بررسی انیمه سریالی Jujutsu Kaisen / ژاپن، اهریمن و دیگر هیچ

انیمه سریالی Jujutsu Kaisen (جوجوتسو کایسن) که در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۲۰ در امریکا پخش شد توسط استودیو Mappa از روی مانگائی به همین نام ساخته شده است و نویسنده‌ی آن Gege Akutami می‌باشد. Jujutsu Kaisen خیلی زود توانست نگاه‌های اوتاکوها را به سمت خود جذب کند. خون، طنز و وحشت چیزی است که انیمه Jujutsu Kaisen را تبدیل به انیمه‌ای مطرح از همان فصل اولش کرد. با ما در سایت ساعت هفت با بررسی انیمه سریالی Jujutsu Kaisen همراه باشید.

بررسی انیمه سریالی Jujutsu Kaisen

بررسی انیمه سریالی Jujutsu Kaisen “ژاپن، اهریمن و دیگر هیچ”

تقریبا از بدو تولد انیمه‌ها شیاطین، موجودات فانتزی چه برآمده از افسانه‌های ژاپنی چه کشورهای دیگر، جزوی لاینفک از انیمه‌ها بوده‌اند. معروفترین این مدل انیمه‌ها در ژانر فانتزی که اهریمنان و شیاطین رکن اساسی آن باشند در سال‌های اخیر، انیمه فوق محبوب Demon Slayer است که رکوردهای بسیاری را تا به الان شکسته است. هم شما و هم من می‌توانیم تا پایان دنیا از انیمه‌هایی صحبت کنیم که شیاطین و اهریمنان در دنیایی خوفناک، انسان‌ها را برای اَمیال خود می‌کشتند و می‌خوردند. شاید چیزی که انیمه‌ را از فیلم و سریال‌های امریکایی و هالیووی متمایز می‌کند، جنون نویسنده‌های ژاپنی در به تصویر کشیدن خشم و نفرت و طنز و گریه در یک سکانس از انیمه‌هایشان است. آنها این غرایض آدمی را با صحنه‌هایی وَرای تصور ما به تصویر می‌کشند که ما را در بهت فرو می‌برند. بماند که کاراکترهای انیمه وقتی می‌خواهند مُشتی نثار شیطان کنند، دو ساعت درباره چرایی مُشتشان و فلسفه پشت آن صحبت می‌کنند! اما انیمه خلاءی را در درون ما پر می‌کند که فیلم‌ها و سریال‌های واقع‌گرایانه‌ی امریکایی قادر به پر کردن آن نیستند. این خلاء نام‌های بسیاری دارد از غریضه خشونت در انسان و لذت آن گرفته تا حتی عده‌ای نام کودک درون فعال را روی آن گذاشته‌اند.

بررسی انیمه سریالی Jujutsu Kaisen / ژاپن، اهریمن و دیگر هیچ 1

ای بابا! بازم شیطان و اهریمن

از عنوان بالا قصد کوبیدن انیمه Jujutsu Kaisen را ندارم. زیرا سازنده آن Mappa است، قهرمان ما اوتاکوها که در این وانفسای کرونا تنها استودیویی بود که قبول کرد انیمه Attack On Titan را بسازد. Mappa کاری کرد که ما اصلا متوجه نشویم استودیو سازنده‌ی سه فصل اول Attack On Titan کمپانی دیگری بود‌ه‌ است و ما متوجه این تغییر نشدیم. انیمه Jujutsu Kaisen دارای کیفیت و تصویرگری فوق‌العاده‌ای است که از دیگر نام‌های بزرگ چیزی کم ندارد. استودیو Mappa یکی از آن استودیوهایی است که به مانگا وفادار می‌ماند. همین امر خوانندگان Attack  On Titan را که در ابتدا به انیمه ایراد می‌گرفتند را سر عقل آورد. زیرا تصاویر انیمه و تصویرگری شخصیت‌های Attack On Titan با مانگا مو نمی‌زد. از این منظر انیمه Jujutsu Kaisen نیز دقیقا همان تصویرگری مانگا را دارد که واقعا دست مریزاد.

بررسی انیمه سریالی Jujutsu Kaisen / ژاپن، اهریمن و دیگر هیچ 2

خلاصه داستان

انیمه Jujutsu Kaisen درباره انرژی منفی است که انسان‌ها بخاطر شکست‌ها، حسرت‌ها، غم‌ها، مرگ‌ها و دیگر احساسات منفی، از خود بروز داده‌اند. چون انسان قادر به تحمل این انرژی و کنترلش نیست، این انرژی را از دست می‌دهد و باعث تولد نفرین‌ها می‌شود. نژادی از موجودات ماورایی که به انسان‌ها آسیب می‌زند. حال جادوگران Jujutsu از کلاس‌های مختلف این نفرین‌ها را دریافت کرده و به صورت انرژی از آنها برای مقابله با این نژاد اهریمنان استفاده می‌کنند.

پسری دبیرستانی به نام “یوجی ایتادوری” با اینکه دارای استعداد شگرفی در دو و میدانی‌‌ است اما علاقه‌ای به پیوستن به این رشته در مدرسه‌اش ندارد. در عوض او به کلوپ Occultist یا ماوراءالطبیعه مدرسه می‌پیوندد. دلیلش این است که این گروه تنها سه عضو دارد و او به راحتی می‌تواند اعضا را بپیچاند تا به دیدار پدربزرگش در بیمارستان برود که چند صباحی بیشتر زنده نخواهد بود. پدربزرگش او را دو نصیحت می‌کند؛ اول آنکه به مردم کمک کند و دیگری آنکه وقتی در بستر مرگ افتاد دوروبرش را دوستانش پر کرده باشند. برعکس خودش که جز ایتادوری کسی را نداشت که برایش اشک بریزد…

بررسی انیمه سریالی Jujutsu Kaisen

ای بابا! بازم مدرسه‌های عجیب غریب

انیمه Jujutsu Kaisen هم مثل خیلی از انیمه‌های در این سبک دارای کلیشه‌های مشترک هست. مدرسه یا دوجوئی عجیب و غریب که آموزش‌های پیشرفته و Occult به دانش‌آموزانش می‌آموزد و آن‌ها را برای مبارزه با شیاطین آماده می‌کنند. درنگاه اول انیمه Jujutsu Kaisen و ترکیب افسانه با دنیای مدرن امروزی و هیولاهایی که در کنار ما زندگی می‌کنند ولی قادر به دیدنشان نیستیم، سوژه بسیاری از انیمه‌ها بوده‌ است. انیمه توکیو غول در دو یا سه سال پیش سرآمد این قضیه بود و با داستان درگیر کننده و احساسیش خیلی‌ها را درگیر دنیای خودش کرد ولی بعد از آنکه استودیو سازنده تصمیم گرفت که انیمه را از مانگا جدا کند و داستان خودش را تعریف کند، به یکباره مخاطبانش را از دست داد و تولیدش هم متوقف شد. البته استودیو Madhouse قرار است این عنوان فوق‌العاده را دوباره Reboot کند و اینبار تمام و کمال به مانگایِ توکیو غول وفادار بماند. Jujutsu Kaisen برعکس توکیو غول اما بیرحم نیست، منظورم این است که دنیای توکیو غول خشن، بی‌عاطفه و بی‌رحم بود، مانند Attack On Titan ولی Jujutsu Kaisen سعی کرده مانند Demon Slayer با شوخی‌ها و لحظات کامیک‌گونه خود در بین خشم و بی‌رحمی، خنده را نیز بر لبانتان گهگداری جاری کند تا یادتان نرود که این صرفا یک انیمه‌ است و جدی نگیریدش!

یکی از نکات جالب توجه در انیمه Jujutsu Kaisen شخصیت Gojo Satoru استاد ایتادوری و همرزمانش است که با اینکه بی‌رحم است ولی برای خودش کمدین برجسته‌ای است! از نکات مثبت انیمه Demon Slayer این بود که بار طنز را نه یک کاراکتر (برعکس انیمیشن‌های امریکایی) که کل کاراکترها بسته به موقعیتی که در آن قرار دارند، با رفتار خود از سَرِ آگاهی یا ندانسته، خلق می‌کنند. همین تکنیک عالی که اتفاقا در Demon Slayer جواب هم داده، در Jujutsu Kaisen استفاده شده است. تمام کاراکترها بخاطر تم شخصیتی که دارند بعضا رفتارشان به موقعیت بسیار خنده‌دار است. به عنوان مثال استاد نانامی کاراکتری است بسیار جدی، آگاه اما شخصیت رُک و اتو کشیده‌اش به جای آنکه رو مُختان باشد، مفرح است. او می‌گوید: “مدرسه Jujutsu را رها کردم زیرا فهمیدم که اساتید این مدرسه اندازه گوه هم ارزش ندارند! بعدش رفتم سره کار و فهمیدم، گوه تو هرچی کاره!”

در انیمه Jujutsu Kaisen هر شخصیتی که می‌بینید دلیلی برای جنگیدن دارد و همینطور دلیلی برای فرار از آن. از طرفی با اینکه خودِ اعضای مدارس با یکدیگر سره جنگ دارند و سیاست‌های مدرسه را دنبال می‌کنند اما از اینکه یکدیگر و حتی همرزم‌هایِ خود را قهوه‌ای کنند لذت می‌برند که باعث شده بین فضای کلی داستان و ارتباطات کاراکترها، هیولاها یک تضاد جالب توجه بوجود بیاید.

بررسی انیمه سریالی Jujutsu Kaisen

شخصیت پرازی ماهرانه

نویسنده انیمه Jujutsu Kaisen در شخصیت‌پردازی کاراکترهایش سنگ تمام گذاشته است. ایتادوری می‌خواهد به مردم کمک کند. حتی در صحنه‌های مبارزه هم اولویت او آدم‌های دوروبرش هستند نه کشتن هیولا. این رفتار او به ایتادوری شخصیتی ویژه بخشیده، اما نویسنده انیمه Gege Atukami با بی‌رحمی شخصیت‌ اصلیش را در موقعیتی قرار می‌دهد که برخلاف فلسفه کاری و رفتاریش باید عمل کند. Gege با این کار به شخصیت‌هایش روح بخشیده و سعی کرده آنها را پرورش بدهد زیرا نمی‌خواهد شخصیت‌هایی با تم ثابت بوجود بیاورد. شخصیت‌ها تجربه کسب می‌کنند و سوژه‌ها و موقعیت‌های مختلف آنها را می‌پرورانند. از طرفی آنها با تصمیم‌های سخت مواجه می‌شوند، مثلا کشتن یا بخشیدن. ایتادوری با کوسونا دشمنش هم پیمان می‌بندد و چیزی را با چیزی معامله ‌‌کرده است. تغییرات یک کاراکتر می‌تواند او را به کمال برساند، خواه منفی، خواه مثبت. نمونه بارز چنین شخصیتی در بُعد منفیش Walter White از سریال Breaking Bad است. اگر والتر وایت را نوک قلّه در نظر بگیرید، این رسیدن به نوک قلّه است که اهمیت پیدا می‌کند. سیر وقایع و اتفاقاتی که باعث می‌شود ایتادوری تصمیم‌‌های سخت بگیرد که می‌داند عواقبی خواهد داشت. امروزه شاهد شخصیت‌هایی شبیه Walter White هستیم چه در تلویزیون چه در سینما و انیمه‌ها فعلا Eren Jeager نمونه کامل چنین کاراکتری است.

داستان‌پردازی

از همان ابتدای داستان Jujutsu Kaisen، با پایانش به صورت لفظی آشنا می‌شویم. ایتادوری انگشت‌های نفرین شده‌ کوسونا را می‌بلعد و روح این اهریمن درون بدنش رخنه می‌کند. ایتادوری تبدیل به انسانی با دو روح می‌شود، اما ایتادوری برعکس انسان‌های معمولی به تسخیر این شیطان قدرتمند در نمی‌آید که همین نکته اساس و پایه داستان Jujutsu Kaisen است. استاد Satoru به ایتادوری می‌گوید که قصد دارد تمام انگشت‌های نفرین شده کوسونا را بیابد و به خورد ایتادوری دهد. سپس کوسونا تمام نیرویش را باز می‌یابد و دیگر ایتادوری نمی‌تواند روح کوسونا را کنترل کند و بدن و روحش به تسخیر کامل کوسونا در می‌آید. بدین ترتیب Satoru به مقابله با کوسونا می‌رود تا او را نابود کند. در واقع نویسنده پایان داستانش را به صورت لفظی به ما می‌گوید اما آیا همه چیز به همین راحتی است، یقینا خیر! باید منتظر ماند و دید سیر وقایع چگونه پیش می‌رود.

حرف آخر

انیمه Jujutsu Kaisen یک درام فانتزی بسیار خشن و بی‌رحم است که شما را می‌خنداند! همینقدر عجیب مانند جمله‌ای که در وصفش نوشتم! Gege Atukami می‌تواند با داستان پیچیده و شخصیت‌های جذابش ما را برای مدتی طولانی سرگرم کند. این انیمه جذاب را از دست ندهید.

دیدگاه کلی

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز انیمه سریالی Jujutsu Kaisen

عالی

انیمه Jujutsu Kaisen یک درام فانتزی بسیار خشن و بی‌رحم است که شما را می‌خنداند! همینقدر عجیب مانند جمله‌ای که در وصفش نوشتم! Gege Atukami می‌تواند با داستان پیچیده و شخصیت‌های جذابش ما را برای مدتی طولانی سرگرم کند. این انیمه جذاب را از دست ندهید.

امیدواریم از مطلب ” بررسی انیمه سریالی Jujutsu Kaisen ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Jim
Jim

چند فصله؟

امین علیرضائی
پاسخ به  Jim

فعلا یک فصل 24 قسمتیش اومده

ijyuo
ijyuo

سپاس. از خوندن نقد زیباتون لذت بردم

احسان
احسان

انیمه‌ها بهترینن