بررسی فیلم Crash / جامعه منزجر کننده

فیلم Crash (تصادم یا تصادف یا برخورد) محصول سال 2004 (در جشنواره تورنتو) (اکران جهانی 6 می 2005) به کارگردانی Paul Haggis می‌باشد که برنده سه جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال (در سال 2005) شده‌است. از بازیگران این فیلم می‌توان به Sandra Bullock و Don Cheadle و Matt Dillon اشاره کرد. داستان این فیلم برهه‌ای کوتاه از زندگیِ چند تن از اهالی شهرِ لوس‌آنجلس را به نمایش گذاشته که طی دو روز از منظرهای متفاوتی با هم درگیرِ (کشمکش) مسائل نژادی و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شوند. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Crash همراه باشید.

برترین‌ فیلم‌های اسکار 

در بخش جدید سایت ساعت هفت قصد داریم تا نگاهی به برندگان اسکار از سال 2000 تا 2020 بیندازیم و هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. متن پیش رو برترین فیلم اسکار سال 2006 می‌باشد. برای دیدن لیست کامل اسکاری های هر سال کلیک کنید….

بررسی فیلم Crash

    شهر لوس‌آنجلس همانطور که از نامش پیداست باید شهری فرشته‌گونه و بهشتی برای تمام مردم از تمام نژاد‌ها باشد، اما زیرِ پوستِ این شهر فساد و مخصوصاً نژادپرستی بیداد می‌کند

چکیده‌ای از جوامع چند ملیتی

فیلم Crash به بررسی زندگی چند تن از اهالی شهر لوس‌آنجلس می‌پردازد.این افراد طیف وسیعی را شامل می‌شوند ، از سارق و تعمیرکار بگیرید تا دادستان شهر و کارگاهان جنایی تا مغازه‌دار و  کارگردان تلویزیونی. همه اینها طی دو روز با یکدیگر برخورد می‌کنند ولی نه به شکل معمولی بلکه با درگیری‌های تعصبی، قومی و نژادی، در اینجا نویسنده فیلم (Paul Haggis) که خود کارگردان آن نیز بوده‌است برای آنکه فیلم‌اش جهان شمول شود، از افراد مختلف از فرهنگ‌ها و نژآد‌های گوناگون در فیلم‌اش بهره برده‌است. مغازه‌داری ایرانی، تعمیرکاری مکزیکی، زوج کره‌ای و غیره. این را بدانید که شهر لوس‌آنجلس همانطور که از نامش پیداست باید شهری فرشته‌گونه و بهشتی برای تمام مردم از تمام نژاد‌ها باشد، اما زیرِ پوستِ این شهر فساد و مخصوصاً نژادپرستی بیداد می‌کند. یکی از وظایف پلیس LAPD این است که برخوردهای نژادپرستانه را کنترل کند تا شهر دچار هرج و مرج نشود. اما چه می‌شود اگر خود پلیس نیز گرفتار این تعصبات مسخره شود! در انتهای فیلم اشاره به موضوع برده‌های کامبوجی بسیار جالب توجه است و حتماً در اینترنت برده‌داری نوین را مورد جستجو قرار دهید تا بدانید که هنوز دولت‌ها چگونه با استفاده از ابزارهای نوین ، صنعت بزرگ برده‌داری را اداره می‌کنند. آنچه که در فیلم Taken شماره اول دیدید اصلاً موضوعی خیالی نیست و اتفاق می‌افتد.

