بهترین بازی سری Fallout از بدترین تا بهترین

از زمان انتشار اولین بازی سری در سال 1997، سری بازی‌های Fallout به عنوان یکی از بهترین فرنچایزهای دنیای گیم در سبک نقش‌آفرینی شناخته شده است و به خاطر طنز تلخ، طعنه‌های تند و تیزِ ضد جنگ، تنوع عمیق در ساخت سلاح، اکشن جذاب، مراحل فرعی و اصلی تاثیرگذار و بسیاری از دیگر نکات به یکی از مهمترین بازی‌های سبک علمی تخیلی و آخر الزمانی بدل شده است. شرکت‌های Interplay Entertainment، Obsidian Entertainment و Bethesda Game Studios همگی در خلق این بازی پساآخرالزمانی سهم داشته‌اند، به طوری که هر کدام از این شرکت‌ها داستان‌هایشان را در زمان‌ها و در مکان‌های مختلف سال‌ها بعد از وقوع یک حادثه هسته‌ای در ایالات متحده بازگو کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

رتبه بندی تمام سری بازی‌های سایلنت هیل

هفت موزیک متن برتر دنیای بازی‌ها (به همراه لینک دانلود)

معرفی ۷ بازی برتر شرکت بازیسازی فرام سافتور (From Software)

معرفی ۱۰ بازی برتر شرکت راک استار (از سری GTA تا Red Dead)

هفت باس خاطره‌انگیز از بازی‌های شرکت From Software

معرفی بهترین بازی سری Resident Evil

از زمانی‌ که بازی Fallout 76 در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، عنوان جدیدی از مجموعه Fallout منتشر نشده است، اما این نکته را می‌دانیم که ساخت Fallout 5 حداقل تایید شده است. (تا سال‌ها نباید منتظر بازی باشیم!)  سریال تلویزیونی جدید Fallout، باعث شده دوباره این سری از بازی‌ها سر زبان‌ها بیفتد. به طوری که تعداد بازیکنان این سری به شدت افزایش یافته است. در واقع، Fallout در حال حاضر ذهن همه را به خود مشغول کرده است، به همین خاطر تصمیم گرفتیم به رتبه بندی تمام بازی‌های این سری از سال 1997 تا کنون بپردازیم.

بهترین بازی سری Fallout از بدترین تا بهترین

6. Fallout 76

بهترین بازی سری Fallout از بدترین تا بهترین

زمانی که کمپانی Bethesda به جای ساخت یکی دیگر از عناوین تک‌نفرهٔ (single player) همیشگیِ این سری، تصمیم به توسعهٔ یک بازی Fallout با تمرکز بر بخش چندنفره گرفت، ریسک بزرگی را پذیرفت و محصول نهایی – Fallout 76 – در سال ۲۰۱۸ شروع ناامیدکننده‌ای داشت. در ابتدای انتشار بازی، در محیط‌های باز و وحشیِ ویرجینیای غربی کار زیادی برای انجام دادن یا دیدن وجود نداشت و محتوای داستانیِ ناچیزی که در زمان عرضه در دسترس بود، در مقایسه با عناوین قبلی یک شکست محسوب می‌شد! (برای مدت طولانی، حتی هیچ NPC قابل تعاملی هم در سراسر بازی وجود نداشت!) با وجود حجم عظیمی از به‌روزرسانی‌ها که سازندگان در هفته‌های ابتدایی منتشر کردند، این بازی همچنان به طرز فاجعه‌آمیزی اجرا می‌شد.

خوشبختانه، Fallout 76 از آن زمان تا به حال بسیار بسیار بهتر شده است، با آپدیت‌ها و به‌روزرسانی‌های مختلفِ رایگان که به مرور زمان به بازی اضافه شد، انبوهی از داستان‌های باکیفیت و محتوای گیم‌پلی به بازی اضافه شدند. بازی از لحاظ ظاهری و اجرا نیز در طول سال‌ها به طور چشمگیری بهبود یافته است و شاهد باگ‌های بسیار کمتری نسبت به ورژن‌های اولیه هستیم، اگرچه تجربهٔ شما ممکن است متفاوت باشد (یکی از دوستان من علی‌رغم استفاده از سیستمی به مراتب بالاتر از مشخصات توصیه‌شده، حتی نمی‌تواند نرخ فریم ثابتی در حدود 30 فریم بر ثانیه با تنظیمات گرافیکی متوسط روی رزولوشن 1080p داشته باشد!). این بازی همچنان کم‌طرفدارترین و ضعیف‌ترین Fallout از نظر ماست، اما همچنان ارزش یکبار امتحان کردن را دارد.

5. Fallout 2

بهترین بازی سری Fallout از بدترین تا بهترین

استودیوی Black Isle Studios، که زیرمجموعه ای از Interplay Entertainment بود، یک سال پس از بازی اصلی، Fallout 2 را منتشر کرد. اگرچه این بازی از نمای ایزومتریک و سیستم گیم‌پلی مشابه نسخه اول بهره می‌برد، اما شباهت‌ها در همین‌جا به پایان می‌رسد (حداقل به‌طور کلی). در مقایسه با طراحی فشرده و متمرکز بازی اول، Fallout 2 بسیار گسترده‌تر است و مکان‌های مختلف، گروه‌های متعدد، شخصیت‌های فراوان، ماموریت‌های گوناگون و رویدادهای تصادفی بی‌شماری را برای رویارویی و تجربه کردن در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. در نتیجه‌ی این وسعت زیاد، بازی گاهی اوقات ممکن است پراکنده به نظر برسد، اما در نهایت، بخش اعظم محتوای آن همچنان عالی است. نکته قابل توجه دیگر اینکه Fallout 2 گاهی اوقات بسیار شوخ‌طبع به نظر می‌رسد، که این مورد با لحن تیره‌تر و جدی‌تر نسخه اول بازی تضاد ایجاد می‌کند.

در این بازی، شما در نقش برگزیده (The Chosen One) به ایفای نقش می‌پردازید، او عضوی از دهکده‌ای به نام آرویو (Arroyo) است که ۸۰ سال پس از وقایع بازی Fallout، «نگهبان پناهگاه» (Vault Dweller) شخصیت اصلی نسخه‌ی اول بازی را می‌پرستند! وظیفه برگزیده پیدا کردن یک G.E.C.K (Garden of Eden Creation Kit) است تا مردم آرویو بتوانند از آن برای شکل‌دهی زمین خود و نجات جامعه‌شان استفاده کنند.

4. Fallout

بهترین بازی سری Fallout از بدترین تا بهترین

این بازی که سری Fallout از آن آغاز شد، در سال 1997 توسط شرکت Interplay Entertainment منتشر شد و دنیای نمادین سری بازی‌های نقش‌آفرینی پساآخرالزمانی را به گیمرها معرفی کرد. این بازی، همانند Fallout 2، نمای ایزومتریک دارد و به دلیل کنترل‌ عجیب و غریب و رابط کاربری گیج‌کننده، طبق استانداردهای امروزی کمی دست و پاگیر به نظر می‌رسد، اما اگر بتوانید از این موانع به درستی عبور کنید، با یک بازی فوق‌العاده روبرو خواهید شد. شما در نقش «نگهبان پناهگاه» به ایفای نقش می‌پردازید، شخصی که یکی از بازماندگان جنگ بزرگ است. او 84 سال پس از سقوط بمب‌های هسته‌ای، از پناهگاه مستحکم و زیرزمینی «پناهگاه 13» (Vault 13) خارج می‌شود تا در سرزمین‌های مرده کالیفرنیا (وست لند) به دنبال تراشه جایگزین برای سیستم تصفیه آب پناهگاه بگردد.

اگرچه از شماره دوم کوچک‌تر است، اما Fallout اصلی دارای دنیاسازی بی‌نقص، شخصیت‌های شگفت‌انگیز و تعادلی عالی بین نوشته‌های جدی و طنزآمیز است. همچنین تعداد قابل توجهی از مسیرهای داستانی و راه‌های مختلف برای تکمیل خطوط داستانی درون بازی وجود دارد، هرچند باید توجه داشته باشید که بسیاری از این راه‌ها دارای محدودیت‌های زمانی آزاردهنده‌ای هستند. در نهایت، Fallout یک بازی کلاسیک محبوب است که هر طرفدار سری Fallout باید حداقل یک‌بار آن را امتحان کند.

3. Fallout 4

بهترین بازی سری Fallout از بدترین تا بهترین

Fallout 4 جدیدترین نسخه تک‌نفره از استودیوی بازی‌سازی بتسدا، (سازنده فعلی این فرنچایز) است. وقایع بازی در وست لند “منطقه مشترک‌المنافع ماساچوست” و ۲۱۰ سال پس از جنگ بزرگ رخ می‌دهد. در مقایسه با دیگر عناوین تک‌نفره سه‌بعدی سری، Fallout 4 به خاطر داشتن بهترین گرافیک، سیستم تیراندازی و تنوع ساخت‌وساز شناخته می‌شود. همچنین این تنها نسخه‌ای است که سیستم محبوب ساخت پایگاه‌ را ارائه می‌دهد که بعدها در Fallout 76 با عنوان C.A.M.P. مورد استفاده قرار گرفت. این بازی همچنین بستر فوق‌العاده‌ای برای مادهای متنوع ساخته شده توسط گیمرهای مختلف که برروی رایانه‌های شخصی و ایکس‌باکس در دسترس هستند، محسوب می‌شود.

هرچند Fallout 4 دارای جهان‌سازی عالی و جناح‌ها و شخصیت‌های فراوانی برای رویارویی است، اما گزینه‌های کم‌رنگ گفتگو و فرصت‌های ضعیف برای نقش‌آفرینی و تغییر در ساختار داستان باعث می‌شود تا به رتبه‌های برتر این لیست دست پیدا نکند. سیستم‌ اسلحه‌سازی، تیراندازی و مبارزه آن قابلیت شخصی‌سازی فوق‌العاده‌ای دارند و بهترین در کل سری محسوب می‌شود، اما به محض اینکه تیراندازی متوقف شود و صحبت‌ها شروع شود، مشکلات بازی به طور آشکاری نمایان می‌شوند!

2. Fallout 3

بهترین بازی سری Fallout از بدترین تا بهترین

درست است که ممکن است Fallout 3، همانند نسخه چهارم، فاقد گیم‌پلی مدرن‌ و ویژگی ساخت پایگاه باشد، اما این کمبود را با داشتن دیالوگ‌های بسیار بهتر، نقش‌آفرینی قوی‌تر و داستانِ کلی درخشان‌تر جبران کرده است. این اولین بازی‌ای بود که استودیوی بتسدا بعد از به دست آوردن حق امتیاز این فرنچایز در سال ۲۰۰۷ ساخت و از نظر ما، بهترین نسخه ساخته شده توسط آنها نیز محسوب می‌شود. قابل ذکر است که این اولین عنوان سه‌بعدی در این سری بود و همچنین اولین نسخه‌ای بود که سیستم هدف‌گیری پویای V.A.T.S را معرفی کرد که از آن زمان تا به حال در تمام عناوین جدید این سری وجود داشته است.

داستان Fallout 3 در «پایتخت وست لند» (Capital Wasteland) – بقایای باقی مانده از واشنگتن دی‌سی و مناطق اطراف آن – روایت می‌شود و شما را در نقش شخصیتی قرار می‌دهد که به دنبال پدرش که به طور مرموزی از پناهگاه ناپدید شده، می‌گردد. گروه‌هایی از Fallout و Fallout 2 مانند (Brotherhood of Steel) و «آنکلاو» (Enclave) در این نسخه حضور پررنگی دارند و وقایعی که در طول داستان رخ می‌دهد، مستقیما بر داستان Fallout 4 تأثیر می‌گذارد.

1. Fallout: New Vegas

بهترین بازی سری Fallout از بدترین تا بهترین

بله، احتمالاً درست حدس زدید، اما خب، دلایلی وجود دارد که Fallout: New Vegas ساخته‌شده‌ی سال ۲۰۱۰ اغلب به عنوان بهترین بازی Fallout و همچنین یکی از بهترین بازی‌های نقش آفرینی تمام دوران شناخته می‌شود. در واقع دلایل زیادی وجود دارد؛ این بازی همه‌ی ویژگی‌های مثبت Fallout 3 را داراست، اما با مکانیزم‌های گیم‌پلی بهبودیافته، داستان و دیالوگ‌های حتی بهتر، تعداد زیاد مسیرهای داستانی و خطوط فرعی و یک دنیای جهان باز غنی‌تر و متراکم‌تر که مملو از گروه‌ها و شخصیت‌های منحصربه‌فرد است یک پله از تمام بازی‌های این سری برتر محسوب می‌شود.

بدون شک، بازی Fallout: New Vegas ساخته‌ی استودیوی Obsidian Entertainment شاهکار این استودیو محسوب می‌شود و تقریباً همه‌ی افراد امیدوارند که این استودیو بتواند روزی دوباره روی این فرنچایز کار کند. تنها مشکل قابل توجه New Vegas این است که نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی آن به خاطر باگ‌ها و کرش‌های مکرر شهرت دارد، اما این مشکلات با نصب مادهای رفع باگ که طی سال‌ها توسط جامعه گیمرها منتشر شده‌اند قابل حل هستند. 

امیدواریم از مطلب بهترین بازی سری Fallout از بدترین تا بهترین لذت برده باشید تا بعد…

 

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها