بررسی فیلم The Departed / هویتِ از دست رفته

از دست رفته یا رفتگان (The departed) فیلمی در ژانر پلیسی، جنایی است که توسط کارگردان مشهور مارتین اسکورسیزی (هفت فیلم برتر مارتین اسکورسیزی) ساخته شده است. مارتین اسکورسیزی که اسم خود را در سینما با فیلم‌های “دارو دسته نیویورکی” ، “گاو خشمگین”، “رفقای خوب” و “راننده تاکسی” با اقتدار زنده نگهداشته است ، این بار با فیلمِ دیگری نام خود را در ذهن‌ها بیش از پیش ماندگار کرد. این فیلم توسط ویلیام موناهان (William Monahan) نویسنده آمریکایی و برنده جایزه اسکار نوشته شده است. این فیلم اقتباسی از فیلمنامه فیلم “اعمال شیطانی” (Infernal Affairs) به نویسندگی “فلیکس چونگ” و “سو فای ماک” محصول هنگ کنگ می‌باشد. از تهیه کنندگان چهره این اثر می‌توان به برد پیت اشاره کرد. جک نیکلسون، لئوناردو دی کاپریو، مت دیمن، مارک والبرگ، مارتین شین در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم برند چهار جایزه اسکار در سال 2007 در رشته‌های بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین تدوین شده است. به علاوه این فیلم نامزدی در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل را نیز از آن خود کرده است. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم The Departed همراه باشید.

برترین‌ فیلم‌های اسکار 

در بخش جدید سایت ساعت هفت قصد داریم تا نگاهی به برندگان اسکار از سال 2000 تا 2020 بیندازیم و هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. متن پیش رو برترین فیلم اسکار سال 2007 می‌باشد. برای دیدن لیست کامل اسکاری های هر سال کلیک کنید….

متن پیش رو دارای اسپویل داستانی می‌باشد.

بررسی فیلم The Departed

خلاصه داستان

بیلی کاستیگان (لئونارد دی کاپریو) بعد از گذراندن آکادمی پلیس، قبولی و پذیرش در آزمون‌های متعلق به پلیس در شهر بوستون، از سوی دو مامور عالی رتبه پلیس کوئینام ( مارتین شین) و دیگنام (مارک والبرگ) به طور محرمانه ماموریت می‌یابد تا به عنوان پلیس مخفی در باند تبهکار کاستلو ( جک نیکلسون) که فردی بی‌رحم است نفوذ نماید ، در این بین کاستلو که از قدرت بالایی برخوردار است ،جاسوسی را در تیم پلیس همراه خود دارد که خبرهای اداره پلیس را به او منتقل می‌کند. هم کاستلو و هم کوئینام از وجود جاسوس در دستگاهشان با اطلاع هستند و سعی در فاش کردن هویت جاسوس‌ها دارند و…

بررسی فیلم The Departed

نقد و بررسی فیلم The Departed

در دوران فیلمسازی و شروع داستان نویسی در قرون متعدد تاریخ به خصوصیات و ذات بشریت بسیار پرداخته شده است. جاه‌طلبی، خشم، عشق، انتقام، حسادت، خیانت و… دستمایه بسیاری از داستان‌های کلاسیک شده‌اند. خصوصیاتی که به خودی خود هر کدام داستان‌های ماندگاری را در طول دوران مختلف خلق کرده‌اند. مانند آثار شکسپیر که علاقه بسیاری بر ماهیت درونی انسان‌ها داشته و آثاری باشکوهی چون مکبث، هملت، اتللو و…‌ را در پی نگرش خود به دنیا هدیه داده است. در عصر حاضر نیز این موضوعات بدون کلیشه شدن هنوز جایگاه خود را در آثار مشهور حفظ کرده‌ و باعث به حرکت انداختن موتور بسیاری از فیلمنامه‌ها شده‌اند که از جمله آن می‌توان به فیلم ” از دست رفته” اشاره کرد . فیلمی با پیروی از موضوع جاه طلبی، خیانت و تقابلی میان خیر و شر. دو جاسوس از دو دنیای متفاوت اما در دو گروه مقابل به هم و در جایگاهی اشتباه قرار گرفته‌اند. پلیسی که وانمود می‌کند، خلافکار است تا در گروهی تبهکار پذیرفته شود و نقشه‌های آن‌ها را گزارش کند و خلافکاری که وانمود میکند پلیس است تا در بین همکاران خود جاسوسی کند و به گروه تبهکار اطلاعات بدهد. غالب‌هایی جابه جا که از پارادوکسی یکسان برخورداراند.

بررسی فیلم The Departed

” وقتی یک اسلحه پر بهت نشونه رفته ، پلیس یا خلافکار! چه فرقی میکنه که تو کدوم باشی”

اگر به فیلم‌های اسکورسیزی علاقه‌مند باشید حتما دریافته‌اید که او به اجرای عدالت در قصه و میان کارکترهایش بسیار علاقه‌مند است و معمولا کارکترهایش از قانون بدمن و خوبمن پیروی می‌کنند ، شخصیت‌های سیاه و سفید در دو جناح ، افرادی که جنگی میان حقیقت و سرشت پاک انسان‌ها در مقابل پلیدی و رذالت برپا می‌کنند. این دو مولفه کافی است تا دنیایی را پیش روی شما باز کند که شما آن را مورد قضاوت قرار دهید.

فیلم با تظاهرات سیاه پوستان، اعتراض طبقه کارگر ، اشاره به فرهنگ ایرلندی و ایتالیایی‌ها شروع می‌شود و پیش زمینه‌ای را برای نابرابری‌ها و وجود انسان‌هایی با خصایص بیلی، سالیوان ، کاستلو نشان می‌دهد. افرادی به ترتیب سخت کوش، جاه طلب و بی رحم . تضادهایی بسیار در واقعیتِ درونیِ افراد و ماهیت انسانی آن‌ها ، ماهیتی که از درونِ افراد نشات می‌گیرد و کمتر به دنیای بیرون و خانواده‌شان برمی‌گردد بلکه به انتخاب افراد و مسیر زندگی که برمی‌گزینند اشاره دارد. دو پسر با لوحی خام ، بیلی درست مانند سالیوان در خانواده‌‌ای خلافکار بزرگ شده اما هردو برخلافِ ظاهرشان دو راه مختلف را در زندگی انتخاب می‌کنند. کلوز آپ‌های بسیار از ساختمانِ مجلس در ماساچوست و نگاه سالیوان ، امیال قدرت طلبی و کمال طلبی را در او پدیدار می‌کند. او به پلیس خیانت می‌کند و به راحتی کاستلو را کنار می‌زند. کاستلو فردی که سالیوان او را پدر می‌نامد اما برای رسیدن به قدرت به هر کاری دست می‌زند و حتی پدر را قربانی امیال خود می کند. هر دو پلیس توسط دو سالخورده در دو جناح مقابل هدایت می‌شوند. اما صحنه‌ی مرگ هردو، هدایتگرِ تفاوتِ شخصیتیِ دو کاراکترِ بیلی و سالیوان را به وضوح نمایان می‌سازد.

بررسی فیلم The Departed

“من نمیخوام محصول دنیای اطرافم باشم، میخوام دنیای اطرافم محصول من باشن”

در بعضی دیالوگ‌ها گناه ، رستگاری و مذهب جمله‌ای برای اشاره به مرگِ عدالت و خودخواهی و غرور در زندگی و استعاره‌ای از سیاست ها می‌شود. در صحنه پایانی وجود موش برکناره پنجره در قابی از مجلس، نمادی بر بدمن‌های دنیای کنونی است.‌ اسکورسیزی بعد از ساخت این فیلم گفت گاهی احساس می‌کردم “‌دارو دسته نیویورکی” است و گاهی ” گاو خشمگین” ، گاهی احساس می‌کنم ساخت این گونه فیلم‌ها برایم به عادت تبدیل شده است.

فیلم ” از دست رفته” از جمله آثار معروف مارتین اسکوسیزی است که برای اولین بار او را صاحب جایزه اسکار در رشته کارگردانی کرد، اسکورسیزی بعد از ساخت فیلم‌های بسیار و نامزدی مداوم در رشته کارگردانی، حتی بعد از ساخت فیلم تحسین شده “هوانورد” در گرفتن این عنوان در حق او کوتاهی شده بود. اما در کمال ناباوری ” از دست رفته” جایزه یک عمر فعالیت او در عرصه کارگردانی و اسکار از دست رفته‌اش را به اسکورسیزی برگرداند.

نتیجه گیری

فیلم ” از دست رفته” دوئلی بر نبرد خیر و شر است. و از قانون قرنیه معکوس استفاده می‌کند. فیلم زمانِ طولانی را بر خود اختصاص داده و این دلیلی می‌شود که مخاطبینِ بسیاری را به خود جلب نکند اما بیوگرافی تمیزی را از شخصیت‌هایش برای همراه ‌کردنِ مخاطب ارائه می‌کند. اگرچه این فیلم در نوع خود شاهکار نیست اما از جمله اثار پر تامل است و میتوان ساعتی را از آن لذت برد.

فیلم The Departed

بررسی فیلم The Departed
فیلم THE DEPARTED

نمره سایت ساعت 7

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

هویت از دست رفته

فیلم ” از دست رفته” دوئلی بر نبرد خیر و شر است. و از قانون قرنیه معکوس استفاده می‌کند. فیلم زمانِ طولانی را بر خود اختصاص داده و این دلیلی می‌شود که مخاطبینِ بسیاری را به خود جلب نکند اما بیوگرافی تمیزی را از شخصیت‌هایش برای همراه ‌کردنِ مخاطب ارائه می‌کند. اگرچه این فیلم در نوع خود شاهکار نیست اما از جمله اثار پر تامل است و میتوان ساعتی را از آن لذت برد.

امیدواریم از مطلب ” بررسی فیلم The Departed ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها