بررسی فیلم King Richard 

با سلام خدمت شما همراهان گرامی، با نقد و بررسی فیلم سینمایی موفق King Richard در خدمت شما هستیم‌. شاه ریچارد فیلمی به کارگردانی رینالدو مارکوس گرین (Reinaldo Marcus Green) است که برای اولین بار در تاریخ 2 سپتامبر ۲۰۲۱ در فسیتوال فیلم تلوراید به نمایش درآمد و یکی از نامزدهای دریافت اسکار سال 2022 محسوب میشود. در این فیلم بازیگرانی چون جان برنثال (Jon Brenthal)، اونجانو الیس (Aunjanue Ellis)، سانیه سیدنی (Saniyya Sidney) و ویل اسمیت (Will Smith) به ایفای نقش پراخته‌اند. این فیلم براساس داستان واقعی خواهران ویلیامز تنیسور‌های برجسته‌ی امریکایی ساخته شده است و بیشتر درباره‌ی پدر آنها Richard است که چگونه برای آموزش دادن و مطرح کردن دخترانش در تلاش است. در ادامه با بررسی فیلم King Richard در خدمت شما هستیم.

مطلب مرتبط: معرفی هفت فیلم برتر ویل اسمیت | Will Smith

بررسی فیلم King Richard / خودت را ثابت کن 1

“اگر برای موفقیت برنامه‌ریزی نکنی، برای شکست برنامه‌ریزی کرده‌ای”

بررسی فیلم King Richard  / خودت را ثابت کن

صحنه‌ی اوج

صحنه‌ی اوج فیلم King Richard به مسابقه‌ی سالِ ۱۹۹۴ئه سرینایِ ۱۴ ساله با Arantxa Sánchez-Vicario دومین تنیسور مطرح جهان و از ورزشکاران برجسته‌ی آن دوره باز‌می‌گردد. برای ما ایرانی‌ها که از آن مسابقه چیزی نمی‌دانیم، این سوال پیش می‌آید که کارگردان تا چه حد توانسته لحظات فراز و فرود و هیجان و استرس آن مسابقه را در قاب سینما دوباره به نمایش درآورد و آن را زنده کند؟

جواب منتقدان امریکایی اما کاملاً مثبت بوده و گرین کارگردان فیلم را کاملاً ستوده‌اند. همه‌ی ما ادامه این داستان را می‌دانیم، خواهران ویلیامز در تنیس زنان شروع به تغییر و قدرت‌نمایی کردند، آنها به طور انفرادی ۳۰ عنوان گرنداسلم و به صورت تیمی ۱۴ عنوان جهانی کسب کردند. آنها تهیه‌کنندگان این فیلم نیز بودند و با این فیلم می‌خواستند نشان دهند که تمام دستاوردهایشان نتیجه‌ی جاه‌طلبی‌های پدرشان قبل از تولد ونوس و سرینا بوده است.

در سال‌های اوجشان رسانه‌ها پدر آنها را با صفاتی چون “تحریک‌کننده” و یا ” جنجال‌برانگیز” می‌شناختند. حال King Richard قصد دارد این صفات را از چهره‌ی Richard (با بازی Will Smith) پاک کند و تصویری قانع‌کننده و دقیق از یک خانواده ارائه دهد یا درست‌تر، یک پرتره‌ی رسمی در راه رسیدن به شهرت و ثروت به نمایش بگذارد. فیلم مانند بسیاری از فیلم‌های ورزشی هالیوودی دو ورزشکار را ترسیم می‌کند که توسط یک مربی دانا و زیرک پرورش می‌یابند. ونوس (با بازی Saniyya Sidney) یاد می‌گیرد که چگونه یک رهبر باشد و سرینا (با بازی Demi Singleton) شروع به درک پتانسیل خارق‌العاده خود می‌کند. یک درام ورزشی با کلیشه‌های رایج که بسیار خوب این دو ورزشکار و تعالیم پدرشان را به ما نشان می‌دهد.

در کنار این‌ها داستان خانواده‌ی ریچارد و اوراسن (با بازی Aunjanue Ellis) را نیز داریم که در کنار ۵ فرزندشان در یک خانه‌ی ساده در کمپتون کالیفرنیا زندگی می‌کنند. ریچارد شب‌ها به عنوان نگهبان کار می‌کند و اوراسن نیز پرستار است، اما کار اصلی آنها که در آن با هم شراکت دارند و گاهی این شراکت به مسائل و درگیری‌های خانوادگی نیز می‌انجامد، نگه‌داری از فرزندشان است. آنها سعی دارند فرزندانشان را با اعتماد به نفس و موفق بار بیاورند اما جامعه و آدم‌های اطرافشان می‌خواهند بچه‌ها را بی‌ارزش کنند و اعتمادبه‌نفسشان را از آنها بگیرند. تنیس ورزشی در انحصار سفیدپوستان است و ریچارد اولین هدفش هم انتخاب این ورزش بود تا نشان دهد که ورزش فراتر از رنگ پوست است.

بررسی King Richard

جامعه تو را انکار می‌کند، تو خود را اثبات کن

بچه‌ها، Tunde (با بازی Mikayla Lashae Bartholomew)، Lyndrea (با بازی Layla Crawford) و Isha (با بازی Daniele Lawson) در کنار ونوس و سرینا، زندگی بسیار منضبط، تحت نظارت و ساختارمندی دارند به طوری که یکی از همسایگان متقاعد می‌شود که ریچارد و اوراسن بیش از حد به بچه‌ها سخت می‌گیرند و به مقامات مربوطه در این‌باره تماس می‌گیرد. ریچارد اما شخصیتی محافظه‌کار دارد و بیرون از خانه را، با لحنی بد “این خیابان‌ها” خطاب می‌کند و سعی دارد بچه‌ها را از گزند “این خیابان‌ها” حفظ کند. اطرافیان در حالی بچه‌ها به همراه ریچارد مشغول تمرین هستند آنها را با سخنان خود مورد آزار و اذیت کلامی قرار می‌دهند و ریچارد فلسفه و چرایی کار خود را به مخاطب نشان می‌دهد. ریچارد به شعار دادن و نصیحت کردن علاقه دارد و در یک صحنه بچه‌ها را مجبور می‌کند که انیمیشن “سیندرلا” را ببینند تا به آنها درس فروتنی بدهد! “اگر برای موفقیت برنامه‌ریزی نکنی، برای شکست برنامه‌ریزی کرده‌ای” این یکی از شعارهای مورد علاقه‌ی اوست.

در باب فیلم‌ King Richard شاهد هیچ شلختگی و صحنه‌ یا سکانسی اضافی نیستید، همه چیز منسجم و بسیار هوشمندانه در فیلم قرار گرفته است و به خوبی ایده‌آل‌های خود را و هرآنچه می‌خواهد به مخاطب بگوید را بدون کم و کاستی بیان می‌کند. فیلم‌نامه‌ی Zach Baylin بسیار بداخلاق است، سرینا و ونوس اگر هر بار که “بله بابا” می‌گویند (مثل سربازان نظامی)، ریچارد یک دلار به آنها میداد، قبل از اولین مسابقه بچه‌ها، ثروتمند می‌شدند! اما شور و شعف بازیگران بر این موارد می‌چربد و احساسات را در شما برمی‌انگیزاند.

معرفی هفت فیلم برتر ویل اسمیت | Will Smith

درخشش Will Smith

آقای اسمیت در نقش ریچارد ویلیامز کاملاً در نقش فرو رفته و ریچارد و شخصیت او را مال خود کرده است، لهجه و حس شوخ‌طبعی او از ریچارد ویلیامز شخصیتی بیادماندنی خلق کرده است. مردان سفیدپوست در دنیای تنیس او را نادیده می‌گیرند و یا برای او دلسوزی می‌کنند، اما وقتی با قابلیت‌ها و استعداد انکارناپذیر ونوس مواجه می‌شوند، سعی می‌کنند روش تربیتی او را پیش بگیرند. او برخلاف نصیحت دو مربی بزرگ ورزش تنیس، ونوس را از مدار مسابقان نوجوانان بیرون می‌کشد و دقیقا عکس نظر مدیران ورزشی عمل می‌کند. آنها ریچارد را گاهی نامعقول، لجباز و یا با محبت می‌بینند، اما معمولاً حق با ریچارد است.

 فیلم در برخورد با مربیانی مانند بیل کوهن و ریک ماچی کمی مشکوک ولی در کل مهربانانه رفتار می‌کند، آنها آدم‌ بدهای قصه نیستند اما منافعشان در دنیای تنیس، وسعت دید آنها را کم کرده است. اما کلیشه‌ی خانواده‌هایی که فرزندان خود را به تقلب تشویق می‌کنند و با شکست فرزندشان آنها را سرزنش می‌کنند، دیگر قدیمی شده است و بارها و بارها چنین چیزی را در انیمیشن‌ها و فیلم‌های ورزشیِ قدیمی دیده‌ایم و دیگر برایمان این موارد لوس شده و انتظار نداشتم در این فیلم هم شاهد چنین کلیشه‌ی مسخره‌ای باشیم. مربیان می‌توانند پتانسیل و استعداد بالای ونوس و سرینا را ببینند اما از چارچوب شرایط موجود پا را آنطرف‌تر نمی‌گذارند، دیواری که خیلی زود سرینا و ونوس آن را می‌شکنند.

اما King Richard فقط نمایشگر موفقیت‌های ریچارد نیست، اسمیت مهارت خود را در بازیگری دوباره به رخ می‌کشد ولی این Ellis و Sidney هستند که پیچیدگی را به فیلم می‌افزایند و King Richard را عرصه‌ی جولانگاه ویل اسمیت نمی‌کنند. به هر حال ونوس مرکز توجه است، این نه تنها ورزش تنیس و هیجانات آن، بلکه استقلال و خودآگاهی رو به رشد ونوس است که ما را تشویق می‌کند که فیلم را ادامه دهیم و ببینیم که چه اتفاقی برای او می‌افتد.

اما منتقد درونی فیلم، اوراسن است، شخصی که شعارها و نصیحت‌های ریچارد را به چالش می‌کشد، او را به زمین می‌زند و شکست‌هایش را به رویش می‌آورد‌. تقریباً در اواخر فیلم، او به ریچارد درباره کسب و کار شکست خورده‌اش و فرزندانی که از زنان دیگر داشته است می‌گوید. این موارد برای آنها که درباره زندگی خصوصی خواهران ویلیامز هم چیزی‌هایی می‌دانستند، جدید است ولی این صحنه‌ها شوک‌آور و یا قدرتمند نیستند زیرا جنبه‌های تاریک ریچارد را بازگو می‌کنند و نشان می‌دهد، حتی یک ازدواج به ظاهر موفق و هماهنگ نیز چقدر خام، درهم‌وبرهم و دشوار است.

سخن آخر

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم King Richard

بررسی فیلم King Richard / خودت را ثابت کن 2

در بهترین حالت King Richard فیلمی سرزنده و جذاب باقی می‌ماند، جدی است اما به ندرت سنگین، نصیحت ریچارد به دخترانش بعد از بیرون آمدن از دادگاه اینجا بدرد می‌خورد که گفت : ” از آن لذت ببرید”.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها