بهترین فیلم های دنزل واشنگتن +بیوگرافی / Denzel Washington

دنزل واشنگتن” بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده‌ ۶۹ ساله‌ی آمریکایی می‌باشد. از او به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران آفریقایی-آمریکایی در تاریخ سینما یاد می‌شود. بسیاری از منتقدین هنرنمایی او در ساختار نوین سینما را ادامه‌دهنده‌ی راه ستارگان سینمای کلاسیک می‌دانند. دنزل در اواخر دهه ۸۰ و پس از آن در دهه ۹۰ میلادی با ایفای نقشِ شخصیت‌های واقعی شهرت زیادی کسب نمود. او تاکنون ۲ جایزه اسکار (۹ نامزدی)، ۳ گلدن‌گلوب (۱۰ نامزدی)، ۱ جایزه تونی (۲ نامزدی) و بسیاری جوایز دیگر را در کارنامه درخشانش به ثبت رسانده است. دنزل به دلیل شخصیت کاریزماتیک و پرستیژ خاصش یکی از تاثیرگذارترین و بهترین بازیگران هالیوود در ۳ دهه گذشته محسوب می‌شود. تنها نام او در تیتراژ یک فیلم‌سینمایی اعتباری دو چندان به آن اثر می‌بخشد. در سال ۲۰۲۰ روزنامه نیویورک تایمز دنزل واشنگتن را به عنوان بزرگ‌ترین بازیگر مرد در قرن بیست و یکم انتخاب نمود. در ادامه با سایت ساعت هفت با هفت فیلم برتر دنزل واشنگتن همراه باشید.

برای خواندن مطالب بیشتر از دیگر بازیگران و کارگردان‌های مطرح به لیست محبوب‌ترین بازیگران و کارگردان های هالیوود مراجعه کنید…

به روز شده: به مناسبت تولد 69 سالگی(28 دسامبر 1954) دنزل واشنگتن این مطلب به روز شد

مختصر بیوگرافی دنزل واشنگتنبیوگرافی دنزل واشنگتن

دنزل هیز واشنگتن جونیور” متولد ۲۸ دسامبر ۱۹۵۴ در ماونت ورون، ایالت نیویورک می‌باشد. مادرش لنیس “لین” صاحب یک سالن زیبایی بود و پدرش “دنزل هیز واشنگتن بزرگ” نیز کشیش و برگزارکننده اعیاد مذهبی بود. پدرش کارمند سازمان آب نیویورک بوده و علاوه بر آن برای تامین خانواده‌اش در یک فروشگاه نیز کار می‌کرد. وقتی که او ۱۴ سال داشت، پدر و مادرش از یکدیگر جدا شده و مادرش او را به دبیرستان مقدماتی و خصوصی ارتش در نیویورک فرستاد. واشنگتن بعدها گفت: “آن تصمیم مسیر زندگی من را تغییر داد. زیرا در مسیری که پیش می‌رفتم، نمی‌توانستم جان سالم بدر ببرم!” دنزل در سال ۱۹۷۷ مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی دراما و خبرنگاری از دانشگاه فوردهام دریافت نمود. او طی یک دوره که برای ادامه تحصیلات و رشته تحصیلی‌اش دچار تردید شده بود به مدت نیم سال تحصیلی مرخصی گرفت. او در این مدت به عنوان مدیر هنرهای خلاقانه در یک کمپ تابستانی مشغول به کار گردید. او در برنامه استعدادیابی مهمانان شرکت نمود و در همان زمان یکی از همکارانش به او پیشنهاد داد تا استعداد بازیگری‌اش را امتحان کند. سپس به فوردهام بازگشته و در کمپ مرکزی لینکلن (کمپی در محوطه دانشگاه فوردهام) در رشته بازیگری ثبت‌نام نمود. جایی که با حضور درخشان در چندین نمایش توانست پس از اتمام تحصیلاتش بورسیه حضور در هنرستان هنرهای زیبا در سانفرانسیسکو را بدست آورد. او قبل از بازگشت به نیویورک و شروع به کار حرفه‌ای‌اش در بازیگری بمدت یکسال در سانفرانسیسکو به تحصیل در رشته تئاتر و بازیگری پرداخت.

دنزل حرفه بازیگری را در سال ۱۹۷۷ با حضور در یک فیلم تلویزیونی به نام “Wilma” آغاز کرد. نخستین حضورش در هالیوود نیز در سال ۱۹۸۱ و با فیلم “Carbon Copy” بود. اما بازی در نقش “دکتر فیلیپ چندلر” در سریال درام بیمارستانیِ “St. Elsewhere” از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ مهم‌ترین و همینطور شناخته‌شده‌ترین کار او در آن سالها بود. او جزو معدود بازیگران آفریقایی- آمریکایی به حساب می‌آمد که به مدت ۶ سال در یک سریال تلویزیونی حضور مداوم داشت. او طی این مدت در آثار سینمایی، تلویزیونی و تئاتری گوناگونی نقش‌آفرینی کرد. همچنین در سال ۱۹۸۷ با بازی در نقش “استیو بیکو” در فیلم “Cry Freedom” توانست نخستین نامزدی اسکارش را (برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد) بدست آورد. واشنگتن سرانجام مزد پیشرفت فوق‌العاده و تلاش‌های فراوانش را در سال ۱۹۸۹ با کسب جایزه اسکار گرفت. او با ایفای نقشِ سربازی جسور و متین که سابقاً بَرده بوده است در فیلم “Glory” موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گردید. واشنگتن در دهه‌ی ۹۰ میلادی با ایفای نقش‌های متفاوت و جنجالی‌اش به یکی از تاثیرگذارترین ستارگان هالیوود تبدیل گردید. از ایفای نقش “مالکوم ایکس” رهبر وطن‌پرست سیاهپوستان در فیلمی با همین نام به کارگردانی “اسپایک لی” گرفته تا نقش وکیلی مغرور و باهوش در فیلم “Philadelphia” همگی نشان‌دهنده‌ی تمایل او به نقش‌آفرینی در سبک‌های مختلف می‌باشد. تام هنکس همبازی او در فیلم فیلادلفیا تماشای اجرای دنزل را به یک کلاس بازیگریه آموزنده و مفید تشبیه کرده است. او در سال ۲۰۰۰ با هنرنمایی تماشایی‌اش در نقشِ مشت‌زنی معروف به نام روبین کارتر (ملقب به هاریکان) در فیلم “Hurricane” توانست دومین جایزه گلدن گلوب خود را اینبار به عنوان بازیگر نقش اصلی بدست آورد. تنها یکسال بعد دنزل موفق شد تا با اجرای فراموش‌نشدنی‌اش در فیلم “Training Day” جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را در مراسم اسکار دریافت کند. او دومین بازیگر آفریقایی – آمریکایی بعد از “سیدنی پواتیه” بوده که توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را کسب کند. اما جالب است بدانید که دنزل واشنگتن در طول چیزی بیش از ۴۴ سال فعالیتش در سینما و تلویزیون تاکنون حتی موفق به نامزدی در مراسم بفتا نیز نشده است! چیزی که اگرچه در میان جوایز بیشمار و افتخارات بسیار زیاد واشنگتن به چشم نمی‌آید، اما اعتبار و حسن‌نیت این مراسم را بشدت زیر سوال می‌برد.

هفت فیلم برتر دنزل واشنگتن +بیوگرافی | Denzel Washington |

دنزل واشنگتن جزو آندسته از بازیگران هالیوود است که فرقی ندارد او را در چه نقشی قرار می‌دهند. زیرا او همیشه سعی می‌کند تا بهترین فرد و خلاق‌ترین بازیگر در صحنه و فیلم باشد. بدون‌شک واشنگتن جزو پنج بازیگر برتر مرد در قرن بیست و یکم می‌باشد. شمار آثار جذاب و متنوع‌اش بقدری زیاد بوده که پرداختن به بسیاری از آنها در این مقاله ممکن نیست. دنزل در سال ۲۰۰۲ و با فیلم “Antwone Fisher” نخستین تجربه کارگردانی‌اش را بدست آورد. او تاکنون ۳ فیلم را کارگردانی نموده که موفق‌ترین آنها “Fences” محصول سال ۲۰۱۶ بود که نامزدی اسکار برای بهترین فیلم را نیز کسب نمود. جالب اینکه او پیش از این در سال ۲۰۱۰ برای ایفای نقش در نسخه‌ی تئاتری این اثر موفق به کسب جایزه تونی به عنوان بهترین بازیگر مرد شده بود‌. واشنگتن در سال ۱۹۸۳ با “پائولتا پیرسون” که با او در صحنه فیلم‌برداری نخستین فیلمش آشنا شده بود، ازدواج نمود. این زوج موفق دارای چهار فرزند از جمله “جان دیوید واشنگتن” بازیگر و بازیکن سابق فوتبال آمریکایی می‌باشند. دنزل فردی مذهبی و یک مسیحی تمام عیار است که در نظر داشت همچون پدرش یک واعظ مسیحی شود. دنزل واشنگتن پرافتخارترین بازیگر آفریقایی-آمریکایی در تاریخ سینماست. قطعاً او برای رسیدن به این جایگاه نیازمند تلاش و پشتکاری چندین برابر بیشتر نسبت به همتایان سفید پوستش بوده است. این چیزی است که نه تنها او را در میان بزرگ‌ترین بازیگران تاریخ سینما قرار می‌دهد. بلکه از او سمبُلی قدرتمند و الهام‌بخش برای بسیاری از جوانان مشتاق به این حرفه می‌سازد.

در ادامه با معرفی هفت فیلم برتر دنزل واشنگتن در خدمت شما عزیزان هستیم…

7: Man on Fire (2004) 

7: Man on Fire (2004) 

IMDB: 7.7 Rotten: 38 Meta: 47

فیلم “مردی در آتش” یک اکشن-مهیج آمریکایی به کارگردانیتونی اسکات می‌باشد. فیلم‌نامه این اثر توسط “برایان هلگلند” و براساس رُمانی با همین نام نوشته‌ی “ای . جی . کونیل” به رشته تحریر درآمده است. این فیلم دومین اقتباس سینمایی از این کتاب پس از فیلمی با همین نام محصول سال ۱۹۸۷ می‌باشد. “دنزل واشنگتن”، “داکوتا فانینگ”، “کریستوفر والکن” و “میکی رورک” از جمله بازیگران این فیلم می‌باشند. داستان فیلم درباره‌ی یک مامور سابق CIA به نام جان کریسی (دنزل واشنگتن) بوده که با مشکلات روحی و اعتیاد به مشروبات الکلی دست و پنجه نرم می‌کند. جان با معرفی دوستش به عنوان راننده و بادیگارد برای دختربچه‌ی یک تاجر ثروتمند استخدام می‌شود. جان که بدلیل افسردگی شدید حتی به خودکشی نیز اقدام می‌کند. پس از مدتی آشنایی و وقت‌گذرانی با این دختربچه که پیتا (داکوتا فانینگ) نام دارد، امید به زندگی‌اش را بدست می‌آورد اما…

این فیلم اگرچه عملکرد بسیار خوبی در گیشه داشت و مردم عموماً از فیلم راضی بودند. اما منتقدین روی خوشی به فیلم نشان نداده و اکثرا به خشونت بیش از حد در نیمه دوم فیلم انتقاد داشتند. فیلم “Man on Fire” علاوه بر فروش ۱۳۰ میلیون دلاری در گیشه، در پخش خانگی و ویدئویی نیز بسیار موفق بوده و ۱۲۳ میلیون دلار از فروش VHS و DVD درآمد کسب نمود. این موضوع نشان‌دهنده‌ی محبوبیت زیاد فیلم در میان مخاطبین عادی سینما دارد. نقش‌آفرینی پراُبهت و خیره‌کننده‌ی واشنگتن در این فیلم آن را به یکی از محبوب‌ترین کارهای او در میان طرفدارانش تبدیل کرده است. واشنگتن و تونی اسکات در پنج فیلم با یکدیگر همکاری کرده‌اند که این بیش‌ترین همکاری اسکات با یک بازیگر بوده است. جالب است بدانید که پس از موفقیت چشمگیر این فیلم، تنها یک سال بعد و در سال ۲۰۰۵ یک بازسازی بالیوودی از این اثر ساخته شد. در آن فیلم که “EK Ajnabee” نام داشت، “آمیتا باچان” در نقش اصلی فیلم ظاهر شد.

6: The Hurricane (1999) 

6: The Hurricane (1999)

IMDB: 7.6 Rotten: 83 Meta: 74

“طوفان” فیلمی درام-ورزشی به کارگردانی “نورمن جویسن” محصول کشور آمریکا می‌باشد. فیلم‌نامه این فیلم با اقتباس از خودزندگی‌نامه‌ی “رابین کارتر” به نام The Sixteenth Round و کتابی غیرداستانی به نام Lazarus and the Hurricane نوشته‌ی “سم شیتون” و “تری سینتون” تهیه شده است. “آرمیان برنشتاین” و “دن گوردون” مسئولیت نگارش این فیلم‌نامه را برعهده داشته‌اند. از جمله بازیگران فیلم میتوان به “دنزل واشنگتن”، “جان هانا”، “دبورا کارا آنگر” و “لیو شرایبر” اشاره نمود. این فیلم داستان قهرمان بوکس میان وزن جهان روبین “هاریکان” کارتر را روایت می‌کند. کارتر به اتهام سه فقره قتل در یک بار در نیوجرسی نزدیک به ۲۰ سال زندانی می‌شود. داستان فیلم زندگی روبین کارتر را بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۵ دنبال کرده و به چگونگی مبارزه او برعلیه اتهاماتش در طول این بیست سال می‌پردازد.

بطورکلی فیلم The Hurricane در جلب رضایت مردم و منتقدین بسیار موفق بود. اجرای درخشان و فوق‌العاده تماشایی دنزل واشنگتن در این فیلم را میتوان یکی از بهترین نقش آفرینی‌هایش در تمام دوران کاری‌اش به حساب آورد. او برای این نقش نامزد جایزه اسکار و برنده‌ی گلدن گلوب و خرس نقره‌ای جشنواره برلین (به عنوان بهترین بازیگر) گردید. نورمن جویسن “طوفان” را بهترین فیلم ساخته شده توسط خودش می‌داند که این موفقیت را تا حدود زیادی مدیون هنرنمایی فراموش‌نشدنی واشنگتن می‌باشد. البته فیلم با حواشی زیادی چه در زمان اکران و چه پس از آن روبرو بود که باعث شد تا اکثر نگاه‌ها به این اثر جانب‌دارانه بوده و آنطور که باید بدون قَرَض قضاوت نگردد.

5: Inside Man (2006) 

5: Inside Man (2006) 

IMDB: 7.6 Rotten: 86 Meta: 76

“نفوذی” یک فیلم جنایی-مهیج آمریکایی به کارگردانی “اسپایک لی” و نویسندگی “راسل گویرتز” می‌باشد. در این فیلم ستارگانی همچون “دنزل واشنگتن”، “جودی فاستر” و “کلایو اوون” به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان فیلم درباره‌ی یک باند سارقین حرفه‌ای است که با لباس کارگران نقاشی ساختمان وارد بانکی در منهتن می‌شوند. این باند به سرکردگی “دالتون راسل” (کلایو اوون) تمام کارکنان و مشتریان بانک را گروگان گرفته و آنها را مجبور می‌کنند که لباس‌هایی مشابه خودشان بپوشند. آنها گروگان‌ها را به چندین گروه تقسیم کرده و در اتاق‌های مختلف و جدا از هم نگه می‌دارند. یک کارگاه کهنه‌کار به نام “کیت فریجر” (دنزل واشنگتن) و همکارش بیل میچل برای مذاکره با گروگان‌گیران انتخاب می‌شوند و در ادامه…

Inside Man چه از لحاظ فروش گیشه‌ای و چه از لحاظ نگاه منتقدین یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۰۶ محسوب می‌شود. این فیلم با فروش چیزی حدود ۸۹ میلیون دلار در سینماهای آمریکا و کانادا تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم اسپایک لی در قاره آمریکا شد‌. همچنین این فیلم که با بودجه‌ای ۴۵ میلیون دلاری ساخته شده بود در مجموع حدود ۱۸۵ میلیون دلار در گیشه فروش کرد که یک موفقیت بزرگ برایش محسوب می‌شود. هرچند برخی از منتقدین به کارگردانی لی و فیلم‌نامه گیج‌کننده آن ایراداتی وارد کردند. اما نمی‌توان از داستان زیرکانه و پرانرژی فیلم و نقش‌آفرینی عالی و تماشایی دنزل واشنگتن در این فیلم به آسانی عبور کرد. این فیلم چهارمین و آخرین همکاری لی و واشنگتن به عنوان کارگردان و بازیگر بود. گفتنی‌ست انجمن فیلم آمریکا Inside Man را در لیست ده فیلم برتر سال ۲۰۰۶ قرار داده است.

4: Glory (1989) 

4: Glory (1989)

IMDB: 7.8 Rotten: 93 Meta: 78

“افتخار” یک درام-جنگی آمریکایی به کارگردانی “ادوارد زویک” و نویسندگی “کوین جار” می‌باشد. جار فیلم‌نامه این کار را براساس کتاب‌های Lay This Laurel و One Gallant Rush و همینطور نامه‌های شخصی سرهنگ شاو نوشته است. از بازیگران این فیلم میتوان به “متیو برودریک”، “دنزل واشنگتن” و “مورگان فریمن” اشاره کرد. در خلاصه داستان این فیلم آمده وقتی کاپیتان رابرت شاو (متیو برودریک) در جنگ دچار مصدومیت شده و به بوستون بازگردانده می‌شود. فرماندهی یکی از اولین هنگ‌هایی که تمام سربازانش سیاه‌پوست هستند را برعهده می‌گیرد. در ادامه او با تبعیض‌های شدید علیه سیاهان مواجه می‌شود که …

Glory نخستین جایزه اسکار و گلدن گلوب را برای دنزل واشنگتن (بخاطر ایفای نقش یک برده‌ی سابق که برای آرمانهایش می‌جنگد) به ارمغان آورد. اجرای فوق‌العاده واشنگتن، داستان قدرتمند و فیلم‌برداری استثناییِ “فردی فرانسیس” این فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌هایی که تاکنون درباره‌ی جنگ‌های داخلی آمریکا ساخته شده تبدیل کرده است. “افتخار” در لیست الهام‌بخش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب بنیاد فیلم آمریکا در رتبه‌ی ۳۱اُم قرار دارد. بسیاری از افراد بر این باورند که هنرنمایی درخشان دنزل واشنگتن در این فیلم حرفه‌ی بازیگری‌اش را بکلی متحول نمود. فیلمی که علاوه بر کیفیت بالا در ساخت و داستان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌هایی است که به جنگ‌های داخلی آمریکا پرداخته‌اند.

3: Training Day (2001)

3: Training Day (2001)

IMDB: 7.7 Rotten: 73 Meta: 69

“روز تعلیم” فیلمی پلیسی-جنایی به کارگردانی “آنتوان فوکوا” و نویسندگی“دیوید آیر”، محصول کشور آمریکا می‌باشد. “دنزل واشنگتن” و “ایتن هاک” ستارگان این فیلم مهیج و تماشایی هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است که پلیس جوان و بلندپروازی به نام “جیک هولت” (ایتن هاک) قصد دارد برای ارتقاء شغلش به بخش مبارزه با مواد مخدر در پلیس لس‌آنجلس بپیوندد. جیک برای ارزیابی یک روزه با افسر کهنه‌کار و سرکشی به نام “آلونزو هریس” (دنزل واشنگتن) همراه می‌شود. آنها سوار بر ماشین آلونزو به گشت‌زنی مشغول می‌شوند، اما خیلی زود همه‌چیز …

نقش‌آفرینی بی‌نظیر و پرشور دنزل واشنگتن در این فیلم تحسین بسیاری از منتقدین را به همراه داشت. بطوریکه بسیاری از آنها اجرای او در این فیلم را نه تنها بهترین نقش‌آفرینی او تا آن زمان، بلکه یکی از برترین اجراهای بازیگری در قرن بیست و یکم می‌دانند. واشنگتن برای بازی در فیلم Training Day موفق به کسب دومین جایزه اسکارش (البته اینبار بعنوان بهترین بازیگر نقش اول) گردید. در این فیلم واشنگتن نشان داد که قابلیت‌هایش محدود به ژانری خاص یا نقش‌هایی یکسان نبوده و یکی از ماندگارترین و پیچیده‌ترین شخصیت‌های منفی (که پیش‌تر کمتر او را در اینگونه نقش‌ها مشاهده کرده بودیم) در قرن بیست و یکم را خلق نمود. همچنین کارگاه آلونزو هریس شخصیتی که او ایفاگر نقش آن در فیلم بود، به انتخاب بنیاد فیلم آمریکا در رتبه‌ی ۵۰اُم برترین شرورهای سینما قرار گرفته است. “روز تعلیم” با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم نیز مواجه شده و به مدت دو هفته در صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا (Box Office) قرار داشت. این فیلم که با بودجه ۴۵ میلیون دلاری تهیه شده بود، در نهایت به فروش ۱۰۵ میلیون دلاری رسید. Training Day یک درام پلیسی با شخصیت‌پردازی قوی و داستانی منسجم می‌باشد که اتفاقات پشت‌ سرهم و غافلگیرکننده‌اش معجونی تمام عیار برای دوستداران سینمای جنایی محسوب می‌شود.

2: American Gangster (2007) 

2: American Gangster (2007)

IMDB: 7.8 Rotten: 81 Meta: 76

“گنگستر آمریکایی” فیلمی درام-جنایی به کارگردانی “ریدلی اسکات” و محصول کشور آمریکا می‌باشد. فیلم‌نامه این اثر را “استیون زایلیان” با اقتباس از کتاب The Return of Superfly نوشته‌ی “مارک جیکوبسون” به رشته‌ی تحریر درآورده است. این فیلم داستانی واقعی آمیخته با خیال از زندگی “فرانک لوکاس” یک قاچاقچی مواد مخدر و گنگستر معروف آمریکایی در دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ میلادی را روایت می‌کند. از بازیگران این فیلم میتوان به “دنزل واشنگتن”، “راسل کرو“، “چیویتل اجیوفور” و “جاش برولین” اشاره نمود. فیلم Anerican Gangster عملکرد بسیار خوبی در گیشه داشت و همچنین نقدهای عموماً مثبتی را از منتقدین دریافت کرد. “راجر ایبرت” منتقد فقید سینما با اختصاص امتیاز کامل به این فیلم آن را “داستانی جذاب که به آرامی و بسیار خوب روایت شده” توصیف کرده است.

منتقدین به اجماع هنرنمایی زیبای دنزل واشنگتن و راسل کرو در این فیلم را تحسین نمودند. حتی فرانک لوکاس حقیقی پس از تماشای این فیلم اجرای واشنگتن را بسیار عالی و شگفت‌انگیز دانسته است. همچنین لوکاس عمده‌ی داستان فیلم را ساختگی و برای تاثیرات دراماتیک دانسته که تنها بخش کوچکی از آن براساس واقعیت می‌باشد. واشنگتن برای بازی در نقشِ فرانک لوکاس نامزد جایزه گلدن گلوب و چندین جایزه مهم دیگر شد. “گنگستر آمریکایی” در بسیاری از لیست‌های انتخابی بوسیله مردم و منتقدین در جمع ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۰۷ قرار دارد. حتی برخی از منتقدین این فیلم را در صدر لیست برترین فیلم‌های آن سال گذاشته‌اند. اگرچه کارگردانی خوب ریدلی اسکات و همینطور اجراهای فوق‌العاده زیبای بازیگران آن در فصل جوایز بخوبی دیده نشد. اما در عوض با استقبال گرم تماشاگران در سالن‌های سینما و نقدهای مثبت منتقدین این فیلم به آنچه مستحق آن بود، دست یافت.

1: Malcolm X (1992)

1: Malcolm X (1992)

IMDB: 7.7 Rotten: 89 Meta: 73

“مالکوم ایکس” فیلمی درام-بیوگرافی و سیاسی به کارگردانی “اسپایک لی” و محصول کشور آمریکا می‌باشد. لی فیلم‌نامه این اثر را با همکاری “آرنولد پرل” نوشته است. این فیلم به داستان زندگی “مالکوم لیتل” (مالکوم ایکس) فعال سیاسی و مدافع حقوق آفریقایی-آمریکایی‌ها می‌پردازد. فیلم اتفاقات کلیدی و مهم زندگی مالکوم ایکس را به ما نشان می‌دهد. از جمله بازیگران فیلم میتوان به “دنزل واشنگتن”، “آنجلا باسِت” و “دلروی لیندو” اشاره نمود. فیلم‌نامه این کار با اقتباس از کتاب خود‌زندگی‌نامه‌ “Malcolm X” نوشته‌ی “الکس هیلی” به رشته تحریر درآمده است.

اجرای بیادماندنی و فراموش‌نشدنی دنزل واشنگتن در نقش این چهره‌ی سیاسی و مسلمان آمریکایی-آفریقایی یکی از بهترین و جنجالی‌ترین نقش‌آفرینی‌های او محسوب می‌شود. دنزل برای ایفای نقش مالکوم ایکس در این فیلم نامزد جایزه اسکار و گلدن‌گلوب و همینطور برنده جایزه خرس نقره‌ای از فستیوال بین‌المللی برلین گردید. بسیاری از منتقدین این فیلم را بهترین فیلم آن سال و حتی یکی از بهترین فیلم‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی در نظر گرفتند. این درحالیست که این دهه بدون‌شک جزو پربارترین و بهترین سالهای سینما تا به الان بوده است. “مارتین اسکورسیزی” (کارگردان سینما) و “راجر ایبرت” (منتقد سینما) این فیلم را در میان ۱۰ فیلم برتر دهه‌ی ۹۰ میلادی به انتخاب خودشان قرار داده‌اند. درواقع واشنگتن با قبول این نقش ریسک بزرگی را پذیرفته و ایفای نقشی دشوار و بحث برانگیز را قبول کرده بود. اما او این نقش را به زیبایی هرچه تمام‌تر ایفا نموده و بواسطه‌ی آن به شهرت و محبوبیتی جهانی رسید. “Malcolm X” فیلمی حماسی و تاریخی، با داستانی قوی و الهام‌بخش است، که بدون‌شک نقطه عطفی تاثیرگذار در کارنامه‌ی هنری اسپایک لی و دنزل واشنگتن محسوب می‌شود.

پ.ن: لطفاً به این نکته توجه داشته باشید که در تهیه این لیست علاوه بر امتیازات مردمی و منتقدین به فیلم، تنوع ژانری و اجراهای برتر بازیگر نیز در نظر گرفته شده است.

امیدواریم از مطلب “هفت فیلم برتر دنزل واشنگتن +بیوگرافی | Denzel Washington |” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ben
Ben

بی انصافیه ک جای اکوالایزر 1 تو این لیست نیست 😊..میدونم ک سخته..انننقد ک این بشر خوش درخشیده تو همه فیلماش.. ولی اکوالایزرو احتمالا 10 بار دیدم

امین علیرضائی
پاسخ به  Ben

قبول دارم داداش اکولایزر خیلی خوبه ولی فیلم های خوبه دنزل واشنگتن هم زیاده به خاطر همین اکولایزر در لیست نیست اگر از هفتا میخواستیم بیشتر انتخاب کنیم قطعا اون فیلم هم میزاشتیم
ممنون از نظرتون