بررسی مینی سریال Midnight Mass / جزیره مرگ

عشاءربانیِ نیمه‌شب یا Midnight Mass مینی سریالی در سبک درام-وحشت است که توسط “مایک فلنگان” برای شبکه Netflix ساخته شده است. این کارگردان را با سری مینی سریال‌های معروف The Haunting و فیلم Doctor Sleep در سال‌های اخیر می‌شناسیم. این سریال در ۷ قسمت در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ منتشر شده است و نظرات اکثرا مثبتی از طرف مردم و منتقدین بدست آورده است. در ادامه می‌خواهیم کمی بیشتر در مورد این مینی سریال صحبت کنیم. پس با سایت ساعت هفت با بررسی مینی سریال Midnight Mass همراه باشید.

مطالب مرتبط: معرفی مینی سریال های جدید و مشهور

بررسی سریال Haunting of Bly Manor

نقد فیلم Doctor Sleep

بررسی مینی سریال Midnight Mass

…بدون اسپویلِ اتفاقاتِ مهمِ داستان…

مقدمه… (خلاصه داستان)

مردمِ “جزیره کراکت” بدور از هیاهوهای شهرهای بزرگ با آرامش به زندگی روزمره خود مشغولند. بیشتر آنها طبقِ عادتِ همیشگی، روزهای یکشنبه در کلیسای سنت پاتریک برای دعا و نیایش جمع می‌شوند. اما چند وقتی است که آن شور و اشیاق اولیه را ندارند. هر روز از تعداد آنها کاسته شده و تعداد کمتری در کلیسا حاضر می‌شوند. اما با ورود پدر روحانی جدید همه چیز تغییر می‌کند. با ورود او اتفاقات عجیبی در جزیره‌ی کراکت رخ می‌دهد و باعث می‌شود افراد زیادی به کلیسا دوباره ایمان بیاورند اما…

بررسی مینی سریال Midnight Mass / دعای نیمه شب در جزیره مرگ

مینی‌ سریال‌ Midnight Mass با یک روایت داستانیِ مرموز، لحظات هیجان انگیز و متفاوتی را برایتان بوجود می‌آورد. برخلاف دیگر عناوین سبک وحشت، در این مینی سریال با شروعی کاملا متفاوت رو به رو خواهید شد. سریال در ابتدا شاید شما را گول بزند و خیال کنید با یک سریال کاملا مذهبی که قصد موعظه کردن شما را دارد، طرف هستید! اما وقتی چند قسمت از سریال می‌گذرد متوجه می‌شوید که در این مورد اشتباه کرده‌اید. با این حال شاید سخنرانی‌های مذهبی‌ای که توسط “پدر پال هیل” بیان می‌شود کمی بیش از حد باشند و بهتر بود سریال کمی تعداد قسمت‌هایش را کم می‌کرد و از دیالوگ‌های اضافه می‌گذشت تا تعادل بین اتفاقات حفظ می‌شد و جذابیت در طول داستان باقی می‌ماند. (به نظر می‌رسد سازندگان به خاطر اینکه تعداد قسمت‌های مینی‌ سریال به عدد هفت برسد این دیالوگ‌ها را به سریال اضافه کرده‌اند! چراکه تِم مذهبی سریال با این عدد کاملا جور در می‌آید.)

در ادامه متوجه خواهید شد که سریال فقط قصدش شکه کردن لحظه‌ای شما (مانند عناوین مشابه) نیست بلکه با تصویربرداری دقیق، صحنه پردازی و نورپردازی تماشایی، لحظه به لحظه اسرار پشت پرده داستانش را برایتان آشکار می‌کند و شکل منحصر به فردی به ترس و اتفاقات سریال می‌دهد. هرچه سریال به جلوتر می‌رود وحشتِ سریال بیشتر می‌شود تا در انتها با اتفافات شکه‌کننده‌ای طرف شوید که شاید برایتان قابل پیش بینی باشد اما همچنان هیجان انگیز هستند. جزئیات از همان ابتدایِ سریال به درستی در گوشه گوشه قسمت‌ها جا خوش کرده‌اند و به راحتی‌ می‌توانید بعد از کشف حقایق اصلی داستان با بازگشت به قسمت‌های قبلی مقدمه‌ی به ظاهر بی‌اهمیت سریال را بازنگری کنید تا متوجه شوید که سریال از همان ابتدا به شکل درست و پرجزئیاتی در حال شکل‌دهی داستانش بود.

بررسی مینی سریال Midnight Mass

در این سریال در اصل به یک جزیره می‌رویم و داستان برخی از ساکنین این جزیره را دنبال می‌کنیم. اما همه اتفاقات داستان به شکل مرموزی به کلیسایی که در این جزیره واقع شده است باز می‌گردد. وقتی که پدر روحانیِ پیر و فرتوت به یک سفر زیارتی می‌رود، دیگر از او خبری نمی‌شود و در عوض یک پدر روحانیِ جوان جایگزین او می‌شود. با ورود پدر روحانی جدید و مرموز، اتفاقات عجیبی در جزیره روی می‌دهد و قدم به قدم داستان به بازگویی چرایی این اتفاقات در طی قسمت‌های مختلف می‌پردازد‌.

