بررسی فیلم Wrath of Man / خشم انسان

“خشم انسان” (Wrath of Man) یک فیلم اکشن-مهیج به کارگردانی “گای ریچی” (Guy Ritchie) و محصولی مشترک از آمریکا و بریتانیا می‌باشد. ریچی فیلم‌نامه این اثر را با همکاری “ایوان اتکینسون” (Ivan Atkinson) و “مارن دیویس” (Marn Davies) نوشته است. این فیلم درواقع بازسازی یک فیلم فرانسوی به نام “کامیون حمل پول” (Cash Truck) محصول سال ۲۰۰۴ به نویسندگی و کارگردانی “نیکولاس بوخریف” می‌باشد. از جمله بازیگران این فیلم میتوان به “جیسون استاتهام“، “هولت مک‌کالانی” و “اسکات ایستوود” اشاره نمود. این چهارمین همکاری استاتهام با گای ریچی است، کارگردانی که جیسون ورودش به عرصه سینما را مدیون او می‌باشد. فیلم “Wrath of Man” نخستین بار در تاریخ ۲۲ آوریل ۲۰۲۱ در چندین کشور به نمایش درآمد و سپس به ترتیب در ماه‌های مِی و جولای در آمریکا و بریتانیا اکران شد. این فیلم تاکنون چیزی بیش از 97.5 میلیون دلار در گیشه جهانی فروش داشته که با توجه به موقعیت کنونی سینماها رقم قابل ملاحظه‌ای می‌باشد. البته این فروش تاحدود زیادی به علت حضور بازیگر محبوب فیلم‌های اکشن جیسون استاتهام در فیلم و همینطور همکاری مجدد او با گای ریچی است. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Wrath of Man در خدمت شما هستیم.

بررسی فیلم Wrath of Man / خشم انسان

خلاصه داستان فیلم خشم انسان

داستان فیلم درباره‌ی مردی به نام پاتریک هیل (جیسون استاتهام) با نام مستعار H (اچ) است که در یک شرکت حمل پول مشغول به کار می‌شود. او و همکارانش با کامیون‌های حمل پول مبالغ بسیار زیادی پول نقد را در سطح شهر جابجا می‌کنند. اچ خیلی زود و طی یک سرقت مسلحانه مهارتی از خود نشان می‌دهد که بسیار فراتر از حد و اندازه‌های یک مامور امنیتی می‌باشد. در ادامه با گذشته‌ی اسرارآمیز و انگیزه‌های اچ برای حضور در این کار روبرو می‌شویم که …

بررسی فیلم Wrath of Man / خشم انسان

فیلم “Wrath of Man” دارای چهار بخش است که سه بخش نخست بصورت درهم و بدون ترتیب زمانی نامگذاری شده و نمایش داده می‌شود. البته داستان به گونه‌ای روایت می‌گردد که پس از پایان فیلم نکته‌ی مبهم و گنگی باقی نمی‌ماند. گای ریچی در این فیلم اگرچه چارچوب همیشگی فیلم‌های اکشن انگلیسی را که استفاده زیاد از سلاح گرم بوده را رعایت کرده است. اما با این شیوه‌‌ی روایت و این حجم از کشت و کشتار ما را به یاد فیلم‌های تارانتینو می‌اندازد و تاحدودی با سبک و سیاق آثار ریچی فاصله دارد. شاخصه بارز این فیلم خاکستری بودن تمامی کاراکترهای داستان است که این موضوع آنها را تاحدودی مرموز و غیرقابل پیش‌بینی می‌سازد. اما شخصیت‌پردازی فیلم به شدت ضعیف بوده و شخصیت‌های منفی آن بسیار سطحی و بدون پیش زمینه‌ی مناسب در درون داستان جای گرفته‌اند. فیلم‌نامه این اثر اگرچه ضرب‌آهنگ خوب و مناسبی دارد اما دارای نواقص بسیار زیادی است. حتی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های فیلم که نقشه‌ سرقتی بزرگ بوده، بسیار ساده‌انگارانه و سطحی طراحی شده است. اگرچه باید در نظر داشت که وقتی به تماشای یک فیلم اکشن می‌نشینیم نباید انتظار فیلم‌نامه‌ای منطقی و حساب شده را داشته باشیم. لازمه‌ی اینگونه آثار هیجان زیاد و ریتم سریع و برق‌آسا می‌باشد.

بررسی فیلم Wrath of Man / خشم انسان

در فیلم‌های اکشنی که بازیگر نقش اول آن بسیار معروف و شناخته شده است یک ایراد بزرگ دیده می‌شود. اینکه شما براحتی می‌توانید انتهای داستان را پیش‌بینی کنید و سازندگان تنها می‌توانند در جزئیات داستانی شما را غافلگیر کنند. این فیلم نیز با حضور جیسون استاتهام به نوعی از همین پروتکل پیروی کرده است. جیسون استاتهام بازیگری است که ریچی علاقه زیادی به همکاری با او دارد. او در فیلم Wrath of Man ایفاگر نقشی است که فاصله چندانی با آنچه تاکنون از او مشاهده کردیم ندارد. شخصیتی کم‌حرف، یکه‌تاز و بزن بهادر که تا رسیدن به هدف نهاییش چیزی جلودار او نیست. اما اینبار نیز در پشت چهره‌ی کاریزماتیک و ژست‌های مخصوص به خودش داستانی ساده و تکراری قرار دارد. شاید وقت آن رسیده که جیسون با توجه به بالا رفتن سنش به فکر نقش‌هایی متفاوت‌تر بوده و تنها خودش را محدود به فیلم‌های اکشن نکند.

سایر بازیگران فیلم نیز به دلیل ضعف زیاد فیلم‌نامه در شخصیت‌پردازی فرصت خوبی برای عرض اندام پیدا نکرده‌اند. یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که پس از تماشای این فیلم برایمان ایجاد می‌شود، اینست که روایت غیرخطی فیلم‌ به چه علت بوده است!؟ شاید اگر فیلم به جای استفاده از این متد داستانش را بصورت خطی و معمولی روایت می‌کرد. می‌توانست زمانی را که با نشان دادن صحنه‌های تکراری در هر بخش هدر داده را صرف پر کردن حفره‌های داستانش کند. خلق یک شخصیت منفی منحصربفرد و عمیق در فیلم‌های اکشن یک ضرورت انکارنشدنی است که در این فیلم بخوبی صورت نگرفته است.

بررسی فیلم Wrath of Man / خشم انسان

فیلم “خشم انسان” در دسته فیلم‌های اکشن تفنگی قرار دارد که صحنه‌های درگیری و مبارزات آن تماماً با اسلحه و مسلسل طراحی شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود مخاطبینی که به نبردهای تن به تن علاقه‌مند هستند در هنگام تماشای فیلم کمی ناامید شوند. بطورکلی باید گفت که گای ریچی کارگردان باهوش و خلاقی است که تماشای فیلم‌هایش همیشه سرگرم‌کننده و مفرح می‌باشد. این فیلم نیز اگرچه در ظاهر تفاوت‌های زیادی با دیگر آثار سینمایی او دارد، اما با کمی دقت می‌توانیم ریزه‌کاری‌های مخصوص ریچی را در جای‌جای آن مشاهده کنیم. مواردی همچون داستان پرتنش، زنجیره اتفاقات پشت سرهم و به هم مرتبط، شخصیت‌های خاکستری و البته موسیقی متن خوب که جزو ویژگی‌های همیشگی فیلم‌های ریچی است.

یکی از ایراداتی که می‌توان به فیلم وارد کرد، نادیده گرفتن جی پی اس ماشین‌های حمل پول است! به طوری که در ماشین‌های حمل پول با خارج شدن ماشین از مسیر همیشگی یا توقف بدون هماهنگی، اخطاری سریع به مرکز صادر می‌شود و بلافاصله نیروهای کمکی به محل فرستاده می‌شوند. در حالی که در طول فیلم با نادیده گرفتن این موضوع بسیاری از اتفاقات داستان رخ می‌دهد، که ممکن است برای برخی بینندگان تیزبین ناامید کننده باشد. با این حال جیسون استاتهام در این فیلم بسیار خوب توانسته درد انتقام را با بازی درونی و بدون کلامش به بیننده منتقل کند، به طوری که از همان ابتدای فیلم می‌توان غم بزرگی را در چشمان او حس کرد.

نتیجه گیری…

در آخر میتوان گفت که فیلم “Wrath of Man” یک اکشن سرگرم‌کننده و مهیج است که علاقه‌مندان به فیلم‌های اکشن تفنگی را راضی نگه خواهد داشت. اما بدون‌شک نمی‌تواند در میان فیلم‌های برتر با درون‌مایه انتقام قرار گیرد. فیلم در زمینه‌ی شخصیت‌پردازی و روایت داستانیِ فیلم‌نامه به وضوح دارای ایراداتی غیرقابل انکار می‌باشد. هرچند اگر سخت‌گیر نباشیم و فیلم را با نمونه‌های شلوغ و بی سروته سالهای اخیر در ژانر اکشن قیاس کنیم، کمی نسبت به فیلم ملایمتر خواهیم شد چراکه نسبت به آنها از سطح بالاتری برخوردار است. فیلم “خشم انسان” اگرچه هیجانات لازم برای یک فیلم اکشن را در خود ندارد اما از سرعتی بالا و برخی سورپرایزهای لحظه‌ای برخوردار است که تماشاگران عام سینما از آن لذت خواهند برد.

فیلم Wrath of Man

بررسی فیلم Wrath of Man / خشم انسان


فیلم Wrath of Man

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(متوسط)

(متوسط)

خشم انسان

در آخر میتوان گفت که فیلم “Wrath of Man” یک اکشن سرگرم‌کننده و مهیج است که علاقه‌مندان به فیلم‌های اکشن تفنگی را راضی نگه خواهد داشت. اما بدون‌شک نمی‌تواند در میان فیلم‌های برتر با درون‌مایه انتقام قرار گیرد. فیلم در زمینه‌ی شخصیت‌پردازی و روایت داستانیِ فیلم‌نامه به وضوح دارای ایراداتی غیرقابل انکار می‌باشد. هرچند اگر سخت‌گیر نباشیم و فیلم را با نمونه‌های شلوغ و بی سروته سالهای اخیر در ژانر اکشن قیاس کنیم، کمی نسبت به فیلم ملایمتر خواهیم شد. فیلم “خشم انسان” اگرچه هیجانات لازم برای یک فیلم اکشن را در خود ندارد اما از سرعتی بالا و برخی سورپرایزهای لحظه‌ای برخوردار است که تماشاگران عام سینما از آن لذت خواهند برد.

امیدواریم از مطلب “بررسی فیلم Wrath of Man / خشم انسان” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها