۱۰ فرانچایز پرفروش Capcom / پرفروش ترین بازی های کپکام

در این مقاله می‌خواهم ۱۰ فرانچایز پرفروش شرکت کپکام را به شما دوستان معرفی کنم، اما اول بیایید مختصری با خودِ Capcom آشنا شویم. نام Capcom که کوتاه شده‌ی Capsule Computer است، نامی آشنا در صنعت بازی‌های رایانه‌ای است. این شرکت سهامی عام است و در تاریخ ۳۰ مِی ۱۹۷۹ (۴۴ سال پیش) تاسیس شده است. دفتر مرکزی این شرکت در حال حاضر در اوزاکایِ ژاپن قرار دارد و مالک این کمپانی Kenzi Tsujimoto (و خانواده‌ی سوجیموتو) است و طبق اطلاعات ویکی‌پدیا درآمد آن در سال ۲۰۲۲ چیزی در حدود ۱۱۰.۱ بیلیون یِن (واحد پول ژاپن) بوده است و ۳۳۳۲ نفر کارمند دارد. اولین‌بار نام Capcom را در بازی علاءالدین دیدم و در آن زمان اصلاً توجهی به نام سازندگان بازی نداشتم. بیشتر از همه سختی بازی علاءالدین بود که روی اعصابم می‌رفت ولی به هر جهت توانستم آن را به اتمام برسانم. کپکام از آن دست شرکت‌های بازی‌سازی است که بی‌شمار عناوین مختلف دارد (کافی است لیست کامل عناوین شرکت را در ویکی پدیا نگاه کنید)، از دوره‌ی ماقبل آتاری تا به الان این شرکت همچنان در حال رشد و توسعه و گسترش مرزهای خود در صنعت Gaming بوده و هست. در این مقاله تنها به پرفروش‌ترین فرانچایزهای شرکت کپکام نگاهی کوتاه می‌اندزیم، پس با ما همراه باشید.

۱۰- Dragon’s Dogma

۱۰ فرانچایز پرفروش شرکت بازی سازی کپکام

یک بازی اکشن نقش آفرینی – هک اند اسلش است که اولین‌بار برای PS3 و Xbox 360 در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. Dragon’s Dogma در دنیایی فانتزی به نام Gransys در جریان است و شما در نقش قهرمانی به نام Arisen بازی را انجام می‌دهید که تلاش می‌کند تا اژدهای به نام Grigori را شکست دهد. اژدهایی که براساس افسانه‌ها پایان جهان را اعلام می‌کند. اما در طول مسیر خود توطئه‌ی بزرگ‌تری را کشف می‌کند. نسخه‌ی اصلی Dragon’s Dogma مورد تحسین منتقدین قرار گرفت، گیم‌پلی و سیستم Pawn تمجید شد. در حالی که روایت و سناریو‌ی بازی مورد انتقاد گرفت. نسخه‌ی Dark Arisen به دلیل پیشرفت‌های فنی و محتوای اضافی مورد تحسین قرار گرفت. Dragon’s Dogma از زمان انتشار تا به الان ۷ میلیون نسخه به فروش رسانده است و در جایگاه دهم از نظر میزان فروش در میان عناوین و فرانچایزهای کپکام قرار دارد. کپکام در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که شماره‌ی دوم بازی در حال ساخت است.

۹- Onimusha

۱۰ فرانچایز پرفروش شرکت بازی سازی کپکام

رتبه‌ی نهم فرانچایزهای پرفروش کپکام مختص این بازی Action-Adventure است. کپکام در این سری بازی قسمتی از تاریخ ژاپن را با افسانه‌های عامیانه مخلوط کرده است و داستانی جالب توجه برای شما تعریف می‌کند. با اینکه بازی در ژانر Action -Adventure است ولی اِلمان‌های Hack & Slash را با زاویه دوربین سوم شخص وارد Gameplay بازی کرده و برای آنکه خسته نشوید پازل‌های گوناگونی هم در دِل Onimusha جای داده است. قهرمان داستان قدرت‌های Oniها را دارد که از آنها در برابر Genma آنتاگونیست اصلی سری بازی بهره می‌برد. Onimusha تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ توانسته ۸.۵ میلیون نسخه به فروش برساند و درتبه‌ی نهم پروفروش‌ترین فرانچایزهای کپکام قرار بگیرد.

۸- Marvel vs Capcom

۱۰ فرانچایز پرفروش شرکت بازی سازی کپکام

چه کسی هست که از Crossover بدش بیاید؟ یکی از بیادماندنی‌ترین Crossoverهای تاریخ نیز همین Marvel vs Capcom است که قهرمانان کامیک‌های مارول به مبارزه با شخصیت‌های مختلف از فرانچایزهای کپکام می‌رفتند که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار بود و رقابت‌ها و تورنمنت‌های مختلف حول این بازی در زمان اوجش شکل گرفت. بازی به جای آنکه بر مبارزه‌ی ۱به۱ تمرکز کند، اساس کار خود را بر مبارزه تیمی ۲به۲ یا ۳به۳ گذاشت که بازیکنان باید ۳ کاراکتر را انتخاب کرده و در طول مبارزه می‌توانستند در لحظه کنترل یکی از آنها را در دست بگیرند و بین دیگر کاراکترها جابه‌جا شوند‌. یکی از مواردی Marvel vs Capcom به ژانر مبارزه‌ای افزود Arial Combatها و مکانیزمCharacter Assist بود که وجه‌ای متمایز به این ژانر بخشیده بود. طبق اعلام کپکام این فرانچایز تاکنون توانسته ۱۰ میلیون نسخه بفروش برساند و از این حیث در رتبه‌ی هشتم قرار دارد.

۷- Ace Attorney

۱۰ فرانچایز پرفروش شرکت بازی سازی کپکام

شماره‌ی هفتم در نوع خود جالب است، فرانچایز Ace Attorney نسبت به فرانچایزهای قبلی توانسته فروش بیشتری کسب کند. مجموعه‌ بازی‌های Ace Attorney (وکیل آس) درامی حقوقی هستند که در قالب Visual Novel داستان خود را بیان می‌کنند. اولین بازی در این فرانچایز با نام Phoenix Wright: Ace Attorney در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. از آن زمان تا کنون ۵ نسخه‌ی اصلی دیگر از سری و تعداد زیادی Spin-Off و پیش‌درآمدها و ریمسترهای با کیفیت برای کنسول‌های مختلف عرضه شده است. از نکات جالب توجه فرانچایز Ace Attorney این است که از مدیوم بازی خارج شده و یک فیلم لایو اکشن، یک انیمیشن و چندین مانگا (کامیک‌بوک‌های ژاپنی) و از همه جالب‌تر درام‌های موزیکال و تئاتر نیز داشته است. خالق این مجموعه Shu Takumi است که قبل‌تر بر روی Dino Crisis نیز کار کرده بود. در این مجموعه بازی شما کنترل وکلای مدافعی مانند فنیکس رایت، استادش لیا مِی و شاگردانش آپولو جاستیس و آتنا سایکز که پرونده‌ها را بررسی می‌کنند و از موکل خود دفاع می‌کنند را برعهده دارید و با بازجویی از شهود، یافتن تناقض در اظهارات شهود و جمع‌آوری مدارک حقیقت را برملا می‌کنید. هر پرونده حداکثر سه روز طول می‌کشد و قاضی براساس شواهد ارائه شده توسط وکیل مدافع و دادستان نتیجه را تعیین می‌کند. این فرانچایز تاکنون توانسته ۱۰ میلیون نسخه بفروش برساند.

۶- Dead Rising

۱۰ فرانچایز پرفروش شرکت بازی سازی کپکام

ششمین فرانچایز پرفروش کپکام توسط Keiji Inafune خلق شده است که قبل‌تر بر روی Mega Man و Onimusha نیز کار کرده بود. در ابتدا شعبه‌ی مرکزی Capcom این فرانچایز را توسعه می‌داد ولی بعدتر Capcom Vancouver ساخت دنباله‌های این فرانچایز را برعهده گرفت. تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۲ مجموعه‌ی Dead Rising توانسته ۱۵ میلیون نسخه به فروش برساند.

داستان درباره‌ی دغل‌کاری و خباثت دولت امریکاست که در Dead Rising نقش آنتاگونیست بازی را برعهده دارند. جایی که آنها تلاش می‌کنند تا هرگونه دست داشتن در بوجود آمدن زامبی‌ها را پنهان کنند. شرکت داروسازی Phenotrans موفق می‌شود دارویی به نام Zombrex را تولید کند که می‌تواند از تبدیل شدن فرد آلوده به زامبی، جلوگیری کند. همچنین سازمان‌هایی مانند C.U.R.E (شهروندان برای برابری حقوق Undeadها) که برای آزادی‌های مدنی زامبی‌ها فعالیت می‌کنند و ZDC (دفاع و کنترل زامبی‌ها) شاخه‌ای از نیروی پلیس که ضد زامبی‌ها اقدام می‌کند نیز، در بازی وجود دارند. بازی در شهرهای مختلف در جریان است و از کازینوهای بزرگ تا فروشگاه‌های بزرگ را شامل می‌شود. تاکنون عناوین زیادی از این بازی توسط کپکام ساخته شده است و استقبال از بازی نیز خوب بوده است ولی بعد از شکست شماره‌ی چهارم و تعطیلی بخش Capcom Vancouver به نظر می‌رسد Dead Rising دیگر مُرده باشد.

۵- Devil May Cry

۱۰ فرانچایز پرفروش شرکت بازی سازی کپکام

سریع‌تر از گلوله چه چیزی می‌تواند باشد؟ آری، Devil May Cry! این فرانچایز فوق‌العاده که توسط Hideki Kamiya خلق شد، از دِل Resident Evil 4 (نسخه‌ی کلاسیک) بیرون آمد. در این سری بازی شما در نقش دانته قرار دارید که یک شکارچی شیطان است و در مغازه‌ی خود بیشتر اوقات به مگس‌پرانی مشغول است. او در ازای دریافت پول به سراغ شیاطین می‌رود که در زندگی مردم مداخله می‌کنند و یا دست به جنایت می‌زنند. گیم‌پلی اولین بازی Devil May Cry بسیار سریع و طوفانی و ترکیبی از نبرد با شمشیر و استفاده از تپانچه‌های دانته بود که در نوع خود زبانزد عام و خاص شد.

سیستم Rank در هر مبارزه، سَبُک بودن کنترل دانته، بقا در طول مبارزات، حل پازل‌های ساده، از این جهت در بازی قرار داشتند که شما خسته نشوید. اگر هم باز چیزی بیشتر می‌خواستید Devil Trigger دانته را فعال می‌کردید و در شمایل شیطانی دانته، وحشت بر دل دشمنان می‌انداختید. سری Devil May Cry دچار اُفت و خیزهای بسیاری شده است، از جدایی Hideki Kamya و شکست شماره‌ی دوم بگیرید تا دو دسته شدن مخاطبان در شماره ۴ام که عده‌ای آن را دوست داشتند و عده‌ای دیگر نه ولی در نهایت شماره‌ی ۵ام Devil May Cry را وارد عرصه‌ای جدیدی کرد، به طوری که خیلی‌ها انتظار زیادی از شماره‌ی بعدی آن دارند. در مجموع این فرانچایز از سال ۲۰۰۱ تاکنون بنا به اعلام کپکام توانسته ۲۹ میلیون نسخه بفروش برساند.

۴- Mega Man

۱۰ فرانچایز پرفروش شرکت بازی سازی کپکام

من Mega Man را از انیمه‌اش می‌شناسم که زمانی از تلویزیون پخش می‌شد و خیال نمی‌کردم این انیمه اقتباسی از یک بازی باشد و سازنده‌ی آن بازی کپکام باشد. تا آنجا که بیاد دارم این انیمه اواخر دهه‌ی ۷۰ پخش می‌شد‌. در ژاپن به Mega Man می‌گویند Rockman و این فرانچایز شامل ۳۳ بازی می‌شود که آخرین آنها Mega Man 11 است که در سال ۲۰۱۸ برای نینتندو سوئیچ، PS4، Windows و XONE منتشر شد. به گفته‌ی GamesRadar بازی‌های Mega Man از اولین بازی‌هایی بودند که دارای گزینه‌ی غیرخطی “انتخاب سطح یا Level Select” می‌شدند.

این یک تضاد کامل با Super Mario Bros، Metroid و The Legend of Zelda بود. GamesRadar ویژگی “Level Select” در Mega Man را به عنوان پایه‌ی ساختار ماموریت غیرخطی که در بیشتر بازی‌های جهان‌باز، چند ماموریتی و با چالش‌های جانبی، از جمله بازی‌های مدرن مانند Grand Theft Auto و Red Dead Redemption و Spider-Man: Shattered Demension می‌داند. این فرانچایز بزرگ تاکنون توانسته ۳۸ تا ۴۰ میلیون نسخه به فروش برساند.

۳- Street Fighter

۱۰ فرانچایز پرفروش شرکت بازی سازی کپکام

فرانچایز مبارزه‌ای کپکام که با شماره‌ی ۶ام برگشته و امتیازهای بالایی نیز از منتقدان دریافت کرده، اولین‌بار در سال ۱۹۸۷ معرفی شد. علاوه‌بر ۶ نسخه‌ای اصلی، تعداد زیادی Spin-Off و Crossover از دنیای Street Fighter وجود دارد و در دیگر مدیوم‌ها نیز ورود کرده است.

Street Fighter یکی از پردرآمدترین فرانچایزهای بازی‌های ویدئویی در تمام دوران است و یکی از پرچم‌داران کپکام با فروش کلی ۵۳ میلیون نسخه در سراسر جهان تا ژوئن ۲۰۲۳ است. این بازی با ۱۲.۲ میلیارد دلار که شامل ۵۰۰۰۰۰ واحد آرکید، یکی از پردرآمدترین فرانچایزها در ژانر مبارزه‌ای محسوب می‌شود (چنانچه کنجکاو هستید بدانید پرفروش‌ترین بازی در ژانر Fighting  متعلق به چه بازی‌ای است، سری Mortal Kombat با فروش ۸۰ میلیون واحدی بنا بر گفته‌ی NetherRealm، پرفروش‌ترین بازی در ژانر Fighting محسوب می‌شود).

۲- Monster Hunter

۱۰ فرانچایز پرفروش شرکت بازی سازی کپکام

بازی‌های Monster Hunter در درجه‌ی اول اکشن نقش آفرینی محسوب می‌شوند که بازیکن نقش یک شکارچی را برعهده می‌گیرد و هیولاهای بزرگ را در سرزمین‌های مختلف می‌کشد یا به دام می‌اندازد. بازیکن ماموریت‌هایی مختلفی انجام می‌دهد که شامل یافتن آیتم‌های خاص نیز می‌شود و در معرض خطرهای گوناگون قرار می‌دهد. Monsterها به عنوان هسته‌ی اصلی گیم‌پلی بازی جوایز بسیار خوبی نسیب بازیکنان می‌کنند که می‌توانند آنها را خرج تقویت و ساخت سلاح‌ها، زره‌ها و دیگر آیتم‌ها کنند. تمام عناوین سری شامل بخش مولتی پلیر نیز می‌شوند (حداکثر چهار نفر) ولی بخش تک نفره را هم پوشش می‌دهند. تا فوریه سال ۲۰۲۳ فرانچایز Monster Hunter توانسته ۹۲ میلیون واحد بفروش برساند و به دومین فرانچایز پرفروش کپکام تبدیل شود.

۱- Resident Evil

۱۰ فرانچایز پرفروش شرکت بازی سازی کپکام

24 نکته جالب در مورد سری بازی Resident Evil که احتمالا نمی‌دانستید

تاریخچه سری بازی Resident Evil

اولین تجربه‌ی من از Resident Evil در اواخر دهه‌ی ۷۰ بود و شماره‌ی دوم آن که برادرم در ویدئو کلوپ بازی می‌کرد و من کنارش می‌نشستم و تماشایش می‌کردم. اولین بازی‌ای که خودم انجام دادم Resident Evil 1 بود که برایم بسیار مشکل بود ولی به هر شکل ممکن که بود توانستم آن را به اتمام برسانم. بیشترین خاطره را اما با Resident Evil 3: Nemesis دارم که بیش از ۳۰بار و بر روی پلتفرم‌های مختلف آن را تجربه کردم. با Resident Evil 2 بود که پی به مفهوم Speedrun بردم و موفق شدم بازی را در زمان کوتاهی به پایان برده و راکت لانچر بی‌نهایت را آزاد کنم و حالش را ببرم. بیشترین تجربه‌ی دلهره و ترس را از Resident Evil: Code Veronica گرفتم و قضیه روان‌پریشی آلفرد، بلایی که برادر و خواهر سر پدرشان ادوارد آشفورد آورده‌ بودند، علاوه بر جذابیت، بسیار هولناک بود و هنوز نعره‌های ادوارد را بیاد دارم. کاراکتر Steve به طرز جالبی دارای جاذبه بود، در ابتدا از او و رفتارش در قبال Claire خوشم نمی‌آمد اما وقتی متوجه شدم بر روی Claire کراش دارد، برایم جذاب شد و نویسندگان نیز پایانی احساسی و غم‌انگیز برایش تدارک دیدند.

فرانچایز Resident Evil برای من چیزی وَرای بازی است، شاید در نقد کردن مجبور شوم بدی‌هایش را بگویم، ضعف‌هایش را بیان کنم ولی بدانید آن را در قلبم همچون الماسی درخشان محفوظ می‌دارم که با هر شماره از آن خونی تازه در رگهایم جاری می‌شود. مجموعه بازی Resident Evil تا به امروز توانسته ۱۴۲ میلیون نسخه به فروش برساند‌ و پرفروش‌ترین فرانچایز کپکام در میان دیگر عناوین معروف این کمپانی محسوب می‌شود.

امیدواریم از مطلب “۱۰ فرانچایز پرفروش شرکت بازی سازی کپکام” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها