بررسی بازی Children of Morta

بازی Children of Morta توسط گروه Dead Mage در تاریخ 3 سپتامبر برای پلتفورم PC منتشر شده است و شاهد انتشار بازی برای کنسولهای نسل حاضر در ماههای اکتبر و نوامبر بودیم. با سایت ساعت ۷ همراه باشید تا به بررسی بازی Children of Morta بپردازیم.

“آخرین بررسی بازیها” (بیشتر…)

بازی Children of Morta

داستان یک خانواده…

داستان بازی Children of Morta در مورد خانواده ی “برگسون” است که درگیر نفرینی شوم و اهریمنی شده اند و برای مقابله با آن باید دست به دست هم بدهند تا دنیا از این اهریمن و شر نجات دهند. خانه ی خانواده برگسون دقیقا بر روی یک معبد باستانی و جادویی است پس آنها به وسیله ی مادر بزرگشان ماموریت پیدا می کنند وارد بخش بخش معبد شده و برای مقابله با اهریمن دست به دست هم بدهند. داستان بازی Children of Morta پر فراز و نشیب و زیبا به تصویر کشیده شده است و شما می توانید محبت ، عشق و حتی نمادهای ایرانی را در جای جای آن ببینید. خانواده و اهمیت با هم بودن از دیگر نکات زیبایی است که در داستان بازی جایگاه ویژه ای دارد. یک قلب بودن ، فداکاری کردن و در کنار هم بودن چیزهایی است که در بازی فرزندان مورتا احساسشان خواهید کرد.

بازی Children of Morta یک گیم پلی ویژه و جذاب دارد. بر خلاف بازیی مثل دیابلو که شما شخصیتتان را در اول بازی از بین کاراکتر های مختلف انتخاب می کنید و در کل مسیر داستانی بازی با همان کاراکتر پیش می روید اینجا شش قهرمان وجود دارد که در طول دور داستان می توانید از تمام آنها استفاده بکنید. این بدین معنی است که شما در اصل با یک خانواده طرف هستید نه یک قهرمانِ یکه و تنها و هزاران هزار دشمن و اهریمن که در رو به رویش است.همینطور هر کدام از قهرمانان نوع گیم پلی خاص خود را دارند هر چند در این مورد برخی نسبت به دیگران بیش از حد قوی تر و ضعیف تر درست شده اند.

روایت داستانی خاص…

وقتی شما بازی Children of Morta را شروع می کنید اول فقط یک کاراکتر آزاد است با انتخاب آن کاراکتر وارد سردابی که دشمنان در آن حضور دارند می شوید و نبرد را آغاز می کنید. مثلا پدر خانواده John یک جنگجوی شمشیر و سپر به دست است. وقتی با او وارد میدان نبرد شوید می توانید از شمشیر برای نابودی دشمنان و از سپر برای دفاع از خود استفاده بکنید. در طول مسیر هر چه به جلوتر بروید و به طبقات زیرین نفوذ کنید بازی سخت تر و خطرناک تر می شود و دشمنان قوی تر می شوند.

بازی Children of Morta

روایت داستان بازی Children of Morta به این صورت است که شما وارد سرداب می شوید و با دشمنان و شیاطین می جنگید. معمولا هر سرداب دو سه طبقه دارد و با ورود به سرداب باید به جنگ با دشمنان موجود بپردازید. با کشتن هر دشمن مقداری طلا بدست می اورید و یا ایتم هایی برای افزایش سلامتی بعد از مرگ دشمنان پدیدار می شود. در انتهای هر بخش از سرداب یک باس وجود دارد. یا تا انتهای سرداب رفته و باس را شکست می دهید و یا شکست می خورید. در هر دو صورت شما به خانه ی بریگسون ها بر می گردید و در اینجا داستان بازی روایت می شود. بازی بوسیله ی یک روای روایت می شود که به خوبی از پس اینکار بر آمده است.  نبرد با باس های بازی جذاب درست شده است و هر کدام تاکنیک های بخصوصی برای پیش برد و شکست آنها لازم است. این دقیقا همان مسئله ای است که برای کشتن تک تک دشمنان بازی لازم است. بازی ساده درست نشده است و باید با فکر در مسیر بازی حرکت کنید تا اسیر دشمنان بازی نشوید چرا که ممکن است از هر سمت به سمت شما هجوم بیاورند.

بازی Children of Morta

تنوع دشمنان بازی در حد معقولی است و شاهد انواع اقسام از آنها هستیم. دشمنانی که به ناگاه ظاهر شده و به شما حمله می کنند، از راه دور شما را غافلگیر می کنند و یا به سمت شما تیر پرتاب می کنند و یا دشمنانی به نوعی دشمنان دیگر را summon  می کنند. و یا بخش های بخصوصی که شیاطین و اهریمنان از درون آن به بیرون می آیند. در بازی علاوه بر باس های آخر هر بخش شاهد مینی باسهایی در طول مسیر بازی هستند و دشمنان قرمز و یا زرد رنگ که هر کدام خصوصیات و مهارتهای خاصی دارند که به صورت کاملا تصادفی در مسیر پیش روی شما قرار می گیرند. در پایان هر بخش می توانید یک آمار کلی از آنچه در طول مسیر سرداب انجام دادید ببینید که جالب خواهد بود.

آشنایی با خانواده ی برگسون…

همین طور که داستان های بیشتری از اعضای خانواده نمایان می شود ، کاراکتر های بیشتری برای بازی کردن در دسترش بازیکن قرار می گیرد که می توانید آزادانه به انتخاب از بین آنها بپردازید. در کل شش کاراکتر قابل بازی وجود دارد:

 Mark او با مشت و دست خالی می جنگد او بسیار سریع است و می تواند از سرعت خود برای نابودی دشمنان بهره ببرد. او پسر بزرگ John است.

شخصیت مارک در بازی Children of Morta

 Lucy او قدرت آتش را در اختیار دارد او دختر کوچک John و Mary می باشد.او قوی ترین هیروی بازی است شما نمی توانید در حرکت از قدرت او استفاده بکنید ولی به خاطر اینکه او از دور به دشمنان حمله می کند راحت تر می توانید از پسشان بر بیایید و او قدرت های دفاعی خوبی برای مقابله با دشمنان دارد مثل جا گذاشتن سایه ای از خود برای منحرف کردن دشمنان.

شخصیت لوسی در بازی Children of Morta

Linda او دختر بزرگ خانواده است. او قدرت تیر کمان را در اختیار دارد. بر خلاف لوسی او در موقع حرکت نیز می تواند به دشمنان شلیک کند. او بسیار چابک است و می تواند گزینه ی خوبی برای شما برای مقابله با شیاطین باشد.

شخصیت لیندا در بازی Children of Morta

Kevin پسر کوچک خانواده است. او در استفاده از دو شمشیر همزمان مهارت دارد. او بسیار سریع است و می تواند به سرعت دشمنان را از پیش رو بردارد.

شخصیت کوین در بازی Children of Morta

John پدر خانواده است و مانند یک Paladin عمل می کند. او یک سپر بزرگ دارد و میتواند در مقابل حملات دشمن از خود دفاع کند و به موقع به سمت دشمنان یورش ببرد.

شخصیت جان در بازی Children of Morta

Joey پسرِ “عمو بن” است او در مسیر این ماجرای خطرناک سر و کله اش پیدا می شود. او ضربات قویی وارد می کند و قوی ترین فرد گروه است چرا که می تواند به سمت دشمنان یورش برده و آنها را نابود کند.

شخصیت جویی در بازی Children of Morta

ارتقای قهرمانان…

حال که بیشتر با کاراکتر های بازی آشنا شدید باید بدانید همه ی آنها در یک سطح قدرت نیستند. بازی به خاطر سبک خاصی که دارد و مقدار خون کمی که در بازی به کاراکتر ها داده می شود. نمیتواند زیاد برای کارکترهای Melee خوب باشد. (منظور کاراکترهایی که از نزدیک حمله می کنند) چرا که به زودی خونشان کم خواهد شد و بازی به اندازه نیاز معجون شفا بخش به شما نخواهد داد که بتوانید در طول مسیر زنده بمانید و تا انتهای باس پیش بروید. ولی در عوض Linda  و مخصوصا  Lucy از دیگر قهرمانان بیشتر به کارتان می آیند و به راحتی می توانید هم از خود دفاع کرده و هم دشمنان را از راه دور از پا در بیاورند.

با طلایی که در طول بازی بدست می آورید می توانید قدرت های مختلفی را ارتقاء دهید از میزان سلامتی تا قدرت ضربات شما با طلا قابل افزایش است. پس هر بار که وارد سرداب ها می شوید قوی تر از قبل هستید. ولی سرداب ها مانند سری دیابلو کاملا تصادفی هر بار تغییر می کنند. بازی سه بخش مختلف دارد که هر بخش سرداب های مختلفی چه از لحاظ ظاهری و دشمنان موجود  دارد. هر چه به بخش های پایانی نزدیک تر شوید بازی سخت تر شده اما در عوض طلا و اکس پی که به شخصیت های شما داده می شود افزایش می یابد‌. این باعث می شود بالانس بازی همیشه از لحاظ چالش بر انگیزی حفظ شود.

بازی Children of Morta

در ادامه ی بررسی بازی Children of Morta میخواهیم در مورد درخت استعداد بازی صحبت کنیم. هر کاراکتر در بازی درخت استعداد” خاص خود را دارد که با بدست آوردن “تجربه” میتوانید مهارت های هر کاراکتر را در قسمت های مختلف ارتقاء دهید و این علاوه بر اینکه خود کاراکتر را قوی می کند بلکه یک قدرت ویژه نیز به کل خانواده بخشیده می شود. این مسئله باعث می شود تا شما بیشتر از قهرمانهای مختلف استفاده کنید و تنوع بازی را بیشتر می کند. ضمن اینکه اگر از یک کاراکتر بیش از حد استفاده کنید به نوعی بازی به آن کاراکتر یک بوست منفی می دهد و خونش را برای مدت محدود کم می کند تا از دیگر شخصیت های بازی نیز استفاده بکنید که نکته ی بسیار جالبی برای این بازی محسوب می شود.

اما نکته ی منفی اینجاست که درخت استعداد باعث نمی شود شما یک کاراکتر منحصر به فرد برای خود درست کنید این بدین معنی است که مثلا گیم پلیی که با John تجربه می کنید همیشه به همان شکلی که در اول بازی آن را انتخاب می کنید خواهد بود و درخت استعداد قصد تغییر آن را نخواهد داشت فقط امکانات بیشتری به او می دهد و مهارت های مختلف او را قوی تر می کند. اینطور نیست که شما مانند بازی دیابلو شخصیتی با گیم پلی دلخواه برای خودتان بتوانید خلق کنید.

سرداب هایی متنوع و پر از اتفاقات گوناگون…

با پیشروی در نقشه ی هر سرداب شما با اتاق هایی رو به رو می شوید که به طور تصادفی اتفاقات گوناگونی در آنها می افتند. مثلا نجات یک آدم بیگناه، رو به رو شدن با یک باس در بازی و یا حل یک معما که بازی را جالب توجه می کند. گاهی وارد اتاقی می شوید و بخشی از داستان بازی را می توانید دنبال کنید و گاهی یک “آیتم موقت” بدست می آورید. در بازی به جای لوت معمول که بتوانید برای همیشه برای هر کاراکتر نگهداری کنید. لوت های موقت وجود دارد این لوت ها قدرت های مختلفی به شما می دهند. مثلا خون شما را زیاد می کنند و یا یک یار کمکی به دنبالتان می فرستند. اگر بازی سری isaac را بازی کرده باشید بیشتر با این موضوع آشنا هستید. اما آیتم های بازی تا حدودی کم تنوع هستند و باعث نمی شود هر بار با کاراکترهایی کاملا منحصربه فرد بازی کنید. همچنین در بازی آیتم های یکبار مصرف و آیتم های زمانی نیز وجود دارند. آیتم های یکبار مصرف را می توانید یکبار از قدرتش استفاده بکنید ولی آیتم زمانی با گذر زمان دوباره فعال می شود. 

بازی Children of Morta

گرافیک بازی پیکسلی و بسیار زیباست و موسیقی هایی در طی بازی خواهید شنید که واقعا به بدنه ی بازی می آیند. محیطهای جنگلی ، بیابانی و بخش پایانی که از ربات ها و موجودات آهنی و عجیب و غریب پر شده است.اتمسفر بازی بسیار جذاب درست شده است و مثلا هر بار که شما به خانه ی بریگسون ها بر می گردید با گذر زمان می بینید که اهریمن و قدرت شیطانی در حال تسخیر بیشتر خانه ی آنهاست و این گونه مسائل باعث می شود که شما بیشتر درگیر بازی شوید.

بازی Children of Morta

چکیده

نکات منفی

کاراکترهای نزدیک زن کار آمدی لازم را ندارند ، درخت استعداد باعث تغییر ساختار و شخصی سازی شخصیت ها نمی شود، آیتم های بازی از تنوع لازم را ندارند ، مراحل بعد از مدتی یکنواخت می شوند ، قهرمانان بعد از مدتی تکراری می شوند

نکات مثبت

داستان بسیار زیبا و احساسی ، گرافیک هنری زیبا و تاثیر گذار ، آهنگ های شنیدنی ، روای( نسخه انگلیسی) مناسب و تاثیرگذار ، نبرد با باس های جذاب ، محیط و اتمسفرهای متفاوت

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Children of Morta

خیلی خوب

میتوان از Children of Morta به عنوان یکی از بهترین عناوین امسال یاد کرد. Dead Mage به زیبایی داستان و یک گیم پلی جذاب را ادغام کرده است و توانسته عنوانی بسیار در خور توجه را برای علاقه مندان به گیم خلق کند. هر چند با کمی توجه به تنوع در گیم پلی می توانست بسیار بهتر از این ها نیز عمل کند.

 امیدواریم از مطلب “بررسی بازی Children of Morta” لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها