نقد و بررسی فیلم Chicago / جنون جاز

فیلم شیکاگو (Chicago) محصول سال 2002، به کارگردانی Rob Marshall می‌باشد که برنده 6 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شده‌است. نویسنده فیلمنامه Bill Condon و از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به رنه زلوگر و کاترین زتا جونز و ریچارد گی‌یر اشاره کرد. این فیلم براساس یک تئاتر موزیکال به نام شیکاگو ساخته شده‌است که آهنگ‌های فیلم را John Kander ساخته و ترانه‌های اثر نیز توسط Fred Ebb نوشته شده‌اند. در ادامه با سایت ساعت هفت با نقد و بررسی فیلم Chicago همراه باشید.

برترین‌ فیلم‌های اسکار 

در بخش جدید سایت ساعت هفت قصد داریم تا نگاهی به برندگان اسکار از سال 2000 تا 2020 بیندازیم و هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. متن پیش رو برترین فیلم اسکار سال 2003 می‌باشد. برای دیدن لیست کامل اسکاری های هر سال کلیک کنید….

نقد و بررسی فیلم شیکاگو

نقد و بررسی فیلم Chicago / جاز، رقص و دیگر هیچ

فیلم با تق تق پاشنه‌های کفش‌های زنی آغاز می‌شود که می‌توان استرس را از قدم‌های نامتوازنش متوجه شد. بلافاصله متوجه علت این امر می‌شویم، ولما (کاترین زتا جونز) فردی را کشته است و دست‌هایش که هنوز خونی است را پاک می‌کند. وقتی اجرایش را آغاز می‌کند، فیلم دیگر جنبه‌ای موزیکال به خود می‌گیرد. در این بین راکسی (رنه زلوگر) را می‌بینیم که برای مدتی کوتاه خود را جای ولما تصور می‌کند. دوست پسرش از راه می‌رسد و راکسی همه چیز را فراموش می‌کند و به دنبال او می‌رود. آنها به آپارتمان راکسی می‌روند در اینجا صحنه‌های معاشقه آنها با موزیک جاز همراه می‌شود و حتی چیز‌هایی که در ترانه گفته می‌شود را عیناً اجرا می‌کنند. راکسی که آرزو دارد ستاره‌ی معروفی بشود، به این دلیل با این پسر وارد رابطه شده چرا که او (فِرد)(دوست پسرش) به او قول داده تا راکسی را با تهیه کننده‌ای معروف آشنا کند. اما فِرد به او می‌گوید که این دروغ را سره هم کرده تا فقط با او بخوابد. راکسی نمی‌تواند خشمش را کنترل کند و فِرد را با شلیک گلوله به قتل می‌رساند. از آنطرف ولما نیز بعد از آنکه نمایشش به پایان می‌رسد توسط پلیس دستگیر می‌شود زیرا همبستر شدن خواهرش (که او نیز خواننده بوده است) با همسرش را دیده بود و هر دوی آنها را به ضرب گلوله می‌کشد.

نقد و بررسی فیلم شیکاگو

جنایتی درآمیخته با رقص موزیک

کاری که نویسنده اثر، بیل کندون کرده است، تبدیل یک اثر در قالب تئاتر موزیکال به فیلمی موزیکال بوده است. بیل کندون توانسته به شخصیت های تئاتر در قالب سینما جان ببخشد و کاراکترهایی بی نقص خلق کند و حتی برای کارکترهایی که فرعی هستند نیز پیش زمینه‌ای جالب بنویسد. شخصیت ماما مورتون بسیار عالی ساخته و پرداخته شده است کسی که مسئول بند زنان است و با گرفتن رشوه کاری می‌کند که زندگی در زندان راحتتر بگذرد. وقتی در زندان راکسی، با همبندی‌هایش آشنا می شود، یکی از لحظات بسیار جالب و ماندگار فیلم شکل می‌گیرد. که یکی از سکانس‌های زیبای فیلم به شمار می‌آید. همه آنها شوهر یا دوست پسرشان را به قتل رسانده اند (به جز یک مورد که می‌گوید بی گناه است و تم رقصی شبیه باله دارد!) تم رقص آنها که فضایی تیره دارد که نشان از سیاهی روزگارشان دارد که چشیدن طعم خیانت آن را تباه کرده است.

رقص با نوار قرمز رنگ نیز قابل توجه است که نماد خون است. وقتی ولما داستان چگونگی به قتل رساندن خواهرش و شوهرش را تعریف می‌کند، بازی کاترین زتا جونز به اوج خودش می‌رسد. همه این هیاهوها با چکه کردن آب از شیر شروع می‌شود که بسیار هوشمندانه در فیلم جای گرفته است. داستان با جدال راکسی و ولما برای گرفتن وکیلی به نام Billy Flynn به اوج خودش می‌رسد. اما بیلی وکیلی است که غیر از پول به چیز دیگری اهمیت نمی‌دهد. او خود را با ترانه‌ای معرفی می‌کند که در آن دم از عشق می‌زند. این در حالی است که عشق از نگاه او تماماً پول است و پول. اما به قول جوکر (معرفی شخصیت جوکر) در فیلم Batman: The Dark Knight ” اگر در کاری مهارت دارید آن را مجانی انجام ندهید”. راکسی باید 5000 دلار پول برای آنکه بیلی وکالتش را بر عهده بگیرد بپردازد که پول کمی نیست.

نقد و بررسی فیلم شیکاگو

رقصِ رنگها

از نکات برجسته فیلم طراحی صحنه و لباس است که در همین بخش نیز برنده جایز اسکار شده است. کارگردان به خوبی توانسته دهه 60 و هفتاد آمریکا را با ترانه و موسیقی جاز به نمایش بگذارد. تا آنجایی که به خاطر دارم این فیلم در ایران زیاد سر و صدا نکرد و بیشتر توجهات سوی فیلم The Pianist بود که رقیب فیلم شیکاگو در اسکار بود. البته فیلم های Gangs of the New York، The Hours، The Lord of the Rings: The Two Towers نیز رقیبان فیلم شیکاگو برای بدست آوردن جایزه فیلم سال بودند. که با کمی دقت نشان می‌دهد رقابتی بسیار تنگاتنگ با دیگر آثار آن سال داشته است. ترانه ها، بازی بسیار خوب کاترین زتا جونز که برایش جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را به ارمغان آورد، Theme دهه شصت و هفتاد آمریکا و از همه مهمتر موسیقی بسیار پرشور هیجان اثر توانست دل هیأت داوران اسکار را بدست آورده و جایزه بهترین فیلم سال را ببرد.

نقد و بررسی فیلم شیکاگو

نتیجه گیری

فیلم شیکاگو در بر‌گیرنده تمام جنبه‌های یک فیلم موزیکال عالی است. بیشتر از همه داستان بسیار جالب آن است که شما را پای اثر نگه می‌دارد و دوست دارید تا آخر پای اثر بنشینید. هم از موسیقی و ترانه‌های جذابش بشونید، هم از بازیِ بازیگران حرفه‌ایش لذت ببرید.

فیلم سینمایی شیکاگو

نقد و بررسی فیلم شیکاگو
فیلم Chicago 

نمره سایت ساعت 7

(عالی)

(عالی)

جنایت و رقص

فیلم شیکاگو محصول سال 2002 یکی از کم نظیرترین فیلم‌ها در ژانر موزیکال می‌باشد. این فیلم با بیان داستانی جنایی در ژانر درام توانست منبع الهام بسیاری از کارگاردانان دیگر در ساخت چنین Theme داستانی آنهم در سبک موزیکال باشد. بازی‌های بسیار تماشایی، موسیقی جاز که سرشار از شور شوق است و در نهایت تِم دهه شصتی آن می تواند برایتان بسیار سرگرم کننده و جذاب باشد.

امیدواریم از مطلب ” نقد و بررسی فیلم Chicago ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها