۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

شاید به راحتی بتوان گفت سریال بریکنیگ بد بهترین سریال تاریخ است. این سریال هم اکنون با امتیاز ۹.۵ از بیش از ۲ میلیون رای در صدر بهترین سریال‌های تاریخ از دیدگاه بینندگان قرار دارد و قسمت پانزدهم فصل ششم یعنی Ozymandias با امتیاز باورنکردنیِ ۱۰ از ۱۰ با بیش از ۲۰۰ هزار امتیاز جزو معدود قسمت‌ها در سایت معتبر IMDB است که امتیاز کامل دریافت کرده است. (تنها قسمتی در کل سایت IMDB که با بیش از ۲۰۰ هزار رای امتیاز کامل گرفته است) با اینکه سال‌ها از انتشار آخرین قسمت سریال بریکینگ بد گذشته اما ممکن است برخی از طرفدارانِ حتی دو آتیشه‌ی سریال نیز نکات و حقایق جالبی که در این مطلب برایشان تهیه کردیم را ندانند. (مثل خودم که خیلی از این‌ها را تا قبل از تهیه این مطلب نمی‌دانستم) از این رو ۲۰ نکته و حقیقت جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید را برایتان جمع‌آوری و ترجمه کردیم پس با ساعت هفت همراه باشید.

مطلب مرتبط: 20 نکته جالب درباره سریال بازی تاج و تخت که احتمالا نمی دانستید

بررسی سریال Breaking Bad / تغییری باورنکردنی

بررسی فصل ششم سریال better call saul / تا قسمت آخر

آموزش مکالمه زبان انگلیسی با سریال بریکینگ بد (فصل‌های یک تا سه)

به طور کلی از نظر شما کدام سریال زیر بهتر است؟
527 رای‌
×

هشدار: اگر سریال را ندیده‌اید مراقب اسپویل باشید

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

۱. صاحبان واقعی خانه‌ای که والتر وایت در آن زندگی می‌کرد، از محبوبیت خانه‌شان که بواسطه سریال بوجود آمده راضی نیستند.

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

محل فیلمبرداری خانه والتر وایت در «برکینگ بد» تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری آلبوکرکی شد. اما برای ساکنان واقعی خانه، این اتفاق اصلا خوشایند نبود و باعث شد آنها حصاری بر دور خانه بسازند. در سال 2017، جوآن کوینتانا، دختر صاحب خانه به KOB4 News در آلبوکرکی گفت که تعداد بازدیدکنندگان از خانه آنها مضحک است و او شمارش تعداد افرادی که به صورت هفتگی برای گرفتن عکس در اطراف خانه پرسه می‌زنند را از دست داده است. او همچنین گفت که گردشگران کارهایی مانند برداشتن سنگ از محوطه‌ خانه، درخواست گرفتن عکس‌ و حتی پرت کردن پیتزا روی پشت بام درست مانند والتر وایت را انجام می‌دهند! کوئینتانا گفت که در سال 2017 یک حصار به ارتفاع ۶ فوت نصب کرده‌اند، اما هنوز طرفدارانی از حصار بالا می‌روند تا عکس سلفی بگیرند!

۲. سکانس نمادین والتر وایت که پیتزا را روی پشت بام خانه‌اش پرتاب می‌کند در یک برداشت گرفته شد و تنها به این دلیل امکان‌پذیر شد که پیتزا از قبل تکه نشده بود.

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

در فصل دوم «برکینگ بد»، والتر وایت به طرز عجیبی بعد از جر و بحث با اسکایلر پیتزایی را روی پشت بام خانه‌اش پرتاب می‌کند. کرانستون در مصاحبه‌ای در برنامه «جیمی کیمل لایو» گفت که تیم سازنده ساعت‌ها برای فیلم‌برداری از این سکانس اختصاص داده بود اما او در نهایت آن را در یک برداشت کامل کرد.

