بررسی بازی Thymesia

بازی Thymesia توسط OverBorder Studio ساخته و Team 17 آن را در تاریخ 2 مِی امسال منتشر کرده است. داستان بازی درباره‌ی فردی با اسمِ رمزِ Corvus است که باید خاطراتش را بازیابی کند تا متوجه شود چه اتفاقی برای پادشاهی و کشورش افتاده و چگونه طاعون باعث نابودی مردمان این پادشاهی شده است. بازی با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 ساخته شده و کیفیت قابل قبولی دارد، با ما همراه باشید تا به بررسی بازی Thymesia بپردازیم.

مطلب مرتبط: مورد انتظارترین بازی های سال 2022

سبک Soulslike

در این ۴ دهه‌ای که در دنیای گیم وقت‌گذرانده‌ام، سبک‌ها و بازی‌های جریان ساز زیادی را دیده‌ام، مانند Diablo که سبک Hack and slash را وارد RPG کرد یا Sweet Home که برای NES توسط Capcom منتشر شده بود و باعث بوجود آمدن سبک Survival Horror شد. در این میان اما بازی‌های منحصر به فرد و خلاقانه‌ای هم بودند که سبک جدیدی را وارد صنعت گیم کردند ولی امروزه فقط نامی از آنها باقی مانده است مثلِ Monkey Island که سبک اشاره و کلیک را با داستانی جذاب در هم آمیخت و به شهرت زیادی هم دست‌یافت ولی امروزه فقط بازیکنان قدیمی آن را می‌شناسند. سبک و جریان Soulslike نیز مانند مثال‌هایی که در بالا زدم امروزه شناخته شده است و طرفداران خاص خود را دارد. Soulslike یعنی شبیه سری Dark Souls بودن، سختی بیش از اندازه، طراحی و اتمسفری مخوف، Bossهای متنوع و جذاب و موسیقی حماسی، خالق این سبک نیز رئیس استودیوی From Software، هیدتاکا میازاکی می‌باشد. Soulslike زیر ژانر RPG محسوب می‌شود، در بازی‌های Soulslike شما در محیط به جستجو می‌پردازید، کاراکتر خود را شخصی‌سازی می‌کنید و سلاح‌های متنوع انتخاب می‌کنید. داستان بازی در میان توضیحات آیتم‌ها بیان می‌شود و از همه مهمتر با بازی‌ای طاقت‌فرسا و مشکل طرف می‌شوید. بازی‌های زیادی سبک Soulslike را مورد استفاده قرار داده‌اند و Thymesia آخرین آنها نخواهد بود. بازی Thymesia با بودجه‌ی کمی که داشته توانسته بازی‌ای درخور توجه بسازد و چشمان طرفداران بازی‌های Soulslike را معطوف خود کند.

بررسی بازی Thymesia

پادشاهی طاعون‌زده

واژه‌ی Thymesia یونانی و به معنای حافظه می‌باشد. در پادشاهی هرمس که زمانی پررونق و پرزرق و برق بود، طاعون، بلا و مرگ خانه کرده است. Corvus، یک جوان غریبه و مرموز است که از مصیبتی رنج می‌برد و پا به این قلمرو می‌گذارد. او بعد از انتخاب مسیرش در میان اجساد انسان‌ها، وارد دیوارهای کاخ پادشاهی می‌شود و در آنجا توسط شوالیه‌ای از بین می‌رود. اما او در Philosopher’s Hill چشم می‌گشاید که توسط دختری جوان ولی بسیار دانا به نام Aisemy اداره می‌شود. در این مکان Corvus باید خاطرات خود را مجدداً مرور کند و اقدامات و واکنش‌هایی که او را به دروازه‌های هرمس رساند را جمع‌آوری کند. این دو در کنار هم باید بفهمند چه شد که پادشاهی هرمس که وضعیت خوبی داشت و آرام بود، دچار طاعون و مرگ شد و این همه مصیبت بر سرش آوار گشت. اگر Corvus و Aisemy تمام سرنخ‌ها را کنار هم قرار دهند ممکن است پاسخ‌هایی را بیابند که به آنها برای پایان دادن به طاعون کمک کنند.

بررسی بازی Thymesia

معجونی از بازی‌های Soulslike

تقریباً از هر بازی‌ِ Soulslike، حداقل یک اِلمان در بازی Thymesia وجود دارد. مسیر‌های پیچ‌درپیچ و بی‌سروته بازی‌های Dark Souls، جو و اتمسفر مخوفِ Bloodborne، آن نقطه‌یِ بزرگِ قرمزِ دوست‌داشتنی در بازی Sekiro که به معنای اجرای Finisher و تمام کردن کار دشمن بود، بازوی شیطانی و انیمیشن جالب آن در بازی Code Vein، بازی چیزی برای جذاب بودن در خود دارد. سیستم گیم‌پلی بازی کمی پیچیده است، هر دشمنی در بازی دارای نوار سلامتی مشخص است، با زدن ضربه به دشمن نوار سلامتی او کاسته می‌شود اما نواری سبز رنگ در زیر آن نمایان می‌شود.

 نوار سبز رنگ به معنای Wounded شدن یا زخمی شدن دشمن است، اگر تعلل کنید و یا به نحوی پا پس بکشید و ضربه نزنید، نوار سفید رنگ جایگزین نوار سبز رنگ می‌شود، یعنی دشمن تا حدودی نوار سلامتی خود را باز می‌یابد. در مقطعی که نوار سبز رنگ پیداست یا با ادامه دادن ضربات و یا با استفاده از بازوی Plague خود می‌توانید نوار سبز رنگ را تخلیه کنید، با پایان یافتن نوار سلامتی حریف، نقطه‌ی قرمز رنگی بر روی بدن دشمن نمایان شده و او Stun می‌شود تا Finisher را اجرا کرده و او را از پای دربیاورید. بازی از شما می‌خواهد که بیشتر از بازوی Plague خود استفاده کنید و نوار سبز رنگ را تخلیه کنید تا بتوانید در مبارزات دوام بیاورید. اما مجبور نیستید از این تاکتیک بهره ببرید. در واقع بازی با گذاشتن درخت مهارت‌های متفاوت و متنوع، دست شما را برای ساختن Build مناسب خود باز گذاشته است. 

مثلاً درخت Dodge دارای Buffهای دفاعی و تهاجمی است در کنار آن اگر با سیستم دفاعی بازی که شبیه Sekiro است، مشکل دارید و نمی‌توانید به موقع واکنش نشان دهید، می‌توانید قدرت Dodge کردن خود را افزایش دهید و جهش دوبل انجام دهید، با جهش کردن به موقع یک واحد به دفاع شما اضافه می‌شود. اگر چنانچه با Dodge کردن هم مشکل دارید، گارد بگیرید، اما دیگر قادر به Deflect کردن ضربات دشمن نیستید و باید گارد بگیرید که بازهم دشمن می‌تواند از نوار سلامتی شما کم کند. درخت مهارت‌های بازی Thymesia گسترده است و می‌توانید نوع بازی مدنظر خود را به راحتی پیاده کنید. از طرفی بدون مصرف آیتمی خاص یا مصرف Memory Shards (شبیه Soul) می‌توانید مهارت‌های خود را Reset کنید، حرکتی که بسیار بسیار مفید است. بدین ترتیب می‌توانید برای هر Boss استراتژی و نوع بازی خود را به راحتی عوض کنید، اتفاقی که برای خودم در مواجهه با Odur اولین Boss بازی در منطقه‌ی Sea of Trees افتاد.

خلاقیت و نوآوری بازی محدود به این Talentها نیست، بازی به شما Plague Weapons نیز داده است که می‌توانید ضرباتی مهیج با آنها به دشمنان وارد کنید. این سلاح‌ها را از خود دشمنان می‌گیرید و مانند AoWهای بازی Elden Ring با اجرای آنها انیمیشن زیبایی به نمایش در می‌آید، اما این ضربات از نوار Plague شما می‌کاهند. هر دشمن ضربه‌ای مرگبار یا Critical دارد که در صورت برخورد به شما آسیب زیادی به شما وارد می‌کند. با Featherها می‌تواند جلوی این ضربات را بگیرید و دشمن را Stun کنید. البته که زمان‌بندی برای اجرای این featherها برای هر دشمن متفاوت است و به نظرم جاخالی یا Dodge کردن دوبل خیلی نجات بخش خواهد بود.

بررسی بازی Thymesia

درباره‌ی Bossهای بازی

در بازی‌های Soulslike گیم‌پلی یک حرف است و Boss fightها یک حرف دیگر، یعنی هرچه قدر گیم‌پلی درگیر کننده و خلاقانه باشد مانند همین Thymesia ولی Boss fightها، طراحی خود Bossها، موسیقی Bossها، حرکات و تکنیک‌ها و نحوه‌ی مبارزه با آنها باید مخاطب را بیش از پیش درگیر بازی کند. Boss اول بازی یعنی Udor شما را وادار می‌کند که Deflect کردن را یاد بگیرید و ضرباتش را مهار کنید اِلمانی که Sekiro بازها کاملاً با آن آشنا هستند و خیلی زود نیز به این Deflect کردن عادت کرده و در تمام بازی از آن استفاده خواهند کرد. اگر با Sekiro مشکل داشتید Boss اول بازی Thymesia یعنی Udor برایتان جهنم خواهد بود زیرا فرار کردن از ضربات او و جاخالی دادن آنها بسیار مشکل است. طراحی این Boss بسیار زیباست ولی مشکل نبود Voice Actor برای این Boss است که نشان از نداشتن بودجه کافی برای این بخش دارد. در حین انجام بازی و Boss fightها متوجه زیرنویس در بازی می‌شوید ولی صدایی شنیده نمی‌شود، یعنی بعضی دشمنان قرار بود Voice Actor داشته باشند ولی سازندگان نتوانستند این بخش را تکمیل کنند یا بودجه کافی نداشتند و به همین دلیل به بازی لطمه‌ای بزرگ وارد شده است. موسیقی Boss Fightها نیز یکی به درمیان خوب و بد است و در کل درگیر کننده و یا هیجان‌انگیز نیستند. طراحی محیط Boss fightها زیاد خوش‌آیند نیست مثلاً باس اول بازی Udor صحنه‌گردان سیرک است و Ring master نام دارد و من بعد از گذشت از این مرحله فهمیدم اینجا در واقع یک سیرک بزرگ طاعون زده است و این Udor یک صاحب سیرک است! ولی محیط و جو مرحله‌ی See of Trees شبیه سیرک نیست. البته که متون داخل بازی و متن‌های بر در و دیوار چسبانده شده را نخواندم و شاید با خواندن آنها چیزی از Lore این منطقه سر در میاوردم. طراحی مراحل جالب است است ولی مانند Bloodborne (حداقل) خارق‌العاده نیست، ولی بازهم می‌تواند برای اولین‌بار شما را درگیر خود کنند.

طراحی دشمنان و انیمیشن آنها زیاد چنگی به دل نمی‌زند، اما می‌توانند حسابی دمار از روزگارتان دربیاورند، زیرا کاملاً جان‌سخت هستند و آسیب ضرباتشان بالاست. نبود تنوع در آنها و اینکه سگ‌ها و دشمنان بیگانه و یا Beast مانند در بازی به شدت حس می‌شود. در بازی تله‌ای وجود ندارد و مراحل کاملاً خطی طراحی شده‌اند و مکانی مخفی در بازی وجود ندارد. فلان درب را باید از سوی دیگر بگشائید و خیلی راحت می‌توانید خود را به طرف دیگر درب برسانید. دشمنان گله‌ای به سوی شما یورش نمی‌آورند و اصولاً برای شما دام پهن نکرده‌اند و Ambush نمی‌کنند و تنها در پشت دیوار پنهان می‌شوند تا شما را بزنند.

موسیقیِ ناامید کننده

برای موسیقی بازی در مجموع، نمی‌توان نمره‌ای قابل قبول در نظر گرفت. تمام بودجه‌ی سازندگان صرف گیم‌پلی شده است و در این بخش بخوبی سازندگان شما را با بازی درگیر کرده‌اند اما حاشیه‌ها و متن‌ها و موسیقی سرسری گرفته شده است. هر مرحله موزیک خود را دارد که سعی شده با جو و اتمسفر آن مرحله جور دربیاید ولی برای من زیاد جالب نبودند. بازی در PC افت فریم دارد ولی آنقدر زیاد نیست و ایرادی نمی‌توان گرفت و جوری نیست که بگویید افت فریم جلوی لذت بردن شما را می‌گیرد.

سخن آخر

آیا این بازی ارزش وقت‌ گذاشتن دارد؟ آری، زیرا طراحی گیم‌پلی آن لذت بخش است و از طرفی در کمتر از ۱۰ ساعت می‌توانید بازی را تمام کنید‌‌. بازی برای Ps5 ، Xbox Series X و PC منتشر شده و ۲۵ تا ۳۰ دلار قیمت دارد. Thymesia یک بازی AAA نیست و Indie محسوب می‌شود ولی اگر طرفدار بازی‌های Soulslike هستید می‌توانید از آن لذت ببرید. 

بررسی بازی Thymesia

آیا این بازی ارزش وقت‌ گذاشتن دارد؟ آری، زیرا طراحی گیم‌پلی آن لذت بخش است و از طرفی در کمتر از ۱۰ ساعت می‌توانید بازی را تمام کنید‌‌. بازی برای Ps5 و Xbox Series X و PC منتشر شده و ۲۵ تا ۳۰ دلار قیمت دارد. Thymesia یک بازی AAA نیست و Indie محسوب می‌شود ولی اگر طرفدار بازی‌های Soulslike هستید می‌توانید از آن لذت ببرید.

خوب
65

امتیاز Saate7

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی
مجتبی

بازی خوبی باید باشه حتما امتحانش میکنم ممنون بابت معرفی و بررسی زیبا