هفت فیلم برتر مارتین اسکورسیزی / بهترین فیلم های مارتین اسکورسیزی

مارتین چارلز اسکورسیزی(Martin Charles Scorsese) کارگردان آمریکایی-ایتالیایی متولد ۱۷ نوامبر ۱۹۴۲ در نیویورک آمریکا می‌باشد. از او به عنوان یکی از بهترین و تاثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینما یاد می‌شود. او در آثارش مضامینی مانند هویت ایتالیایی-آمریکایی، مفاهیم گناه و رستگاری از دیدگاه کاتولیک، ایمان، نیهیلیسم، جنایت و فرقه‌گرایی را بررسی کرده است. در ادامه می‌خواهیم بیشتر با او و بهترین فیلم‌هایش آشنا شویم پس با سایت ساعت هفت با هفت فیلم برتر مارتین اسکورسیزی / بهترین فیلم های مارتین اسکورسیزی همراه باشید.

 لیست محبوب‌ترین بازیگران و کارگردان های هالیوود 

تگ مرتبط: هفت برتر

به روز شده: به مناسبت تولد ۸۱ سالگی (۱۷ نوامبر ۱۹۴۲) مارتین اسکورسیزی این مطلب به روز شد

بیوگرافی کوتاهی از مارتین اسکورسیزی

مارتین چارلز اسکورسیزی(Martin Charles Scorsese) کارگردان آمریکایی-ایتالیایی متولد ۱۷ نوامبر ۱۹۴۲ در نیویورک آمریکا می‌باشد. او در خانواده‌ای مذهبی رشد کرده و بیشتر دوران کودکیش را با رویای کشیش شدن گذراند. اما پس از آشنا شدن با سینما هدفش را پیدا نمود. زندگیِ شخصیِ “مارتین اسکورسیزی” دارای فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است. او تاکنون پنج بار ازدواج کرده که حاصل آن سه فرزند می‌باشد. مشغله و درگیری‌های زیاد او در کارش باعث شده تا نتواند شریک‌های زندگیش را راضی نگه دارد. او در سال ۱۹۹۹ با هلن موریس(Helen Morris) ازدواج کرده و تاکنون نیز رابطه‌اش ادامه دارد.

اسکورسیزی بیشترین فعالیت‌هایش در زمینه‌های کارگردانی، بازیگری، فیلمنامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی بوده است‌. بسیاری از منتقدین معتقدند که او جزو سه کارگردان برتر تاریخ سینما میباشد. اولین فیلم بلند اسکورسیزی “چه کسی در اتاقم را میزند” نام داشت که در سال ۱۹۶۷ پخش گردید. اما اولین فیلمی که نام اسکورسیزی را بعنوان کارگردان بر سرزبانها انداخت فیلم “خیابان های پایین شهر“(۱۹۷۳) بود. سه سال پس از این فیلم اسکورسیزی فیلمی را به اکران درآورد که به یکی از برترین و جنجالی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شد. فیلم “راننده تاکسی”(۱۹۷۶) با بازی خارق العاده رابرت دنیرو(Robert De Niro)در نقش تراویس بیکل بود که برای او شهرت جهانی و نامزدی در بسیاری از جوایز معتبر سینمایی را به ارمغان آورد و هم چنین توانست نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن را نیز بدست بیاورد.

اسکورسیزی در بیش از پنجاه سال فیلمسازی آنچنان کارنامه قوی و پرباری از خود به جا گذاشته است که خلق یکی از این آثار برجسته آرزوی هر فیلمسازی است. اسکورسیزی سرانجام پس از هفت بار نامزدی در سال ۲۰۰۷ موفق شد جایزه اسکار کارگردانی را برای فیلم رفتگان (Departed)دریافت کند. مارتین اسکورسیزی از آن دسته کارگردان‌هایی است که در شکل‌گیری فرهنگ عامه سینما نقش بسزایی داشته است. تاثیری که یکبار دیدن هرکدام از فیلم‌های او در وجود شما بجا میگذارد بسیار بیشتر از تاثیری است که ده ها بار دیدن فیلمهای اکشن و ابرقهرمانی که این روزها سینمای هالیوود را تسخیر کرده‌اند در شما ایجاد می‌کنند! 

آخرین فیلم او، مرد ایرلندی (The Irishman) محصول سال ۲۰۱۹ می‌باشد. هم اکنون او در حال گذراندن مراحل پس تولید فیلم جدیدش Killers of the Flower Moon با بازی بازیگران مطرحی چون لئوناردو دی‌کاپریو، رابرت دنیرو، برندان فریزر، جسی پلمونز و… می‌باشد. فیلمی جنایی که در مورد قتل‌هایِ مرموزِ اعضایِ قبیله Osage در ایالات متحده در سال ۱۹۲۰ می‌باشد. این فیلم قرار است در سال ۲۰۲۲ منتشر شود. در ادامه با هفت فیلم برتر مارتین اسکورسیزی همراه شما هستیم.

بهترین فیلم های مارتین اسکورسیزی 

7. The Aviator (2004)

فیلم هوانورد(The Aviator)فیلمی در ژانر درام-بیوگرافی میباشد.در این فیلم بازیگرانی همچون لئوناردو دی کاپریو(Leonardo DiCaprio)در نقش هاوارد هیوز،کیت بلانشت(Cate Blanchett)کیت بکینسیل(Kate Beckinsale)به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم The Aviator داستان بخشی از زندگی هاوارد هیوز کارگردان، تهیه کننده و خلبان پرآوازه آمریکایی را به تصویر می‌کشد. فیلم به دوران اوج شهرت او در زمان تهیه نخستین فیلمش یعنی “فرشتگان جهنم” که تجربه‌ای بسیار موفق بود تا زمان سقوط هواپیمایش و آن رسوایی بزرگ می‌پردازد. “هوارد هیوز” دچار اختلال وسواسی جبری بود و همواره به دنبال شکستن رکوردهای سرعت و فاصله پرواز بود و…

فیلم هوانورد(The Aviator) فیلمی در ژانر درام-بیوگرافی می‌باشد. در این فیلم بازیگرانی همچون لئوناردو دی کاپریو(Leonardo DiCaprio)در نقش هاوارد هیوز، کیت بلانشت(Cate Blanchett) و کیت بکینسیل (Kate Beckinsale) به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم هوانورد توانست نظر منتقدان را بخوبی جلب کند و در یازده رشته‌ی مختلف نامزد جایزه اسکار شود که در نهایت پنج اسکار نیز برنده شد. کیت بلانشت موفق شد برای ایفای نقش کاترین هپبورن بازیگر افسانه‌ای هالیوود جایزه اسکار نقش مکمل زن را دریافت کند. اگرچه بسیاری از منتقدان و مردم اسکورسیزی را برای فیلم هوانورد لایق اسکار میدانستند اما این جایزه در نهایت به کلینت ایستوود برای فیلم “دختر میلیون دلاری” رسید.

6. Gangs of New York (2002)

اسکورسیزی در فیلمGangs of NewYork ما را به سفری جذاب در پاره ای از تاریخ آمریکا میبرد که جنگ های داخلی هرج و مرجی عظیم در سراسر آمریکا بوجود آورده است

داستان فیلم درباره جنگ‌های داخلی آمریکا مابین بومی‌ها و مهاجران خارجی می‌باشد. بیل قصاب (با بازی دانیل دی-لوئیس) در این فیلم نقش سردسته آمریکایی‌های نیویورک را ایفا می‌کند. او پس از درگیری با گروهی از مهاجران ایرلندی به نام خرگوش‌های مرده رهبر آنان یعنی کشیش والن (با بازی لیام نیسون) را جلوی چشمان پسرش آمستردام (لئوناردو دی کاپریو) به قتل می‌رساند. آمستردام پس از سال‌ها بازمی‌گردد تا انتقام پدرش را از بیل قصاب بگیرد اما با اینکه موفق می‌شود به دارودسته نیویورکی‌ها راه پیدا کند اما در ادامه….

مگر می‌شود دنیل دی لوئیس در فیلمی حضور داشته باشد و آن فیلم چشم‌ها را به خود خیره نکند! حال به این موضوع دیکاپریو و اسکورسیزی را هم اضافه کنید دیگر همه چیز برای تماشای یک شاهکار آماده است. بازیگری، فیلمبرداری، کارگردانی، موسیقی و… همگی در بالاترین سطح خود قرار دارند.
اسکورسیزی در فیلم Gangs of New York ما را به سفری جذاب در پاره‌ای از تاریخ آمریکا می‌برد که جنگ‌های داخلی هرج و مرجی عظیم در سراسر آمریکا بوجود آورده است. او بخوبی می‌داند که چگونه می‌توان طیف وسیعی از مخاطبان را به سوی یک فیلم کِشاند. نبردی که در آغاز فیلم میان بومی‌های آمریکایی و مهاجران ایرلندی صورت می‌گیرد و در آن از چاقو، تبر، ساطور و انواع سلاح‌های خیابانی آن دوره استفاده می‌شود از سکانس‌های معروف و بیادماندنی تاریخ سینماست. از نکات جالب درباره این فیلم نامزدی در ۱۰ رشته مختلف در مراسم اسکار و دست خالی ترک کردن این مراسم است!

5. The Wolf of Wall Street (2013)

گرگ وال استریت را میتوان یکی از بهترین و متفاوت ترین آثار اسکورسیزی نامید.این فیلم پرفروش ترین فیلم این کارگردان در گیشه نیز محسوب میشود و این یکی از تفاوت های این فیلم با کارهای قبلی اسکورسیزی می باشد.

“گرگ وال استریت” داستان زندگی جردن بلفورت (با بازی لئوناردو دیکاپریو) را از زمان ورودش به وال استریت را روایت می‌کند. او که با آرزوی رسیدن به قله‌های موفقیت وارد بازار بورس وال استریت می‌شود با بدشانسی بزرگی روبرو می‌شود زیرا هم زمان با ورودش بزرگترین سقوط اقتصادی بعد از دهه بیست یعنی روز “دوشنبه سیاه” اتفاق می‌افتد و سهام وال استریت سقوط می‌کند و او که تازه اینکار را بدست آورده دوباره بیکار می‌شود. جردن ناامید و درمانده به ناچار وارد بورس سهام کم ارزش می‌شود اما خیلی زود راه‌های کلاهبرداری در این بازار سهام را یاد می‌گیرد و زندگیش برای همیشه دچار تغییر می‌شود و …

گرگ وال استریت را میتوان یکی از بهترین و متفاوت‌ترین آثار اسکورسیزی نامید. این فیلم پرفروش‌ترین فیلم این کارگردان در گیشه نیز محسوب می‌شود و این موضوع یکی از تفاوت‌های این فیلم با کارهای قبلی اسکورسیزی می‌باشد. اما چیزی که بیشتر از همه باعث متفاوت شدن این فیلم با دیگر فیلم‌های او می‌شود محتوا و نحوه روایت داستان است.

فیلم گرگ وال استریت بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ی مولف و کارآفرین مشهور آمریکایی جردن راس بلفورت که داستان زندگی خودش می‌باشد ساخته شده است. گرگ وال استریت داستان زیاده روی جوانی در فساد اخلاقی، پول پرستی، شهوت و مصرف مواد مخدر است که اگر جردن بلفورت را نماد جامعه در نظر بگیریم این می‌تواند معضلات نابودکننده یک جامعه باشد. به جرئت می‌توان این فیلم را جزو آموزنده‌ترین فیلم‌های کارنامه هنری اسکورسیزی دانست. اما بخش اعظمی از عظمت و شکوه این فیلم فوق العاده مدیون هنرنمایی کم نظیر و استادانه لئوناردو دیکاپریو در نقش جردن بلفورت می‌باشد. خیلی از منتقدین و مردم جایزه اسکار را دیگر در دستان دی‌کاپریو تصور می‌کردند اما اینبار نیز متیو مک کانهی با فیلم باشگاه خریداران دالاس او را با دست خالی راهی منزل کرد!

4.The Departed (2006)

رفتگان(Departed)یک فیلم جنایی-راز آلود به کارگردانی مارتین اسکورسیزی میباشد فیلمنامه این اثر را ویلیام موناهان با اقتباس از فیلم اعمال شیطانی محصول هنگ کنگ و نوشته ی" فلیکس چونگ و سو فای ماک" تهیه کرده است.

یک افسر پلیس جوان به نام بیلی کاستیگان (لئوناردو دیکاپریو) از سوی فرماندهانش مامور می‌شود تا بصورت ناشناس در یک تشکیلات مافیایی خطرناک که سردسته و رئیس آنها فردی به نام فرانک کاستلو (جک نیکلسون) است نفوذ کند تا بتواند اطلاعات و خبرهای آنجا را به اداره پلیس منتقل کند. از سوی دیگر یکی از افراد نزدیک و مهم کاستلو به نام کالین سالیوان(مت دیمون) بعنوان جاسوس به اداره پلیس شهر می‌پیوندد تا برای کاستلو خبرچینی کند. بیلی و کالین از هویت واقعی یکدیگر اطلاعی ندارند اما چندی بعد هردو به وجود یک جاسوس در تشکیلاتشان پی می‌برند و …..

رفتگان(Departed) یک فیلم جنایی-رازآلود به کارگردانی مارتین اسکورسیزی می‌باشد. فیلمنامه این اثر را ویلیام موناهان با اقتباس از فیلم اعمال شیطانی محصول هنگ کنگ و نوشته‌ی” فلیکس چونگ و سو فای ماک” تهیه کرده است. اینکه دوباره اسکورسیزی بدنبال ساخت یک فیلم گانگستری رفته است بخودی خود تمام سینما دوستان را هیجان زده میکند.حال آنکه قرار است استاد ایفای نقش‌های شرور و منفی در سینما یعنی جک نیکلسون این نقش را ایفا کند اهمیت این فیلم را دو چندان می‌کند. جک نیکلسون که هنگام پخش فیلم ۶۹ سال سن داشت با هنرنمایی فوق‌العاده زیبایش در این فیلم ثابت می‌کند که دود از کنده بلند می‌شود. فیلم Departed با آنکه یک فیلم اقتباسی می‌باشد اما اسکورسیزی چنان استادانه سناریو و نحوه داستان گویی را به سبک خودش پیوند میزند که نه تنها نظر منتقدین را جلب می‌کند بلکه موفق میشود اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را نیز برایش به ارمغان بیاورد.

3. Raging Bull (1980)

فیلم Raging Bull یک درام-بیوگرافی محصول کشور آمریکا که براساس کتابی به همین عنوان درباره زندگی جیک لاموتا بوکسور معروف آمریکایی ساخته شده است.

فیلم “گاو خشمگین” داستان زندگی بوکسر آمریکایی جیک لاموتا(با بازی رابرت دنیرو) را به تصویر می‌کشد. جیک آرزو دارد با قهرمانی در بوکسِ حرفه‌ای مشکلات خود و خانواده‌اش را حل کند. اما او که قادر به کنترل خشم درونیش نمی‌باشد با مسائلی روبرو می‌شود که زندگی شخصی و حرفه‌ای او را به حاشیه می‌کشاند و…

فیلم Raging Bull یک درام-بیوگرافی محصول کشور آمریکاست که براساس کتابی به همین عنوان درباره زندگی جیک لاموتا بوکسور معروف آمریکایی ساخته شده است. این فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که با پشتکار و استعداد خودش به موفقیت می‌رسد و با خشم و غرور خودش نیز همه چیز را به فنا میدهد. اسکورسیزی در این فیلم با در دست داشتن تمام عناصر ساخت یک فیلم عالی، شاهکاری را خلق می‌کند که به گفته بسیاری از منتقدین برترین فیلم درام-بیوگرافی و ورزشی تاریخ سینما می‌باشد. رابرت دنیرو در این فیلم یکی از بیادماندنی‌ترین نقش آفرینی‌های تاریخ سینما را به نمایش گذاشته است که توانست برایش جوایز متعددی از جمله اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد را به ارمغان بیاورد.

2. Goodfellas (1990)

فیلم Goodfellas یک درام‌-جنایی(بیوگرافی) محصول سال ۱۹۹۰ کشور آمریکا است.این فیلم براساس کتابی به نام Wiseguy(اصطلاحی برای اشاره عامیانه به اعضای مافیا)نوشته ی نیکولاس پیلگی ساخته شده است.

“فیلم رفقای خوب” بر اساس واقعیت ساخته شده و داستان زندگی هنری هیل(ری لیوتا) یک گانگستر معروف را روایت می‌کند. هنری از سنین کم آرزوی گانگستر شدن دارد. به طوری که گانگستر شدن را از رئیس جمهور آمریکا شدن بزرگتر می‌داند. او ابتدا بعنوان پیشخدمت و راننده وارد دارودسته مافیایی سیسرو می‌شود. اما پس از مدتی با خوش خدمتی و کمک دو تن از دوستانش به نام های جیمی(رابرت دنیرو) و تامی(جو پشی)بطور رسمی وارد گروه می‌شود و…‌‌‌‌.‌

فیلم Goodfellas یک درام‌-جنایی(بیوگرافی) محصول سال ۱۹۹۰ کشور آمریکا است. این فیلم براساس کتابی به نام Wiseguy (اصطلاحی برای اشاره عامیانه به اعضای مافیا) نوشته‌ی نیکولاس پیلگی ساخته شده است. البته عنوان فیلم Goodfellas نیز در اصطلاح به معنی گانگسترها یا مافیایی ها می‌باشد که در ایران به “رفقای خوب” مشهور شده است. چیزی که این فیلم را متفاوت و دیدنی کرده به تصویر کشیدن زندگی افرادی است که زندگی شخصی‌شان همیشه مثل یک راز بوده است.

در این فیلم قرار است از نزدیک شاهد زندگی گانگسترها باشیم و هیجان انگیزتر اینکه این فیلم براساس واقعیت است. فیلم رفقای خوب در واقع ادای دین اسکورسیزی به مکانی است که در آنجا بزرگ شده است و نتیجه آن فیلمی شد که تحسین همگان را بدنبال داشت. به عقیده بسیاری از منتقدین Goodfellas برترین فیلم جنایی تاریخ سینما و بهترین فیلم مارتین اسکورسیزی می‌باشد.

1. Taxi Driver (1976)

فیلم Taxi Driver محصول سال ۱۹۷۶ آمریکا یک فیلم معمایی-جنایی به نویسندگی پل شریدر می باشد.

می‌توان گفت تمام فیلم‌هایی که اسکورسیزی پس از راننده تاکسی تهیه کرده است در سایه این شاهکار سینمایی قرار دارند. از این جهت تمام لذتی را که از دیدن آثار ارزشمند این نابغه سینما (مارتین اسکورسیزی)برده‌ایم را مدیون این فیلم می‌باشیم…

داستان فیلم راننده تاکسی درباره تراویس بیکل(رابرت دنیرو) جوانی است که بتازگی از خدمت در نیروی دریایی ایالات متحده در جنگ ویتنام بازگشته است‌. تراویس که از بی‌خوابی مزمن رنج می‌برد برای فرار از این مشکل شغل تاکسی رانی در شب را انتخاب می‌کند تا از تنهایی و افسردگی که به آن دچار است فرار کند. این شغل باعث می‌شود تا تراویس بیشتر با جنایت‌های سطح شهر نیویورک آشنا گردد. در همین حین او با دختری به نام بتسی (سیبل شفرد) آشنا می‌شود اما در ادامه مشکلات متعدد روحی تراویس باعث می‌شود تا…..

