بررسی سریال Wednesday / فصل اول ونزدی

“ونزدی” (Wednesday) یک سریال کمدی ترسناک و معمایی آمریکایی‌ست که براساس شخصیت “ونزدی آدامز” از مجموعه‌ی “خانواده آدامز” (اثر چارلز آدامز) ساخته شده است. “آلفرد گاف” و “مایلز میلار” سازندگان این سریال هستند و “تیم برتون” کارگردان مشهور آمریکایی کارگردانی چهار قسمت ابتدایی فصل نخست را برعهده دارد. “جنا اورتگا” در نقش ونزدی آدامز ستاره اصلی این سریال محسوب می‌شود و در کنارش بازیگرانی همچون “گوندولین کریستی”، “ریکی لیندهوم”، “جیمی مک‌شین”، “هانتر دوهان”، “کریستی ریچی”، “لوئیس گوزمان” و “کاترین زتا جونز” به ایفای نقش پرداخته‌اند. این سریال سه هفته پس از انتشارش به دومین سریال پربازید انگلیسی زبان در شبکه نتفلیکس تبدیل شد. فصل اول سریال “Wednesday” در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ در هشت قسمت و بصورت همزمان از شبکه Netflix منتشر گردید. این سریال با نقدهای عموماً مثبتی مواجه شد و نقش‌آفرینی اورتگا مورد تحسین قرار گرفت. سریال “ونزدی” تاکنون موفق به کسب دو نامزدی در جوایز گلدن‌گلوب ۲۰۲۳ (بهترین سریال موزیکال یا کمدی و بهترین بازیگر نقش اصلی زن در سریال موزیکال یا کمدی) نیز گردیده است. همچنین با توجه به استقبال کم‌سابقه بینندگان از این نمایش آماده‌سازی برای فصل دوم سریال در دسامبر ۲۰۲۲ پس از خرید MGM توسط کمپانی آمازون آغاز شد. سریال “Wednesday” در رتبه هفتم بهترین برنامه‌های تلویزیونی سال ۲۰۲۲ به انتخاب PopBuzz قرار گرفت. در ادامه با بررسی سریال Wednesday با ما همراه باشید.

مطلب مرتبط: بازیگران و شخصیت های سریال wednesday / معرفی بازیگران ونزدی

این بررسی شامل هیچ‌گونه اسپویلی از اتفاقات مهم داستان نمی‌باشد…

بررسی سریال Wednesday فصل اول / سریال ونزدی

خلاصه داستان سریال ونزدی

ونزدی آدامز پس از ریختن پیراناهای زنده در استخر مدرسه برای تلافی از پسران قُلدری که برادرش پاگزلی را اذیت کرده بودند، از مدرسه اخراج می‌شود‌. چیزی که باعث می‌شود والدین او گومز و مرتیشیا آدامز، او را در دبیرستان محل تحصیل خودشان یعنی آکادمی نورمور در شهر جریکو ثبت‌نام کنند. نورمور یک مدرسه خصوصی برای طردشدگان و افرادی با ویژگی‌ها و مهارت‌های خاص می‌باشد. شخصیت سرد و بی‌عاطفه‌ ونزدی و طبیعت سرکش او برقراری ارتباط با همکلاسی‌هایش را برای او دشوار کرده و باعث درگیری مدام او با مدیر مدرسه می‌شود. با اینحال او که توانایی‌ ذهنی مادرش را به ارث برده است، درگیر حل معمای قتل‌های زنجیره‌ای شهر جریکو که توسط یک هیولا اتفاق می‌افتد، می‌شود و …

بررسی سریال Wednesday فصل اول / سریال ونزدی

بررسی سریال Wednesday فصل اول

سریال “Wednesday” فضای تینیجری جذابی دارد و از همان ابتدا تاحدود زیادی خاطرات بیادماندنی مجموعه “هری پاتر” را برای بینندگان زنده می‌کند. مدرسه‌ای مخصوص افرادی خاص و داستانی با پس‌زمینه تاریک و ترسناک از جمله شباهت‌های پرشمار این دو مجموعه می‌باشد. اما بگذارید از مقایسه این دو مجموعه با یکدیگر بپرهیزیم و سریال ونزدی را بشکلی مجزا بررسی نماییم. سریالی که در مدت زمان کوتاهی پس از انتشارش به یکی از موفق‌ترین و پربیننده‌ترین سریال‌های ۲۰۲۲ تبدیل شد. موفقیتی که بیش از هرچیز مدیون ترکیب مجذوب‌کننده یک فانتزیِ تینیجری و فضای داستانی متناسب فیلم‌نامه‌اش می‌باشد.

این سریال پیش از هرچیزی داستانش را با تکیه بر روابط شخصیت‌هایش جلو می‌برد و همین موضوع باعث برقراری ارتباط میان بیننده و کاراکترهای مختلف داستان شده است. به همین علت با آنکه شخصیت ونزدی با اجرای جنا اورتگا از لحاظ جذابیت فاصله زیادی با دیگر شخصیت‌های داستان دارد، اما به هیچ عنوان نمیتوان آن را تنها شخصیت دوست‌داشتنی سریال دانست. جنا اورتگا برای ایفای هرچه بهتر این نقش نه تنها نواختن ویولن سل را آموخت، بلکه کلاس‌های شمشیربازی، تیراندازی با کمان، قایق‌رانی و بوکس را نیز برای آماده شدن برای نقش خود گذراند. هرچند مطمئناً حضور “تیم برتون” کارگردان خلاق آثار فانتزی در این سریال به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده اجرایی در موفقیت آن تاثیر بسزایی داشته است. جالب اینکه در طول پیش تولید فیلم The Addams Family در سال ۱۹۹۱ تیم برتون به کارگردانی این اثر بسیار نزدیک بود، اما در نهایت به دلیل مشکلات برنامه‌ریزی از این کار انصراف داد. سپس در سال ۲۰۱۰ قرار شد یک انیمیشن استاپ موشن براساس نقاشی‌های اصلی چارلز آدامز به کارگردانی و نویسندگی برتون ساخته شود که آن پروژه نیز در سال ۲۰۱۳ به دلیل اختلاف نظر برتون و کمپانی سازنده لغو گردید. سرانجام در سال ۲۰۱۹ آلفرد گاف و مایلز میلار شروع به توسعه ایده‌های داستانی براساس شخصیت ونزدی آدامز از مجموعه خانواده آدامز کردند. برای آنها بسیار مهم بوده است که از فیلم‌های قبلی و مجموعه تلویزیونی The Addams Family محصول سال ۱۹۶۴ تقلید نکنند و رویکرد متفاوتی نسبت به این آثار داشته باشند. آنها متعاقباً حقوق مالکیت معنوی را قبل از نوشتن یک فیلم‌نامه آزمایشی به دست آوردند و بلافاصله آن را برای برتون فرستادند. برتون پس از خواندن فیلم‌نامه به آن علاقه‌مند گردید و تصمیم گرفت به این پروژه ملحق شود. سریال “Wednesday” نخستین حضور تیم برتون در آثار تلویزیونی محسوب می‌شود.

از دیگر نکات جالبی که می‌توان به آن اشاره کرد صحنه رقص ونزدی است… صحنه‌ی رقص ونزدی در قسمت چهارم این سریال با آهنگ “Bloody Mary” از لیدی گاگا به شدت وایرال گردید و باعث شد که این آهنگ ۱۱ سال پس از انتشارش با افزایش درخواست ۴۱۵ درصدی روبرو گردد! آهنگ “Goo Goo Muck” از گروه “The Cramps” محصول سال ۱۹۸۱ که در صحنه اصلی رقص در سریال پخش می‌شود نیز با افزایش محبوبیت فراوانی مواجه گردید. این آهنگ از زمان انتشار سریال تنها در Spotify با ۹۵۰۰ درصد افزایش درخواست روبرو شده است. نکته جالب دیگری که درباره سریال وجود دارد حضور “کریستینا ریچی” (بازیگری که در فیلم ۱۹۹۱ “The Addams Family” و دنباله بعدی آن در سال ۱۹۹۳ در نقش ونزدی آدامز ایفای نقش کرده بود) با دعوت تیم برتون برای حضور در نقش‌های مکمل سریال بود.

بررسی سریال Wednesday فصل اول / سریال ونزدی

سریال ونزدی دارای سبکِ روایتی خاص خودش است. روایتی که طنزِتلخ و درام را با جذابیت‌های لازم برای جذب مخاطب عام مخصوصا نوجوانان درهم تنیده است. در ونزدی با داستان‌های مختلف و شخصیت‌های گوناگون رو به رو می‌شوید اما کاراکتر ونزدی مهمترین عاملی است که دوست دارید سریال را دنبال کنید. اخلاق و میل عجیب او به تاریکی (که حتی در لباس پوشیدنش نیز دیده می‌شود) از همان دقایق ابتداییِ سریال، شما را مجذوب خود می‌کند. البته آشنایی با دوستانی دقیقا برخلاف روحیات او (مخصوصا Enid) نیز دست به دست هم می‌دهد تا اتفاقات بامزه‌ای در داستان پیش بیاید و در نهایت تغییری هرچند کوچک در رفتار ونزدی شکل بگیرد (و به قولی او دچار تحول شود) که برای پیشبرد داستان کاملا ضروری بود. با این حال داستان‌های فرعیِ سطحیِ زیادی در سریال می‌بینیم (مخصوصا داستان‌های مثلا عاشقانه!) که جذابیت ماجرای اصلی ونزدی را دارا نیستند و همین موضوع بزرگترین ضربه را به سریال وارد کرده است.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز سریال ونزدی فصل اول

خیلی خوب

در پایان میتوان گفت که سریال “Wednesday” یک کُمدی رازآلود سرگرم‌کننده و جذاب بوده که تماشای آن برای علاقه‌مندان آثار فانتزی لذت‌بخش خواهد بود. اگرچه برخی منتقدین بر این باورند که این سریال آن چیزی نیست که طرفداران واقعی چارلز آدامز و شخصیت‌هایش به دنبال آن هستند و آن را فقط یک عاشقانه‌ی رازآلود و نوجوانانه پسند توصیف کرده‌اند. اما نمیتوان یک مجموعه تلویزیونی را برای اینکه بیشتر برای یک قشر خاص مفرح و سرگرم‌کننده بوده مورد انتقاد قرار داد. در سریال “ونزدی” لایه‌های تاریک داستان بدون آنکه مبهم و خسته‌کننده و یا بیش از حد قابل پیش‌بینی شوند، در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اجرای فوق‌العاده تماشایی “جنا اورتگا” در نقش ونزدی آدامز و پایان رضایت‌بخش سریال نیز از دیگر نقاط قوت این مجموعه محسوب می‌شود. پس اگر با دیدگاهی منطقی به تماشای این سریال بنشینید، قطعاً از تماشای آن لذت خواهید برد.

امیدواریم از مطلب بررسی سریال Wednesday فصل اول لذت برده باشید… برای خواندن مطالب بیشتر در مورد سریال های تلوزیونی برتر و محبوب به این بخش مراجعه کنید…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرهاد
فرهاد

سریال ونزدی یا همون چارشمبه ی خودمون یه سریال در سبک فانتزی ترسناکه که واقعا نمیدونم کجاش ترسناکه. این خارجیا اگه قراره با هر کون کونک بازی بترسند اگه ۲ روز توی ایران زندگی کنند احتمالا خایه هارو میبوسن و از دیوار آویزون میکنند.سریال مخلوطی از هری پاتر، امیلی، خانه به دوش و یوسف پیامبره. از عنِ همه ی ژانرها یه اسکوپ مالیده به سریال؛فانتزی، کمدی، ترسناک، کودک، دارک، رازآلود، جنایی، سورئال، معمایی، ورزشی
سریال در مورد یه دختر بچه ی کون تغار به اسم چارشمبه ست که مثل خوکِ تیر خورده سر جالیز اعصابش سیریه. اخلاقشم به حدی تخمیه که انگار ۵۰ نفر همزمان داخل … پر…د شدن. اسم خودشم گذاشته درونگرای جامعه گریز؛ قبلا به این افراد میگفتن “کصخل” ولی جدیدا تراپیست ها پول میگیرن که واسه هر بیماری روانی یه اسم باکلاس بذارن. مثلا یارو پدر و مادرشو توی خواب میکنه و میکشه ولی تراپیست بهش میگه “ببین تو فقط یکم درونگرایی”
اینا درونگران؟؟ اینا سیر منم نیستن

حالا جالب اینجاس دخترا عکس چارشمبه رو توییت میکنن زیرش مینویسن “وای این چقدر منه”
آره دیگه همتون درونگرایید؛ اینهمه ک…مشنگ که توی خیابون …ون همدیگرو با چنگال می گرایند فقط من و بابام هستیم

و اما داستان؛
من اولش که اسم سریالو خوندم فکر کردم در مورد یه کارگر شریف افغانیه (باز نیاید بگید افغانی واحد پولشونه و …یمالی نکنید. الان واحد پول جزایر کوکوس هم از ما بیشتره)
بعد که سریالو دیدم با خودم گفتم کاش در مورد همون کارگر افغانی بود. چارشمبه با ورودش به یه مدرسه ی شبانه روزی خاص که همه ی دانش آموزاش یه قابلیت ترسناک دارند ماجراهایی رو رقم میزنه که فیلِ آبی رو یبوست میکنه چه برسه به مخاطب نوجوان
تنها بازیگری که واقعا قشنگ بازی کرد همون دست بود که از همه ی بازیگرای سریال بهتر بازی کرد ولی معلوم نبود بدنش کجاست. آدمو یاد مرحوم آیت الله دستغیب مینداخت.
بازی جنا اورتگا در نقش چارشمبه هم به حدی ضایع و آبکی بود که بیشتر میخورد اسمش “غروب جمعه” باشه.
من …دم به علایقت دختر آخه کدوم انسان سالمی از عنکبوت و سمور مُرده خوشش میاد؟ حتی کفتار و شغال هم میرن سراغ آهو
اون خانم مدیر هم بد چیزی نبود اما وقتی منِ مخاطب ایرانی مقایسه ش میکنم با مدیرهای مدارس توی ایران که در بهترین حالت شبیه اصغر حیدری توی شب های برره بودن تصمیم میگیرم چارشمبه رو خاموش کنم برم پوست شیر ببینم و با سیگار کشیدن هادی حجازی فر … بزنم.
تنها نکته ی مثبت سریال بازی بینظیر و خیره ی کننده ی ننه ی چارشمبه بود که اونم بخاطر زوجِ شخمیش که مدام ازش لب میگرفت هدر میرفت. یعنی ستایش ۳ شرف داشت به این مدفوعی که شما ساختین

امین علیرضائی
پاسخ به  فرهاد

با اینکه کلی حرفای … داخلش بود ولی به خاطر اینکه زحمت کشیدی متن رو نوشتی منتشرش کردم ولی بعضی جاهاش رو … گذاشتم ممنون از نظرت :))

Aaaa
Aaaa
پاسخ به  فرهاد

عالی بود🤣🤣🤣

امیرمحمد
امیرمحمد

خوشم نیومد چرت بود

ویانا

خیلی عالی و خفن و محشر و ترسناک و جادویی بود ،، دمتون گرم #ونزدی

مجی
مجی

دمتون گرم عالی بود
سریالشم خیلی خفن بود پیشنهاد میشه

نیکی
نیکی

واقعا عالیی از فیلمش خیلی خوشم اومد واقعا الهام‌بخش و زیبا بود 🖤‌‌‌#ونزدی

حسین
حسین

هیچ برنامه تلویزیونی یا فیلم سینمایی ایرانی نگاه نمیکنم فقط سینمای هالیوود دنبال میکنم

حامد
حامد

عالییییی

حسین
حسین
پاسخ به  حامد

از لیست سیاه قشنگ ترا