سریال فقط به دنبال روایت کردن داستانِ یک شخصیت خاص نیست و قهرمان کلی‌ای در آن وجود ندارد. در طول داستان با کاراکتر‌های مختلفِ جزیره و اتفاقات گوناگونی که برای آنها پیش می‌آید آشنا می‌شویم. مثلا با شخصیت رایلی فلین (با بازی زک گیلفورد) از همان دقایق ابتدایی آشنا می‌شوید، در آغازِ سریال او با دختری در حالت مستی تصادف کرده و به زندان می‌افتد و به شدت درگیرِ عذاب وجدان است. یا شخصیت بیو کین (با بازی سامانتا اسلویان) که در نقش یک زنِ به شدت مذهبی ظاهر شده است، او شخصی با نفوذ در جامعه و کلیسای سنت پاتریک است. یا دیگر شخصیت‌ها که هر کدام نقش خاصی در داستان دارند و سرگذشت هریک از آنها را در طول داستان نظاره می‌کنیم.

در طی داستان بارها و بارها با صحنه‌های عجیب و غریبی رو به رو می‌شویم. موجود عجیبی که با دو چشمان براق در دل تاریکی مخفی شده است و به صورت مخفیانه به افراد مختلف جزیره نگاه می‌کند. یکی از بزرگترین اسرار جزیره همین فرد یا موجود مرموز است که ماهیت آن تا چند قسمت اول کاملا ناشناخته است. سریال قصدش توضیح اضافه دادن در مورد وقایع نیست بلکه قدم به قدم اسرار اصلی داستان را برایتان بیان می‌کند و به آنها عمق و جلا می‌دهد اما تا انتها مرموز پیش می‌رود و از بازگویی توضیحات اضافه خودداری می‌کند تا رمزآلود بودن اثر حفظ شود.

بررسی مینی سریال Midnight Mass

داستان پلی بین داستان‌های مذهبی و سبک وحشت می‌زند و به تندروی‌های کورکورانه ما اشاره می‌کند. هر اتفاقی که در طول داستان می‌افتد مردم عادی، پدر روحانی و مخصوصا مبلغ زن داستان یعنی بیو کین آن را به دین وصل می‌کند و آن را خدایی می‌خواند. این‌‌گونه بیننده که بی‌طرف در حال دیدن چنین صحنه‌هایی است از رفتار و کردار رقت انگیزِ آنها حسابی مستاصل می‌شود. کارهای وحشتناکی در این سریال برچسب خدا گونه می‌گیرند و این بیشتر شما را از هر نظر به فکر فرو می‌برد. بعد از مدتی به راحتی می‌توانید اتفاقات داستان را با دنیای واقعی پیوند زده و آنها را بیشتر درک کنید. کم کم در طی داستان می‌بینیم کشیش و اطرافیانش برای انجام هر عمل کثیفی که انجام می‌دهند یک آیه از گوشه کنار انجیل‌های مختلف پیدا می‌کنند تا بر روی اعمالشان سرپوش بگذارند!

بازی اکثرا بازیگران سریال قابل قبول است اما در راس نقش‌آفرینی‌های جذاب می‌توان از بازی هامیش لینکلیتر در نقش پدر پل هیل تمجید کرد. او به شکل زیبایی مانند یک کشیش پرسابقه به موعظه می‌پردازد و اعمالش را با توجیهاتی که از انجیل بیرون کشیده موجه می‌کند یا بازی سامانتا اسلویان در نقش زنی تندرو نیز یکی از نقش‌آفرینی‌های عالی سریال است. تندروی‌های او به شدت روی اعصاب است و این نشان از این دارد که او کارش را به خوبی انجام داده است!

نتیحه گیری…

مینی‌ سریال‌ Midnight Mass به شکل زیبایی می‌خواهد نشان دهد حتی بدترین مسائل را با برچسب زدن به دین می‌توان به چیزهای به ظاهر زیبا بدل کرد و برای تمام اتفاقات شوم هم می‌توان توجیهاتِ مذهبیِ به ظاهر درست پیدا کرد! بعضی وقت‌ها برایمان راحت‌تر است که به جای قبول واقعیتِ تلخ به دروغ‌ها و رویاهای‌مان ایمان داشته باشیم! با اینکه اتفاقات اصلی سریال شاید کمی قابل پیش‌بینی باشد اما به موقع و دقیق انتهای داستان قرار گرفته و همین باعث شده تاثیر زیادی روی شما بگذارد. در کل مینی‌ سریال‌ Midnight Mass برای طرفداران سبک وحشت یک عنوان کاملا متفاوت است و ارزش وقتی که برایش می‌گذارید را دارد. سریال قصد دارد به شما گوشزد کند که انسان‌های تندرو حتی از هیولاهای مخوفِ داستان‌های ترسناک نیز وحشتناک‌ترند!

مینی سریال Midnight Mass

بررسی مینی سریال Midnight Mass
مینی سریال Midnight Mass

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

دعای نیمه شب در جزیره مرگ

در کل مینی‌ سریال‌ Midnight Mass برای طرفداران سبک وحشت یک عنوان کاملا متفاوت است و ارزش وقتی که برایش می‌گذارید را دارد. سریال قصد دارد به شما گوشزد کند که انسان‌های تندرو حتی از هیولاهای مخوف داستان‌های ترسناک نیز وحشتناک‌ترند!

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها