بررسی فیلم Sonic the Hedgehog

فیلم Sonic the Hedgehog یک فیلم اکشن،ماجراجویی ، کمدی است که از تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۲۰ به اکران جهانی در آمده است. سونیک یکی از محبوب ترین شخصیت های دنیای گیم پا به سینما گذاشته است تا در یک فیلمِ فانتزی کمدی و Live-action شما را سرگرم کند. در این فیلم شما سونیکِ انیمیشنی را در دنیای واقعی و در کنار بازیگران هالیوودی می بینید. هنوز کیفیت مناسبی برای فیلم منتشر نشده است. (در صورتی که تاریخی برای انتشار نسخه با کیفیت مشخص شد در پروفایل فیلم قرار می گیرد) با سایت ساعت هفت با ” بررسی فیلم Sonic the Hedgehog ” همراه باشید.

فیلم SONIC the hedgehog

نگاهی به تاریخچه ساخت فیلم…

سونیک برای اولین بار در بازیی با نام Sonic the Hedgehog که در سال 1991 منتشر شده بود وارد دنیای گیم می شود. سونیک جوجه تیغی است که می تواند با سرعت بسیار زیاد حرکت کرده با تیغ هایش دشمنانش را شکست دهد و البته او عاشق جمع آوری حلقه های طلایی است! از آن زمان شرکت سگا از روی این شخصیت بازی ها، کمیک و انیمیشن های زیادی درست کرده است و این بازی به نوعی، به نماد اصلی این شرکت بدل شده است. فیلم Sonic the Hedgehog در اصل اولین فیلمی است که از روی این کاراکتر ساخته شده است. و از ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ مراحل اولیه ساخت این فیلم کلید خورد و ساخت این فیلمِ Live-action  از سال ۲۰۱۸ آغاز شد. اولین تریلر فیلم در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و قرار بود فیلم در آپریل ۲۰۱۹ منتشر شود اما به خاطر فشار طرفداران بازی و رضایت نداشتن از چهره ی جوجه تیغیِ محبوبشان سونیک، سازندگان در اقدامی بی سابقه انتشار فیلم را به نوامبر ۲۰۲۰ به تعویق انداخته و چهره ی سونیک را تغییر می دهند و اینبار تمام دوست داران این شخصیت را راضی می کنند. فیلم در تاریخ ۱۲ نوامبر منتشر شد و در ۲ هفته ای که در باکس آفیس قرار داشت توانست بیش از ۲۰۰ میلیون دلار فروش کند و دو هفته ی پیاپی در صدر جدول آخر هفته های باکس آفیس قرار گیرد و این به نوعی تشکر مخاطبان از احترام به نظر آنها در تغییر چهره ی سونیک را نشان می دهد.

فیلم هایی که از روی بازی ساخته شده اند…

فیلم هایی زیادی از روی بازی های کامپیوتری اقتباس شده اند از جمله فیلم های هیتمن، رزیدنت اویل، سایلنت هیل ، مورتال کمبت ، تام رایدر ، فارکرای، مکس پین ، وارکرفت و بسیاری دیگری از عناوین و تقریبا اکثرا آنها و حتی می توان گفت همه ی آنها یک فیلم ضعیف و یک شکست محسوب می شوند. واقعا اگر این بازی ها را تجربه کرده باشید متوجه می شوید ساخت اینگونه فیلم ها نمی تواند آن حس بازی را منتقل کند و توقعات گیمرها بسیار بالاست پس در نتیجه تمام این فیلم ها یک شکست سینمایی محسوب شده اند. در نتیجه باید گفت اقتباس گیری از یک بازی کامپیوتری برای ساخت یک فیلم سینمایی کار بسیار سختیست‌.

خلاصه داستان فیلم Sonic the Hedgehog

داستان فیلم در مورد یک جوجه تیغی خارق العاده به نام سونیک است که به خاطر سرعتِ مادون صوتش بسیار معروف است. او در سیاره‌اش مورد هجومِ عده‌ای افراد مشکوک قرار می‌گیرد تا از قدرتِ او به عنوان یک سلاح استفاده کنند. سونیک که با جغدی پیر به نام LongClaw زندگی می‌کرد توسط او فراری می‌شود. او به سونیک یک کیسه پر از حلقه‌های طلایی می‌دهد تا به کمک آنها بتواند به سیارات دیگر تلپورت کند. و جغد به او می‌گوید دائما به صورت مخفی زندگی کند و همیشه به سیاره های مختلف سفر کند. از قضا اولین حلقه سونیک را به زمین می آورد. او در شهری به نام Green Hill در Montana فرود می آید و به مدت ۱۰ سال مخفیانه و به دور از دیده شدن به زندگی می پردازد او به شهر و مردم و مخصوصا کلانتر شهر تام واچووسفکی (Tom Wachowski) و همسرش مَدی (Maddie Wachowski) وابسته می شود و آنها برای او به صورت مخفی مثل خانواده اش می شوند و او به آنها بسیار اُخت می گیرد. اما داستان به اینجا ختم نمی شود و با اشتباهی که سونیک انجام می دهد، قدرتش برای دکتری خطرناک به نام”دکتر ایوو روباتنیک” (Dr. Ivo Robotnik) رو می شود و او به دنبال سونیک می افتد اما…

بررسی فیلم Sonic the Hedgehog

سونیک یک فیلمِ نوستالژی برای تمام کسانی است که این بازی را بر روی کنسول های قدیمی انجام داده اند. همینطور یک فیلم هیجان انگیز می باشد که می تواند حتی برای کسانی که با شخصیت سونیک آشنایی ندارند جذاب باشد. اما این فیلم برای آن دسته که خاطرات شیرینی از این شخصیت در دوره ی کودکیشان دارند جذابیتِ بیشتری دارد و مطمئنا برای آن دسته که بازی را تجربه نکرده اند کمی گنگ خواهد بود چرا که با این شخصیت کمتر آشنایی دارند و فیلم نیز زمان کافی برای شخصیت پردازی ندارد . اما باید قبول کرد فیلم سونیک یک موفقیت محسوب می شود چرا که یک اقتباس سینماییِ تقریبا مناسب از روی یک بازی کامپیوتری است که می تواند نمره ی قبولی را در کل بگیرد.

اما فیلم بدون مشکل هم نیست حداقل از نظر داستانی آن انسجام لازم را ندارد و مانند شخصیت سونیک که بسیار سریع و پر شور است به نظر می رسد فیلم نامه عجله ای نوشته شده است. داستانِ فیلم قابل پیش بینی است و شخصیت های آن عمق لازم را ندارند. یک سری اتفاقات سطحیِ پشت سر هم با جلوه های ویژه ی رنگارنگ البته تکراری ترکیب شده و فیلم سونیک را بوجود آورده اند.

فیلم SONIC the hedgehog

اتفاقات مهم فیلم از جایی شروع می شود که سونیک احساس تنهایی کرده و با سرعت در پیست هاکی می چرخد و باعث قطعِ برقِ منطقه و شروع اتفاقات اصلی داستان می شود. این شروع کمی غیر اصولی است چرا که سونیک ده ها سال است در شهر Green Hill به تنهایی و به همراه دوستانِ تخیلیش سر کرده است و حالا به یکباره از تنهایی می نالد و عصبانی می شود و عصبانیتش باعثِ شروع مشکلات آینده برای او می شود.

اتفاقات خود فیلم داستان خودش را زیر سوال می برد! سونیک که سال هاست مخفیانه زندگی می کند و یک موجود عجیب و فضایی از چشم مردم محسوب می شود و حتی تام زمانیکه برای اولین بار او را می بیند شُکه می شود. حال سونیک با تام همراه می شود و در میانه ی راه در بین یک گروه بزرگ به سرگرمی مشغول می شوند… هیچ کس حتی از وجود او حتی برای چند ثانیه متحیر نمی شود که کمی فیلم را عجیب می کند. و عجیب تر اینکه باز جلوتر شخصیت های دیگری سونیک را می بینند و متحیر می شوند. پس بلاخره سونیک شخصیت عجیبی است یا نه ؟ و مردم در مواجهه با او برای اولین بار دقیقا چه عکس العملی باید نشان دهند ؟

رو به رو شدن تام که کلانتر شهر است و سونیک لحظات بامزه ای را در فیلم خلق می کند. چرا که خود تام با بازی James Marsden نیز شخصیت جالب و بامزه ای دارد و ادغام این دو شخصیت در کنار هم علاوه بر اینکه لحظات هیجان انگیزی در فیلم بوجود می آورد، فیلم را بانمک تر کرده است. همچنین “دکتر ایوو روباتنیک” با رفتارهای عجیب و غریب و تکه کلام ها و حرف های نا به جایی که می زند بار طنز فیلم را به شدت زیاد کرده است و لحظات جذابی را می تواند برای مخاطبان مخصوصا برای کودکان بوجود بیاورد‌.

فیلم SONIC the hedgehog

شخصیت “دکتر ایوو روباتنیک” یک شخصیت کاملا فانتزی، کمدی است که با بازی جیم کری (Jim Carrey) زنده شده است و یکی از بهترین بخش های این فیلم بازی کاریکاتور گونه و فانتزیِ جیم کری است که بسیار برای مخاطب جذاب است و انها را تحت تاثیر قرار می دهد و مخاطب را یاد نقش آفرینی او در فیلم های قبلی او مخصوصا ماسک می اندازد.

در فیلم تعقیب و گریز های هیجان انگیز و استفاده جذاب و درست از سرعت خارق العاده ی سونیک را نیز شاهد هستیم که صحنه های بسیار جذابی را در فیلم بوجود می آورند. فیلم از نظر جلوه های بصری زیبا درست شده است و تغییراتی که در چهره ی خود سونیک به نسبت تریلر اولیه می بینیم نیز بسیار او را دوست داشتنی تر کرده است. و نشان دهنده ی احترامی است که سازندگان برای مخاطبانشان قائل هستند که بسیار قابل توجه است.

فیلم Sonic the Hedgehog علاوه بر تمام مسائل بامزه ای که در درونش است به بیننده و مخصوصا مخاطبِ کودک دوستی را آموزش می دهد تا مفهوم آن را بهتر درک کنند. و این یک موفقیت جالب در فیلم است که علاوه بر هیجان و اتفاقات بامزه یک مفهوم معنادار نیز در درونش داشته باشد تا محیطش را پویا تر کند.

نتیجه گیری

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم SONIC the hedgehog

در کل فیلم Sonic the Hedgehog شاید یک فیلم بزرگ با داستانی قوی نباشد ولی یک فیلمِ خانوادگیِ جذاب است که می‌تواند مخصوصا برای علاقه‌مندان به شخصیت سونیک و کودکان دوست داشتنی باشد. پس دیدن این فیلم در کنار خانواده می‌تواند یک ساعت و نیمِ مفرح را برایتان به ارمغان بیاورد.

امیدوارم از مطلب ” بررسی فیلم Sonic the Hedgehog ” لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بررسی فیلم Sonic the Hedgehog / جوجه تیغی دوست داشتنی (۱۰ اسفند ۱۳۹۸) […]