بررسی مینی سریال Unbelievable

مینی سریال “باورنکردنی”(Unbelievable) یک درام آمریکایی محصول شبکه Netflix است.این سریال توسط Susannah Grant که خودش کارگردانی دو قسمت را برعهده دارد و همچنین با همکاریِ Ayelet Waldman,Michael Chbon تهیه و توزیع شده است. از بازیگران این مینی سریال میتوان به Toni Collette,Merritt Wever و Kaitlyn Dever اشاره کرد. این سریال درباره ی حوادث واقعی و درمورد تجاوزهای سریالی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ در ایالات واشنگتون و کلرادو آمریکا است که براساس مقاله خبری نوشته‌ی T.Christian Miller و Ken Armstrong ساخته شده است. این مینی سریال ۸ قسمتی در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۹ پخش گردید. با سایت ساعت هفت با بررسی مینی سریال Unbelievable همراه باشید.

اگر به دنبال خواندن مطالب بیشتر در مورد سریال های برتر می گردید به لیست بهترین سریال ها مراجعه کنید…

مینی سریال های خوب دیگر:

بررسی مینی سریال Patrick Melrose 

بررسی سریال Chernobyl 

بررسی سریال When They See Us

خلاصه داستان:

یک نوجوان یتیم به نام “ماری ادلر” در آپارتمانش مورد تجاوز قرار میگیرد. اما وقتی تحقیقات پلیس به بن‌بست میرسد آنها به این نتیجه میرسند که ممکن است آن دختر تمام ماجرا را از خودش ساخته باشد. سپس با فشار بر روی او باعث می‌شوند تا دختر به دروغ بودن گزارشش اعتراف کند. اما سه سال بعد وقتی دختری دیگر به صورتی مشابه در ایالت کلرادو مورد تجاوز قرار می‌گیرد کارگاه “کارن دووال” اینبار به صورت جدی به دنبال شکار این متجاوز می‌افتد. کارگاه دووال پس از پیدا کردن چندین پرونده مشابه با کارگاه “گریس راسموسن” آشنا می‌شود و این دو پس از انجام تحقیقات بیشتر به مدارکی دست می‌یابند که نشان از وجود یک متجاوز سریالی میدهد و …

مینی سریال Unbelievable

نقد و بررسی سریال:

قبل از هرچیز شما باید بدانید که مینی سریال “باورنکردنی” یک درام تلخ با موضوع تجاوز است. پس شما نباید آن را با سریال‌هایی مثل “کارگاهان واقعی”،”فارگو” و یا حتی “شکارچی ذهن” مقایسه کنید. زیرا بخش‌های پلیسی و جنایی این سریال بسیار کم قدرت بوده و در واقع در حاشیه قرار دارد. سازندگان سعی کرده‌اند تا تمرکز اصلیِ داستان را برروی اتفاقات دراماتیک این حادثه ناگوار بگذارند.ماجراهای پلیسی و تعقیب و گریزها خیلی دیر و در قسمت ششم کمی جان می‌گیرد. همین موضوع باعث گردیده تا سریال در برخی قسمت‌ها برای همراه کردن مخاطب با خودش دچار مشکل شود. باید به این نکته توجه داشت که سریال تا جایی که امکان داشته در نشان دادن جزئیات دقیق عمل کرده است اما در جریانِ جزئیات قرار گرفتن و قدم به قدم با پلیس پیش رفتن ، می‌تواند برای عده‌ای جذاب و برای یک عده خسته‌کننده باشد.

باورنکردنی

آری باورنکردنی است این حجم از بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی در مقابل دختری تنها که آسیب‌های روحی و روانی در او مشهود است. باورنکردنی است،که جامعه چگونه می‌تواند فردی آسیب‌پذیر و شکننده را زیر چکمه‌های هجویاتش له کند.در بخش اول داستان میبینیم که یک دختر نوجوان پس از آنکه به شکلی وحشیانه مورد تجاوز قرار گرفته است با ذهن بچگانه‌اش در بیان جزئیات دچار مشکل می‌شود. اما پلیس به جای تمرکز بر اصل ماجرا با فشار برروی او برای جزئیات بی‌اهمیت باعث ایجاد ترس در قربانی و پشیمان شدن او از گزارشش می‌شود. اگر پلیس تنها کمی بیشتر احساس مسئولیت کرده و توجه میکرد میفهمید که حتی یک نوجوان که در خانواده‌ای نرمال رشد کرده ممکن است در برقراری روابط اجتماعی دچار مشکل شود.

حال شما یک نوجوان یتیم و بی سرپرست را در نظر بگیرید مطمئناً مشکلاتی که او با آنها سروکار دارد بسیار بیشتر است. ولی پلیس راحت‌ترین راه را انتخاب می‌کند انگشت اتهام را به سمت قربانی ضعیف گرفته و یک پرونده پردردسر را خیلی سریع مختومه اعلام می‌کند. اما در بخش دیگر داستان با وجود حادثه‌ای مشابه(تجاوز به دختری جوان) شیوه‌ای متفاوت از لحاظ برخورد و عملکرد در مواقعبروز حادثه را میبینیم.اینبار با دختری باثبات و قوی که در قبول واقعیت مشکلی ندارد و مهمتر از آن پلیس‌هایی مصمم و مسئولیت‌پذیر روبرو هستیم.

مینی سریال Unbelievable

پلیس‌هایی که با تمام وجودشان برای بازپسگیریِ حقوق پایمال شده هم‌نوعانشان می‌جنگند. البته باید در نظر داشت که دو چیز محرک‌های بسیار قوی‌ای هستند،اولی عشق و دیگری تنفر است. تنفر چیزی است که کارگاه‌های این داستان را افسارگسیخته و مهارنشدنی کرده است. اینجاست که میتوان شکاف عمیق میان تجربه کردن و درک کردن را دید،چگونه میتوان بدون دانستن عواقب یک اتفاق از آن جلوگیری کرد. همین نگاه دوجانبه و همین تناقضات باعث شده تا مینی سریال “Unbelievable” بتواند نظرات مثبت زیادی را از سوی مردم و منتقدین دریافت کند.

بازیگران به خوبی انتخاب شده و تا حدود زیادی از پس نقش‌هایشان برآمده‌اند که در این میان “مریت ویور” در نقش کارگاه کارن دووال بازیِ چشمگیرتری از دیگر بازیگران سریال دارد که متاسفانه به آن توجهی نشده است. البته این سریال یک نقطه ضعف بزرگ نیز دارد و آن اینست که هر جنایتی دو سمت دارد یک سمت قربانی است و در سمت دیگر مجرم قرار دارد.در این مینی‌سریال هیچگونه دیدگاهی از متجاوز به بینندگان داده نمی‌شود که این در پایان سریال یک نقطه کور بزرگ را برایتان بجا می‌گذارد.در واقع اگر سازندگان یک قسمت از سریال را به داستان زندگی این شخصیت اختصاص می‌دادند میتوانست جذابیت بیشتری به سریال ببخشد.

مینی سریال Unbelievable

ماری: پس،آره.گمونم…من با اون شروع می‌کردم… دروغ گفتن! چون حتی با آدم‌های خوب،حتی با آدمایی که یجورایی میشه بهشون اعتماد کنی… اگه حقیقت ناراحت‌کننده باشه… اگه حقیقت متناسب نباشه… باورش نمی‌کنن… حتی اگه واقعاً بهت اهمیت بدن… فقط…فقط باور نمی‌کنن!”

در پایان باید اضافه کرد که “Unbelievable” یک مینی‌سریال درام است نه یک سریال جنایی و پلیسی پس نباید از آن انتظار هیجان و سوپرایزهای شوک‌کننده داشته باشید.وقتی که صحبت از یک داستان واقعی می‌شود بیشترین چیزی که اهمیت دارد اینست که تا چه حد آن فیلم و یا سریال توانسته ماجرا را به درستی به تصویر بکشد. آنچه که واضح است که در این سریال شاهد بزرگنمایی افراد و به حاشیه کشیده شدن اصل داستان نیستیم.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز مینی‌سریال Unbelievable

خیلی خوب

در این سریال خبری از کارگاهان باهوش و نخبه نیست بلکه با دو کارگاه سخت‌کوش و مصمم روبرو هستیم که با پشتکار به اهدافشان می‌رسند. کارگاهانِ دلسوزی که تعهدشان به جامعه و شغلشان واقعاً باورنکردنی است. پس اگر میخواهید یک مینی سریال تاثیرگذار و خوش‌ساخت ببینید تماشای سریال “باورنکردنی” را از دست ندهید.

امیدوارم از مطلب “بررسی مینی سریال Unbelievable” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بررسی مینی سریال Unbelievable/ یک اتفاق باورنکردنی […]