بررسی بازی Stronghold: Warlords / شبیه سازِ ناقصِ قلعه

بیش از بیست سال از انتشار اولین نسخه از بازی Stronghold می‌گذرد و این شبیه ساز قلعه در طول سال‌ها دچار تغییر و تحول زیادی شده است. بازی Stronghold: Warlords توسط سازنده این سری Firefly Studios ساخته و در تاریخ 9 مارس 2021 بر روی پلتفورم PC منتشر شده است. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی بازی Stronghold: Warlords همراه شما هستیم تا با نکات مثبت و منفی این اثر بیشتر آشنا شوید.

بررسی بازی Stronghold: Warlords

بررسی بازی Stronghold: Warlords 

بازی قلعه از آن عناوینی در دنیای گیم است که یک حس استراتژی خاص را می‌توان در آن تجربه کرد. ساخت و نگهداری از یک قلعه که باید هم به سیر کردن شکم مردم درونش و گرفتن مالیات برای ساخت لشکر فکر کنید و هم اینکه باید با ساخت دیوارهای بلند به دفاع از آن در برابر هجوم دشمنان بپردازید. یک بازی استراتژیک جذاب که برای پیشبرد اهدافتان در آن باید به خوبی برنامه ریزی و فکر کنید و با دفاع به موقع و حمله غافلگیر کننده دشمنان را از بین ببرید. اما وقتی صحبت از یک دنباله می‌کنیم دوست داریم نوآوری‌ها و امکانات جدیدی علاوه بر تجربه گیم‌پلی سابق بدست بیاوریم. قلعه جدید با تمام جذابیت‌هایش هیچ حرف جدیدی برای گفتن ندارد. گیم‌پلی بازی همان سبک و سیاق قبل را دارد و در داستان بازی نیز نوآوری یا ایده‌های روایی خاصی دیده نمی‌شود. بازی بواسطه همان گیم‌پلی قدیمی خود سرپاست و اگر شما شماره قبلی را به جای این بازی جدید تجربه کنید هیچ چیزی را از دست نداده‌اید.

بررسی بازی Stronghold: Warlords

در ادامه بگذارید کمی در مورد گیم‌پلی بازی برای کسانی که کمتر با این سری آشنایی دارند صحبت کنیم. در بازی Stronghold: Warlords شما به کنترل جنگ سالارهای آسیای شرقی می‌پردازید و بازی به شما اجازه می‌دهد از بین چهار جنگ‌سالار ژاپنی، مغولی، چینی و ویتنامی یکی را انتخاب کنید. هر کدام از این جنگ‌سالارها نیروهای خاص خود را رهبری می‌کنند و ویژگی‌های خاص خود را دارا هستند. هدف این بازی ساخت یک قلعه با امکانات دفاعی و هجومی است. در این بازی با یک قلعه مرکزی بازی را آغاز می‌کنید. این ساختمان در اصل هسته بازی محسوب می‌شود و شاه شما در بالای آن دیده می‌شود. با ساخت خانه، مردم را به سمت قلعه خود بکشانید‌. انواع خانه‌ها دارای کیفیت و همینطور ظرفیت متفاوتی هستند. خانه با کیفیت‌تر می‌تواند رضایت مردم را افزایش ‌دهد و باعث می‌شود بتوانید مالیات بیشتری از آنها بدست بیاورید. بعد از ساخت خانه افراد بیکاری که وارد سرزمین‌تان شدند را زیر قلعه مرکزی خواهید دید. برای مردم باید کار درست کنید و باید برای آنها غذا تامین کنید. خانه‌های بیشتر برای افزایش جمعیت بسازید و بعد از مردم مالیات بگیرید و با پولی که از مالیات بدست می‌آورید لشکر خود را مجهز کنید. این کلیت بازی در یک پاراگراف است.

ساختمان‌های مختلفی برای تهیه انواع غذا در بازی در نظر گرفته شده‌اند. تنوع غذاها را بیشتر کنید تا بتوانید مالیات را افزایش داده و در عین حال مردم را نیز راضی نگهدارید. افزایش مالیات بیش از حد جلوی ورود مردم به قلعه را می‌گیرد پس در نتیجه نیروی انسانی برای ساخت لشکر یا بدست آوردن طلا را نیز از دست خواهید داد و کم کم جمعیت قلعه کاهش پیدا می‌کند. پس باید به مدیریت مقدار مالیات بپردازید چراکه طلا مهمترین فاکتور بازی برای ساخت لشکری عظیم است. یک قلعه خوب علاوه بر غذا و طلا به چوب، سنگ و آهن برای ساخت انواع سازه‌ها احتیاج دارد. مثلا برای ساخت آهنگرانی که تیرکمان‌های مخصوص یا شمشیرهای ویژه درست می‌کنند به چوب و آهن احتیاج دارید و خود این آهنگران نیز به مواد اولیه مختلف برای ساخت شمسیر،تیرکمان یا زره احتیاج پیدا می‌کنند.

بررسی بازی Stronghold: Warlords / شبیه ساز ناقص قلعه 1

حال وقتی سلاح‌هایتان توسط آهنگران ساخته شد می‌توانید با پول مردم را تبدیل به نیروهای نظامیِ زبده کنید. هرچند بدون ابزار نیز می‌توان نیروی نظامی ساخت اما اگر می‌خواهید نیروهای قدرتمند بسازید حتما به سلاح‌های ویژه احتیاج دارید. حال که نیروهای نظامی خود را ساختید دیوارهای سنگی بسازید و تیراندازهای خود را بر روی دیوار بگمارید تا در صورت نزدیک شدن دشمن آنها را شکار کنند. همینطور می‌توانید انواع و اقسام سازه‌های دفاعی با مواد اولیه مختلف مثل Gunpowder بسازید. علاوه بر این ساز‌ه‌های دفاعی، انواع برج‌ها که برای تیراندازهای شما بهترین مکان برای مخفی شدن و تیراندازی کردن هستند را می‌توانید بسازید یا دور دیوارهای خود را تله کار بگذارید و خندق بکنید و بسیاری دیگری از امکانات که برای دفاع قلعه‌تان به کار می‌رود. اما همانطور که خودتان بهتر می‌دانید، بهترین دفاع حمله محسوب می‌شود. نیروهای هجومی خود را گسترش دهید. منجلیق،دیوارشکن و…برای نفوذ به دیوارهای سنگی دشمن بسازید و لشکر خود را برای تسخیر قلعه‌های دشمنان عازم کنید. بازی امکانات متعادلی برای حمله و دفاع دارد و این ترکیب باعث افزایش هوشمندی گیم‌پلی و جذابیت بازی شده است. به طوری که برخی مواقع با تعداد کمتر نیرو می‌توانید بر دشمنی که نیروهای نظامی بیشتری دارد غلبه کنید و این کاملا به استراتژی شما مربوط می‌شود. با این حال کیفیت و قدرت نیروهای نظامی حرف اول را در نبردها می‌زند.

در بازی دو فاکتور Spirit و Fear Factor دیده می‌شوند. با ساخت معبدهایی می‌توانید Spirit یا روحیه را به مردم خود تزریق کنید این باعث افزایش محبوبیت شما نزد مردم شده و به این صورت اگر مالیات را اضافه کنید مشکلی برایتان بوجود نخواهد آمد. فاکتور دیگر Fear Factor است که شامل دو بخش است یکی باعث افزایش محبوبیت بعلاوه افزایش میزان دمیج نیروهایتان می‌شود و دیگری که تاثیر منفی روی محبوبیتان دارد اما باعث می‌شود کارایی کارگرانتان بیشتر شود و جلوی تنبلی آنها را با تنبیه میگیرد. در کل با یک استراتژیک منصفانه و گذاشتن فشار و البته دادن یک سری امکانات می‌توانید هم مالیات زیادی از مردمتان بگیرید و هم آنها را از زندگی در قلعه‌تان راضی نگهدارید.

بررسی بازی Stronghold: Warlords / شبیه ساز ناقص قلعه 2

 ایده گرفتن قلعه‌های دیگر لردها در این شماره به بازی اضافه شده است. با این مهارت می‌توانید با دیپلماسی یا با زور  قلعه‌ها را تصاحب کنید. این ایده وقتی جذابیت خود را از دست می‌دهد که متوجه می‌شوید شما در اصل بعد از گرفتن این قلعه‌های کوچک کنترل کامل آن‌ها را در دست نمی‌گیرید و فقط می‌توانید یک سری منابع اضافه از قلعه‌های تسخیر شده درخواست کنید. همین مسئله باعث کم رنگ شدن اثر این ایده در بازی شده است. البته در طول بازی اگر جنگ به درازا بکشد تنها راه تامین چوب، آهن و سنگ از همین قلعه‌های کوچک است پس باید از این قلعه‌ها دربرابر حملات دشمنان محافظت کنید چراکه نقش استراتژیک ویژه‌ای در پیشبرد گیم پلی بازی ایفا می‌کنند. پس باید ساختمان‌هایی بسازید که به شما Diplomacy Point دهند و با این امتیازها بتوانید این قلعه‌ها را ارتقاع دهید و از آنها درخواست مواد اولیه کنید.

 نکته منفی دیگر اینکه در بازی به جای اینکه جزئیات و امکانات اثر نسبت به شماره‌های قبلی افزایش یابد شاهد کاهش بسیار شدید امکانات اضافه بازی هستیم. در شماره‌های گذشته قلعه توانایی ساخت سازه‌های بسیار متنوعی را داشتیم که هرکدام کارایی‌های خاص خود را داشت و یک سیستم شبیه سازی بسیار جذاب را در بازی خلق کرده بود. اما سیستم جدید یک شبیه ساز ناقص است و بسیاری از جذابیت‌های این سری را با ساده سازی از بین برده است. علاقه مندان به این بازی به آسان شدن همه چیز احتیاج ندارند بلکه افزایش امکانات و ساختمان‌های جدید و نوآورانه می‌توانست ما را سر حال بیاورد چیزی که در این نسخه از آن خبری نیست. بازی با کم کردن اینگونه امکانات حس و روح بازی قلعه اصلی را به نوعی کشته و جذابیت‌های ژانر شبیه سازی را در اثر کاسته است. سوال اساسی اینجاست وقتی ما در شماره‌های قبلی با امکانات بیشتری رو به رو بودیم چطور این بازی در سال 2021 با امکانات کمتر ما را راضی می‌کند؟

در بخش فنی نیز بازی خالی از اشکال نیست. مشکلاتی که در زمینه هوش مصنوعی دیده می‌شود واقعا آزار دهنده است و همینطور بازی شامل باگ‌های فراوانی است که روی تجربه کلی اثر لطمه وارد کرده است. از نظر گرافیکی نیز می‌توان بازی را در حد و اندازه‌های نسل قبل دانست. تکسچرهای ضعیف و نورپردازی و افکت‌های تصویری شما را ناامید خواهند کرد.

نتیجه گیری…

بازی Stronghold: Warlords آن بازی قلعه دوست داشتنی که انتظارش را داشتیم نیست اما برای کسانی که این سری را تا به امروز تجربه نکرده‌اند می‌تواند یک بازی ساده و خوب برای شروع یادگیری گیم‌پلی این سری باشد. در بازی می‌توانید نبردهای بزرگی که در آن صدها سرباز خودی و دشمن به مبارزه می‌پردازند را تجربه کنید و قلعه‌های دشمنان را ویران کنید و قلعه خود را در حال آتش گرفتن ببینید! اما برای کسانی که شماره‌های قبلی را تجربه کرده‌اند و بدنبال یک بازی قلعه با امکانات و نوآوری‌های جدید هستند این بازی ناامیدشان خواهد کرد، چراکه همان بازی قلعه با امکانات کمتر و شبیه سازی ناقص‌تر است.

بازی Stronghold: Warlords

بررسی بازی Stronghold: Warlords


بازی Stronghold: Warlords

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(متوسط)

(متوسط)

شبیه سازِ ناقصِ قلعه

بازی Stronghold: Warlords آن بازی قلعه دوست داشتنی که انتظارش را داشتیم نیست اما برای کسانی که این سری را تا به امروز تجربه نکرده‌اند می‌تواند یک بازی ساده و خوب برای شروع یادگیری گیم‌پلی این سری باشد. در بازی می‌توانید نبردهای بزرگی که در آن صدها سرباز خودی و دشمن به مبارزه می‌پردازند را تجربه کنید و قلعه‌های دشمنان را ویران کنید و قلعه خود را در حال آتش گرفتن ببینید! اما برای کسانی که شماره‌های قبلی را تجربه کرده‌اند و بدنبال یک بازی قلعه با امکانات و نوآوری‌های جدید هستند این بازی ناامیدشان خواهد کرد، چراکه همان بازی قلعه با امکانات کمتر و شبیه سازی ناقص‌تر است.

امیدواریم از مطلب “ بررسی بازی Stronghold: Warlords ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

فکر نکنم خیلی جالب باشه