بررسی فیلم Crash

   در واقع در این فیلم نشان داده می‌شود که ما ابزارهای دولت (دولت، عنصر یا فاعل نادیدنی فیلم است که بر کاراکترهای فیلم احاطه دارد) هستیم

کوچه های پایین شهر

در فیلم Crash، خشونت پلیس که به روی هرکسی که مظنون است اسلحه می‌کشد ترسناک جلوه می‌کند و اینکه شما در لوس آنجلس می‌توانید برای خود اسلحه بخرید نیز یکی دیگر از اِلمان‌هایی است که در تصادم و برخوردهای مردم با یکدیگر می‌تواند تعیین کننده‌باشد. وقتی فرهاد صاحب فروشگاه می‌خواهد اسلحه بخرد، اصلاً نمی‌داند که چه می‌خواهد و فقط می‌گوید سلاحی بده که بتوانم خشمم را فروکش کنم یا بر سر کسی خالی کنم. متلک های جنسی و نژآدی از همین آغاز فیلم شروع می‌شود، چه زمانی که فروشنده‌ی اسلحه وقتی فرهاد و شیرین با هم فارسی صحبت می‌کنند به آنها تیکه نژادی می‌اندازد و حتی خود پلیس که باید منادی قانون باشد، در رفتار و صحبت‌هایش بعضاً دچار نژادپرستی می‌شود.

اولین معقوله فیلم بیشتر از آنکه به تصادم سیاه و سفید بپردازد، مربوط به رفتار خود پلیس LAPD است. این پلیس‌ها طوری آموزش دیده‌اند که رفتارهایی از قبل تعیین شده در صحنه‌های جرم و تعقیب و گریز‌ها داشته باشند. چیزی که خود آنها بعضاً به‌صورت غیر‌ارادی انجام می‌دهند. یکی از همین معقوله‌ها این است که پلیس از دستان مجرم می ترسد و همواره به او می‌گوید که دستهایت طوری بالا بگیر که بتوانم ببینم. چرا؟ چون اسلحه کالایی است که از بغالی سر کوچه اتان می توانید تهیه کنید. اما ما در اینجا شاهد تجاوز پلیس به زنی هستیم که زندگی خصوصی او و شهرش را ویران می‌کند. آیا این برخورد نیز جزو رفتار آموزشی پلیس است؟ یا چون زن سیاه پوست بود پلیس حق دارد او را مورد تجاوز قرار دهد و به هر بهانه‌ای او را تفتیش بدنی کند؟

بررسی فیلم Crash

کُنش یا واکنش، مسئله این است

در واقع ما انسان‌ها از هر نژادی توسط محیطی که در آن پرورش می‌یابیم به اصول و قواعدی که برایمان ساخته‌اند پایبند هستیم و پاول هگیس این موضوع را در فیلم اثبات می‌کند. در واقع در این فیلم نشان داده می‌شود که ما ابزارهای دولت (دولت، عنصر یا فاعل نادیدنی فیلم است که بر کاراکترهای فیلم احاطه دارد) هستیم. اثر رفتارهای ما و واکنش‌های ما (در فیلم شاهد هیچ کنشی نیستیم تماماً شاهد واکنش به یک اِلمان هستیم) شاید تمامی آنها از قبل تعیین شده‌است.

بررسی فیلم Crash

نتیجه گیری

با این که از فیلم Munich که توسط استیون اسپیلبرگ ساخته شده‌است و رقیب این فیلم در اسکار بود، بیشتر خوشم می‌آید و به نظرم بهترین فیلم سال حق آن بود، ولی وقتی داستان و سناریو فیلم Crash را بررسی می کنیم، بیشتر به لایه‌های پنهان و حقایق نهفته در آن پی می‌بریم. شاید تمام چیزی که فیلم می‌خواهد به ما بگوید این است که کمی در رفتارهایمان تجدید نظر کنیم و آنها را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و نگذاریم به راحتی گرفتار تصمیم‌های ناگهانی و احساسی شویم.

بررسی فیلم Crash

بررسی فیلم Crash
فیلم Crash

نمره سایت ساعت 7

(عالی)

(عالی)

Crash (تصادم)

تصادم را ببینید تا بدانید انسانها پرورش یافته محیط و قوانینی هستند که جامعه و در اینجا دستی بالاتر یعنی دولت برایشان تعریف کرده اند. به قول افسر رایان در فیلم؛ ما هویت خود را نمی شناسیم و تصمیم گیرنده رفتارهای خود نیستیم.

امیدواریم از مطلب ” بررسی فیلم Crash ” لذت برده باشید …

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها