بررسی فیلم PARASITE /دو روی یک سکه

در این پست به بررسی فیلم انگل محصول کره جنوبی می پردازیم که جزو متفاوت ترین فیلم هایی است که در سال 2019 منتشر شده است. انگل تلنگری است به زندگی امروزه و اختلاف طبقاتی که در آن حاکم است. شما را به خواندن “بررسی فیلم PARASITE از سایت ساعت 7 دعوت می کنم.

اگر به دنبال دیدن نقدهای بیشتری از فیلم های سال 2019  میگردید به لیست فیلم های سال 2019 مراجعه فرمایید. (فیلم های 2020 نیز در لیست فیلم های سال 2020 موجود است.)

مطلب مرتبط: بهترین فیلم های سینمایی کره جنوبی / بهترین فیلم های کره ای تاریخ

برترین‌ فیلم‌های اسکار 

در بخش جدید سایت ساعت هفت قصد داریم تا نگاهی به برندگان اسکار از سال 2000 تا 2020 بیندازیم و هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. متن پیش رو برترین فیلم اسکار سال 2020 می‌باشد. برای دیدن لیست کامل اسکاری های هر سال کلیک کنید….


خلاصه داستان…

خانواده ی چهار نفره ی کیم مدت هاست که بیکار شده اند ، به همین دلیل پدر “کی تاک” (Kang-ho Song) به همراه همسرش چونگ سوک (Hyae Jin Chang) و فرزندانش کی وو (Woo-sik Choi) و کی جونگ (So-dam Park) در شرایطی بسیار سخت و زیر زمینی در یک زیرزمین نمور تحت شرایط حقارت آمیزی زندگی می کنند.

وقتی آنها مشغول کارهای موقتی مانند تا کردن جعبه پیتزا هستند ، سعی می کنند یک WI-FI رایگان برای خود دست پا کنند تا جعبه های بیشتری برای درست کردن بدست بیاورند… هنگامی که جوانترین فرزند خانواده موفق به بدست آوردن یک شغل به عنوان معلم زبان در خانواده ثروتمند و مرفه به کمک دوستش میشود ، راهی برای خروج از بیکاری به خانواده ارائه می دهد تا آنها را از مشکلاتشان رهایی یابد ! اما آنچه در ادامه اتفاق می افتد ، تمام اتفاقات قبلی را در سایه قرار می دهد …

فیلم انگل محصول کره جنوبی می پردازیم که جزو متفاوت ترین فیلم هایی است که در سال 2019 منتشر شده است

دو روی یک سکه…

اینجا یک داستان معمول که فقط به آن برچسب تقابل فقر و ثروت را بزنیم نیست. داستان با عمق بیشتری به این قضیه نگاه می کند عمق حقارتی که افراد ثروتمند و دارا نسبت به افراد فقیر نگاه می کنند و نگاه کاملا متفاوتی که این دو گروه نسبت به زندگی به صورت کلی دارند .

طرفی درگیر سیر کردن شکم و بدست آوردن چیزهای بیشتری برای خوردن است تا فقط با شکم سیر بخوابد و طرف مقابل درگیر جزئی ترین اتفاقات پیرامون زندگی و اعضای خانواده شان است. به نقاشی بچه کوچکشان نگاه می کنند و به دنبال کوچکترین جزئیات و خط ها و دلایل وجود آن خط خطی ها هستند!

اختلاف طبقاتی که باعث بوجود آمدن یک شکاف عظیم در بین هر دو دسته نسبت به هم شده است. هر دو به هم نگاه می کنند و همدگیر را نمی شناسند. حتی بوی هم را نیز نمی توانند تحمل کنند. در صحنه ای که یکی از فوق العاده ترین صحنه های فیلم محسوب می شود و شما را عمیقا به فکر فرو می برد. تاجر ثروتمند با همسرش روی کاناپه دراز کشیده اند و در حال گفتن دیالوگ هایی هستند. در حالی که “کی تاک” به همراه دو فرزندش در حال شنیدن تمام آن حرف هاست .

“مردمی که سوار مترو میشن هم بوی عجیبی میدن! ” همین یک دیالوگ میتواند عمق این شکاف عظیم را بیشتر نمایان کند! و نشان دهد که این دو گروه نسبت به هم هیچ شناختی ندارند. در حالی که این خانواده ی ثروتمند شاید در تمام عمرش یکبار هم از مترو استفاده نکرده باشد(شاید یکی دوبار) ولی برای آن دسته از مردم اظهار نظر می کند و حتی بویشان را در ذهنشان ترسیم کرده است!

فیلم انگل محصول کره جنوبی می پردازیم که جزو متفاوت ترین فیلم هایی است که در سال 2019 منتشر شده است

فیلم انگل پر از صحنه های تاثیرگذار است…

در صحنه ی دیگری که یک صحنه ی کاملا بارانی و سیلی است یک اتفاق کاملا احساسی و فوق العاده می افتد . اینجا کاملا تقابل زندگی اشرافی و فقر را می توانید درک کنید. باران به زیرزمین محل زندگی خانواده کیم نفوذ می کند و تمام دار و ندار آنها را نابود می کند.

سکانس دستشویی “کی جونگ” که بسته سیگاری را در بین آب ها پیدا می کند و روی دستشویی ای که از آن نجاست فواره میزند مینشیند و نخی را روشن می کند از آن دست صحنه های ماندگار برایتان خواهد بود.این صحنه انتهای استیصال و درماندگی یک فرد را نمایان می سازد جایی که همه چیزش را از دست رفته می بیند انگار دنیا به همراه زندگیش توسط این آب بلعیده شده و به نا کجا آباد می رود!

و در مقابل در سکانس های بعد از “یئون کیو” می شونیم که می گوید “اگر باران دیروز نبود آنوقت امروز جشنی در کار نبود!” (بارون میتونه برای بعضی ها لطف باشه برای بعضی ها شر مهم اینه که برای خودت چی باشه !؟ مگه نه؟) این تفاوت فکری که بین این دو جریان وجود دارد را به نمایش می گذارد و مخاطب را به صورت جدی به فکر فرو می برد.

فیلم انگل محصول کره جنوبی می پردازیم که جزو متفاوت ترین فیلم هایی است که در سال 2019 منتشر شده است

       “فیلم انگل یک انقلاب عظیم از اتفاقات پی در پی است. پر از گره های داستانی فوق العاده که با ریتمی مناسب به وجود می آید.”

پر از گره های داستانی…

فیلم انگل یک انقلاب عظیم از اتفاقات پی در پی است. پر از گره های داستانی فوق العاده که با ریتمی مناسب به وجود می آید. با بازی زیبای بازیگران مخصوصا پدر خانواده (Kang-ho Song) که بی شک شما را متحیر خواهد کرد. داستان از عواقب اعمال و حرف های انسان ها پرده بر می دارد جایی که متوجه می شوید کوچک ترین حرف ها و رفتار می تواند سیل عظیمی از اتفاقات را بوجود بیاورد.

متوجه می شوید کرده ها و اعمال انسان هیچ گاه بی جواب نمی ماند و اینکه برنامه ریزی بخشی از ماهیت وجودی دنیای ما نیست چون نمی توان هیچ چیز این دنیا را پیش بینی کرد. در جایی از فیلم “کی تاک” به همین مسئله اشاره ای دارد. “میدونی چه نقشه ای شکست نمیخوره؟ وقتی نقشه ای نباشه! چرا؟ چون واسه زندگی نمیشه برنامه ریزی کرد!” و این سکانس را با جمله ی تلخ ولی واقعی تمام می کند. “کشورها نابود و فرو ریخته بشن! هیچ کس اهمیتی نمیده! فهمیدی؟ “

پر فکرترین فیلم سال 2019…

مطمئنا فیلم انگل بیش از هر عنوانی که تا به حال در امسال منتشر شده است شما را به فکر فرو می برد. دیالوگ های پر بار و معنی که به دور از کلیشه یا دادن پند و اندرز نوشته و به کار گرفته شده اند ولی در مقابل پر از درس برایتان خواهند بود. موسیقیی فوق العاده که در لحظات متنوع ریتم داستانی فیلم را دنبال می کند و بازی بازیگران فیلم در مقابل داستان قدرتمند و هماهنگی فوق العاده تمام این موارد در کنار هم توسط کارگردان توانسته است یکی از بهترین عناوین امسال را بوجود بیاورد.

وقتی قطره های کوچک به سیلاب تبدیل می شوند…

یک زیر زمین نمور ،نم گرفته پر از کثیفی و سوسک و خانواده ی فقیری که بدون داشتن کار مناسب و با حداقل دستمزد در آن زندگی می کنند. اینجا انتهای نداری و بی پولی نیست ولی تقریبا همان جاهاست! همان جایی که حتی امید هم بوی نم میدهد! و بویش بدن را در بر میگیرد ، بوی بودن در قعر جهنم فقر که انگار هیچ وقت از تن جدا نمی شود!

دیگر بررسی

انگل ما را میخنداند،می گریاند،میترساند و شگفت زده میکند.شاید کمتر فیلمی را دیده باشیم که همه این واکنش ها را در ما یکجا ایجاد کند،این فیلم قصد ندارد شما را با دیالوگ های ناب و زرق و برق الکی سرگرم کند.فیلم های بیشماری به مقوله فقرا و ثروتمندان پرداخته اند اما انگل این کار را به گونه ای انجام میدهد که شما پس از دیدن فیلم به این فکر میکنید که در آینده چه برنامه ای دارید و اینکه زندگی و رفتار شما چه تاثیری برروی اطرافیانتان و یا حتی جامعه می گذارد.

انگل از آن دست فیلم هایی است که مهم نیست شما از چه نوع فیلمی یا چه ژانری خوشتان می آید باید این فیلم را ببینید و از تک تک لحظات این فیلم بینظیر لذت ببرید و مطمئنا پس از اتمام فیلم پشیمان نخواهید شد.

بونگ جون هو(کارگردان فیلم)در این فیلم ثابت میکند که هنوز میتوان با یک موضوع تکراری بیننده را میخکوب کرد و تمامی آنچه که ما از یک فیلم فوق العاده انتظار داریم در انگل به ما نشان میدهد،فیلمنامه عالی،فیلم برداری عالی،تیم بازیگری عالی،موسیقی عالی و ….
حالا دیگر مطمئنا میتوان گفت که زوج هنری بونگ جون هو(کارگردان)و سونگ کانگ هو(بازیگر نقش کیم)یکی از جذاب ترین زوج های هنری تاریخ سینما می باشند.

کیم:خانم یون خیلی ساده و خوبه،پولداره ولی خوبه! مون گوانگ:”پولداره ولی خوبه”نه!
“پولدار بودن خوبه”درسته،افتاد؟
منم اگه پول داشتم خیلی مهربون می‌شدم! (در زندگی وقتی چیزی رو نداریم همه مشکلات و معضلات رو به نداشتن اون چیز مربوط میدونیم ولی آیا این ذهنیت درست است؟)

 

نتیجه گیری

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم انگل

بررسی فیلم PARASITE / دو روی یک سکه 5

فیلم parasite محصول کشور کره جنوبی با کارگردانی Bong Joon-ho (که فیلم Memories of Murder را در کارنامه خود دارد) یک تلنگرِ شدید به زندگیِ سرمایه داریِ امروزِ بشر است. زندگیِ سرمایه داری که یک شکاف عمیق را بین مردم در اکثر کشورهای دنیا به وجود آورده است و انسان‌ها را به شدت نسبت به هم دور و غریب کرده است. این فیلم نشان می‌دهد به خاطر همین شکاف‌ها کوچکترین تلنگرها می‌توانند عواقب سنگینی را بوجود بیاورند و تمام اعمال و حرف‌ها مانند قطرات بارانی هستند که با کنار هم قرار گرفتنشان تبدیل به سیل و طوفانی(خشم و نفرت) عظیم می‌شوند. یک فیلم هوشمندانه، بکر، بامزه در برخی صحنه ها، سیاه و تلخ در برخی سکانس‌ها و در کل یک معجون بی‌نظیر که مخاطب را به عمق داستان یک زندگی معمولی ولی پر از دست اندازِ روزمره می‌برد.

امیدواریم از مطلب “بررسی فیلم PARASITE” را برده باشید.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
yaser
yaser

فیلم های کره ای خیلی داستان های قوی و خوبی دارند واقعا ممنون از معرفی این فیلم

مجتبی
مجتبی

این فیلم واقعا عالیه ممنون از معرفی این فیلم