بررسی فیلم The King’s Speech / برترین فیلم اسکار 2011

در این پست به بررسی فیلم دل نشین و زیبای سخنرانی پادشاه می‌پردازیم با سایت ساعت هفت همراه باشید. سخنرانی پادشاه یک درامِ تاریخیِ قدرتمند و خوش ساخت محصول سال 2010 به کارگردانی تام هوپر  (Tom Hooper) و بر اساس فیلم نامه‌ای از دیوید سایدلر (David Seidler) می‌باشد. از جمله بازیگران مطرح این فیلم می‌توان به Colin Firth در نقش پادشاه جرج ششم ،Geoffrey Rush در نقش لیونل لوگو و  Helena Bonham Carter در نقش ملکه الیزابت اشاره کرد. این فیلم علاوه بر جلب نظر مخاطبان عملکرد بسیار موفقی در کسب جوایز نیز داشت و در گلدن گلوب و مخصوصا اسکار قدرت نمایی کرد. با بررسی فیلم The King’s Speech (سخنرانی پادشاه) در خدمت شما عزیزان هستیم.

برترین‌ فیلم‌های اسکار 

در بخش جدید سایت ساعت هفت قصد داریم تا نگاهی به برندگان اسکار از سال 2000 تا 2020 بیندازیم و هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. متن پیش رو برترین فیلم اسکار سال 2011 می‌باشد. برای دیدن لیست کامل اسکاری های هر سال کلیک کنید….


قدرت نمایی سخنرانی پادشاه در اسکار: (برندگان نهایی اسکار ۲۰۲۰) سخنرانی پادشاه نامزد ۱۲ جایزه اسکار شد که این ۱۲ نامزدی شامل : بهترین فیلم ، بهترین کارگردانی ، بهترین بازیگر نقش اول مرد ، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ، بهترین بازیگر نقش اول زن ، بهترین فیلم نامه اورجینال ، بهترین موسیقی، بهترین صدابرداری ، بهترین طراحی لباس ، بهترین فیلم برداری ، بهترین کارگردان هنری و بهترین تدوین بود و توانست ۴ اسکار بهترین فیلم ، بهترین کارگردانی ، بهترین فیلم نامه و بهترین بازیگر نقش اول را دریافت کند.

سخنرانی پادشاه در گلدن گلوب: (برندگان نهایی گلدن گلوب ۲۰۲۰) گلدن گلوب مانند اسکار قدر سخرانی پادشاه را ندانست و این فیلم علی رغم نامزدی در ۷ بخش تنها در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد برنده شد و سایر کاندیدا دست خالی گلدن گلوب را ترک کردند.


بررسی فیلم King of speech

خلاصه داستان

داستان ” فیلم سخنرانی پادشاه ” درباره جرج ششم (Colin Firth) پادشاه بریتانیاست که از لکنت سختی رنج می برد و این امر او را کج خلق و افسرده کرده‌بود ، اما اتفاقات زندگی باعث می‌شود که او مجبور شود به دنبال راهی برای فرار از این لکنتِ منحوس باشد تا بتواند به عنوان یک پادشاه با سخنرانی‌هایش جریان‌های مختلف مردم را هم رنگ و یکی کند. در این راه دو مشوق اصلی دارد یکی همسرش الیزابت (با بازی Helena Bonham Carter) است که در همه حال پشت اوست و دیگری دکتر گفتار درمانش لیونل لاگ (با بازی Geoffrey Rush) است که در طول فیلم با سختی فراوان جلوی سدِ ناتوانایی‌های او ایستادگی می کند و…

بررسی فیلم King of speech

” اگر من پادشاه ام ، قدرتم کجاست؟ آیا می‌تونم اعلام جنگ کنم؟ دولت تشکیل بدم؟ مالیاتی وصول کنم؟ نه! و با این حال من کرسی تمام اختیارات هستم زیرا آنها فکر می‌کنند وقتی صحبت می‌کنم ، برای آنها صحبت می‌کنم. “

نقد و بررسی فیلم سخنرانی پادشاه / ورق را برگردان

پس از تماشای این فیلم شما به شدت تحت تاثیر محیط و شخصیت ها و داستانشان قرار خواهید گرفت به طوری که  به سادگی آن‌ها را فراموش نخواهید کرد. این فیلم به قدری زیبا و دل نشین است که تا سال ها در ذهن شما نقش خواهد بست و حتی ممکن است تا مدتی به صحبت کردن با لکنت علاقمند شوید و این تاثیریست که یک فیلم قدرتمند بر روی مخاطبش می‌گذارد.

فیلم سخنرانی پادشاه طعنه‌های عجیبی در خود دارد. از طعنه‌های سیاسیش به خاندان سلطنتی بریتانیا که بگذریم در مورد حتی ذات انسان‌ها نیز فیلم کنایه‌وار حرف‌ها در خود جا داده‌است. اینکه جاه و مقام برای شما اعتبار و اعتماد به نفس به بار نمی‌آورد بلکه حتی اگر پادشاه هم باشید این ذات و مهارت شماست که برایتان اعتبار آفرین خواهد بود. پادشاهی که لکنت دارد و نمی‌تواند به درستی کلمات را کنار هم بچینید تا به آنها معنی و قدرت بدهد خود نیز ضعیف شده و از اعتبار ساقط می‌شود. پس حتی سخنرانیِ ضعیفِ او می‌تواند اعتبار کشورش را نیز زیر سوال ببرد چرا که او نماد کشورش از دید جهانیان است. حتی یک سخنرانی خوب می تواند موجب پیروزی یا شکست کشورش در جنگ شود یا کشور را از منجلاب نابودی نجات دهد. پس اینجاست که شما هر چه بیشتر با اهمیت موضوع آشنا می‌شوید و  غرق داستان ‌شده و لحظه لحظه با “جرح ششم” استرس و ترسِ شکست خوردن در سخنرانی‌هایش را حس خواهید کرد.

در طرف مقابل، فیلم سخنرانی‌های جسورانه و با اعتماد به نفس بالای هیتلر را به نمایش می‌گذارد که میلیون‌ها انسان را با سخنرانی‌هایش به مسیر مرگ و تباهی می‌کشاند و فیلم با نشان دادن این صحنه‌ها قصد تاثیرِ سخن‌وری سیاست مداران را دارد. به طوری که حتی یک سخنرانی خوب می‌تواند سیاهی و پلیدی را در چشمان مردم به خوبی و زیبایی تبدیل کند! و اینجا ناخودآگاه مخاطب بیشتر با طعنه‌ها و نکات ریزی که در بطن فیلم مخفی شده است ، آشنا می‌شود.

بررسی فیلم King of speech

    ” برای برخی از ایفای نقش های تاریخ سینما یک اسکار کافی نیست و بارها و بارها و سالیان سال باید به آن نقش جایزه داد و برای او دقایق طولانی ایستاد و تشویق کرد “

نقطه قوت اصلی سخنرانی پادشاه کجاست؟

به طور کلی سخنرانی پادشاه فیلم کاملیست و در تمامی زمینه‌ها و بخش‌ها قدرتمند عمل شده مخصوصا در فیلم‌نامه که کم نقص است. اما موردی که بیش از بقیه به چشم می‌آید و شما را مجذوب به تماشای فیلم می‌کند ، هنرنماییِ بازیگران آن است که می توان گفت نمایشِ بی‌نظیری داشته‌اند.

“کالین اندرو فرث” بازیگرِ انگلیسی در نقش “جرج ششم” نمایشی فوق العاده زیبا و فراتر از تصور را به نمایش درآورده است و در تمامی مدت زمان فیلم شما خیره به بازیگری او خواهید بود و قطعا بعد از فیلم سخنرانی پادشاه شما در مورد او به جستجو و تحقیق خواهید پرداخت که بیشتر او را بشناسید! برای برخی از ایفای نقش های تاریخ سینما یک اسکار کافی نیست و بارها و بارها و سالیان سال باید به آن نقش جایزه داد و برای آن دقایق طولانی ایستاد و تشویق کرد ، نمایش کالین فرث در فیلم سخنرانی پادشاه یکی از این نقش‌هاست. او بی‌نظیر است و بارها باید او را تماشا کرد تا به قدرت بازی او بیش از پیش پی برد.

بررسی فیلم King of speech

     “جفری راش در سخنرانی پادشاه لغت مکمل را به کامل ترین شکل ممکن تحقق بخشیده است”

اما آیا “کالین فرث” با اختلاف بهترین نقش آفرینی فیلم را داشته است ؟ 

جواب خیر است! می توان گفت جفری راش در سخنرانی پادشاه کاری غیر ممکن را ممکن کرده است. وقتی بازیگر نقش اول فیلم با چنین هنرمندی نقش خود را ایفا کرده‌است و در واقع تاریخسازی کرده ، سخترین کار بر عهده‌ی بازیگر نقش مکمل خواهد بود. مگر می‌شود زمانی که کالین فرث به این شکل نه تنها گذشته ، حتی آینده بازیگری را به چالش کشیده است و با قلدری در بازیگری برای خود حریف طلبیده است، در این فیلم دیده شد؟ بله می شود!

جفری راش با بازی روان ، خونسرد و پخته خود توانسته به اندازه “کالین فرث” بدرخشد و حتی به گونه‌ای همکاری دوگانه آنها مسیر موفقیت را برای کالین هموار کرده است ، جفری راش در سخنرانی پادشاه لغت مکمل را به کامل ترین شکل ممکن تحقق بخشیده است. پایه و ستون قدرتمند دیگر فیلم سخنرانی پادشاه “هلنا بونهام کارتر” دوست داشتنیست که او نیز روان و استوار نقش خود را به نمایش درآورده است و فیلم سخنرانی پادشاه را تبدیل به یک کلاسِ بی‌نقصِ بازیگری کرده است.

نتیجه گیری…

فیلم King of speech

بررسی فیلم King of speech
فیلم King of speech

نمره سایت ساعت 7

(فوق العاده)

(فوق العاده)

ورق را برگردان

سخنرانی پادشاه اکشن نیست ، صحنه‌های هیجانی و قتل و جنایت نیز ندارد ، سخنرانی پادشاه یک فیلم رئال، روایتگرِ بخشی از وقایع تاریخیست که به شما قدرتِ ایستادگی و مبارزه با سختی‌ها را می‌آموزد. اگر تا کنون سخنرانی پادشاه را ندیده‌اید سینما را ندیده‌اید…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد

ممنون خیلی خوب بود واقعا فیلم ارزش تعریف رو داره

امین علیرضائی
پاسخ به  محمد

ممنون رضا جان