وقتی طرفداران یک پیتزای تکه‌نشده را دیدند که در هوا می‌چرخد تا کاملاً روی پشت بام فرود آید، کمی گیج شدند و این سوال برایشان پیش آمد که در کدام پیتزا فروشی پیتزای تکه‌نشده می‌فروشند؟

اما، در سال 2017 در Reddit AMA، گیلیگان توضیح داد که او و تیم سازنده می‌دانستند که طرفدارانِ تیزبین این موضوع را متوجه می‌شوند، بنابراین صحنه‌ای برای توضیح این وضعیت به سریال اضافه کردند. ممکن است این صحنه را به خاطر بیاورید که در آپارتمان جسی اتفاق می‌افتد. Badger و Skinny Pete با انبوهی از پیتزاهای تکه‌نشده ظاهر می‌شوند و Badger به جسی می‌گوید که آنها تکه‌نشده هستند زیرا “این یک ترفند است… آنها پیتزا را نمی‌برند و میزان ذخیره سازی آن را به خود خریدار می‌سپارند.” ( اینطوری هر میزان از پیتزا را که می‌خواهند می‌خورند و بقیه را ذخیره می‌کنند!)

۳.  شما با تماشا کردن سریال نمی‌توانید یاد بگیرید که چگونه شیشه درست کنید!

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

والتر و جسی در طول سریال در حال ساخت متامفتامین با جزئیات بسیار زیاد نشان داده می‌شوند. با این حال، بینندگان فقط با تماشای نمایش نمی‌توانند طرز تهیه این ماده را یاد بگیرند.

در مصاحبه ای با NPR در سال 2011، شیمیدان آلی و مشاور علمی برنامه، دونا نلسون، گفت که عناصر کلیدی فرآیند ساخت شیشه از «سریال بریکینگ بد» حذف شدند تا مردم از تلاش برای ساخت آن در خانه خوداری کنند! نلسون گفت: “این در واقع یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های بسیاری از مردم بود، اما وینس گیلیگان بسیار باهوش است و جلوی اینکار را گرفته است.”

۴. یکی دیگر از به یاد ماندنی‌ترین صحنه‌های سریال در فصل اول یعنی صحنه وان حمام بر اساس علم نیست!

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

در فصل اول، والتر و جسی از اسید هیدروفلوئوریک برای حل کردن بدن در وان حمام استفاده می‌کنند. علاوه بر بدن، اسید وان و سقف را نیز از بین می‌برد، که منجر به یک سکانس مشمئز کننده و عجیب در طبقه اول می‌شود و سقف به همراه قطعات بدن روی زمین سقوط می‌کند.

“Mythbusters” این روش را در سال 2013 بر روی گوشت خوک آزمایش کرد و متوجه شد که اگرچه اسید هیدروفلوریک به تجزیه بافت کمک می‌کند، اما آن را به اندازه ای که در قسمت نشان داده شد تجزیه نمی‌کند. تیم “Mythbusters” همچنین ثابت کرد که اسید نمی‌تواند حتی در مواد وان حمام یا دیوار خشک فرورفتگی ایجاد کند.

۵. برایان کرانستون اولین انتخاب برای نقش والتر وایت نبود. 

در آغاز نمایش، نقش والتر وایت به بازیگران متیو برودریک و جان کیوزاک پیشنهاد شد. هر دوی آنها این نقش را رد کردند، این موضوع باعث ناراحتی مدیران AMC و تلویزیون سونی پیکچرز شد، به خاطر اینکه آنها نتوانستند از تاریخچه نقش‌های کمدی کرانستون بگذرند و او را به عنوان ضدقهرمان نمایش ببینید.

اما گیلیگان به کرانستون فشار آورد زیرا بازی این بازیگر را در «سریال پرونده‌های ایکس» به خاطر داشت. این نقش با بازی‌های کمدی معمولی کرانستون بسیار متفاوت بود و بازی بازیگر تأثیر مثبتی بر گیلیگان گذاشت. گیلیگان درباره نقش «پرونده ایکس» گفت: «ما به کسی نیاز داشتیم که بتواند هم دراماتیک و هم ترسناک باشد و در عین حال انسانیتی نهفته درونش داشته باشد، بنابراین وقتی او می‌میرد، برای او متأسف می‌شدید.»

بنابراین، گیلیگان نوارهای اجرای کرانستون در سریال دهه 1990 را به مدیران اجرایی نشان داد و آنها را قانع کرد.

۶. شبکه هایی مانند HBO، Showtime و FX همگی پخش «بریکینگ بد» را رد کردند.

قبل از اینکه سریال در شبکه‌ی AMC خانه‌ای پیدا کند، حق پخش توسط برخی از بزرگترین شبکه‌ها رد شد.

بر اساس گزارش‌ها، FX می‌ترسید که این سریال بیش از حد شبیه به سریال‌های دیگری باشد که در حال حاضر داشت و ضدقهرمان‌های مرد را به نمایش می‌گذاشت. و ظاهراً Showtime گفت که این مفهوم بسیار شبیه برنامه آنها “Weeds” است، در مورد زنی که مخفیانه ماری جوانا می‌کارد و می‌فروشد.

در سال 2011، گیلیگان همچنین از ملاقات خود با HBO به عنوان یکی از “بدترین” هایی که تا به حال تجربه کرده یاد کرد. او می‌گوید: «زنی که با او صحبت کردم کمترین علاقه‌ای به داستان من نداشت بنابراین حتی برای گرفتن نتیجه نهایی نیز با او تماس نگرفتم.»

۷. وب سایت والتر جونیور یعنی SaveWalterWhite.com واقعی است و اکنون به وب سایت AMC پیوند دارد.

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

وب‌سایت والتر جونیور SaveWalterWhite.com واقعی است و حتی عکس‌هایی از این نمایش در آن وجود دارد. (این سایت واقعا در اینجا در دسترس است!)

در طول فصل اول سریال، پسر والتر وایت، والت جونیور، یک وب سایت برای جمع آوری کمک مالی به نام SaveWalterWhite.com ایجاد می‌کند تا به پرداخت هزینه‌های درمان سرطان پدرش کمک کند.

والتر در نهایت از وب‌سایت به عنوان راهی برای شست‌وشوی پولی که از فروش شیشه به دست می‌آورد با اهدای کمک‌های مستمر و ناشناس به خود استفاده می‌کند.

این وب سایت که توسط AMC اداره می‌شود، در واقع یک سایت واقعی است و همچنان فعال است. طرفداران این برنامه در Reddit می‌گویند که این سایت از شب پخش این قسمت فعال بوده است.

دکمه “برای اهدا اینجا را کلیک کنید” که در سایت نشان داده شده است در حال حاضر مستقیماً به صفحه “Breaking Bad” در وب سایت خود AMC پیوند دارد.

۸. جسی پینکمن در ابتدا قرار بود در فصل اول کشته شود.

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

اگرچه پینکمن در نهایت در کل سریال باقی ماند، اما گزارش هایی مبنی بر اینکه اعتصاب نویسندگان سریال در سال های 2007 تا 2008 او را نجات داد، کاملاً درست نیست.

 طبق این شایعه گیلیگان قصد داشت شخصیت آرون پل، جسی پینکمن را در قسمت نهم فصل اول سریال بکشد، اما اعتصاب نویسندگان باعث شد که سریال فقط برای هفت قسمت پخش شود. در نتیجه، گفته می‌شود که گیلیگان فرصت داشت تا در مورد کشتن جسی تجدید نظر کند و در نهایت او را در سریال نگه دارد.

اما گیلیگان گفت که این کاملا درست نیست. او در سال 2011 گفت: «اعتصاب نویسندگان، در حقیقت، او را نجات نداد.» بلکه در قسمت دوم، او، تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها همگی می‌دانستند که آرون پال بازیگر بزرگی برای کار کردن است و اینکه “کشتن جسی یک اشتباه بزرگ خواهد بود.”

۹. طبق گفته آرون پل او در حین فیلمبرداری یکی از سکانس‌های دعوای سریال واقعا مجروح شده است.

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

در سال 2013 در Reddit AMA، پل این موضوع را به اشتراک گذاشت که بر اثر ضربه مغزی بیهوش شده است و در نتیجه به بیمارستان فرستاده شد.

پل در AMA نوشت: “ریموند کروز که نقش توکو را بازی می‌کرد به من ضربه سختی وارد کرد.” “توکو جسی را می‌گیرد و او را به بیرون می‌اندازد، و اگر به آن سکانس نگاه کنید متوجه می‌شوید که سرم داخل در چوبی گیر کرده ولی توکو من را به اطراف می‌چرخاند و روی شکمم می‌نشیند.” «ریموند فقط فکر می‌کرد من دارم بازی می‌کنم، پس سکانس را ادامه داد و با لگد به پهلوی من ضربه زد و مرا روی شانه‌اش بلند کرد و به طرف خانه پرت کرد، اما در واقعیت، من تقریباً در این بین بیهوش بودم.»

۱۰. سخت‌ترین سکانس برای فیلمبرداری زمانی بود که والتر وایت مرگ جین را تماشا می‌کرد…

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

کرانستون در سال 2018 به IndieWire گفت که صحنه فصل دوم که والت عمداً مرگ دوست دختر جسی، جین را تماشا می‌کند، سخت‌ترین لحظه فیلمبرداری برای او بود.

او گفت که کریستن ریتر (جین) را به مثل دختر خودش می‌دانسته و بعد از تمام شدن سکانس نتوانسته احساسات خود را کنترل کند. کرانستون گفت: «در کسری از ثانیه صورت [کریستن] ناپدید شد و چهره دختر واقعی‌ام در حال خفگی ظاهر شد. وقتی کارگردان این سکانس را کات داد من خیلی گریه کردم، اما خوشبختانه آنا گان (بازیگر اسکایلر) در آن اطراف بود و به من دلداری داد.”

۱۱. دلیل خاصی وجود دارد که خواهر اسکایلر، ماری، اینقدر بنفش می‌پوشد.

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

خواهر اسکایلر، ماری شریدر، اقلام بنفش زیادی می‌پوشد و گیلیگان خالق سریال در سال 2011 به Vulture گفت که وسواس رنگ او تصادفی نیست و رنگ بندی‌ها کاملا با معنی در سریال قرار گرفته‌اند. مثلاً از دید ماری بنفش رنگ خانواده سلطنتی است.

گیلیگان از رنگ برای به تصویر کشیدن انرژی‌های خاص و حتی پیش بینی سرنوشت‌های خاص استفاده می‌کرد. “رنگ در “بریکینگ بد” مهم است. ما همیشه سعی می‌کنیم به آن فکر کنیم. ما همیشه سعی می‌کنیم به رنگی فکر کنیم که یک شخصیت به آن لباس می‌پوشد، به این معنا که تا حدودی نشان‌دهنده وضعیت ذهنی اوست.” به عنوان مثال، گیلیگان به Vulture گفت که نام خانوادگی والتر وایت رنگ سفید است زیرا “رنگ وانیل است، رنگ ملایم”.

۱۲. کرانستون و آرون پل یادگاری‌هایی از سریال با خود دارند!

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

– کرانستون یک تتوی خاص برای یادآوری سریال روی بدنش دارد.

در آخرین روز فیلمبرداری «برکینگ بد»، کرانستون لوگوی نمادین سریال Br/Ba را روی بدنش خالکوبی کرد. خالکوبی در قسمت داخلی انگشت حلقه سمت راست او قرار دارد.

– آرون پل نیز یادگاری‌هایی از جمله سر بریده‌ی مصنوعی و پلاک ماشین از سریال دارد.

در طی مصاحبه‌ای با ست مایرز در سال 2016، پل گفت که او “هر چیزی که می توانست” را از مجموعه “برکینگ بد” برداشته است.

یکی از اقلام سر بریده مصنوعی گاس فرینگ است که پل گفت در اتاق خود نگه می دارد.

در مصاحبه ای در سال 2013 با اینترتینمنت ویکلی، این بازیگر همچنین گفت که “پلاک جسی پینکمن را از اولین ماشین خود برداشته است” و یک کلاه نمادین هایزنبرگ نیز دارد!

۱۳. پلیس مبارزه با مواد مخدر به برایان کرانستون و آرون پاول یاد داد که چگونه شیشه بپزند! (برای نمایش بهتر سریال)

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

به دلیل موضوع سریال، سازندگان فکر می‌کردند که کاملا درست است که به اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) اطلاع دهند که چه چیزی می‌سازند و از کمک آنها برای ساخت سریال استقبال کنند. بنابراین شیمیدانان DEA به عنوان مشاور وارد سریال شدند و به کرانستون و آرون پل نحوه ساخت کریستال را آموزش دادند.

۱۴. بسیاری از بخش‌های سریال علمی است اما برخی کاملا تخیلی هستند و این مسئله عمدی بود.

دکتر دونا نلسون، استاد شیمی در دانشگاه اوکلاهاما، در اواسط فصل اول به عنوان مشاور علمی در سریال شروع به کار کرد و وظیفه داشت مطمئن شود که برنامه علمی خود را به درستی به اجرا بگذارد.

نلسون در سال 2013 به Mental Floss گفت: «فکر نمی‌کنم هیچ برنامه محبوبی وجود داشته باشد که 100 درصد واقعی و علمی ساخته شود و در حقیقت هدف هم این نیست. هدف این است که یک نمایش محبوب و پرتماشاگر شود، بنابراین همیشه خلاقیت در طول داستان به کار گرفته می‌شود، زیرا آنها می‌خواهند نمایش را جذاب کنند.” به ویژه با سریالی که در مورد مواد مخدر است، شما نمی‌خواهید به بینندگانتان در مورد چگونگی راه اندازی امپراطوری مت یاد بدهید. نلسون در ادامه اظهار کرد: «در مورد والتر وایت، علامت تجاری او مت آبی است. «در واقعیت شیشه آبی نخواهد بود. (موادی که در سریال می‌بینید آب نبات است!) بی‌رنگ خواهد بود اما این یک نمایش آموزشی علمی نیست. این یک فانتزی است و وینس گیلیگان کار خارق‌العاده‌ای انجام داد تا بیشتر علم را به درستی به اجرا درآورد. من فکر می‌کنم وینس گیلیگان یک نابغه است، و شما می‌توانید در این مورد از من نقل قول کنید!»

۱۵. نقش گاس فرینگ در ابتدا قرار بود بسیار جزئی باشد. 

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

در ابتدا، جانکارلو اسپوزیتو علاقه‌ای به ایفای نقش گاس فرینگ نداشت و این نقش در ابتدا بسیار جزئی بود. اسپوزیتو به تایم گفت: «من Breaking Bad را ندیده بودم، اما مدیرم در آن زمان به من گفت که این برنامه مورد علاقه اوست.» «همسرم نیز گفت که باید آن را امتحان کنم، اما این یک نقش مهمان بود و من نقش‌های مهمان‌ زیادی را بازی کرده‌ام. من می‌خواستم این شخصیت را توسعه دهم. من در یک قسمت ایفای نقش کردم و سپس به من پیشنهاد شد که در قسمت‌های بیشتری ظاهر شوم، پس موافقت کردم که دو قسمت دیگر را نیز انجام دهم.»

وقتی گیلیگان هفت قسمت دیگر را برای فصل سوم به او پیشنهاد داد، اسپوزیتو پاسخ داد که می‌خواهد نقش بزرگ‌تری در سریال داشته باشد. اسپوزیتو گفت: «مذاکراتی انجام شد و من می‌خواستم شخصیتی بسازم که یکی از نقش‌های کلیدی داستان باشد. به یکباره متوجه شدم که به خانواده بریکینگ بد وارد شده‌ام. وینس به من گفت که من بازی را تغییر دادم و سطح نمایش را بالا بردم. من به این افتخار می‌کنم، اما فقط به دلیل عمق نوشتار و به دلیل شیمی و حس مشترک بین برایان کرانستون و خودم توانستم این کار را انجام دهم. نوشته‌های آن‌ها به من این ایده و انگیزه را داد تا فردی مؤدب، تهدیدآمیز و کوبنده را خلق کنم.»

۱۶.  گیلیگان برای قسمت پایانی فرینگ از سازندگان سریال مردگان متحرک کمک گرفت.

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

دقایق نهایی فرینگ یکی از به یاد ماندنی‌ترین سکانس‌های کل مجموعه محسوب می‌شود. گیلیگان به نیویورک تایمز گفت: «در واقع ما کمک بزرگی از جلوه‌های پروتز سریال The Walking Dead داشتیم.» «من می‌خواهم به گرگ نیکوترو و هوارد برگر و KNB EFX، آن دو آقا و شرکتشان تشکر کنم، زیرا اثرشان این تأثیر را داشت. و سپس این کار با اثر جلوه‌های بصری مردی به نام بیل پاولوسکی و گروهش که به صورت دیجیتالی یک مجسمه سه بعدی که KNB EFX ساخته بود تلفیق و تقویت شد. بنابراین می‌توانید در آن اثر نهایی، از طریق سر گاس به سمت دیگر نگاه کنید. این ترکیبی از آرایش عالی و جلوه های بصری عالی است و ماه ها طول کشید تا این کار انجام شود.”

۱۷. رئیس والتر در کارواش یک شیمیدان در زندگی واقعی است.

ماریوس استن که نقش بوگدان، رئیس والتر در کارواش را بازی می‌کرد، برای بسیاری از بینندگان سریال چهره‌ای آشنا نبود. به این دلیل که این سریال اولین بازی او محسوب می‌شود. در زندگی واقعی، به طور تصادفی، او دکترای شیمی دارد و دانشمند ارشد انرژی محاسباتی در آزمایشگاه ملی آرگون – که یکی از آزمایشگاه‌های ملی زیر نظر وزارت انرژی ایالات متحده است- محسوب می‌شود!

۱۸. بریکینگ بد در مجموع ۶۲ قسمت دارد، عددی که معنای خاصی دارد.

در طول پنج فصل، Breaking Bad در مجموع با 62 به پایان رسید، که تعداد تصادفی نیست. شصت و دومین عنصر جدول تناوبی ساماریوم است که برای درمان طیف وسیعی از سرطان‌ها از جمله سرطان ریه استفاده می‌شود! (دقت فوق العاده سازندگان به جزئیات)

۱۹. آنتونی هاپکینز نامه‌ای برای برایان کرانستون نوشت. (به علت بازی فوق العاده این بازیگر)

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

آنتونی هاپکینز، برنده جایزه اسکار، مانند اکثر مردم جهان عاشق بریکینگ بد شد و حتی تا آنجا پیش رفت که نامه‌ای شخصی برای کرانستون نوشت. به گزارش Vanity Fair، این بازیگر تحسین شده در سال 2013 به بازیگر والتر وایت نامه نوشت و از بازی او تعریف کرد و آن را “بهترین بازیگری‌ای که تا به حال دیده‌ام” نامید. هاپکینز اعلام کرد که تمام پنج فصل را فقط در دو هفته تماشا کرده است، که واقعاً عجیب است!

۲۰. جورج آر.آر. مارتین افکار جالبی در مورد والتر وایت دارد!

۲۰ نکته جالب درباره سریال بریکینگ بد که احتمالا نمی دانستید

جورج آر آر مارتین، نویسنده سریال بازی تاج و تخت، از جمله افراد مشهوری بود که به تماشای Breaking Bad نشست و حتی یک بار شخصیت‌های شرور خود را با والتر وایت مقایسه کرد. در سال 2013، این نویسنده تحسین شده در وبلاگ خود نوشت که هایزنبرگ «هیولایی بزرگتر و مخوف‌تری» از هر کسی است که در مجموعه «آواز یخ و آتش» نوشته است…

منابع:  منتخب حقایقی که از سایت‌های insider.com – hiddenremote.com و mentalfloss.com ترجمه شده است.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نادر
نادر

عالی بود