معرفی شخصیت سوپرمن /آشنایی با قهرمانان و بدذات های دنیای DC / کامیک‌های کاراگاهی

با سلام با بخش جدیدی از مجله اینترنتی ساعت 7 همراه شما هستیم. در این بخش جدید قصد داریم شما را با دنیای کامیک های DC آشنا کنیم. اما اول بهتر دیدم تا شما را با قهرمانان دنیای DC آشنا کنم اگرچه شاید خیلی از شما با توجه به حجم روز افزون فیلم های سینمایی بر پایه دنیای DC (و همینطور Marvel) احتمالاً آشنایی (اندک یا زیاد) با این کامیک ها و قهرمانان آن و دنیایی که داستان هایشان در آن جریان دارد، داشته باشید. به هر حال ما در این بخش به بررسی قهرمانان دنیای DC، دشمنانشان و Fact هایی از آنها می پردازیم تا شما بیشتر با دنیای شگفت انگیز این قهرمانان آشنا شوید. با مطلب معرفی شخصیت سوپرمن در خدمت شما هستیم.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد شخصیت های DC به لیست شخصیت‌های DC مراجعه کنید.

مطالب مشابه:

معرفی شخصیت Batman / آشنایی با قهرمانان و بدذات های دنیای DC 

معرفی شخصیت Wonder Woman / آشنایی با قهرمانان دنیای DC 

معرفی شخصیت The Joker / آشنایی با بدذات های دنیای DC 

شخصیت سوپرمن

آشنایی با تاریخچه DC Comics

اول از همه اینکه DC قدیمی ترین کمپانی تولید کمیک های مصور است و 86 سال قدمت دارد، یعنی سال 1934 تاسیس شده است. اوایل نامشان National Allied Publications بود و Malcolm Wheeler-Nicholson موسس این کمپانی در پاییز سال 1934 این شرکت را ایجاد کرد. اولین کمیک بوک آنها More Fun Comics نام داشت که درباره مجموعه ای از قهرمانان، حیوانات بامزه، کابوی ها و غیره بود. با این که همه DC را با کامیک های قهرمانی می شناسند اما در آن سال ها DC کمیک های کمدی، داستان های کابوی ها و غیره را تعریف می کرد، در آن سال ها کمیک ها قسمت یا ستونی از یک روزنامه بودند اما DC کمیک ها را مستقل کرد و آنها را به صورت جداگانه عرضه کرد که در آن زمان کاری غیر معمول بود ولی باعث شد کمیک بوک از روزنامه استقلال بگیرد. اما اولین قهرمان DC با تعاریف امروزی از یک قهرمان توسط Jerry Siegel و Joe Shuster با نام Doctor Occult بود که در دسامبر 1935 در شماره ششم New Fun Comics به چاپ رسید. کار بعدی مالکوم ویلر نیکلسون و آخرین کار او سری Detective Comics بود که درباره یک کارآگاه به نام Slam Bradley است که جری سیگل و جو شوستر در توسعه این کاراکتر و سری کمیک با نیکلسون همکاری کردند. در سال 1937 و بخاطر بدهی های شرکت NAP و شخص نیکلسون به ناشر مجبور شد Harry Donenfeld که ناشر کمیک های آنان بود را به عنوان دستیار کنار خود قرار دهد. در این زمان هری داننفلد از صاحب امتیاز های کمیک های کاراگاهی بود و Detective Comics Inc را به همراه نیکلسون و Jack S. Liebowitz در اختیار داشت. اما نیکلسون بخاطر بدهی نتوانست بیش از یک سال دوام بیاورد و کنار گذاشته شد. بدین ترتیب Detective Comics Inc بقیه سهام NAP را نیز خرید و نام DC بروی شرکت گذاشته شد. اولین شماره کمیک های Action Comics قهرمانی را معرفی کرد که تا به امروز از شناخته شده ترین و مشهورترین کاراکترهای تاریخ است به طوری که زبانزد خاص و عام چه در امریکا و یا سراسر دنیا می باشد، این قهرمان همان Superman است.

خالقینِ Superman

خالقینِ Superman

در سال 1934، درست زمانی که اروپا در جنگ بود و آلمان لهستان را ضمیمه ی خاک خود کرده بود، دو جوان در ایالت کلیولند، اُهایو شخصیتی را خلق کردند تا برای مردم رنجور آن زمان ایالات متحده، امید بخش باشد. جو شوستر و جری سیگل هر دو از دوره دبیرستان با هم آشنا بودند، در مجله کامیک NAP در شماره اول Action Comics در 18 آوریل سال 1938 شخصیت Superman را خلق کردند. هر دو آنها از خانواده های مهاجر یهودی بودند که در دبیرستان با هم آشنا شدند و هردو یک رویا داشتند. آنها در ابتدا داستانی SCI-FI را نوشتند که درباره مردی به نام Superman بود که می خواست دنیا را نابود کند اما خیلی زود این شخصیت جایش را به اولین ابر قهرمان دنیا داد ولی با همان نام یعنی Superman. درباره خلق شخصیت سوپرمن و منبع الهام آن، هیچکدام از این دو نفر صحبتی نکرده اند، ولی همسر جری سیگل که اتفاقاً مدل شخصیت Lois Lane هم بود، گفته است که پدر جری سیگل یک مغازه لباس فروشی داشت که بخاطر حمله به مغازه اش توسط سارق با ضرب گلوله کشته می شود. این اتفاق درد عمیقی بر خانواده سیگل و بخصوص جری می نشاند. بعدها این اتفاق منبع الهام جری برای Superman شد. چیزی که باعث شد شخصیت سوپرمن در همان ابتدا و نسخه اول به فروشی خارق العاده دست یابد این بود که سیگل و شوستر اتفاقات کمیک را براساس جریانات تاریخی شهر اوهایو می نوشتند. مثلاً آنها از فروریختن معدن در 8 نوامبر 1930 یا قدرت گرفتن هیتلر در اروپا الهام گرفته و جریانات کمیک را از روی این حوادث می نوشتند. وقتی سیگل و شوستر حق انتشار کمیک بوک سوپرمن که در آن هیتلر را شکست می دهد، گرفتند. روزنامه های SS در آلمان از این می نوشتند که چگونه این دو نفر در حال شستوی مغزی کودکان امریکایی هستند. بعد از جنگ حتی سوپرمن به کمک جان اف کندی آمد تا KKK ها را نابود کند، در تمام این دوران سوپرمن یک سوی دیگر واقعیت قرار داشت. بدین ترتیب سوپرمن تبدیل به یک نماد برای امریکا شد با این مفهوم که مظلوم (یا انسان های رنج کشیده) هرگز تنها نیستند.

حال که با سوپرمن بیشتر آشنا شدیم بد نیست به حقایقی (Facts) از او نیز اشاره کنم؛

1. شوستر و سیگل حق نشر Superman را به مبلغ 130 دلار به Detective Comics یعنی همان DC خودمان فروختند.

2. اولین نسخه از سوپرمن همانطور که در بالا اشاره کردم یک آدم با قدرت تلپاتیک بود که می خواست دنیا را تسخیر کند، از قضا این آدم کچل هم بود. (بعدها این شخصیت منبع الهام شخصیت لکس لوتر شد. تنها شباهتی که این دو به هم دارند طاس بودن هردوی آنهاست.)

3. بر طبق اظهارات سیگل و شوستر شخصیت سوپرمن با الهام از فلش گوردن و هرکول طراحی شده است.

4. اولین قدرت های سوپرمن اینگونه معرفی می شوند، “سریع تر از یک گلوله، قدرتمندتر از یک لکوموتیو، کسی که قادر است بلندترین ساختمان ها را بر روی دستانش بلند کند.” و سپس در طی این دوران کم کم قدرت های دیگرش را بدست آورد. قدرت X-Ray Vision را در سال 1939 در شماره یازدهم به او دادند و در سال 1949 و در شماره 59 که قدرت Heat Vision را به او اعطا کردند. اما جالبتر اینکه سوپرمن تا زمان انتشار اولین کارتون قادر به پرواز کردن نبود، به دلیل اینکه طراحی پرش او برای انیماتور ها مشکل بود.

5. سوپرمن آنقدر قوی است که می تواند یک کتاب با بی نهایت صفحه را حمل کند، یعنی قدرت او حدی ندارد.

6. با اینکه سوپرمن می تواند با سرعت نور حرکت و یا پرواز کند اما از Flash کُندتر است.

7. سوپرمن قدرت های عجیبی نیز در طول این مدت داشته است از جمله قابلیت تغییرشکل.

8. سوپرمن توانایی هایش را بخاطر خورشید منظومه شمسی است که بدست آورده است زیرا خورشید منظومه ما به اصطلاح نور زرد می تاباند. این درحالی است که خورشید کریپتون (سیاره محل تولد سوپرمن) سرخ است. بخاطر همین مسئله است که او در کریپتون قدرتی ندارد.

9. سوپرمن نیاز به غذا و خواب ندارد، بدن او قادر است فوتوسنتز کند.

10. حتماً از خود پرسیده اید که چرا لباس سوپرمن مانند بقیه ابرقهرمانان آسیبی نمی بیند. این امر بخاطر فراموش کاری طراحان نیست، زیرا بدن سوپرمن یک هاله بایو الکترونیک دارد که از بدنش و لباسش محافظت می کند و به او قابلیت نفوذناپذیری می دهد.

11. سوپرمن قدرتی دارد به نام “Super Flare” که می تواند تمام نیرویی که از خورشید جذب می کند را جمع و با آزاد کردن آن نیرویی عظیم از او ساطع می شود. اما اینکار باعث می شود او برای 24 ساعت مثل یک انسان عادی شود. (ویتامین D چه می کند!)

12. در واقع سنگ های کریپتونایت در کمیک بوک ها وجود نداشتند، در سال 1949 به دلیل غیبت صداپیشه سوپرمن در برنامه رادیویی مربوط به آن،تهیه کنندگان مجبور شدند دلیلی برای این غیبت بتراشند. کریپتونایت ها 6 سال بعد از این وارد کمیک بوک ها شدند.

13. 15 سنگ کریپتونایت وجود دارد که هرکدام تاثیری متفاوت روی او می گذارند؛

  • سنگ سبز = او را ضعیف می کند.
  • سنگ سرخ = او را تبدیل به اژدها می کند، یا شیطانی.
  • سنگ طلایی = تمام قدرت های او را می گیرد و این امر غیر قابل بازگشت است.
  • سنگ سفید = فقط روی گیاهان تاثیر دارد.
  • سنگ زرد = به طرز غیر قابل باوری این سنگ هیچ کار خاصی روی سوپرمن انجام نمی دهد.
  • سنگ سیاه = فقط روی کریپتونیایی ها تاثیر دارد و آنها را تبدیل به دو نفر مجزا می کند.
  • سنگ نقره ای = تاثیری مشابه حشیش دارد!
  • سنگ آبی = مثل سنگ سبز است ولی فقط روی کریپتونیایی های Bizzaro تاثیر دارد.
  • سنگ صورتی = این مورد کریپتونیایی ها را همجنسگرا می کند.
  • سنگ بنفش = تاثیرش نامشخص است.
  • سنگ مغناطیسی = قابلیت جستجوی اشیاء را دارد.
  • سنگ Jewel = قدرت های روانی افراد را افزایش می دهد (تنها در منظقه Phantom Zone).
  • سنگ قهوه ای = توسط Brainiac ساخته شده و سوپرمن را جهش یافته می کند.
  • سنگ Opal = کریپتونیایی ها را دیوانه می کند.
  • سنگ Crimson = این سنگ را Mr. Myxlptlik به لکس لوتر داده و قدرت های سوپرمن را از او می گیرد.

14. سوپرمن در برابر جادو ضعیف است، همچنین سرب می تواند جلوی قدرت دید X-Ray او را بگیرد.

15. دشمن قسم خورده ی او نه لکس لوتر که Ultra-Humanite است.

16. در کمیک بوک شماره 700 از Action Comics سوپرمن از شهروندی ایالات متحده انصراف می دهد تا بتواند در خارج از مرزهای امریکا نیز فعالیت کند.

17. در یکی از شماره های سال 70 سوپرمن برای یک روز Lois Lain را تبدیل به یک زن سیاه پوست کرد.

18. در یکی از کمیک بوک های Amalgam، سوپرمن با Captain America متحد شدند (ترکیب شدند) تا Super-Soldier را بوجود بیاورند.

19. در دهه 90 قرار بود فیلمی از روی شخصیت سوپرمن ساخته شود. کارگردان آن Tim Burton و شخصیت کلارک کنت را Nicolas Cage بر عهده بگیرد. این فیلم هرگز ساخته نشد ولی نیکولاس کیج که از طرفداران سینه چاک سوپرمن بود، 20 میلیون دلار پرداخت کرد تا نام پسرش را Kal-El بگذارد.

20. سوپرمن به L.L ها علاقه زیادی دارد. نام تمام معشوقه های او با حرف L.L شروع می شوند. Lois Lane، Lana Lang، Lori Lemaris و در آخر Lyla Lerrol.

21. در حال حاضر سوپرمن با زن شگفت انگیز قرار می گذارد.

22. جرج ریوز که در دهه 50 نقش سوپرمن را بازی می کرد، تعریف کرده است که پسری با اسلحه او را تهدید کرده بود که می خواهد به او شلیک کند تا ببیند آیا گلوله با برخورد به سینه اش به بدن او نفوذ می کند یا نه! که جرج ریوز به پسرک می گوید که اگر شلیک کند احتمال دارد که گلوله پس از برخورد به سینه اش کمانه کند و جان کسی دیگر را بگیرد.

23. سوپرمن برای این نقاب نمی زند زیرا می خواهد اعتماد مردم را کسب کند، مردم به کسی که نقاب نمی زند بیشتر اعتماد دارند.

24. همانطور که می دانید سوپرمن دارای نسخه های مختلفی از خود است؛ آمیش سوپرمن، رفیق سوپرمن (نسخه شوروی او، نقد سوپرمن فرزند سرخ را بخوانید)، نسخه نازی سوپرمن که نامش Overman است، سوپرمن سیاه پوست که از قضا رئیس جمهور هم می شود و در آخر سوپربتمن که در این نسخه سوپرمن را توماس وین به فرزندخواندگی می گیرد آنهم زمانی که بروس وین در کودکی می میرد.

25. سوپرمن سگی داشت به نام کریپتو (سوپرسگ).

26. دلیل تنفر بیش از اندازه لکس لوتر نسبت به سوپرمن بخاطر این است که سوپرمن باعث بانیِ طاسی اوست!

27. یکبار سوپرمن توسط دراکولا گاز گرفته شد که بخاطر وجود بیش از اندازه نیروی خورشید در خونش، دراکولا ترکید!

28. شش مدل مختلف از سوپرگرل تا به حال معرفی شده است.

29. سوپرمن قادر به حمل میولنیر (چکش ثور) است، نه بخاطر اینکه زورش زیاد است، بخاطر آنکه لیاقتش را دارد.

30. همانطور که سوپرمن قادر است به سرعت نور حرکت کند، قادر است به همان سرعت یک کتاب را بخواند و PHd بگیرد. او از حافظه تصویری فوق العاده ای برخوردار است.

31. سوپرمن الکل نمی نوشد.

32. سوپرمن در دوره ای گیاه خوار بوده است.

33. فیلم مورد علاقه سوپرمنکشتن مرغ مقلد”است.

34. نام کامل سوپرمن؛ کلارک جوزف کنت است.

35. نام پدر و مادر او Jor-El و Lara-El می باشد.

36. سوپرمن با اسپایدرمن نیز برخورد داشته است.

37. کلمه S بروی سینه سوپرمن بیشتر اشاره به معنای کریپتونیایی کلمه امید است.

38. سوپرمن سنگ سبز کریپتونایت را خود به بتمن می دهد تا در صورت دیوانه شدن و از کنترل خارج شدن سوپرمن او را بکشد.

39. مارتا مادرخانوده سوپرمن یکبار به او هدیه ای در روز کریسمس می دهد که لای کاغذ سربی پیچیده شده بود تا سوپرمن نتواند آن را X-Ray کند تا سورپرایز شود.

40. در حال حاضر هویت سوپرمن برای عموم مشخص شده است.

41. یکی از کامیک بوک های سوپرمن توسط دولت ضبط شد زیرا در آن خبر از ساخت سلاحی بسیار مخوف را می داد، این سلاح همان بمب اتم بود که جند ماه بعد برای تسلیم ژاپن بروی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد.

و این را هم بدانید که در یک شماره کم یاب از سری کمیک های سوپرمن، او به نبرد با محمد علی کلی می رود. این نسخه مورد علاقه خود شخص محمد علی نیز بود.

از سوپرمن نسخه های متفاوت بسیاری وجود دارد که با کمی جستجو در اینترنت می توانید آنها را بیابید و درباره اشان بخوانید. این بحث از حوصله این مقاله خارج است و اینکه ممکن است باعث لو رفتن داستان سریال های DC مورد علاقه اتان شود. مخصوصاً جریانات مربوط به بحران در زمین های نامحدود که می تواند به شدت داستان مربوط به آن را اسپویل کند.

امیدواریم از خواندن مطلبِ معرفی شخصیت سوپرمن  لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پریا
پریا

ببخشید linda lee دشمن سوپرگرل بوده و نسخه ی خبیث سوپرگرل نیز بوده که بعد توسط لکس لوتر کشته میشه، سوپرگرل همون لیندا لی نیست.

امین علیرضائی
پاسخ به  پریا

سلام ممنون به بهنام گفتم اگر نیاز به اصلاح داشت اعمال میشه حتما
مرسی از دقتتون

بهنام
بهنام
پاسخ به  پریا

سلام پریا، بابت این مسئله عذر می خواهم و اینکه حق با شماست. سپاس

Farzad
Farzad

خیلی عالی بود دمتون گرم