هفت فیلم برتر کوئنتین تارانتینو / بهترین فیلم های کوئنتین تارانتینو

“کوئنتین تارانتینو” کارگردان، فیلمنامه نویس، بازیگر و تهیه‌کننده مشهور آمریکایی است. آثار تارانتینو دارای سبکی منحصربفرد بوده و اکثرا دارای ساختار غیرخطی و همینطور زیبایی شناسی خشونت می‌باشند. آثار او تاثیر زیادی از فرهنگ عامه و دیگر فیلم‌ها گرفته است و او هیچگاه این تاثیرپذیری را انکار نکرده است. او در فیلم‌هایش از الگوی مشخص و تعیین شده‌ای بهره نمی‌برد و همواره تماشاگران را شگفت زده می‌کند. تارانتینو در سینمای هالیوود بشدت محبوب بوده و فیلم‌هایش را انعکاس هنری فرهنگ آمریکایی‌ می‌دانند. البته او در کنار طرفداران پرشمار، منتقدین سرسختی نیز دارد که آثارش را کلیشه‌ای، بی‌محتوا و خشن می‌دانند. اما آنچه که مسلم است اینست که تارانتینو در حال حاضر جزو مطرح‌ترین و خاص‌ترین کارگردانان سینمای هالیوود می‌باشد. در ادامه با سایت ساعت هفت با هفت فیلم برتر کوئنتین تارانتینو / Quentin Tarantino همراه باشید.

برای خواندن مطالب بیشتر از دیگر بازیگران و کارگردان‌های مطرح به لیست محبوب‌ترین بازیگران و کارگردان های هالیوود مراجعه کنید…

به روز شده: به مناسبت تولد ۶۱ سالگی (۲۷ مارس ۱۹۶۳) کوئنتین تارانتینو این مطلب به روز شد

مختصر بیوگرافی کوئنتین تارانتینو …

“کوئنتین جروم تارانتینو” متولد ۲۷ مارس ۱۹۶۳ در نکسویل، ایالت تنسی آمریکا می‌باشد. کوئنتین تنها فرزند “کانی پندر” ایرلندی تبار و “تونی تارانتینو” با اصل و نسبی ایتالیایی بود. البته این زوج قبل از بدنیا آمدن کوئنتین از یکدیگر جدا شده و به همین دلیل کانی که آن زمان باردار بود به نکسویل و نزد والدینش بازگشت. در سال ۱۹۶۶ کانی به همراه کوئنتین به لوس‌آنجلس نقل مکان کردند. تارانتینو از کودکی و بوسیله ناپدری‌اش به سینما علاقه‌مند گردید و همراه او به تماشای فیلم‌های زیادی پرداخت. تارانتینو در ۱۵ سالگی دبیرستان را ترک کرد و علاوه بر کار کردن در کلاس‌های بازیگری حضور یافت. در اوایل دهه ۸۰ تارانتینو شغل‌های گوناگونی را برای کسب درآمد و ادامه راهش امتحان نمود. او به مدت ۵ سال در یک ویدئو کلوپ در سواحل منهتن مشغول بکار بود. “لورنس بندر” (تهیه‌کننده فیلم سگ‌های انباری) در یک مهمانی هالیوودی او را به نوشتن فیلم‌نامه تشویق نمود. تارانتینو در سال ۲۰۱۸ و در سن ۵۵ سالگی با “دنیلا پیک” خواننده ۳۵ ساله اسرائیلی ازدواج نمود. این زوج در سال ۲۰۲۰ صاحب یک پسر به نام لئو شدند. کوئنتین تارانتینو برنده ۲ جایزه اسکار(بهترین‌های اسکار هر سال)، ۲ جایزه بفتا و ۴ جایزه گلدن گلوب بوده و یکی از خلاق‌ترین و با استعدادترین کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان حال حاضر جهان می‌باشد. تارانتینو بدون تحصیلات آکادمیک و تنها با علاقه‌ی فراوان به سینما و البته تلاش و پشتکار زیادش آثاری فوق‌العاده تماشایی خلق کرده و نامش را برای همیشه در تاریخ سینما جاودان نموده است.

فیلم شناسی کوئنتین تارانتینو…

تارانتینو در سال ۱۹۸۷ اولین فیلمش را به نام My Best Friend’s Birthday (تولد بهترین دوستم) نوشته و کارگردانی و اجرا نمود. اما پس از مدتی و بدلیل یکسری مشکلات فیلم را ناتمام رها کرد اما داستان آن اساس و درون‌مایه فیلم‌نامه بعدیش به نام True Romance را شکل داد. در ژانویه ۱۹۹۲ نخستین فیلمش به نام Reservoir Dogs(سگهای انباری) را با نویسندگی و کارگردانی خودش در جشنواره ساندنس به نمایش درآورد. تارانتینو با فروش فیلم‌نامه True Romance که در سال ۱۹۹۳ به کارگردانی “تونی اسکات” اکران گردید، توانست بودجه کافی برای ساخت Reservoir Dogs را بدست بیاورد. فیلم “سگ‌های انباری” نقدهای بسیار خوبی از منتقدین دریافت نمود و توانست نام کارگردان جوانش را بر سر زبان‌ها بیندازد. مجله امپایر در آن زمان این فیلم را فوق‌العاده‌ترین فیلم مستقل تاریخ سینما نامید. بدنبال موفقیت فیلم Reservoir Dogs پیشنهادات هالیوودی زیادی به تارانتینو می‌شد، برای مثال Speed(سرعت) و Men in Black(مردان سیاهپوش) از جمله فیلم‌های معروفی بودند که تارانتینو کار کردن برروی آنها را رد نمود. او در عوض به آمستردام رفته و برروی فیلم‌نامه جدیدش کار کرد. حاصل کارش فیلم‌نامه اثری بود که مسلماً او را از نپذیرفتن پیشنهاداتش خرسند نمود. این اثر دومین فیلم سینمایی تارانتینو Pulp Fiction (داستان عامه‌پسند) بود که موفقیتی فراموش‌ نشدنی را برایش به ارمغان آورد. این فیلم نخل طلای فستیوال فیلم کن و همینطور اسکار بهترین فیلم‌نامه را برای تارانتینو به ارمغان آورد. پس از موفقیت این فیلم تارانتینو به شهرتی جهانی رسید و حالا دیگر همه میدانستند که با استعدادی فوق‌العاده در زمینه فیلم‌سازی روبرو هستند. حال در ادامه به معرفی برخی از برترین آثار این کارگردان بزرگ خواهیم پرداخت.

هفت فیلم برتر کوئنتین تارانتینو / بهترین فیلم های کوئنتین تارانتینو

7: The Hateful Eight (2015)  

هفت فیلم برتر کوئنتین تارانتینو / The-Hateful-Eight

IMDB: 7.8 Rotten: 74 Meta: 68

“هشت نفرت‌انگیز” یک فیلم وسترن مدرن-هیجانی به کارگردانی و نویسندگی کوئنتین تارانتینو و محصول کشور آمریکا می‌باشد. از بازیگران این فیلم می‌توان به ساموئل ال‌.جکسون، کرت راسل و جنیفر جیسن‌لی اشاره کرد. در خلاصه داستان این فیلم آمده که در سال ۱۸۷۷ بدلیل کولاک شدید هشت فرد بطور اتفاقی در یک مغازه کوچک پناه می‌گیرند. جایی که اوضاع میان آنها پیچیده شده و ماجراهایی رخ می‌دهد که …

این فیلم با نقدهای عموماً مثبتی از سوی منتقدان روبرو گردید و در گیشه نیز با توجه به ژانر خاصش عملکرد خوبی داشت. این فیلم نامزد سه جایزه اسکار گردید که در نهایت تنها “انیو موریکونه” برای ساخت موسیقی متن زیبای این فیلم موفق به کسب جایزه گردید. تارانتینو برای فیلمنامه این اثر نامزد جایزه بفتا و گلدن گلوب گردید. پس از فیلم “جنگوی رها از بند” این دومین تجربه تارانتینو در ساخت فیلم‌های وسترن در ظرف سه سال می‌باشد. چیزی که نشان از علاقه‌ی زیاد او به این ژانر دارد. “هشت نفرت‌انگیز” فیلمی مهیج و پرخشونت می‌باشد که با پایان شوکه‌کننده‌اش تا مدتها در ذهنتان باقی خواهد ماند.

6: Once Upon a Time in HollyWood (2019)  

هفت فیلم برتر کوئنتین تارانتینو / Once-Upon-a-Time-in-HollyWood

IMDB: 7.6 Rotten: 85 Meta: 83

بررسی فیلم روزی روزگاری در هالیوود

فیلم “روزی روزگاری در هالیوود” جدیدترین ساخته تارانتینو یک کُمدی-مهیج با داستان و شخصیت‌هایی درهم از واقعیت و الهام گرفته شده می‌باشد. در این فیلم شاهد حضور ستارگانی همچون لئوناردو دیکاپریو (بهترین فیلم‌های دیکاپریو)، برد پیت (بهترین فیلم‌های برد پیت) و مارگو رابی هستیم. داستان فیلم یک بازیگر هالیوود به نام ریک دالتون (دی‌کاپریو) و بدلکارش کلیف بوث (برد پیت) را در دوران طلایی هالیوود دنبال می‌کند. جایی که آنها در تلاشند تا حرفه‌ی رو به افول خودشان را نجات دهند و … فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری و طراحی صحنه و لباس در این فیلم مورد ستایش قرار گرفت.

تارانتینو برای این فیلم جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه در مراسم گلدن گلوب گردید. همچنین این فیلم در ۱۰ شاخه نامزد جایزه اسکار بود که در نهایت با دو جایزه (بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین طراحی صحنه) مراسم را ترک نمود. “روزی روزگاری در هالیوود” با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدین روبرو گردید و اکثرا فضاسازی خوب دهه ۶۰ میلادی را در فیلم ستودند. همچنین این فیلم با فروش جهانی ۳۷۵ میلیون دلاری تبدیل به دومین فیلم پرفروش تارانتینو تا به امروز گردید. البته این فیلم بدلیل حضور شخصیت‌های واقعی در دل داستانش با حواشی زیادی روبرو شد. شاید اصلی‌ترین آنها اعتراض دختر “بروس لی” (بهترین فیلم های بروس لی) به تصویری بود که از پدرش در این فیلم نشان داده شد. تارانتینو برای این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی (برای بار سوم) گردید، که بازهم موفق به کسب آن نگردید. تا همچنان بعنوان یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین کارگردانانی که تاکنون اسکار نگرفته‌اند باقی بماند.

5: Kill Bill (Volume 1,2)  

هفت فیلم برتر کوئنتین تارانتینو / Kill-Bill

IMDB: 8.1-8 Rotten: 85-84 Meta: 69-83

“بیل را بکش” یک فیلم اکشن-رزمی آمریکایی می‌باشد‌. این فیلم در دو قسمت مجزا در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به اکران رسید. “اوما تورمن” در نقش عروس ستاره اصلی این دو فیلم محسوب می‌شود‌. داستان فیلم درباره‌ی بئاتریس کیدو (ملقب به عروس) یکی از آدم‌کش‌های حرفه‌ایه دارودسته‌ی بیل می‌باشد. بئاتریس زمانی که متوجه می‌شود از بیل باردار است او‌ را ترک کرده و با شخصی دیگر ازدواج می‌کند. اما در روز عروسیش بیل از راه می‌رسدو…

این فیلم به گفته خود تارانتینو برای ادای دین به فیلم‌های رده B هالیوودی ساخته شده است. راجر ایبرت منتقد بزرگ سینما امتیاز ۴ از ۴ را به این فیلم داده و تسلط بالا و تکنیک خاص تارانتینو را بسیار درخشان دانسته است. قسمت نخست این فیلم هم‌اکنون در سایت IMDB در لیست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ در رتبه۲۰۰‌ام قرار دارد. تارانتینو در فیلم “بیل را بکش” سبکی منحصر به فرد و خاص را در روایت داستان به ما نشان می‌دهد. مسلما فیلم‌های رزمی و اکشن‌های پر‌ خشونت زیادی وجود دارند. اما ترکیب تمامی اینها و اضافه شدن موسیقی‌های خاص تارانتینویی تماشای این فیلم را به تجربه‌ای متفاوت و جذاب تبدیل کرده است. با تماشای Kill Bill و نگاه کردن به سینما از دریچه نگاه تارانتینو خواهید فهمید که او احترام خاصی برای هنر‌ سینما قائل می‌باشد و سعی دارد این را در فیلم‌هایش به هر نحوی که شده نشان دهد. در این فیلم نیز همانند دیگر اثار او با داستانی غیر‌خطی و ارجاعات زیاد سینمایی رو به رو هستیم که تماشای آن را برایمان لذت‌بخش‌تر می‌کند.

4: lnglourious Basterds (2009) 

هفت فیلم برتر کوئنتین تارانتینو / lnglourious-Basterds

IMDB: 8.3 Rotten: 89 Meta: 69

“حرام‌زاده‌های لعنتی” یک فیلم جنگی و مهیج به کارگردانی و نویسندگی کوئنتین تارانتینو می‌باشد. در این فیلم ستارگانی همچون برد‌ پیت، کریستوف والتس و مایکل فاسبندر به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم نخستین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش درامد که با استقبال بسیار خوبی روبرو گردید. همچنین این فیلم تبدیل به پر‌فروش‌ترین فیلم تارانتینو تا آن زمان شد. تارانتینو نام این فیلم را از روی فیلمی ایتالیایی محصول سال ۱۹۷۸ وام گرفته است، که البته داستان‌های این دو فیلم هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند‌. در این فیلم تارانتینو داستانی تخیلی را در خلال جنگ جهانی دوم برایمان روایت می‌کند. داستانی با اتفاقات مهیج و حوادث غافلگیر‌کننده که شما را میخکوب می‌کند. به عقیده بسیاری از منتقدین این فیلم بهترین فیلم تارانتینو پس از Pulp Fiction بوده است. او فیلمنامه اولیه این اثر را در سال ۱۹۹۸ نوشت و پس از آن به دلیل وسواس زیادش آن را ناتمام گذاشت. سپس او در سال ۲۰۰۸ کار بر روی این فیلمنامه را از سر گرفت.

تارانتینو در “حرامزاده‌های لعنتی” نشان می‌دهد که در بازی گرفتن از بازیگرانش نیز بسیار تبحر دارد. البته در کنار نقد‌های عموما مثبت برخی نیز مدت زمان طولانی فیلم و دیالوگ‌های بسیار زیادش را کمی خسته‌کننده توصیف کرده‌اند. اما اگر از علاقه‌مندان به فیلم‌های تارانتینو باشید، مطمئناً این طولانی بودن شما‌ را اذیت نخواهد کرد. شما می‌توانید یک فیلم جنگی متفاوت و پر هیجان با سبک و سیاقی تارانتینویی تماشا کرده و لذت ببرید. این فیلم در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ در سایت IMDB در رتبه ۹۰ قرار دارد.

3: Reservoir Dogs (1992) 

هفت فیلم برتر کوئنتین تارانتینو / Reservoir-Dogs

IMDB: 8.3 Rotten: 92 Meta: 79

“سگ‌های انباری” یک فیلم جنایی آمریکایی و نخستین فیلم بلند به کارگردانی و نویسندگی تارانتینو می‌باشد. داستان فیلم درباره شش سارق است که توسط یک گنگستر به نام جو کپوت و پسرش ادی (Nice Guy) برای سرقت از یک جواهر فروشی اجیر می‌شوند و…

در این فیلم بازیگرانی همچون هاروی کیتل، تیم راس و مایکل مدسن به ایفای نقش پرداختند. این فیلم نخستین بار به عنوان فیلمی مستقل در ۲۱ ژانویه ۱۹۹۲ در جشنواره ساندنس به نمایش درامد. تارانتینو در اولین فیلمش با شجاعت تمام به استفاده از خشونت‌های بصری، بی‌پروایی کلامی و روایت داستانی غیر‌خطی و نئو نوآور می‌پردازد. همین اعتماد به نفس و شجاعتش باعث می‌شود که تماشاگران برای لحظه‌ای به فیلمش شک نکرده و داستان او را دنبال کنند. اگر چه فیلم برای خشونت فیزیکی و کلامی مورد انتقاد قرار گرفت. اما حتی سخت‌گیر‌ترین منتقدین نیز میدانستند که با استعدادی جدید و فیلمی متفاوت روبرو هستند. به همین جهت فیلم نقد‌های بسیار مثبتی را از آن‌ها دریافت نموده و بسیار مورد توجه قرار گرفت. مجله امپایر این فیلم را فوق‌العاده‌ترین فیلم مستقل تمام دوران‌ها نامید. همچنین این فیلم در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها (IMDB) با امتیاز ۸.۳ در رتبه ۱۰۰ام قرار دارد. Reservoir Dogs به عنوان یک نقطه عطف مهم و تاثیر‌گذار در تاریخ فیلم‌های مستقل بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

2: Django Unchained (2012) 

هفت فیلم برتر کوئنتین تارانتینو / Django-Unchained

IMDB: 8.4 Rotten: 87 Meta: 81

“جنگوی رها از بند” یک فیلم وسترن مدرن آمریکایی می‌باشد. از بازیگران این فیلم میتوان به جیمی فاکس، کریستوف والتس، لئوناردو دیکاپریو و ساموئل ال.جکسون اشاره کرد. “جنگوی رها از بند” با فروش چیزی بیشتر از ۴۲۵ میلیون دلار در گیشه جهانی تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم تارانتینو گردید. در ابتدا بازیگرانی همچون ویل اسمیت و مایکل کی.ویلیامز برای نقش جنگو در نظر گرفته شده بودند. اما در نهایت جیمی فاکس موفق شد نقش را برای خودش کند که انصافاً هم نتیجه کارش بسیار رضایت‌بخش بود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است که یک برده سیاه پوست به نام جنگو پس از آنکه توسط یک جایزه‌ بگیر به نام دکتر کینگ شولتز آموزش میبیند‌. تصمیم میگیرد که همسرش را که او نیز به بردگی گرفته شده، پیدا کرده و نجات دهد. تارانتینو با ساخت “جنگو رها از بند ” جواب آن دسته از منتقدین که گفته بودند که او توانایی ساخت فیلمی داستان محور را ندارد به خوبی می‌دهد. در واقع این فیلم را میتوان سرگرم‌کننده‌ترین و داستان‌محورترین فیلم کارنامه هنری او به شمار آورد. البته این فیلم همچنان از پارامترهای مخصوص فیلم‌های تارانتینو بهره می‌برد و امضای او در همه‌جای فیلم دیده می‌شود. Django Unchained دومین اسکار تارانتینو برای بهترین فیلمنامه را برایش به ارمغان آورد. جنگو فیلمی پر‌کشش و پر‌هیجان با بازی‌های فوق‌العاده تماشایی می‌باشد‌. این فیلم در رتبه ۶۱ام در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ در سایت IMDB قرار دارد.

1: Pulp Fiction (1994) 

هفت فیلم برتر کوئنتین تارانتینو / Pulp-Fiction

IMDB: 8.9 Rotten: 92 Meta: 94

“داستان عامه پسند” یک فیلم جنایی- کمدی سیاه آمریکایی و دومین فیلم بلند کوئنتین تارانتینو می‌باشد. Pulp Fiction قطعاً کامل‌ترین و بهترین فیلم در کارنامه هنری تارانتینو محسوب می‌شود. فیلمی که با اکرانش بسیاری از کلیشه‌های خسته کننده و تاریخ گذشته سینما را کنار زد و سبکی جدید و نوآورانه را در سینمای جهان به وجود آورد‌‌‌. سبکی که خودش پرچمدارش بوده و تاکنون الهام‌بخش آثار بسیار زیادی بوده است. این فیلم نخستین‌بار در فستیوال فیلم کن به نمایش درآمد و موفق شد نخل طلای بهترین فیلم را برای تارانتینو جوان به ارمغان آورد. پس از این موفقیت بزرگ فیلم در هفت رشته (از جمله بهترین فیلم،بهترین کارگردان،بهترین بازیگر مرد نقش اصلی و مکمل و بهترین فیلمنامه) نامزد جایزه اسکار گردید که در نهایت تنها توانست جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را برای تارانتینو به ارمغان بیاورد. در این فیلم بازیگرانی همچون جان تراولتا، ساموئل ال جکسون، اوما تورمن و بروس ویلیس به ایفای نقش پرداختند.

داستان این فیلم که همچون دیگر آثار تارانتینو از روایت غیر‌خطی بهره می‌برد، تشکیل شده از سه روایت اصلی می‌باشد که با ترکیبی نا‌منظم چیده شده‌اند. فیلم با صحنه یک سرقت مسلحانه در رستوران (قبل از پخش تیتراژ) آغاز می‌شود و صحنه آخر فیلم نیز در همان جا می‌باشد.

“داستان عامه پسند” یکی از تاثیرگذارترین آثار سینمای پست مدرن به حساب می‌آید. به طوری که کمتر لیستی از برترین فیلم‌های تاریخ پیدا خواهید کرد که این شاهکار در آن نباشد. بسیاری از سینما دوستان هم‌اکنون نیز اسکار را به خاطر نادیده گرفتن این فیلم سرزنش می‌کنند. Pulp fiction با امتیاز ۸.۹ از ۱۰ در لیست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه مردم در سایت IMDB رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است. تارانتینو با ساخت این فیلم نه تنها اعتباری عظیم برای نام خودش به دست آورد، بلکه یکی از بهترین و متفاوت‌ترین آثار تاریخ سینما را به جهانیان پیشکش نمود‌ به طوری که فیلم‌های بعدی او فارغ از اینکه خوب یا بد بوده باشند بسیار مورد توجه قرار گرفتند. چیزی که تارانتینو را همواره در لیست افراد تاثیرگذار سینمای جهان نگه داشته است.


امیدواریم از مطلب ” هفت فیلم برتر کوئنتین تارانتینو / Quentin Tarantino ” لذت برده باشید

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

روزی روزگاری در هالیوود جالب بود

فروش سیم کارت

عالین همه ی فیلماش