بررسی Demoیِ بازیِ Stellar Blade / جذاب و فریبنده

کره‌ای‌ها در این مدت کمی که دست از MMORPG ساختن برداشته‌اند و وارد گود ساخت AAAهای داستان محور شده‌اند، باید بگویم خیلی خوب عمل کرده‌اند. برعکس چینی‌ها که فعلاً جز وعده و وعید چیزی برای عرضه نداشته‌اند. بازی‌های چینی‌ای که قرار است منتشر شوند ولی تاریخ دقیقی ندارند Phantom Blade Zero و Black Myth Wukong و Lost Soul Aside نمونه‌هایی هستند که الان بیاد دارم و همگی با تریلرهای واقعاً اغراق‌آمیزی طرفدارانی را برای خود جذب کرده‌اند. اما در این بین کره‌ای‌ها همه‌چیز را ساده گرفته‌اند و حداقل با Lies Of P می‌توان نتیجه گرفت که آنها می‌دانند از یک بازی چه می‌خواهند و به درستی با تمایلات و انتخاب‌های مخاطبان و بازیکنان امروزی آشنا هستند. اما وقتی می‌گوییم سنگ بزرگ نشانه‌ی نزدن است، بازی‌های چینی و مخصوصاً Phantom Blade Zero را بیاد می‌آوریم که با آن مبارزات اعجاب‌انگیز در سطحی (به نظر خودم) فراتر از Sekiro می‌خواهد خودنمایی کند. کره‌ای‌ها اما به خوبی سبک‌ها و ژانرها می‌شناسند زیرا در زمینه‌ی MMORPG و بازی‌های موبایل یَد طولانی‌ای دارند و وقتی مخاطب درون کشور خود را به درستی درک کنی و برای آنها و باب طبع آنها بازی بسازی، هیچ ایرادی ندارد که تجربه‌های جدید در عرصه‌ها و ژانرهای دیگر Video Game بگذاری. کار Sony برای حمایت از شرکت‌های چینی و کره‌ای در زمینه‌ی ساخت بازی‌های AAA به نظرم کار بسیار خوبی است چون افکار جدید، ایده‌های جدید و در نهایت بازی‌های بیشتر برای کنسول PS5 را به همراه دارد. به هر حال فعلاً کره‌ای‌ها بیشتر به قول‌هایشان وفادار بوده‌اند تا چینی‌ها و باید صبر کرد و دید بازی‌های چینی AAA چگونه عمل می‌کنند.

تگ مرتبط: نقد و بررسی بازی

مورد انتظارترین بازی‌ های سال 2024

بررسی دمویِ بازیِ Stellar Blade

هک‌ اند‌ اسلش کره‌ای

بازی Stellar Blade توسط Shift Up در حال ساخت است و Sony Interactive Entertainment آن را توزیع خواهد کرد. ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ یک دموی رایگان دریافت کرده که شامل مرحله‌ی آغازین بازی تا اولین Bossfight می‌شود. نسخه Standard بازی در تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ (هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳) انتشار خواهد و این دمو که در PS Store قرار گرفته به ما نشان خواهد داد که Stellar Blade تا چه حد می‌تواند انتظاراتمان را برآورده کند.

بررسی دمویِ بازیِ Stellar Blade

مبارزات برق‌آسا

بازی Stellar Blade به درستی Korean Nier خوانده شده است، بسیاری از کلیشه‌های Nier را در بازی می‌بینید ولی تفاوت در سریع‌تر بودن مبارزات نسبت به Nierهاست. در واقع همه چیز در بازی یادآور Nierهاست ولی مبارزات مرا یاد ترکیب Sekiro با DMCها می‌اندازد. البته در به کارگیری سیستم Deflect، بازی Stellar Blade به Parry و Dodge در حد Prefect خلاصه شده است و مانند Sekiro عمل نکرده است و خیلی سریع می‌توانید به آن عادت کنید. در نگاهی دیگر می‌توان گفت چندین مفهوم نیز از Soulsborneها به عاریت گرفته شده است. همین Perfect Parry و Prefect Dodge مواردی هستند که به سیستم مبارزات بازی شخصیت داده‌اند. انجام این موارد در حالت Normal سخت هستند و پنجره‌ی آنها کوتاه ولی انجام آن‌ها دامنه‌ای وسیع از ضربات و کمبوها را برایتان باز می‌کند.

کلید مربع ضربات سریع با آسیب کم و کلید مثلث ضربات سنگین با آسیب بالا را انجام می‌دهند که می‌توانید آنها را هر طور که دوست دارید ترکیب کنید و Comboهای زیاد خلق کنید. با نگه داشتن L1 و فشردن کلیدهای مربع، مثلث، دایره و ضربدر می‌توانید حرکات ویژه با آسیب بالا انجام دهید که ورق را در مبارزات به نفع شما برمی‌گردانند. متغیرهای زیادی در مبارزات دخیل هستند که داشتن درخت مهارت‌های متنوع به پیچیدگی سیستم مبارزات می‌افزاید. می‌توانید روی Perfect Parry تمرکز کنید زیرا انجام آنها دشمن را آسیب‌پذیر کرده و می‌توانید آسیب چند برابری وارد کنید. Perfect Dodge نیز جالب است و می‌توانید بر روی آن تمرکز کنید ولی انجام هر دوی آنها کاری است که بیشتر انجام خواهید داد.

بررسی دمویِ بازیِ Stellar Blade

حال درخت مهارت‌های بازی نیز شامل این موارد بعلاوه‌ی تعداد زیادی حرکات و Comboها و ویژگی‌های مختلف برای مدیریت کردن مبارزات و آیتم‌های مصرفی و پرتابی می‌شود. اگر بعضی از ضربات دشمنان را نمی‌توانید Dodge کنید مثلاً وقتی دشمن ضربه وارد می‌کند و دورش دایره‌ای آبی ظاهر می‌شود، بدین معنی است که باید درخت مهارت ویژگی مربوط به Dodge دادن این نوع ضربه را فرابگیرید. دشمنان و تنوع آنها یک طرف، متفاوت بودن سیستم دفاعی و حمله‌ی آنها یک طرف، در همین Demo چندین دشمن در مرحله‌ی اول بازی قرار دارند که کاملاً گستره‌ی حملاتشان با یکدیگر متفاوت است. یکی از آنها شاخک دارد و ضرباتش به راحتی Parry می‌شود، دیگری دستی انسانی و بازویی جهش یافته دارد که متفاوت حمله می‌کند. یکی دیگر دستی دارد که مانند سپر عمل می‌کند و کشتنش می‌تواند برایتان طاقت‌فرسا شود، در جایی دشمنانی را داریم که مانند موش در دسته‌های چندتایی به شما حمله می‌کنند. Ambushهای دشمنان بعضی میان‌پرده دارد و متوجه می‌شوید که قرار است چندین دشمن متفاوت در چند مرحله بر روی سرتان خراب شوند.

اما بعضی مانند Soulsborneها در کنار صندوق‌ها کمین کرده‌اند و یا پشت درب‌ها پنهان شده‌اند که به ناگاه به شما ضربه می‌زنند. اگر از Ambushها زنده و سربلند خارج شوید دیگر آنها را نخواهید دید، اما معمولاً ۹۰ درصد دشمنان دوباره بعد از مرگ ظاهر می‌شوند. در بازی چیزی شبیه Bonefireهای Dark Soulsها داریم که علاوه‌بر Reset کردن دشمنان، Shop هم دارند و می‌توانید آیتم‌های احیای سلامت، Grenadeهای مختلف تهیه کنید. در Demo این بخش Shop چند خانه‌ی خالی هم داشت که مشخص نبود شامل Grenadeهای متنوع‌تر می‌شوند یا آیتم جدیدی در ادامه‌ی بازی آزاد می‌شوند. در کنار Shop یک Panel قرار دارد که می‌توانید واحد پول بازی را در Shop خرید می‌کنید، خرج آزاد کردن مهارت‌های بیشتر کنید. در Demo به درخت‌های مهارت گوناگون دسترسی دارید که چندین مورد آنها قفل هستند ولی مشخص است که سازندگان در تمام بخش‌های System مبارزاتی Stellar Blade وقت صرف کرده‌اند و ویژگی‌های متنوعی را به شما داده‌اند تا مبارزات را هر طور که می‌خواهید مدیریت کنید. در کنار این Panel یک صندلی وجود دارد که اگر روی آن بنشینید نوارسلامتی دوباره پر می‌شود و دشمنان هم به حال اول برمی‌گردند. در کنار صندلی یک گرامافون قرار دارد که می‌توانید موسیقی فضای Camp را تغییر دهید.

گرافیک و شخصی‌سازی

بررسی دمویِ بازیِ Stellar Blade

مدل‌سازی‌های کاراکترها از جمله Eve با جزئیات بالا صورت گرفته و دقت خاصی برای حرکت موها و اجزای بدن صورت گرفته تا طبیعی به نظر برسند. البته در حد Death Stranding نه ولی در این بخش سازندگان مشخص است که وقت زیادی گذاشته‌اند. مدل طراحی Eve و دیگر همرزمانش مرا یاد بازی Bayonetta می‌اندازد و در واقع می‌توان گفت فضاسازی‌ها و کلیشه‌های Nier را با سبک مبارزات سریع Sekiro و ظواهر کاراکتر Bayonetta ترکیب کرده‌اند که جذاب است. در طرف دیگر با توجه به Demoئی که منتشر شده به نظر می‌رسد سازندگان در زمینه‌ی Textureها و محیط پیرامون Eve و بعضی از دشمنان کم کاری کرده‌اند. یک ساختمان از دور خودنمایی می‌کند ولی وقتی نزدیکش می‌شود کیفیت بافت‌ها توی ذوق می‌زند. درختان و شاخ‌وبرگهایشان هم همین شرایط را دارند و این موارد محیط بازی را بی‌روح می‌کند و حس بی‌تفاوتی به شما می‌دهد‌. احتمالاً تا زمان عرضه این موارد برطرف شوند، هر چند در کل اگر طراحی محیط و بافت‌ها و کاراکترها (مانند Eve) کنار هم بگذاریم از گرافیک منسوخ Rise Of The Ronin بسیار بسیار بهتر عمل کرده‌ است.

بازی دارای سه مدل Mode گرافیکی است، Prioritize Performance و Balance و Prioritize Resolution که دو مورد اول و آخر مشخص هستند که چه کاری انجام می‌دهند. مورد اول تمرکزش بر نرخ‌فریم است و بازی ۶۰ فریم را در این Mode گرافیکی هدف قرار می‌دهد و جالب است که اُفت‌فریم نداریم (در حد یکی دو واحد نه بیشتر) و خروجی ۱۰۸۰p به شما می‌دهد. مورد آخر تمرکزش بر کیفیت 4K است و البته به 4K Native می‌رسد ولی نرخ‌فریم برروی ۳۰فریم قفل است که برای یک بازی در سبک Hack N’ Slash این نرخ فریم کمی آزاردهنده است، در این بخش اُفت‌فریم خیلی کم است ولی ۳۰ فریم را در بیشتر مواقع حفظ می‌کند. در نهایت Balance را داریم که به عقیده‌ی بنده بسیار بهینه است، هم خروجی 1440p می‌دهد، هم نرخ فریم را تلاش می‌کند ۶۰ فریم نگه‌ دارد. کمی اُفت‌فریم داریم که نامحسوس است در واقع به زیر ۵۰فریم نمی‌رود و در نهایت هم جزئیات بصری بهتری دارید (در قیاس با Performance) و هم ۶۰ فریم را که برای بازی‌ای با این سیستم مبارزاتی سریع لازم است.

سخن آخر

در نهایت باید گفت که Stellar Blade پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به بازی‌ای خاطره‌انگیز دارد و می‌تواند رقیبی قدر برای Nierها شود. باید تا ۲۶ آوریل امسال که معادل با ۷ام اردیبهشت می‌شود، صبر کرد و دید Shift Up چگونه عمل می‌کند.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sina
Sina

خیلی عالی بود دمتون گرم