بررسی فیلم Memories of Murder /خاطرات قتل

خاطرات قتل(Memories of Murder) یک فیلم درام-جنایی محصول سال ۲۰۰۳ کره جنوبی میباشد. خاطرات قتل(Memories of Murder) به کارگردانی بونگ جون‌هو و به نویسندگی خودش به همراه شیم سونگ بو ساخته شده است. داستان فیلم خاطرات قتل(Memories of Murder) براساس واقعیت و درباره اولین قتل‌های سریالی در تاریخ معاصر کره جنوبی میباشد. این قتل ها در بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ در منطقه هواسئونگ در استان “گیونگی دو” کره جنوبی اتفاق افتاده است. بونگ جون هو برای کارگردانیِ فیلم خاطرات قتل(Memories of Murder) و سونگ کانگ هو بعنوان بازیگر نقش اول فیلم جوایز متعددی را در جشنواره های داخلی دریافت نمودند. اما متاسفانه این فیلم آنطور که باید در جشنواره‌های مهم بین المللی دیده نشد. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم خاطرات قتل (Memories of Murder) همراه باشید.

مطلب مرتبط: بهترین فیلم های سینمایی کره جنوبی / بهترین فیلم های کره ای تاریخ

memories of murder

این قسمت حاوی اسپویل داستان میباشد

نگاهی به داستان…

در اکتبر سال ۱۹۸۶ جسد یک دختر جوان در حالی که مورد تجاوز قرار گرفته و سپس به قتل رسیده در نزدیکی یک مزرعه یافت می شود. کمی بعد جسد یک دختر دیگر که همانگونه به قتل رسیده در همان حوالی یافت می شود. این بار دیگر ماموران پلیس میفهمند که با یک قاتل سریالی طرف هستند. در سکانس های ابتدایی فیلم ضعف نیروهای پلیس محلی به وضوح مشخص می باشد. آنها حتی در دست نخورده نگه داشتن محل وقوع جرم نیز ناتوان می باشند. نیروهای پلیس بی تجربه و نابلد بوده و با شکنجه و بازجویی مظنونین اشتباهی کار تحقیقات را دشوارتر می کنند.

کارگاه “پارک دوو-مان” و همکارش “چو یونگ کو” مسئول رسیدگی به این پرونده می باشند.تا اینکه یک کارگاه جوان به نام “سئو تائون” بصورت داوطلبانه از سئول برای کمک به تحقیقات پلیس به هواسئونگ می آید. این سه نفر قرار است تا پرده از راز قتل های زنجیره ای هواسئونگ بردارند. کارگاه پارک دوو که سعی دارد با گشت زنی و پرس و جو و با استفاده از حسِ ششم و شَم پلیسیش قاتل را پیدا کند. کارگاه چو یونگ کو همکار پارک که میخواهد با استفاده از خشونت مظنونین را وادار به اعتراف کند. کارگاه سئو تائون اما کسی است که میخواهد با استفاده از شواهد و مدارک و همچنین استفاده از مهارت ها و ترفندهای پلیسی رد قاتل را بزند.

آنها بزودی در می یابند که با یک قاتل معمولی طرف نیستند بلکه با یک قاتل باهوش و حرفه‌ای طرف می باشند. اولین مظنون فردی با معلولیت ذهنی به نام کووانگ هو می باشد که توسط پارک و همکارش مورد بازجویی و شکنجه قرار میگیرد و تحت فشار اعتراف به قتل میکند اما در ادامه با دخالت سئو تائون بیگناهیش ثابت شده و تبرئه می‌شود. پس از قتل سومین دختر کارگاهان مظنون جدیدی را بازداشت می کنند. اما در حالی که پارک و چو درحال بازجویی از این مظنون جدید می‌باشند سئو تائون شواهد و مدارکی را کشف میکند که نشان از بیگناهی او دارد.در همین حین قتل دیگری رخ میدهد و باعث میشود با تبرئه دومین مظنون رسانه ها و مردم از شیوه ها و عملکرد پلیس شاکی شوند.

مدتی قبل کوان کوی اوک افسر پلیس زنی که همکار کارگاهان در اداره پلیس می باشد سرنخی را پیدا می کند مبنی براینکه درست در روزی که قتل‌ها اتفاق افتادند یک موزیک درخواستی خاص از رادیو پخش می شود. اما پلیس در پیدا کردن آدرس مظنون ناکام می ماند. اما پس از قتل چهارمین دختر آنها به موقع وارد عمل می شوند و میتوانند آدرس درخواست کننده آهنگ را که ممکن است همان قاتل سریالی باشد را پیدا کنند. پارک هیون گوی جوانی‌ست که در کارخانه ای در نزدیکی محل وقوع قتل ها کار میکند.او که بخوبی میداند پلیس ها پس از رسوایی‌های جدید نمیتوانند او را شکنجه کرده و به زور وادار به اعتراف کنند با خونسردی تمام در بازجویی حاضر می شود. تا اینکه پلیس قانونی مدرکی از وجود دی ان ای در صحنه جرم پیدا می کند.کارگاهان قصد دارند تا این دی ان ای را با دی ان ای هیون گوی تطبیق دهند اما بدلیل نبود امکانات آنها مجبورند نمونه ها را به آمریکا بفرستند.این کار ممکن است مدتی طول بکشد و بدلیل نبود مدرکی علیه پارک هیون گوی پلیس ناچار می شود او را آزاد کرده و به تحت نظر داشتنش رضایت دهد.درست در روزی که سئو تائون مامور تحت نظر داشتن هیون گوی می‌باشد او را گم می کند.

memories of murder

در همان شب دختر جوان دیگری به شکل وحشتناکی به قتل میرسد.سئو تائون که دیگر مطمئن می باشد که هیون گوی همان قاتل سریالی است کنترل خودش را از دست میدهد و میخواهد او را به سزای اعمالش برساند.اما کارگاه پارک دوو-مان با نتایج آزمایش دی ان ای سر میرسد و مشخص میشود که نتیجه آن با دی ان ای هیون گوی مطابقت ندارد.پس آنها به ناچار مجبور به رها کردن او می شوند.در نهایت نیز پرونده قتل‌های زنجیره ای هواسئونگ حل نشده باقی میماند.در سکانس پایانی فیلم کارگاه پارک دوو-مان به محلی که اولین جسد در آنجا پیدا شد بازمیگردد و فیلم با نگاه کنجکاو بازیگر به دوربین تمام می شود. گویی او قضاوت را به بینندگان فیلم میسپارد و از آنها میخواهد قاتل را پیدا کنند.

“پایان اسپویل

memories of murder

نقد فیلم

اگر بخواهیم ساخت فیلم را با آشپزی قیاس کنیم آنوقت باید گفت بونگ جون هو سرآشپز بسیار ماهری است. او بخوبی و به موقع از چاشنی‌هایی که در اختیار دارد استفاده می کند. او داستانش را با طنز،تراژدی،سورپرایز و ترس درهم می آمیزد تا شما نتوانید حتی لحظه‌ای پلک بزنید. داستان فیلم خاطرات قاتل نیز از این قائده مستثنی نیست البته او در این فیلم کمی هم نگاه انتقادی به سیستم قضایی کشورش دارد. نقطه قوت فیلم در شیوه داستان گویی آن می‌باشد و با اینکه فیلم براساس حوادث واقعی ساخته شده اما شکلی مستندوار و خسته کننده نداشته و سراسر هیجان می‌باشد. البته سازندگان می دانند که محتوای این فیلم می تواند تا چه حد برای بازماندگان قربانیان و افراد درگیر در این مسئله متاثرکننده و دلخراش باشد.لذا از ترسیم دقیق صحنه ی جرم با هوشمندیِ تمام چشم پوشی شده است. تاکنون فیلم های زیادی با محوریت قتل های زنجیره ای و قاتلان سریالی ساخته شده است،که شاید یکی از معروف ترین آنان فیلم هالیوودی “زودیاک” به کارگردانی دیوید فینچر باشد.

memories of murder

اما آنچه فیلم خاطرات قتل را برایمان متفاوت میکند نحوه داستان گویی و بازی درخشان بازیگران فیلم میباشد.سونگ کانگ هو در نقش کارگاه پارک دوو-مان و کیم سانگ کیونگ در نقش کارگاه سئو تائون هردو در این فیلم خیره‌کننده ظاهر شده اند.

سونگ کانگ هو که اخیرا در همکاری مجددش با بونگ جون هو در فیلم “انگل” توانسته به موفقیت های زیادی دست بیابد در فیلم خاطرات قتل بازیِ تماشایی و فوق العاده دیدنی‌ای از خود بجا میگذارد.

شاید یکی از چیزهایی که در این فیلم بخوبی روی آن کار نشده است موسیقی متن فیلم باشد.اینگونه فیلم‌ها نیاز به نوعی موسیقی دارند که در سکانس‌ها و لحظات کلیدی فیلم هیجان را به اوج برسانند. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که این دومین فیلم بلند بونگ جون هو در مقام کارگردان بوده است و این فیلم برای جوانی ۳۴ ساله چیزی فراتر از شاهکار می باشد.

memories of murder

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم کره‌ای خاطرات قتل

عالی

خاطرات قتل (Memories of Murder) را قطعاً می‌توان یکی از بهترین فیلم‌های کره‌ای در قرن ۲۱ نامید. فیلمی خوش ساخت با بازی‌های یکدست و زیبا که تا مدت‌ها در ذهنتان نقش خواهد بست. سینمای کره در قرن حاضر ثابت کرده در تولید فیلم‌‌های مهیج و جنایی تبحر خاصی دارد. فیلم‌هایی با فضای تلخ و تاریک که شما را مات و مبهوت داستان خود می‌کنند. برخی از کارگردانان عصر جدید سینمای کره دیگر سراغ ساخت اکشن‌های تکراری با صحنه‌های اغراق آمیز نمی‌روند. حال آنها با ایده‌های بکرشان سوژه‌هایی برای اقتباس به هالیوود نیز صادر می‌کنند. پس اگر از فیلم‌های پرزرق و برق هالیوودی خسته شده‌اید به تماشای این فیلم زیبا و دیدنی بنشینید.

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد مهدی نصیری
محمد مهدی نصیری

بهترین فیلم عمرم اصلا نمیدونم چیکار کرده مبهوت میکنه باریکلا

trackback

[…] و اشکالاتش انتقاد می شود. (به نوعی همین موضوع در فیلم خاطرات قتل نیز دیده شده است.) انتقادهای فیلم های کره ای صریح ، بی […]