فیلم Taxi Driver محصول سال ۱۹۷۶ آمریکا یک فیلم معمایی-جنایی به نویسندگی پل شریدر می‌باشد. با توجه به اینکه اتفاقات فیلم دقیقا پس از پایان جنگ ویتنام در جریان است می‌توان گفت این فیلم نگاهی روانشناسانه به تاثیرات جنگ بر افراد و جامعه دارد. اما اسکورسیزی برای اینکه اثرات مخرب جنگ را به تصویر بکشد نیازی به ترسیم جبهه جنگ ندارد او این کار در خیابان‌های شلوغ شهر نیویورک و در دل شب انجام می‌دهد. این فیلم داستان مردی است که پس از بازگشت از جبهه جنگ با دشمنان خارجی به یکباره خود را در محاصره جنایتکارانی می‌بیند که ظاهرا برایشان جنگیده است. به جرات میتوان گفت Taxi Driver یکی از تاثیرگذارترین و ژرف‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان می‌باشد. در این فیلم همه چیز از فیلم‌برداری، میزانسن، دکوپاژ، تدوین و… در بالاترین سطح کیفی قرار دارد. فیلم‌نامه، بازیگری، موسیقی و کارگردانی فیلم همگی شاهکار می‌باشند.

رابرت دنیرو در نقش تراویس بیکل در این فیلم یکی از بیادماندنی‌ترین و بهترین نقش آفرینی‌های تاریخ سینما را به نمایش می‌گذارد و جودی فاستر نیز با وجود سن کمش نوید ظهور یک ستاره تمام عیار را به هالیوود می‌دهد. فیلم راننده تاکسی بدون شک جنجالی‌ترین اثر اسکورسیزی می‌باشد که موفقیت‌های این فیلم در سطح بین المللی باعث شد تا او بتواند بعنوان یک فیلم‌ساز مستقل کارش را ادامه دهد. در واقع می‌توان گفت تمام فیلم‌هایی که اسکورسیزی پس از راننده تاکسی تهیه کرده است در سایه این شاهکار سینمایی قرار دارند. از این جهت تمام لذتی را که از دیدن آثار ارزشمند این نابغه سینما (مارتین اسکورسیزی)برده‌ایم را مدیون این فیلم می‌باشیم…

امیدواریم از مطلب هفت فیلم برتر مارتین اسکورسیزی لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Reza
Reza

دوست عزیز اگر منظورت فیلم تنگه وحشت هست باید بگم که این فیلم جز فیلم های برتر مارتین اسکورسیزی شناخته نمیشه چون اصلاً این فیلم مال اسکورسیزی نبود،این فیلم در اصل فیلم استیون اسپیلبرگ بود و فیلم فهرست شیندلر مال اسکورسیزی بود اما بنا به دلایلی تصمیم گرفتند که فیلم هاشون رو با هم عوض کنن،تا حالا دقت نکردی که چرا فیلم تنگه وحشت این همه با فیلم های دیگه اسکورسیزی فرق داره،اما فیلم فهرست شیندلر چقدر شبیه فیلم های اسکورسیزی هست و اصلا به سبک کاری اسپیلبرگ نمیاد،چون اصولاً سبک کاری مارتین اسکورسیزی ساخت فیلم های انتقادی(به خصوص انتقاد از جامعه آمریکا)،جنایی،زندگی نامه ای و مافیایی وگانگستری هست.
اما سبک کاری استیون اسپیلبرگ اصولاً ساخت فیلم های روانشناختی،نئو-نوآر و علمی تخیلی هست و تنها فیلم زندگی نامه ایش فیلم لینکلن (زندگینامه ابراهام لینکلن است) پس سبک کاری این دو کارگردان زمین تا آسمون با هم فرق دارند،من خودم شخصاً نظرم اینه که این لیست باید نه تا فیلم برتر داشته باشه،فیلم شماره ۸،فیلم مرد ایرلندی (۲۰۱۹)و فیلم شماره نه،فیلم خیابان های پایین شهر (۱۹۷۳) چون این دو تا فیلم به نظر من به مراتب از فیلم تنگه وحشت جذاب تر و زیباتر هستند

حسین
حسین

واقعا مطلب خوبی بود ممنون از شما

جواد
جواد

پس Cape Fear رو چرا تو لیست نذاشتین اصن خوشم نیومد

امین علیرضائی
پاسخ به  جواد

چون هفت تا جا میشد تو لیست cape fear شماره هشتمه 🙂

رضا
رضا

لیست خوبی بود .بعضی هاشو ندیدم .ممنون

امین علیرضائی
پاسخ به  رضا

خواهش می کنم