فیلم Mank / راز درخشش کلاسیک

منک (mank) فیلمی درام، زندگی نامه‌ای به کارگردانی دیوید فینچر (David Fincher) است که توسط جک فینچر (Jack Fincher) نوشته شده است. دیوید فینچر از کارگردانان توانمند و درخشان سینماست که در طول سال‌های کاری خود فیلم‌های مشهوری چون دختر گمشده، هفت ، زودیاک، باشگاه مبارزه و شبکه اجتماعی را کارگردانی کرده است . او این بار نیز به ساخت فیلمی اقتباس شده اما متفاوت به نام منک پرداخته است. “منک” به زندگی و سرگذشت هرمان جی منکویتس (Herman J. Mankiewicz) نویسنده و فیلم نامه نویس آمریکایی که در کارنامه‌ی درخشان خود آثاری چون “همشهری کین” (Citizen Kane) و “جادوگر شهر از” را دارد، می‌پردازد. این فیلم به وقایع و اتفاقاتی که برای او و اورسن ولز (Orson Welles) در هنگام نوشتن فیلم نامه همشهری کین پیش آمده بود می‌پردازد. جک فینچر تصمیم داشت ایده این فیلم را در سال ۱۹۹۰ عملی کند اما زمان به او مجالی نداد و در سال ۲۰۰۳ دار فانی را وداع گفت و در سال ۲۰۱۹ دیوید فینچر تصمیم گرفت به خاطر ادای دین به پدرش این فیلم را در دستور ساخت خود قرار دهد . ” منک ” در سال ۲۰۲۰ به دلیل همگیری بیماری توسط شبکه نت فیلیکس در  چهارم دسامبر منتشر شد. در این فیلم بازیگرانی چون گری اولدمن (Gary Oldman)، اماندا سایفرد(Amanda Seyfried)، ارلیس هوارد، لی لی کالینز، تام پلفری و … به ایفای نقش پرداخته‌اند. در ادامه با سایت ساعت هفت با نقد و بررسی فیلم Mank همراه باشید.

بهترین فیلم های اسکار 2021 / معرفی بهترین فیلم های نامزد اسکار

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فیلم های 2020 به لیست فیلم های سال 2020 مراجعه فرمایید.

مطالب مرتبط: بهترین فیلم های سال 2020 تا کنون…

در مورد دیوید فینچر…

دیوید اندرو لئو فینچر(David Andrew Leo Fincher) کارگردان و تهیه کننده‌ی آمریکایی متولد ۲۸ آگوست ۱۹۶۲ درشهر دِنور،ایالت کلرادو می‌باشد. البته او دو ساله بود که والدینش به کالیفرنیا نقل مکان کردند و او همانجا رشد نمود. او از همان کودکی با تماشای فیلم “بوچ کسیدی و ساندنس کید“(۱۹۶۹) به سینما علاقه‌مند گردید. فینچر که آن زمان تنها هشت سال داشت شروع به فیلم برداری با دوربین هشت میلیمتری خود نمود. پس از آن نیز هم‌زمان با تحصیل به تئاتر،عکاسی و فیلم‌برداری می‌پرداخت. فینچر در ۱۸ سالگی به استخدام “کورتنی فیلمز“در آمد. او در این شرکت بعنوان دستیار تولید و بعدها بعنوان تهیه‌کننده‌ی جلوه‌های ویژه مشغول به کار شد. در سال ۱۹۸۳ به استخدام ILM درآمد و توانست فرصت همکاری در تولید فیلم‌های بازگشت جدای(۱۹۸۳) و ایندیانا جونز و معبد مرگ(۱۹۸۴) را بدست آورد. او در سال ۱۹۸۴ کمپانی ILM را برای ساخت یک آگهی بازرگانی به سفارش انجمن سرطان آمریکا ترک کرد. (ادامه)

هفت فیلم برتر دیوید فینچر / آشنایی با او و بهترین فیلم هایش

نقد و بررسی فیلم Mank / راز درخشش کلاسیک 1

خلاصه داستان فیلم منک

درسال ۱۹۴۰ فیلمنامه‌نویس هرمان جی منکویتس (Herman J. Mankiewicz) معروف به ” منک ” (با بازی گری اولد من) به دلیل تصادف دچار سانحه شده و توانایی انجام امور را نداشت و با پایی گچ گرفته در ویکتوریل کالیفرنیا به استراحت می‌پرداخت. او تلفنی از ولز (Orson Welles) دریافت می‌کند که منک را به نوشتن فیلمنامه‌ای برایش دعوت می‌کند. (فیلمنامه‌ای به نام همشهری کین که بعدها منک و ولز به خاطر آن جایزه اسکار دریافت می‌کنند) منک از منشی خود ریتا الکساندرا (لی لی کالینز) می‌خواهد که نوشته‌ها را تایپ و ویراستاری کند. و زمان به عقب برمی‌گردد و ما شاهد سرگذشت و احساسات سرچشمه گرفته منک در زمان حال هستیم، از اولین برخوردش با ماریون دیویس(اماندا سایفرد) و اختلاف ناپوشیده با معشوقه او ویلیام راندولف هرست(William Randolph Hearst) (چارلز دنس) که روزنامه نگاری تاثیر گذار و در عین حال قدرت طلب است و درصدد است با فرانک مریام فرماندار وقت کالیفرنیا حرفه خود را گسترش دهد و رسانه را بدست بگیرد و مدام منک را مورد آزار کلامی خود قرار داده و داستانهایش را بی‌اهمیت میخواند. دستیار منک در طول نوشتن داستان متوجه ارتباط بین نقش‌های فیلم نامه و شخصیت‌های واقعی پیرامون منک (مانند ماریون و راندولف) می‌شود و …

نقد و بررسی فیلم Mank / راز درخشش کلاسیک 2

نقد و بررسی فیلم Mank / راز درخشش کلاسیک

الهام بر خلاف تصور رایج اتفاقی خارج از تعادل نیست بلکه رویدادی در دل روزمرگی‌هاست، بسیاری از ایده‌های داستانی تنها با نگاه به یک نقاشی و تابلویی ساده خلق می‌شوند. گاهی با یک حس بکر و بعضی اوقات با رفتار و تاثیر آدم‌های اطراف ایده‌های داستانی ناب به سراغمان می‌آیند. داستان‌های بیشماری از یک جرقه معمولی به دنیا آمده‌اند و تنها راه آفریده شدنشان ذهنی کاشف و بی‌پروا بوده است، حال اگر این ایده در قالبی نمایشی ارائه شود می‌تواند مخاطب را به دنیای خلق شده وارد کند و او را ساعاتی غرق در این احساس بکر خود بکند.

نقد و بررسی فیلم Mank / راز درخشش کلاسیک

        اگر قصد دارید “منک” را روان‌تر و با آغوشی باز قبول کنید، بهتر است فیلم “همشهری کین” را در ابتدا مشاهده کنید تا عمیق‌تر بتوانید این فیلم را درک کنید.

در طول سال‌های فیلم سازی تعدادی از فیلم‌های پر سر و صدای کلاسیک با وجود گذشت سال‌های بسیار، هنوز هم مورد توجه بسیاری از سینمادوستان هستند. از جمله فیلم‌های مشهور و تاثیر گذار در تاریخ سینما می‌توان به فیلم “همشهری کین” اشاره کرد که درسال ۱۹۴۰ ساخته شد و با گذشت سالیان سال هنوز هم جاودانه است و در همان سال انتشار بازخوردهای بسیار مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد و دلیلی بر ساخت فیلمی با موضوع ” همشهری کین” به نام “منک” شد. فیلم ” منک ” برخلاف آنچه که از آن انتظار می‌رود درباره‌ی حواشی و اتفاقات پیرامون تولید فیلم “همشهری کین” ساخته نشده بلکه توجه ویژه‌ای به شخصیت‌ها و اتفاقات و مشکلات اجتماعی و سیاسی، و نحوه پرداخته شدن و شکل گرفتن درون مایه ایده اصلی این اثر توسط منک دارد. اگر قصد دارید “منک” را روان‌تر و با آغوشی باز قبول کنید، بهتر است فیلم “همشهری کین” را در ابتدا مشاهده کنید تا عمیق‌تر بتوانید این فیلم را درک کنید. اثری به کارگردانی دیوید فینچر ” منک” را فیلمی خاص‌تر می‌کند چرا که او بسیار به جزئیات و انتخاب عوامل فیلم توجه دارد. برای تبدیل “منک” به اثری بهم پیوسته با “همشهری کین” ، فینچر تصمیم گرفت تا نسخه سیاه و سفید آن را ارائه دهد و محیطی نوستالژیک را برای تماشاگر بوجود بیاورد و حال و هوای آن دوران را هرچه باورپذیزتر طراحی کند. او همچنین در روایت داستان بسیار از فلاش بک استفاده می‌کند.

نقد و بررسی فیلم Mank / راز درخشش کلاسیک

«این بیزینسی است که خریدار برای پولی که می‌پردازد هیچ چیز جز یک خاطره به دست نمی‌آورد. چیزی که او می‌خرد هنوز هم به فروشندهٔ آن تعلق دارد. این معجزهٔ فیلم‌هاست»

در هر دو داستان یک مرد شخصیت اول را می‌سازد یکی “کین”و دیگری “منک” هر دو در درون خود غرق، و دنیای پیرامون خود را می‌سازند. اختلافات منک با ولز، مورد تحقیر قرار گرفتن توسط هرست، او را پیش از پیش بی‌تعادل می‌کند. او مدام در کارش مورد نقدهای منفی از سوی همکارانش قرار دارد و سعی دارد با نوشتن فیلمنامه‌ای خود را اثبات کند در همین دوره منک درگیر زیاده روی در مصرف الکل می‌شود و از این جهات اطرافیان را نگران می‌کند اما با گذشت زمان متوجه روحیات و رفتار ، نگرش‌های او نسبت به اتفاقات می‌شویم و شخصیت او را که خالق یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینماست را بهتر درک می‌کنیم.

“گری اولد من” به دلیل فیزیک ظاهری و میمیک صورتش بدون گفتن دیالوگ می‌تواند احساسات “منک” را در شرایط نابسامانش بازگو کند و حالت ناپایدارش در مصرف الکل و قرار دادن او در وضعیت نقطه عطف‌های داستان، نمایی بی‌نظیر را ایجاد می‌کند که این بازی شکوهمند از تمرکز و احاطه کامل بر حرکات و زبان بدن این بازیگر وام می‌گیرد. این فیلم برخلاف آثار معمول فینچر عاری از هیجان و اتفاقات نامعمول است بلکه به زیبایی احساسات خالص را به نمایش می‌گذارد و در کنار آن موسیقیِ متنِ بسیار زیبای آن روح شما را نوازش می‌کند و در انتقال حال و هوای فیلم تاثیری دو چندان دارد. فیلم “منک ” به انگیزه هرمان برای نوشتن “همشهری کین” می‌پردازد و در این راه تمام شرایط حاکم بر هرمان و شرایطش را می‌سنجد و فینچر برای هرچه تکمیل‌تر کردن اثر خود از طرحی خلاقانه و ریزبینانه استفاده می‌کند تا به مانند کارنامه خود شاهکاری دیگر را خلق کند.

نتیجه گیری…

” منک ” برخلاف فیلم های هالیوود در سال ۲۰۲۰ درگیر زرق و برق نیست و با رنگی خاکستری نظرات بسیار مثبتی را گرفته است. در طول فیلم نماهای بسیاری از شخصیت‌های مشهور می‌بینیم به نظر می‌آید فینچر سعی دارد یک اثر با طعمی کلاسیک را در سال ۲۰۲۰ به مخاطب ارائه بدهد. اگر مایل هستید اثری جذاب و سرگرم کننده از کارگردانی حاذق را ببینید حتما “منک ” را در لیست تماشایی خود قرار دهید.

فیلم Mank

نقد و بررسی فیلم Mank / راز درخشش کلاسیک
Mank-cover

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

راز درخشش کلاسیک

” منک ” برخلاف فیلم های هالیوود در سال ۲۰۲۰ درگیر زرق و برق نیست و با رنگی خاکستری نظرات بسیار مثبتی را گرفته است. در طول فیلم نماهای بسیاری از شخصیت‌های مشهور می‌بینیم به نظر می‌آید فینچر سعی دارد یک اثر با طعمی کلاسیک را در سال ۲۰۲۰ به مخاطب ارائه بدهد. اگر مایل هستید اثری جذاب و سرگرم کننده از کارگردانی حاذق را ببینید حتما “منک ” را در لیست تماشایی خود قرار دهید.

 

امیدواریم از مطلب ” نقد و بررسی فیلم Mank ” لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احسان
احسان

از بهترینای امسال بود ولی قبلش سیتیزن کین رو ببینید