بررسی بازی Guilty Gear Strive 

Guilty Gear Strive یک بازی مبارزه‌ای است که در تاریخ ۱۱ ژوئن 2021 برای پلتفرم‌های PS4، PS5، Arcade Systems و Windows منتشر شده است. سازنده بازی Arc System Works است و ناشرین آن Sega و Bandai Namco شعبه اروپا هستند. این بازی دنباله یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های سبک مبارزه‌ای (Fighting) به شمار می‌رود. با ما با نقد و بررسی بازی Guilty Gear Strive همراه باشید.

بررسی بازی Guilty Gear Strive / پیچیده اما سرگرم کننده 1

بررسی بازی Guilty Gear Strive / پیچیده اما سرگرم کننده

سری بازی Guilty Gear همواره یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های مبارزه‌ای را دارا بودند. سازندگان در هر قسمت سعی در گنجاندن اِلمان‌های جدید به بازی کردند تا آن را لذت‌بخش کنند. تازه‌کاران در ابتدا باید زمانی را صرف یادگیری سیستم مبارزه بازی کنند و تمام جنبه‌ها را بیاموزند و استراتژی مناسب و کاراکتر مورد نظر با استراتژی خود را بیابند. این مورد در نگاه اول بازی را سخت و مخاطب را دل‌زده می‌کند اما کنترلر را رها نکنید، Guilty Gear می‌تواند سرگرم‌کننده باشد.

سازندگان Guilty Gear Strive را برای تازه‌کاران ساده سازی کرده‌اند، یعنی کمترین حرکات در هوا، ضربات ترکیبی ساده (Combos)، بخش داستانی کوتاه و افزایش آسیب (Damage) ضربات را در روند بازی شاهد هستیم. برخلاف افزایش آسیب (Damage) ضربات، اجرای کمبوهای ضربات سبک (Light) کمی سخت‌تر است. اینکه بخواهید خیلی عادی مانند بازی‌های دیگر سبک مبارزه‌ای با ترکیب ضربات مشت و لگد و Slash به حریف صدمه بزنید، باید بدانید که اینحا همچین چیزی نداریم. بیشتر تاکید بازی به اجرای ضربات پا و اجرای کمبوهای معمول است، که باید در اجرای ضربات سنگین و زمانبندی آن دقت کنید. بدین ترتیب بازی سریع‌تر شده است و باید در ثانیه‌ها تصمیم بگیرید تا بتوانید دست بالاتر را در بازی داشته باشید که این سرعت گیم‌پلی را برخلاف سری قبلی بازی افزایش داده است.

بررسی بازی Guilty Gear Strive / پیچیده اما سرگرم کننده 2

یکی دیگر از جنبه‌های بازی Guilty Gear این است که احساس می‌کنید کاراکترتان دارای وزن است و این موضوع را در ضربات و کمبو‌های آنها احساس می‌کنید. با توجه به تغییراتی که در بالا ذکر شد Guilty Gear Strive هنوز هم یک Guilty Gear است. سیستم Roman در این بازی نیز وجود دارد و با ترکیب سه دکمه یک انیمیشن سینمایی به اجرا در می‌آید و حسابی از این حرکات به وجد خواهید آمد.

بازی دارای ۱۵ کاراکتر اولیه است که اگر بین هر کدام تفاوتی احساس نشود بازی به شدت اُفت خواهد کرد و مخاطب بازی را رها می‌کند، در این بازی تنوع خوبی در کاراکترها وجود دارد. قدیمی‌های سری همچون Ky Kiske و Faust برای آشنایان سری بازی Guilty Gear همچنان انتخاب‌های خوبی هستند و در طرف دیگر شاهد تازه واردانی همچون Ramlethal Valentine نیز هستیم و همینطور Mito نیز بازگشته است تا حسابی در بازی غوغا کند.

بررسی بازی Guilty Gear Strive

دو کاراکتر جدید به خوبی با دیگر کاراکترها جور هستند و بالانس خوبی دارند. ناگوریوکی یک ساموریی خون آشام است! که آهسته حرکت می‌کند ولی ضربات سهمگینی وارد می‌کند. اما هم فرمان‌های Dash او و هم ضربات ویژه‌ی(Special Moves) او بسیار سریع است که همین موضوع زمان‌بندی دفاع در برابر ضرباتش را برایتان مشکل می‌کند. از طرفی با استفاده از ضربات ویژه‌ یک نوار به نام Blood Gauge را پر می‌کند که با مصرف تولبار خون (Health Bar) انرژی بسیار زیادی را تخلیه می‌کند. دومین تازه وارد Giovanna بر عکس ناگوریوکی حرکات سریع دارد و در عین حال کمبو‌هایش نیز بسیار سریع است به طوری که دشمن را در گوشه براحتی گیر می‌اندازد و ابدا موضع خود را تغییر نمی‌دهد و حسابی دمار از روزگار حریفش در می‌آورد. جیووانا به راحتی می‌تواند Wall Break کند که کمبو‌های او این امکان را برایتان فراهم می‌کند.

تنوع کاراکترها و تفاوت‌های آنها با یکدیگر از جمله موضوعاتی است که Guilty Gear Strive را به یک بازی خوش ساخت و حرفه‌ای در سبک Fighting تبدیل کرده است. نزدیک‌ترین رقیب برای Guilty Gear Strive می‌تواند Street Fighter باشد که این بازی نیز دارای سیستم‌ها و کمبوهای متنوع است. با این حال Street Fighter به دلیل تنوع ضربات شخصیت‌هایش و تعداد بالای لیست کاراکترهایش همچنان گزینه‌ای بهتر است. با این فرق که Guilty Gear دارای گرافیکی انیمه‌ای است و پرداخت بسیار خوب بخش‌های سینماتیک بازی و کیفیت انیمیشن‌ها این بازی را برای اوتاکوها بسیار خاص و ویژه می‌کند.

بررسی بازی Guilty Gear Strive / پیچیده اما سرگرم کننده 3

در بخش داستان‌گویی اما باید تاریخچه بیست ساله بازی را بدانید تا بفهمید چرا این کاراکترها با هم درگیر هستند. این بازی دارای تمی سریالی است و سیر حوادث و اتفاقاتش در هر شماره تقریبا پیوسته بوده است که کارتان را برای تعقیب داستان مشکل می‌کند. البته بازی‌های مبارزه‌ای دلیلی برای قصه‌گویی ندارند و بخش داستانی Guilty Gear Strive هم کوتاه است. اما داستان Guilty Gear و کلا این سری بازی به مانند یک انیمه سریالی است که قریب ۲۰ سال برایتان داستان گویی کرده است و کاراکترهای بازی و حتی تازه‌واردها هم خیلی خوب در دل داستان گنجانده شده‌اند. طراحی کاراکترها هم عالی صورت گرفته است و با حال و هوای داستان بسیار خوب هماهنگ شده‌اند. شخصیت Goldlewis Dickinson با آن تابوت زنجیرشده که جسدی بیگانه از منطقه ۵۱ را حمل می‌کند، می‌تواند برایتان عجیب باشد. اگر از اوتاکوهای گیمر هستید تحربه‌ی این بازی با این حجم از سینماتیک‌های انیمه‌ای بسیار جذاب خواهد بود.

بخش Multiplayer جایی که تازه لذت آغاز می‌شود

بخش آنلاین هر بازی مبارزه‌ای یکی از بهترین مکان‌ها برای لذت بردن از بازی است. بخش Arcade بازی بسیار ساده و ابتدای است، حالت Survival نیز وجود ندارد. Single Player که انگار بیابانی بی آب و علف است و هیچ جذابیتی ندارد. بخش Dojo بازی که باید شما را با کاراکترتان بیشتر آشنا بکند، در عمل ابتدایی و ساده است و صرفا توضیح واضحات می‌دهد. البته آموزش‌های تطبیق‌پذیری با شخصیت‌ها بسیار عالی هستند ولی تنوع‌اشان کم و اندک است.

بررسی بازی Guilty Gear Strive

خوشبختانه بخشِ Multiplayer تمام این نقص‌ها را جبران می‌کند. به لطف طراحی خوب Matchmaking بازی شما می‌توانید احساس کنید که انگار رقیبتان در همان اتاق شماست و با کمترین لَگ و یا تاخیر به مصاف هم بروید. لابی بازی طراحی بسیار جذابی دارد و از آن لذت خواهید برد. در واقع اگر با خرید اکانت‌هایِ بازی آنلاین بر روی پلتفرم‌های مختلف مشکلی ندارید، بیشتر وقت خود را در محیط آنلاین سپری خواهید کرد. در لابی آواتار مخصوص خود را می‌توانید درست کنید و با دیگران از طریق بروز احساسات آواتارتان ارتباط بگیرید که جالب و سرگرم کننده درست شده است. غیر از آنکه ممکن ساعات بسیاری را در حالت ایستا و Matchmaking بگذرانید. بقیه اجزای لابی سرگرم کننده هستند. البته بهتر است که از اینترنت ADSL یا ثابت استفاده کنید تا WIFI، که بی‌خود و بی‌جهت از لابی بیرون انداخته نشوید و تورنومنت‌ها را از دست ندهید. بازی ping بالای نمی‌خواهد اما پینگ ایران هم از همان حداقل بالاتر است ولی قابل تحمل است و می‌توانید با اینترنت خانوادگی هم حریف‌ها را لَت‌وپار کنید.

مبارزات انیمه‌ای

تفاوت سری Guilty Gear با دیگران در این است که دنیایش بسیار رنگارنگ و انیمه‌ای است و جذابیتی منحصر به فرد دارد. با بازی Guilty Gear Strive سازنده آن یعنی Arc System Works پا را فراتر گذاشته و انگار در حال تجربه‌ی یک سریال انیمه‌ای در قالب مبارزات هستید. این بازی به راحتی با داشتن بیشترین جزئیات در طراحی کاراکترها، محیط بازی و پس‌زمینه‌ی آن و انیمیشن‌ها یکی از بهترین تحربه‌های 2D را برایتان به ارمغان خواهد آورد. از این همه رنگ و جزئیات کاراکترها حتی در حالتی که کاری انجام نمی‌دهند، چشمانتان خسته نخواهد شد. همینطور اگر از علاقه‌مندان به سبک Rock هستید، موسیقی بازی نیز در جهت بالاتر بردن آدرنالین خونتان عمل می‌کند. هر کاراکتر تِم موسیقی مخصوص خودش را دارد و هم می‌توانید موسیقی متن نسخه‌های قبلی را اجرا کنید.

به‌روز رسانی‌های آینده بازی را بهتر خواهند کرد؛ اولین نسخه از هر بازی مبارزه‌ای بدترین نسخه آن است. تقریبا یک سال دیگر بازی Guilty Gear Strive هم Season Pass‌های بیشتری دریافت خواهد کرد هم تعداد کاراکترها بیشتر خواهند شد. از طرفی سازندگان فرصت دارند تا ایرادات بخش لابی را برطرف کنند و توازن و تعادل بازی را بالا ببرند.

حرف آخر

تا اینجا اگر متوجه شده باشید می‌فهمید که ایراد بزرگی از بازی گرفته نشده زیرا Guilty Gear Strive بازی بسیار بسیار خوبی است. انیمیشن‌ها، سیستم مبارزات، طراحی لابی خوب و سیستم Matchmaking قابل قبولی دارد. حتما در آینده بازی پیشرفت‌های بسیاری خواهد کرد و تبدیل به یک بازی عالی خواهد شد. با تشکر از سیستم مبارزه‌ای عالی، انیمیشن‌ها و موسیقی، Guilty Gear Strive بازی مبارزه‌ای خواهد بود که نباید از دستش بدهید.

بازی Guilty Gear Strive

بررسی بازی Guilty Gear Strive

guilty-gear-strive-cover

نکات منفی

سیستم مبارزات ساده‌تر نسبت به شماره‌های قبلی، خو گرفتن با بازی برای تازه‌کاران کمی مشکل است، تعداد کم کاراکترهای انتخابی

نکات مثبت

طراحی و انیمیشن‌های جذاب، موسیقی عالی، گرافیک 2D بعدی انیمه‌ای و خیره کننده.

بررسی بازی Guilty Gear Strive / پیچیده اما سرگرم کننده 4

نمره نهایی (خیلی خوب)

تا اینجا اگر متوجه شده باشید می‌فهمید که ایراد بزرگی از بازی گرفته نشده زیرا Guilty Gear Strive بازی بسیار بسیار خوبی است. انیمیشن‌ها، سیستم مبارزات، طراحی لابی خوب و سیستم Matchmaking قابل قبولی دارد. حتما در آینده بازی پیشرفت‌های بسیاری خواهد کرد و تبدیل به یک بازی عالی خواهد شد. با تشکر از سیستم مبارزه‌ای عالی، انیمیشن‌ها و موسیقی، Guilty Gear Strive بازی مبارزه‌ای خواهد بود که نباید از دستش بدهید.

امیدواریم از مطلب “بررسی بازی Guilty Gear Strive” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها