بررسی سریال The Nevers / پیوندی از جنس نور

The Nevers سریالی درام-علمی تخیلی آمریکایی‌ محصول شبکه HBO است. خالق این سریال “جاس ویدون” (Joss Whedon) نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده مطرح آمریکایی بوده که با نویسندگی و کارگردانی آثاری همچون Avengers (دو قسمت اول) و Justice League در میان علاقه‌مندان به آثار ابرقهرمانی و فانتزی بسیار شناخته شده می‌باشد. از جمله بازیگران پرشمار این سریال میتوان به “لورا دونلی” (Laura Donnelly)، “ان اسکیلی” (Ann Skelly)، “جیمز نورتون” (James Norton)، “بن چاپلین” (Ben Chaplin)، “تام رایلی” (Tom Riley) و “امی منسون” (Amy Manson) اشاره کرد. پخش سریال The Nevers در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۲۱ از شبکه HBO آغاز گردید. فصل نخست این مجموعه ۱۲ قسمت بوده که به صورت دو بخش شش قسمتی منتشر خواهد شد. واکنش‌ها نسبت به این سریال متفاوت بوده است، اما اکثر منتقدین اجرای بازیگران و طراحی صحنه را تحسین کرده‌اند. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی سریال The Nevers در خدمت شما هستیم.

مطلب مشابه: بهترین سریال های سال 2021

 به صفحه لیست بهترین سریال ها برای دسترسی به مطالب بیشتر در مورد سریال‌های محبوب و برتر مراجعه کنید…

بررسی سریال The Nevers

خلاصه داستان سریال Nevers…

در سال ۱۸۹۶ طی یک اتفاق فراطبیعی عده‌ای از مردمان شهر لندن به توانایی‌های منحصربفردی دست پیدا می‌کنند. سه سال بعد از این واقعه بیوه‌ای به نام آمالیا ترو (لورا دونلی) موسسه‌ای که به برخی از این اشخاص پناه داده را اداره می‌کند. اکنون این افراد که آنها را Touched (لمس شده یا غیرعادی) خطاب می‌کنند، از سوی جامعه و حکومت ترد شده و با تهدیدها و خطرات زیادی روبرو هستند. از این‌ روی آمالیا و گروهش با دشمنانی بی‌رحم و ماموریتی که ممکن است دنیا را تغییر دهد روبرو هستند اما …

بررسی سریال The Nevers

بررسی سریال The Nevers “پیوندی از جنس نور”

سریال “The Nevers” در آغاز راه کمی به هم ریخته و شلوغ به نظر می‌رسد. در قسمت‌های نخست تعداد زیاد کاراکترهای داستان (که همگی در حال معرفی شدن به مخاطب می‌باشند) مانع از شخصیت‌پردازی مناسب شده و حتی اسامی و توانایی‌ آنها در مواردی نامشخص می‌ماند. درواقع سازندگان خیلی سریع شما را وارد ماجراجویی‌‌ کاراکترهای داستان می‌کنند. این شلختگی که با پرش‌های زیادی همراه است، سوالات بی‌پاسخ فراوانی را در ذهنتان ایجاد می‌کند. تااینکه در قسمت ششم و پایانی نیم فصل اول بالاخره برخی از سوال‌های بی‌جواب شما پاسخ داده می‌شود! پس این سوال ایجاد می‌شود که آیا بهتر نبود که سازندگان جای قسمت اول و آخر را در این نیم فصل عوض می‌کردند. در اینصورت میتوانستند با تمرکز بیشتری برروی شخصیت‌پردازی داستانشان کار کنند. آنها همه‌چیز را تنها برای داشتن چند سوپرایز بزرگ نادیده گرفته‌اند که برای سریالی با این عظمت کمی ناامیدکننده است. داستان کلی سریال همان چیزی‌ست که در سایر آثار ابرقهرمانی و یا جهش‌یافتگان دیده می‌شود. گروهی قهرمان درستکار که به دنبال غلبه بر شر بوده، در حالیکه خودشان نیز هدفشان را از اینکار نمی‌دانند! در سریال The Nevers پس از آن شروع طوفانی و پر زد و خورد رفته‌رفته لایه‌های جذاب داستان و شخصیت‌ها نمایان می‌شود. در قسمت پنجم و ششم سریال بالاخره جان می‌گیرد و نشانه‌هایی از یک فانتزی تماشایی و خیره‌کننده را به ما نشان می‌دهد.

“جاس ویدون” کارش را با نوشتن فیلم‌نامه‌ی فیلم “Buffy the Vampire Slayer” آغاز نمود و بعدها با ساخت سریالی براساس همین داستان و با همین نام به شهرت و موفقیت زیادی رسید. او سریال‌های مشهور دیگری همچون Firefly و Agents of S.H.I.E.L.D را نیز در کارنامه‌ی خودش دارد. همچنین او در سالهای اخیر حضوری پررنگ در آثار مارول و دی‌‌سی داشته که به ضم عده‌ای رویکردی تجاری تلقی گردیده است. در هر صورت نام او با دنیاهای فانتزی و ابرقهرمانی در سینما و تلویزیون گره خورده است. پس طبیعی‌ست که از چنین اسم بزرگی انتظارات کمی بالا بوده باشد. اما گویی ویدون اصرار زیادی به داستان‌های شلوغ و گیج‌کننده، شخصیت‌پردازی نامعلوم و غافلگیری‌های برق‌آسا دارد. البته این سریال هنوز در ابتدای راه قرار دارد و می‌تواند با رفع نقاط ضعفش به یکی از جذاب‌ترین فانتزی‌های تلویزیون در چند سال اخیر تبدیل شود.

بررسی سریال The Nevers

بگذارید به سراغ تیم بازیگری سریال که شمارشان نیز بسیار زیاد بوده برویم. به شخصه معتقدم که باید به بازیگران سریال‌ها فضا و زمان داده شود تا بتوانند ارتباط ایده‌آلی را با کاراکترشان در داستان برقرار کنند. پس اگر بخواهیم تنها پس از پخش یک نیم‌فصل عملکرد بازیگران را ارزیابی کنیم به نتیجه منصفانه‌ای نخواهیم رسید. تنها میتوان گفت که در این شش قسمت اغلب بازیگران از جمله بازیگران نقش اصلی سریال یعنی “لورا دونلی” و “ان اسکیلی” اجراهایی متوسط را به نمایش گذاشته‌اند. چیزی که می‌تواند به دلیل نوع نقش‌هایشان در داستان بوده باشد. زنانی باهوش، قدرتمند، جسور و فداکار که نمونه‌های موفق زیادی از آنها را در سالهای گذشته شاهد بوده‌ایم. اما بدون شک آنهایی قابل ستایش‌اند که از اغراق‌هایی که معمولاً در روایت داستان این زنان صورت می‌گیرد به دور بوده‌اند. زیرا این بزرگ‌نمایی‌ها آنها را کمی غیر‌واقعی و تصنعی نشان می‌دهد. به هرحال در این میان بودند بازیگرانی همچون “امی منسون” و “تام رایلی” که به مراتب نقش‌آفرینی بهتری نسبت به سایر گروه داشتند.

بررسی سریال The Nevers

سریال در زمینه‌ی جلوه‌های ویژه و طراحی صحنه‌های اکشن بسیار خوب و حرفه‌ای عمل کرده است. اما نباید فراموش کرد که جلوه‌های ویژه و سکانس‌های هیجانی و اکشن اگر به خوبی در دل داستان جای نگیرند، نتیجه‌ی دلخواه را رقم نخواهند زد. اینکه بخواهیم به هر شکل ممکن در هر قسمت سریال یک یا چندین سکانس درگیری و مبارزه اضافه کنیم میزان جذابیت سریال را بالا نبرده‌ایم. سریال The Nevers باید تجدیدنظری اساسی در این مقوله داشته باشد و شیوه روایتی داستانش را با حوصله بیشتر و در راستای شخصیت‌پردازی مناسب پیش ببرد. باید به خاطر داشت که صحنه‌های زیبا و تاثیرگذار را شخصیت‌های قوی و دوست‌داشتنی خلق می‌کنند. پس باید امیدوار بود که در ادامه‌ی سریال هماهنگی بهتری میان وجه روایی داستان و وجه تصویری آن دیده شود.

نتیجه گیری…

در آخر میتوان گفت که سریال “The Nevers” دارای داستان و شخصیت‌های متنوعی است که می‌تواند یک چشم‌انداز فوق‌العاده را برای فصل‌های بعدی آن به ارمغان بیاورد. همانطور که می‌دانید در سریال‌های تلویزیونی جزئیات بسیار با اهمیت‌تر از آنچه در فیلم‌های سینمایی هست به چشم می‌آیند. درواقع همین جزئیات است که بیننده را با سریال همراه می‌کند و در موفقیت آن بسیار تاثیرگذار است. باید قبول کنیم که دیگر زمان ایده‌های بکر و هیجان‌انگیز رو به اتمام است و تنها همین نگاه‌های متفاوت و خلاقانه است که آثار نمایشی را متمایز و خاص می‌سازد. پس سازندگان سریال The Nevers نیز باید اهمیت بیشتری برای جزئیات داستان و سریالشان قائل شوند. بطورکلی اگرچه عملکرد سریال در این شش قسمت بسیار پر اُفت و خیز بوده است. اما برای طرفداران آثار فانتزی لحظات جذابی را نیز به تصویر کشیده است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

سریال The Nevers

بررسی سریال The Nevers


سریال The Nevers

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خوب)

(خوب)

پیوندی از جنس نور

در آخر میتوان گفت که سریال “The Nevers” دارای داستان و شخصیت‌های متنوعی است که می‌تواند یک چشم‌انداز فوق‌العاده را برای فصل‌های بعدی آن به ارمغان بیاورد. همانطور که می‌دانید در سریال‌های تلویزیونی جزئیات بسیار با اهمیت‌تر از آنچه در فیلم‌های سینمایی هست به چشم می‌آیند. درواقع همین جزئیات است که بیننده را با سریال همراه می‌کند و در موفقیت آن بسیار تاثیرگذار است. باید قبول کنیم که دیگر زمان ایده‌های بکر و هیجان‌انگیز رو به اتمام است و تنها همین نگاه‌های متفاوت و خلاقانه است که آثار نمایشی را متمایز و خاص می‌سازد. پس سازندگان سریالThe Nevers نیز باید اهمیت بیشتری برای جزئیات داستان و سریالشان قائل شوند. بطورکلی اگرچه عملکرد سریال در این شش قسمت بسیار پر اُفت و خیز بوده است. اما برای طرفداران آثار فانتزی لحظات جذابی را نیز به تصویر کشیده است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

امیدواریم از مطلب “بررسی سریال The Nevers” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها